Restrângerea exercițiului libertății religioase în preajma sărbătorilor pascale – o analiză critică
Radu Zidaru - iunie 2, 20202. Aspecte privind conduita constituțională a Președintelui României referitoare la restrângerea exercițiului libertății religioase
Având în că exercițiul libertății religioase poate fi restrâns numai prin lege [art. 53 alin. (1)], că Președintele României are obligația negativă de a nu comite fapte grave prin care să încalce prevederile Constituţiei [art. 95 alin. (1)], precum și că el vechează la respectarea ei [art. 80 alin. (2)], socotesc că ar fi de analizat conduita sa, dacă el a avut sau nu un rol activ, în sensul medierii între puterile statului [art. 80 alin. (2)], ca acestea să adopte o lege sau să emită o OUG, care să prevadă restrângerea libertății religioase, deoarece nici până în prezent nu sunt în vigoare astfel de acte. Mai mult, dacă Președintele a observat [și nu se poate susține contrariul] că cele două puteri statale nu au acționat în acest sens, este de analizat și dacă el ar fi avut obligația pozitivă să revoce decretul, sau acele prevederi din el, care au restrâns exercițiul libertății religioase, ținând cont și de faptul că în urma decretului au fost emise doar ordonanțe militare de aplicare a lui. În fine, ar mai fi de apreciat dacă acest lucru s-ar fi impus și din perspectiva imposibilității atacării Decretului nr. 240 la instanța de contencios administrativ sau la CCR.
VI. ORDONANȚELE MILITARE NR. 1 ȘI 2 DIN 2020 – ACTE DE ÎNCĂLCARE A LIBERTĂȚII RELIGIOASE
La momentul la care Ordonanțele militare nr. 1 și 2 din 2020 au fost emise, nu a existat nicio lege organică sau OUG în vigoare, care să prevadă vreo restrângere a exercițiului libertății religioase. Potrivit Legii nr. 554/2004: «Actele emise pentru aplicarea regimului stării de urgență […] pot fi atacate numai pentru exces de putere» [art. 5 alin. (3)]. Excesul de putere este definit ca: «încălcarea drepturilor și libertăților cetățenilor» [art. 2 alin. (1) lit. n) teza finală]. Deoarece, în general, ordonanțele militare nu poate face obiectul controlului de neconstituționalitate [art. 146], lor nu i se poate aprecia caracterul constituțional, dar ele poate face obiectul controlului de legalitate [art. 5 alin. (3) coroborat cu art. 2 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 554/2004]. Ambele ordonanțe militare prevăd măsuri de restrângere a exercițiului libertății religioase, ca: «suspendare a tuturor activităților […] religioase […] realizate în spații închise»; «interzicerea accesul publicului în biserică» etc. Prevederile reprezintă un exces de putere prin faptul că ele restrâng exercițiul libertății religioase aparținând cetățenilor creștini, care este stipulată în art. 2 alin. (1) din Legea nr. 489/2006. Prevăzându-se aceste măsuri restrictive, s-a nesocotit îndrumarea legală potrivit căreia: «Libertatea [persoanei-s.n.] de a-și manifesta credința religioasă nu poate face obiectul altor restrângeri decât al celor care sunt prevăzute de lege [art. 2 alin. (2)], or Ordonanțele militare nr. 1 și 2 din 2020 nu sunt legi, ci simple ordine de ministru și nu au caracter strict militar pentru a fi exceptate de la controlul contenciosului administrativ [v. art. 2 alin. (1) lit. l)]. Față de evidenta încălcare a prevederilor legale, dar luând în considerare și disp. art. 4 din OUG nr. 1/1999, se impunea revocarea ordonanțelor militare, fie de către Ministrul Afacerilor Interne[50], fie de către Primul-ministru[51], sau în ipoteza unor inacțiuni din partea ambilor, se impune anularea lor de către instanța de contencios administrativ [art. 1 alin. (1) Legea 554/2004].
Pompoasa denumire…
În fine, îmi atrage atenția pompoas denumire Ordonanțe militare și, tind să mă gândesc dacă nu cumva, prin năravul cel prea greu de săpânit al firii omenești, executivul a dorit să „înveșmânteze”, printr-o denumire stridentă, un act care, în esență, nu este altceva decât un ordin de ministru. Motivul să fi fost oare acela de a-l „ridica” la nivelul OUG-urilor și ordonanțelor simple ale Guvernului, chiar și prin procedura contrasemnării de către Primul-ministru, la fel ca în cazul acestora? Să fi fost oare dorința de a-l „sustrage” de la controlul contenciosului administrativ, știindu-se că actele de comandament cu caracter militar sunt exceptate de la acest control? Se poate afirma că executivul nu știe că ordonanțele militare nu se încadrează în prevederile art. 2 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 554/2004? Acestea sunt simple întrebări pe care, ca și cetățean, mi le pun și, dacă răspunsul este afirmativ la toate, nu sunt singur, dar cred că prin emiterea celor două ordonanțe militare s-a îngrădit, nelegal, libertatea religioasă, într-un context plin de semnificație spirituală pentru întreaga creștinătate. Hristos a Înviat!
VII. CONCLUZIA
Oameni și fapte!
[50] Ministrul Afacerilor Interne, independent de prevederile Decretului nr. 240/2020, pecum și de contrasemnarea de către Primul-ministru a Ordonanțelor militare nr. 1 și 2 din 2020, ca emitent al acestora, le poate revoca, cu atât mai mult cu cât ele prevăd măsuri restrictive contrare legii; referitor la revocare, doctrina a arătat că: «Orice deciziune sau regulament poate să fie retras sau modificat de autorul lui». P. Negulescu, Tratat de drept administrativ român, tom. I, cartea I-a și a II-a, edițiunea a II-a cu numeroase adaogiri și modificări, Tipografia Gütemberg Joseph Göbel, București, 1906, p. 108; D. A. Tofan, op. cit., p. 68; R. N. Petrescu, op. cit., p. 346.
[51] «Revocarea poate fi dispusă și de organul ierarhic superior». V. Vedinaș, op. cit., p. 120; R. N. Petrescu, op. cit., p. 346; D. A. Tofan, op. cit., p. 68.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.