• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

„Supraviețuirea” dreptului roman în culturile organizaționale moderne comparate și impactul său asupra decenței traiului

George Vlăescu - iunie 11, 2023

1.Considerații generale. În disprețul vastității axiologice revendicate de titlul temei, față de care orice intenție de abordare serioasă ar părea o reverie, lucrarea va încerca totuși să analizeze în linii mari maniera interrelaționării culturii cu dreptul în aria geografică a popoarelor din spațiul european. Fiind, desigur, conștienți de imposibilitatea unei abordări exhaustive. Credem că tot ceea ce contează cu adevărat este startul și noile portaluri pe care le poate genera cercetarea dreptului din perspective culturale, sociologice, dar și din multiple alte unghiuri socio-umane. Și, pentru încurajarea unui asemenea studiu comparativ amintim și faptul că, după Pocock, prima încercare de referință în această direcție îi aparține lui Montesquieu, în celebrul său Tratat „L‘Esprit des lois”[1]. În plus, nu putem să trecem cu vederea nici veridicitatea punctului de vedere al reputatului jurist Nicolae Popa, potrivit căruia cercetarea dreptului nu se poate mărgini la cunoașterea conceptelor juridice, ci are nevoie de „o reprezentare completa a tabloului social în care legea se aplica”[2]. În orice caz, complexitatea oarecum versatilă a unei asemenea analize reclamă conjugarea unor eforturi interdisciplinare, problematică care, tehnic vorbind, este dificil de comprimat în volumul unui articol de rutină, cum este cel de față.

Cu toate acestea, așa cum am arătat, ne vom strădui să analizăm corelațiile și valențele dreptului de-a lungul timpului și în contextul culturilor europene influențate mai mult sau mai puțin de autoritarismul roman, (inclusiv în cadrul culturii românești), desigur nu mai înainte de a stabili semnificațiile unor noțiuni elementare („cultura”, „drept” și „trai decent”).

În ceea ce privește termenul drept, apreciem că acesta nu ridică probleme insurmontabile deoarece abordarea noastră va păstra sensul obișnuit al noțiunii atât ca drept obiectiv (norma agendi), respectiv ca ansamblu de norme juridice aflate în vigoare pe diferitele trepte de dezvoltare ale societății omenești, cât și ca drept subiectiv (facultas agendi) în înțelesul de prerogativa recunoscută subiectului de drept de a-și apăra drepturile și de a-și valorifica interesele în raport cu terții[3]. Un pic mai incomodă poate fi noțiunea de cultură care încă de acum câteva decenii înregistra în lume peste 200 de accepțiuni și care, cel puțin în limbajul uzual al majorităților țărilor Europei Occidentale conține un mesaj aparent simplist, acela de civilizație sau de cizelare a spiritului prin intermediul educației, artei și literaturii. Fără a exclude aceste ultime conotații culturale, deja intrate în fondul lexical principal al popoarelor europene, vom opta pentru semnificația antropologică deoarece este mult mai cuprinzătoare semantic (incluzând și sensurile terminologice antemenționate), dar și mai bine integrată științelor sociale. În plus, o asemenea semnificație este utilizată și de către reputatul savant Geert Hofstede, în celebrul său experiment prezentat în lucrarea „Culturi și organizații. Softul mental”[4], la care se raportează prezentul studiu. Prin urmare și noțiunea de cultură va fi utilizată de către noi în coordonatele largi agreate de Hofstede, mai exact ca și categorie sau fenomen colectiv care încorporează „toate tiparele de gândire, de simțire și de acțiune” ale oamenilor ce trăiesc sau au trăit în același mediu social[5], chestiune care se corelează cu principalii indicatori folosiți de ilustrul om de știință în evaluarea distanței față de putere[6] și a gradului de incertitudine[7].

Și, în sfârșit, noțiunea de trai decent, în lipsa unei definiții legale, va fi abordată într-un sens larg, acela de bunăstarea, așa cum este descrisă de dicționarul explicativ, respectiv de „Situație materială bună, prosperă; prosperitate”[8], o descriere care deși pare să prioritizeze latura materială a vieții umane, include și latura nepatrimonială (starea sufletească, educația, justiția etc.) deoarece cuvântul prosperitate înseamnă „Stare…fericită, înfloritoare a vieții unui individ sau a unei colectivități”[9]. În plus, nu putem face abstracție de perenitatea acestor valori care au frământat operele marilor gânditori, conducători și jurisconsulți ai umanității, indiferent de epocă. Ele sunt deopotrivă intrinseci lui „honeste vivere”, adică acelui principiu pe care jurisconsultul roman Ulpian îl așeza la baza dreptului natural[10] și sunt compatibile cu ceea ce dreptul modern numește respectarea vieţii private, demnităţii persoanei, dezvoltarea liberă a personalității etc. Și, de ce nu, asemenea elemente țin și de esența definiției pe care Curtea Constituțională a României o dă traiului decent, respectiv ca fiind „dreptul la condiţii rezonabile de viaţă, care să asigure un trai civilizat şi decent cetăţenilor”[11].

2. Specificații juridice și culturale ale dreptului roman. Așa cum bine știm, Legea celor XII Table a guvernat timp de peste 1000 de ani societatea Romei antice – o societate puternic centralizată politic și militar. Apărută pe fondul conflictelor dintre patricieni și plebei în perioada de formare a statului, legea decemvirală a încercat să combine sacrul cu teluricul, impunându-se ca o remarcabilă operă juridică. Lucru care i-a făcut pe bună dreptate pe romani să fie mândri de o asemenea realizare. Cu toate acestea, legea conținea multe neajunsuri majore, corect remarcate de M. Cary și H.H. Scullard[12], dar și de alți cercetători. În primul rând, ea a păstrat caracterul pronunțat gentilic, diferențiind riguros și discriminatoriu drepturile și obligațiile după originea, sexul, vârsta, starea economică și statutul fiecărui individ în parte, problematică care a fost preluată mai târziu și de sistemul feudal. În alte cuvinte, menținea sclavia, excesul de formalitate (nu oricine avea acces la cunoașterea solemnităților în baza cărora se făcea interpretarea și aplicarea dreptului), precum și de autoritate (distanța mare față de putere dintre autorități și civili), încuraja recurgerea la represalii (legea talionului) și, în general, legifera stratificările și inegalitățile sociale, politice și economice (în deosebi între patricieni și plebei), statutul de inferioritate al femeilor și minorilor. Acestea fiind doar câteva dintre cusururile normative care, așa cum vom vedea, au stigmatizat civilizația europeană pentru secolele și mileniile ce aveau să vină. Se mai cuvine să amintim și faptul că pământurile intrate în urma războaielor în proprietatea statului, care au fost apoi acaparate abuziv de patricienii bogați, deveneau prin legea agrară din anul 111 î.e.n. proprietatea patricienlor. Situație care nu a putut fi schimbată nici în urma revoltelor sociale pe care le generase[13], adâncind permanent diferențele dintre bogați (assidui) și săraci (proletarii).

Truda fraților Gracchi de a modifica în mod democratic legea agrară în sensul introducerii unei minime echități cu privire la distribuirea pământurilor agricole s-a soldat cu asasinarea acestora iar, după un secol, legislația a ajuns să impună cote ale fiscalității atât de mari încât răscoala din Panonia (anul 6 e.n.), de proporții colosale, a zdruncinat din temelii însăși statul roman[14].

Loială intereselor aristocrației, legislația[15] nu și-a mărginit inegalitățile la nivelul raporturilor dintre stat și indivizi, ci le-a consacrat pe toate treptele și sectoarele vieții sociale, inclusiv în interiorul aceleași familii. Astfel, capul familiei avea puteri nelimitate asupra membrilor săi, acesta putând „…să-i alunge din casa familială, sa-i vândă, să-i abandoneze ca pe niște lucruri nefolositoare, să-i căsătorească fără a le cere asentimentul și chiar să-i omoare”[16], iar, pe calea acțiunii în revendicare, putea să-i revendice de la oricine i-ar fi reținut pe nedrept, condiția omului fiind egală cu cea a obiectelor de patrimoniu[17].

Sigur că Legea celor XII Table Lex, deși predominantă, nu era singura sursă juridică a inechităților sociale. De pildă, Lex Fufia Caninia (Legea lui Fufius Caninius) pe lângă faptul că îngrădea dispozițiile testamentare privind liberarea sclavilor, prevedea pedeapsa cu moartea a acestora chiar în condițiile inexistenței vinovăției. Astfel, conform legii „…dacă un sclav își ucidea stăpănul, toți ceilalți sclavi ai familiei erau în bloc condamnați la moarte. Ba mai mult, chiar dacă victima ar fi fost asasinată de cineva din afară, sclavii săi tot urmau să moară”[18].

Sub motivul intenției de a readuce societatea romană la vechile tradiții și virtuți legate de viața de familie, legile lui Octavian s-au arătat a fi deosebit de dure, discriminatorii și intruzive în sfera relațiilor private, inclusiv din perspectiva confiscărilor averilor. De pildă, legea contra adulterului nu-i permitea femeii nici să-și acuze soțul de adulter, pe când soțul avea nu numai dreptul ci și obligația să-și acuze soția adulterină (care era surghiunită pe viață) și, în anumite cazuri, chiar s-o ucidă[19]. De asemenea, legea privind căsătoria pedepsea celibatarii și impunea bărbaților până la vârsta 60 de ani să se căsătorească, femeilor până la 50 de ani, văduvei, în termen de un an de la decesul soțului iar celei divorțate, în termen de 6 luni de la divorț[20].

DOWNLOAD FULL ARTICLE

* Cu unele mici modificări de dată recentă, prezenta lucrare a fost publicată integral în limba engleză în Revista Anale a Universității „Tibiscus” din Timișoara, Seria Științe Economice, Vol. XXIV, Ed. Eurostampa, 2019, pp. 159-167, având titlul The „survival” of roman law in the comparative modern organizational structures and its impact on the decency of living.

[1] Pocock, D.F., Social Anthropology, London, New York: Sheed and Ward,1961, p. 9.

[2] Popa, N., Teoria generală a dreptului, Ediţia 3. Bucureşti: Ed. C.H. Beck, 2008.

[3] Muraru, I., Tănăsescu, E.S., Drept constituțional și instituții politice, Ediția a 13-a, vol.I și vol. II, București: Ed. C.H. Beck, 2008.

[4] Hofstede, G., Hofstede G.J., Minkov, M., Culturi și organizații. Softul mental, București: Ed.Humanitas, 2012.

[5] Ibidem, p.17.

[6] Distanța față de putere se referă la indicele inegalităților sociale și este definită ca fiind „măsura în care membrii mai puțin puternici ai instituțiilor și organizațiilor dintr-o țară se așteaptă și acceptă ca puterea să fie distribuită inegal.” Hofstede, G.Op.cit., p.68.

[7] Gradul de incertitudine reprezintă „măsura în care membrii unei culturi se simt amenințați de situații ambigue sau necunoscute.” Hofstede, G. Op.cit., p.187.

[8] Dicționarul explicativ al limbii române, ediția a II-a,’98.

[9] Idem.

[10] După Ulpian, principiile care stau la baza dreptului natural sunt: „honeste vivere, alterum non laedere, suum cuique tribuere”, adică traiul decent, a nu vătăma pe nimeni și a da fiecăruia ce este al său. Apud. Georgescu, Șt., Filosofia dreptului. O istorie a ideilor din ultimii 2500 de ani, București: Ed. All Beck, 2001, p. 30.

[11] Curtea Constituțională a României, Decizia nr.1221 din 12 noiembrie 2008, publicată în M.Of. al României, Partea I, nr. 804 din 02.12.2008.

[12] Cary, M., Scullard, H.H., Istoria Romei până la domnia lui Constantin, Ediția a III-a, traducere de Simona Ceaușu. București: Ed.ALL, 2008, pp. 77-78

[13] Răscoalele fraților Gracchi. A se vedea Hanga, V., Drept privat roman, București: Editura didactică și pedagogică, 1978, p. 245.

[14] Vergiliu. Eneida. Traducere de Eugen Lovinescu. Prefața de Edgar Papu, Ed.Tineretului, p. 8.

[15] Vladimir Hanga, op.cit., p. 82.

[16] Ibidem, p. 187.

[17] Ibidem, p. 187.

[18] Vergiliu, op.cit., p. 7.

[19] Drîmba, O., Ovidiu. Poetul Romei și al Tomisului. Ed. Tineretului, 1960, p. 134.

[20] Ibidem, p. 134.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress