• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Repere în studiul regimului juridic al acvaculturii în România, sub imperiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura

Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - iunie 9, 2024

B. Rezervațiile științifice și naturale. Ca urmare a modificărilor legislative relativ recente[69], în rezervațiile științifice sunt interzise, în principiu, orice activități umane. Pe cale de excepție sunt permise activitățile de cercetare, protejare, reabilitare, promovare, punere în valoare și asigurare a continuității existenței obiectivelor pentru care au fost constituite, cu limitările descrise în planurile de management, cu acordul Academiei Române și al administratorului ariei naturale protejate[70].

„În rezervațiile naturale nu sunt permise activitățile de utilizare a resurselor naturale. Prin excepție, sunt permise numai acele intervenții care au drept scopuri protejarea, promovarea și asigurarea continuității existenței obiectivelor pentru care au fost constituite, precum și unele activități de valorificare durabilă a anumitor resurse naturale”[71].

8.2. Acvacultura pe teritoriul Rezervației Biosferei Delta Dunării (RBDD). Pe teritoriul RBDD, activitatea de acvacultură în scopul producerii peștelui sau a altor animale acvatice pentru consum sau pentru acțiuni de repopulare a bazinelor acvatice naturale sau amenajate, prin utilizarea unor tehnologii omologate de creștere, se poate desfășura în baza autorizației de mediu emisă de Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD)[72].

În principiu, în activitatea de acvacultură se utilizează desfășurată pe teritoriul RBDD se utilizează specii de pești și alte animale acvatice din fauna specifică Rezervației. Pe cale de excepție, creșterea altor specii de pești sau animale acvatice decât cele din fauna autohtonă se poate realiza cu autorizarea ARBDD și cu avizul Consiliului Științific, însă doar în unitățile în care s-au adoptat toate măsurile pentru evitarea evadării acestora în mediul natural[73].

Potrivit art. 74 din Regulamentul (…), aprobat prin H.G. nr. 763/2015, „Utilizatorii bazinelor piscicole sau a unităților de creșterea peștelui și a celorlalte animale acvatice au obligația să:

a) respecte condițiile prevăzute în autorizația de mediu și ale legislației de mediu în vigoare.

b) execute lucrările de combatere a bolilor materialului piscicol folosind produsele chimice aprobate de Administrația Rezervației.

c) protejeze terenurile și apele freatice sau de suprafață împotriva poluării sau degradării.

d) asigure măsurile necesare pentru evitarea pierderilor de material piscicol în mediul natural.

e) asigure întreținerea digurilor bazinelor piscicole, a platformelor de exploatare, a stațiilor de pompare și a celorlalte construcțiilor hidrotehnice și civile din unitate.

f) nu realizeze lucrări care să împiedice deplasarea liberă a animalelor sălbatice cu păr.

g) incendieze vegetația uscată sau deșeurile rezultate din operațiunile tehnologice de curățire a bazinelor piscicole în condițiile prevăzute în acceptul de incendiere emis de Administrația Rezervației”.

Apreciem se impune corelarea prevederilor referitoare la acvacultură din Regulamentul…, aprobat prin H.G. nr. 763/2015, cu cele ale O.U.G. nr. 23/2008, sub aspect terminologic. Astfel, art. 72-74 din Regulament uzitează cu obstinație noțiunea de „alte animale acvatice”, în vreme ce legea-cadru a pescuitului și acvaculturii și legislația secundară o uzitează pe cea de „alte viețuitoare acvatice”. Însă, în condițiile în care noțiunea de „alte viețuitoare acvatice” este utilizată de către Regulament în două situații distincte – art. 36 lit. b) și art. 46 lit. d) – nu excludem posibilitatea ca intențiile legiuitorului să fi fost altele.

8.3. Compensarea pentru activitățile piscicole din ariile naturale protejate. Față de obligația ce incumbă deținătorilor cu orice titlu de suprafețe terestre și acvatice supuse refacerii ecologice sau aflate într-o arie naturală protejată de a aplica sau respecta măsurile stabilite de autoritatea competentă pentru protecția mediului, se impune reglementarea modalității de compensare a prejudiciilor încercate de unitățile de acvacultură ca urmare a aplicării sau respectării sus-ziselor măsuri. La momentul redactării prezentului material, potrivit informațiilor disponibile, proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea modalității de solicitare, de calcul și de acordare a compensațiilor pentru activitățile piscicole din ariile naturale protejate, conform prevederilor restrictive ale planurilor de management ori din setul de măsuri de conservare instituite până la aprobarea planurilor de management a fost supus dezbaterii publice, subsecvent obținând și avizul nr. 231/ 11 martie 2024 al Consiliului Legislativ.

§9. Răspunderea pentru nerespectarea normelor care reglementează acvacultura. Nerespectarea regimului juridic al acvaculturii atrage, după caz, răspunderea administrativă, civilă sau penală.

9.1. Răspunderea contravențională. Numărul contravențiilor la regimul juridic al acvaculturii este redus în comparație cu cel al contravențiilor la regimul juridic al pescuitului, legiuitorul optând – de o manieră specifică dreptului mediului, lato sensu – pentru gruparea contravențiilor în funcție de obiectul și de gravitatea lor, elemente reflectate în cuantumul diferențiat al pedepsei principale a amenzii contravenționale[74].

Astfel, printre altele, sunt sancționate cu amenda de la 1500 la 3500 de lei, introducerea în amenajările piscicole, fără avizul ANPA, a altor specii decât cele existente[75] și nedeținerea licenței pentru desfășurarea activității de acvacultură[76]; cu amenda de la 1800 la 4000 de lei, refuzul de a permite accesul personalului cu drept de inspecție și control în unitățile de acvacultură[77]; iar cu cea de la 4000 lei la 8000 lei, aruncarea sau depozitarea rumegușului, deșeurilor menajere și zootehnice și a oricăror materii și materiale, produse și substanțe poluante pe malurile amenajărilor piscicole[78], distrugerea sau degradarea din culpă a digurilor, barajelor și canalelor, a taluzurilor și malurilor, a instalațiilor hidrotehnice aferente amenajărilor piscicole[79], respectiv distrugerea, degradarea sau micșorarea din culpă a zonelor de protecție perimetrală a amenajărilor piscicole, dacă nu constituie infracțiuni potrivit legii penale[80].

9.2. Răspunderea penală. Luarea efectivului piscicol din posesia sau detenția altuia, fără consimțământul acestuia, în scopul de a și-l însuși pe nedrept, se sancționează ca furt, potrivit Codului Penal[81].

Procesarea, fără drept, a produselor obținute din acvacultură constituie infracțiune și se pedepsește cu amendă penală și interzicerea dreptului de a pescui pe o perioadă cuprinsă între un an și 3 ani[82], [83].

Din perspectiva legislației sectoriale, utilizarea produselor chimice toxice în exploatările piscicole situate în zona costieră[84] și introducerea în unitățile de acvacultură de specii exotice fără avizul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor[85] constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.

9.3. Răspunderea civilă se realizează în condițiile dreptului comun, recte a Codului Civil.

§10. Concluzii. Deși, într-o expresie plastică, zilele actualei reglementări sunt numărate, analizarea prevederilor O.U.G. nr. 23/2008 este necesară, din mai multe perspective: astfel, în principal, este de amintit faptul că pentru o durată de timp apreciabilă vor continua să fie deduse judecății cauze privitoare la fapte petrecute mai înainte de ieșirea din vigoare a legii (așa numita ultraactivitate a legii), iar în secundar, faptul că modificarea legii cadru a acvaculturii va angrena modificarea legislației secundare, cunoașterea evoluției dreptului în materie fiind necesară pentru evitarea comiterii unor erori în legiferare.

În urma cercetării noastre ne-au reținut atenția, printre altele:

– rolul esențial pe care îl joacă în definirea noțiunii de „acvacultură” regimul juridic al proprietății asupra organismelor acvatice ce fac obiectul creșterii sau cultivării, ceea ce a justificat crearea noțiunii – fără aplicabilitate practică – de „furt piscicol” și necesitatea de modificare corelativă a capitolului intitulat „Răspunderi și sancțiuni”, prin introducerea unei infracțiuni cu această denumire marginală;

– repercusiunile nefaste pe care le poate dobândi dobândirea calității de amenajare piscicole a unei serii de bunuri care nu constituie în fapt decât active piscicole;

– enumerarea măsurilor de dezvoltare a acvaculturii și a scopului acțiunilor efectuate în această direcție, inadecvată nu numai ca demers, dar și prin modalitatea de realizare în sine, unele dintre tezele avansate fiind, din punctul nostru de vedere, eronate;

– sub aspect terminologic, necesitatea corelării legislației speciale cu dreptul comun în domeniul halieutic.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[69] Legea nr. 343/2023 pentru modificarea art. 23 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice (M. Of. nr. 1.030 din 13 noiembrie 2023). Pentru amănunte referitor la modificarea legislativă a se vedea Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu, Succinte observații asupra modificării aliniatului 1 al art. 23 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, Revista Universul Juridic nr. 1/2024.

[70] Art. 23 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007.

[71] Art. 23 alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2007.

[72] Art. 72 din Regulamentului Rezervației Biosferei „Delta Dunării”, aprobat prin H.G. nr. 763/2015 (M. Of. nr. 762 bis din 13 octombrie 2015).

[73] Art. 73 din Regulamentul…, aprobat prin H.G. nr. 763/2015.

[74] Gabriel Manu, Contravenția de mediu, Ed. Universul Juridic, București, 2017, p. 190.

[75] Art. 61 lit. a) din O.U.G. nr. 23/2008.

[76] Art. 61 lit. b) din O.U.G. nr. 23/2008.

Într-o speță, pentru a respinge plângerea contravențională formulată de către petent împotriva procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor prin care i-a fost aplicată amenda contravențională în cuantum de 1500 de lei pentru săvârșirea faptei prevăzută de art. 61 lit. b) din O.U.G. nr. 23/2008, instanța de judecată a reținut că potrivit „raportului agentului constatator încheiat la data de 10.05.2021, reiese că în baza unui plan de acțiune organizat la nivelul Serviciului de Ordine Publică și aprobat de conducerea I.P.J. Mureș, împreună cu (…) din cadrul A.N.P.A. Serviciul Regional Transilvania, a efectuat în data de 30.03.2021, o acțiune de control și inspecție pe habitate naturale piscicole cu scopul combaterii pescuitului ilegal, a braconajului piscicol și aplicarea prevederilor actelor normative în vigoare privind pescuitul și acvacultura pe raza localităților Tăureni și Zaul de Câmpie, din județul Mureș.

În acest context, în data de 30.03.2021, în jurul orelor 14:00, pe raza localității Zau de Câmpie, jud. Mureș, în amenajarea piscicolă, agentul constatator arată că a depistat mai multe persoane care pescuiau recreativ sportiv în baza unei chitanțe eliberată de către S.C. (…)S.R.L, CUI (…), de la punctul de lucru din Loc. (…), de către reprezentantul (…).

Agentul arată că s-a deplasat la punctul de lucru al petentei din Zau de Câmpie, unde a constat faptul că societatea în cauză nu deține licență pentru acvacultură conform normelor piscicole în vigoare.

Astfel, având în vedere că la data controlului petenta nu îndeplinea condițiile prevăzute de lege pentru organizării de pescuit recreativ, în sensul că nu deținea licenţa de acvacultură, iar conduita acesteia se situează în sfera ilicitului contravențional, instanța constată că procesul-verbal întocmit este legal și temeinic” [Judecătoria Luduș, s. civ. nr. 563/2021. Document consultat în aplicația Indaco Lege5 Online, accesată la data de 10 iunie 2024].

[77] Art. 62 lit. b) din O.U.G. nr. 23/2008.

[78] Art. 63 lit. h) din O.U.G. nr. 23/2008.

Fapta petentei de a depozita, pe malul pârâului ce traversa localitatea, a materialul lemnos (lemne și rumeguș) rezultat în urma exploatării forestiere, constituie contravenția prevăzută și sancționată de art. 63 lit. h) din O.U.G. nr. 23/2008 [Judecătoria Deva, s. civ. nr. 2480/2016. Document consultat în aplicația Indaco Lege5 Online, accesată la data de 10 iunie 2024].

[79] Art. 63 lit. a) din O.U.G. nr. 23/2008.

[80] Art. 63 lit. d) din O.U.G. nr. 23/2008.

[81] Fapta inculpaților care „la data de 14 aprilie 2016, orele 11:40, au fost depistați în flagrant de către lucrătorii Biroului de Ordine Publică, din cadrul Poliției Municipiului (…), având asupra lor cantitatea de 56,90 kg de pește din specia (…), în valoare de 853,50 lei, pe care îl sustrăsese din lacul Iezer, aparținând (…), întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de furt piscicol prev. de art. 2 pct. 42 din OUG nr. 23/2008 raportat la art. 228 alin.1 din Cod penal” [Judecătoria Slobozia, s. pen. nr. 410/2019. Document consultat în aplicația Indaco Lege5 Online, accesată la data de 11 iunie 2024].

[82] Art. 64 lit. f) din O.U.G. nr. 23/2008.

[83] Fapta inculpatului care, în calitate de administrator al SC (…) SRL, având ca obiect de activitate comercializare de pește și produse din acvacultură, care a procedat la decongelarea unui număr de aproximativ 5 baxuri cu pește specia hering (100 kg), pe care l-a depozitat într-un recipient din inox, după care l-a presărat cu sare și l-a supus comercializării ca și scrumbie, constituie infracțiunea prevăzută și sancționată de art. 63 lit. d) din O.U.G. nr. 23/2008. Instanța a apreciat că „elementul material al infracțiunii este îndeplinit în cauză prin acțiunea inculpaților de a decongela cantitatea de pește hering și de a o presăra cu sare ceea ce în fapt constituie o procesare a produselor obținute din pescuit” [Curtea de Apel Bacău, dec. Pen. nr. 1109/2024. Document consultat în aplicația Indaco Lege5 Online, accesată la data de 10 iunie 2024].

[84] Art. 81 lit. d) din O.U.G. nr. 202/2002.

[85] Art. 81 lit. e) din O.U.G. nr. 202/2002.

Pentru amănunte a se vedea Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu, Răspunderea contravențională pentru introducerea de noi specii pe teritoriul României, în Studii și cercetări juridice europene (Conferința internațională a doctoranzilor în drept, Timișoara, 2017), Ed. Universul Juridic, București, 2017, p.551-557.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3 4

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress