• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Regimul juridic al lostriței (Hucho hucho) în România

Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - mai 15, 2023

3. Protecția speciei în România

Deși protecția lostriței a constituit o preocupare majoră a legislației halieutice românești încă din perioada ei de pionierat[23], demersul a fost vădit viciat fie de inadecvarea măsurilor adoptate[24], fie de carențele de implementare.

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice[25], aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011[26], cu modificările și completările ulterioare, include lostrița în anexele nr. 3 (Specii de plante și de animale a căror conservare necesită desemnarea ariilor speciale de conservare și a ariilor de protecție specială avifaunistică) și 4B (Specii de interes național, Specii de animale și de plante care necesită o protecție strictă).

În principal, cu privire la speciile din anexa nr. 4B, care trăiesc atât în ariile naturale protejate, cât și în afara lor, sunt prohibite: „orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic”; „perturbarea intenționată în cursul perioadei de reproducere, de creștere, de hibernare și de migrație”; „deteriorarea și/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă”; și „deținerea, transportul, vânzarea sau schimburile în orice scop, precum și oferirea spre schimb sau vânzare a exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic”[27]. Derogări de la aceste interdicții pot fi stabilite „cu condiția să nu existe o alternativă acceptabilă, iar măsurile derogatorii să nu fie în detrimentul menținerii populațiilor speciilor respective într-o stare de conservare favorabilă în arealul lor natural”, în situațiile limitativ prevăzute de lege[28].

Totodată, lostrița se numără printre speciile cărora le sunt aplicabile reglementările privitoare la sistemul de monitorizare a capturilor și uciderilor accidentale, menite să semnaleze autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor necesitatea adoptării unor măsuri suplimentare de cercetare sau de conservare, pentru a se asigura că uciderile ori capturile accidentale nu au un impact negativ foarte puternic asupra speciilor respective[29].

4. Răspunderea juridică pentru încălcarea normelor de protecție a lostriței

4.1. Răspunderea penală. Art. 52 alin. (1) lit. d) li g) teza II sancționează ca infracțiuni și pedepsesc, cu pedeapsa principală a închisorii de la 3 luni la un an sau cu amenda penală, „nerespectarea prevederilor art. 33 alin. (1) (…)”, precum și „(…) pentru cazurile în care se aplică derogări, conform prevederilor art. 38, prelevarea, capturarea sau uciderea speciilor prevăzute în anexele nr. (…) 4B cu metodele sau mijloacele prevăzute în anexa nr. 6”. Săvârșirea din culpă a acestor fapte se sancționează cu amenda penală.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr.23/2008 privind pescuitul și acvacultura[30], aprobată prin Legea nr. 317/2009[31], cu modificările și completările ulterioare, conține numeroase sancțiuni de natură penală aplicabile, în principiu, tuturor speciilor de pești, prin urmare și lostriței[32], cum ar fi: „distrugerea icrelor embrionate de peşte în zonele de reproducere naturală”; „reducerea debitului şi a volumului de apă pe cursurile de apă, în scopul pescuitului ilegal”; „procesarea, fără drept, a produselor obținute din pescuit sau acvacultură”; „deținerea, transportul sau comercializarea fără documente legale a peștelui și altor viețuitoare acvatice obținute din pescuit ori produselor din pește (…)”; „pescuitul cu japca, cu ostia, sulița, țepoaica și cu orice alte unelte înțepătoare sau agățătoare, prin greblare sau harponare”; „pescuitul cu alte unelte sau scule neautorizate”; „pescuitul electric, deținerea aparatelor și dispozitivelor care distrug resursele acvatice vii prin curentare, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substanțe toxice și narcotice de orice fel, precum și folosirea armelor de foc în scopul omorârii peștilor sau altor viețuitoare acvatice”[33].

În considerația obiectivului nr. 3 [„Creșterea efectivelor populaționale ale speciei, prin reproducere artificială și repopulări”] al Planului național de acțiune pentru conservarea lostriței – Hucho hucho –, în condițiile în care în mod tradițional în legislația halieutică lostrița și sturionii au beneficiat de un tratament similar[34] considerăm că se impune revenirea la această abordare și prin urmare propunem de lege ferenda modificarea art. 65 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 23/2008, după cum urmează: „Următoarele fapte constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea dreptului de a pescui o perioadă cuprinsă între un an și 3 ani: (…) pescuitul, deținerea, transportul, comercializarea sturionilor și lostrițelor capturate pe teritoriul României din habitatele piscicole naturale, precum și a produselor și subproduselor obținute din aceștia, fără respectarea prevederilor legale în vigoare, cu excepția celor proveniți din acvacultură, pentru care se face dovada originii prin documente și marcaje justificative legale”.

Totodată reiterăm opinia exprimată în trecut în legătură cu alte specii listate în anexele nr. 4 A și B din O.U.G. nr. 57/2007 și anume că faptele prevăzute și sancționate de O.U.G. nr. 23/2008, se vor afla în concurs ideal cu fapta prevăzută și sancționată de art. 52 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 57/2007[35].

4.2. Răspunderea contravențională. Ca și în cazul ilicitului penal, numeroase prevederi ale O.U.G. nr. 57/2007 și ale O.U.G. nr. 23/2008, fără a fi fost redactate în vederea sancționării atingerilor aduse acestei specii, ci în general faunei sălbatice sau unui grup de specii (salmonide), contribuie la protecția juridică a exemplarelor din specia lostriță.

Art. 63 lit. i) din O.U.G. nr. 23/2008 constituie singura normă sancționatoare dedicată în exclusivitate acestei specii. Astfel, „pescuitul lostriței” este sancționat contravențional cu amenda de la 4.000 la 8.000 de lei[36].

4.3. Răspunderea civilă este – teoretic – posibilă în toate formele ei, neexistând vreo limitare legală în materie, însă, în condițiile în care la momentul de față nu mai este operațională nici una dintre amenajările piscicole specializate în reproducerea și creșterea lostrițelor, nemaiexistând exemplare de lostriță în captivitate[37], apreciem că, în practică, răspunderea contractuală este exclusă, în vreme ce răspunderea civilă delictuală, deși de jure existența sa de sine stătătoare, nu este exclusă, va fi subsidiară uneia dintre celelalte forme de răspundere juridică (contravențională sau penală[38]).

Pentru celeritatea actului de justiție, în considerația statutului său de specie strict protejată și al costurilor inerente acțiunilor de protejare și conservare a acestei specii, considerăm că se impune stabilirea valorii de despăgubire în cazul unor fapte ilicite pentru speciile la care pescuitul este interzis printr-un act normativ cu putere de lege, precedentul fiind oferit de Anexa nr. 2 a Legii vânătorii și protecției fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările și completările ulterioare.

5. Concluzii și propuneri de lege ferenda

Considerăm pe de-o parte, că opinia exprimată de către noi în trecut referitor la alte specii de faună sălbatică listate în anexele nr. 4 A și B din O.U.G. nr. 57/2007 își găsesc aplicarea și în cazul lostriței: recte faptele prevăzute și sancționate ca infracțiuni de O.U.G. nr. 23/2008 se vor afla în concurs ideal cu fapta prevăzută și sancționată de art. 52 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 57/2007, pe de altă parte, în materia răspunderii civile, care la momentul de față, în practica judiciară, este subsidiară răspunderii penale sau contravenționale considerăm că se impune stabilirea valorii de despăgubire în cazul unor fapte ilicite pentru speciile la care pescuitul este interzis printr-un act normativ cu putere de lege, precedentul fiind oferit de Anexa nr. 2 a Legii vânătorii și protecției fondului cinegetic nr. 407/2006.

În considerația obiectivelor Planului național de acțiune pentru conservarea lostriței – Hucho hucho – și al tratamentului similar conferit în mod tradițional de legislația halieutică lostriței și sturionilor am considerat necesară revenirea la această abordare a problematicii și, în considerația valorii sociale apărate, am propus ca și lostrița să constituie obiect material al infracțiunii prevăzută și sancționată de art. 65 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 23/2008, sens în care am avansat și propunerea noastră de lege ferenda.

 

[23] Legea asupra pescuitului (promulgată prin Înaltul decret regal nr. 3.904 din 7 octombrie 1896 și publicată în M. Of. nr. 153 din 10 octombrie 1896) și Regulamentul ei (promulgat prin Înaltul decret regal nr. 2668 din 14 iulie 1897 și publicat în M. Of. nr. 109 din 15 august 1897 și cu rectificările din M. Of. nr. 110 din 17 august 1897) instituiau interdicția pescuitului lostriței de la 1 martie și până la 1 iunie, o dimensiune minimă a capturii de 40 cm., speciei profitându-i și unele măsuri de protecție generale instituite în favoarea tuturor speciilor de pești și viețuitoare acvatice, cum ar obligativitatea eliberării exemplarelor sub dimensiunea legală sau interdicția capturării puietului.

Aceste măsuri constituie fundamentul protecție a speciei, fiind reluate, cu variațiuni (e.g. dimensiunea minimă a capturilor va crește, începând cu anul 1938, la 60 cm., pentru ca, începând cu anul 1974, să fie stabilită la 65 cm.) în actele normative ulterioare. În timp, noi măsuri de protecție și conservare a speciei vor fi legiferate. În ceea ce ne privește considerăm că, de departe, cele mai importante inovații legislative o constituie interzicerea pescuitului fără autorizație specială emisă de ministerul de resort și înființarea de stațiuni pentru producerea puietului de lostriță. Pentru amănunte se pot consulta: Legea privitoare la pescuitul în apele de munte (M. Of. nr. 218 din 20 septembrie 1938), Decretul Marii Adunări Naționale nr. 76/1953 cu privire la economia vânatului și pescuitului în apele de munte (B. Of. nr. 7 din 23 februarie 1953), Instrucțiunile privind regulile de pescuit aprobate prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 525 din 16 aprilie 1954 (publicată în Colecția de Hotărâri ale Consiliului de Miniștri nr. 22 din 21 aprilie 1954), Legea nr. 12/1974 privind piscicultura și pescuitul (B. Of. nr. 106 din 30 iulie 1974) și Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul și acvacultura (M. Of. nr. 200 din 20 aprilie 2001).
DOWNLOAD FULL ARTICLE


[24] E.g., abia din anul 1974, dimensiunea minimă admisă a capturilor privea exemplare mature sexual și care ar fi fost posibil ca, până la data capturării lor, să se fi reprodus contribuind astfel la menținerea unei stări de conservare adecvate a speciei.

[25] M. Of. nr. 442 din 29 iunie 2007.

[26] M. Of. nr. 262 din 13 aprilie 2011.

[27] Art. 33 alin. (1) lit. a), b), d) și f) din O.U.G. nr. 57/2007.

[28] Art. 38 din O.U.G. nr. 57/2007.

E.g., prin Ordinul ministrului mediului și schimbărilor climatice nr. 1624/2014 privind aprobarea derogării în scop științific pentru unele specii de pești (M. Of. nr. 730 din 7 octombrie 2014) s-a aprobat capturarea, transportul, deținerea și eliberarea ulterioară a unui număr de exemplare din specii de pești de pe cursul râului Siret și principalii săi afluenți din județele Suceava, Neamț și Harghita, printre care și 10 lostrițe.

[29] Art. 36 din O.U.G. nr. 57/2007.

[30] M. Of. nr. 180 din 10 martie 2008.

[31] M. Of. nr. 708 din 21 octombrie 2009.

[32] E.g., într-o speță, instanța de judecată pentru a condamna inculpații pentru fapta prevăzută și sancționată de art. 64 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 23/2008 [Următoarele fapte constituie infracțiuni și se pedepsesc cu amendă și interzicerea dreptului de a pescui pe o perioadă cuprinsă între un an și 3 ani: (…) pescuitul prin orice metode al reproducătorilor, în perioada de prohibiție, și distrugerea icrelor embrionate de pește în zonele de reproducere natural;”], au reținut că „în drept, fapta inculpaților (…) care, în data de 25.04.2016, în jurul orei 11.00, au prins cu mâna din pârâul Răstolița o lostriță, specie protejată și în perioada de prohibiție întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de «Braconaj piscicol» (…)” (Judecătoria Reghin, sentința penală nr. 235/2017. Document extras din serviciul de informare Indaco Lege5 Online – Indaco Systems – www.lege5.ro. Accesat la data de 6 aprilie 2023).

[33] Art. 64 lit. b) teza II, c), f), h), j), l) și art. 65 alin. (1) lit. a) din O.U.G. nr. 23/2008.

[34] E.g., art. 62 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 192/2001: „Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 5 ani la 10 ani următoarele fapte: (…) pescuitul sturionilor sau al lostriței sub dimensiunile legale în alt scop decât de repopulare; (…) deținerea, transportul sau comercializarea sturionilor, icrelor negre sau lostriței, fără documente legale”; art. 10 lit. b) din Legea nr. 12/1974: Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare și Apelor și Ministerul Economiei Forestiere și Materialelor de Construcții răspund de protecția și dezvoltarea speciilor valoroase de pești – sturioni, scrumbie de Dunăre, chefal și lostriță – și vor adopta tehnologii moderne de creștere, bazate pe studii și cercetări științifice, în care scop vor lua măsuri pentru: (…) înființarea de stațiuni pentru producerea puietului de sturioni și de lostriță”.

[35] Pentru amănunte a se vedea Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu, Contribuții la studiul regimului juridic al sturionilor în România în volumul Conferința studenților, masteranzilor și doctoranzilor în drept (Sibiu, 3 iunie 2022), Ed. Universul Juridic, București, 2022, p. 631; Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu, Regimul juridic al faunei sălbatice terestre și acvatice pe plan național și internațional, Ed. Hamangiu, București, 2022, p. 229-230.

[36] În considerația interdicției, pentru întâia dată în legislația halieutică românească nu este stabilită dimensiunea minimă a exemplarelor din specia lostriță care pot fi capturate din mediul acvatic [Art. 4 din Ordinul nr. 342/2008 privind dimensiunile minime individuale ale resurselor acvatice vii din domeniul public al statului, pe specii, care pot fi capturate din mediul acvatic (M. Of. nr. 410 din 2 iunie 2008): „Speciile de pești nenominalizate în anexă nu sunt restricționate la pescuit în funcție de dimensiunea minimă, cu excepția sturionilor și lostriței, care sunt interziși la pescuit”].

[37] Planul național de acțiune pentru conservarea lostriței – Hucho hucho –.

[38] E.g., în speța expusă la nota de subsol nr. 29, în temeiul art. 25 și 397 C. proc. pen. raportat la art. 1.349 C. civ., instanța de judecată a obligat inculpații să achite părții civile, recte Agenției Naționale de Pescuit și Acvacultură, suma de 2.500 de lei reprezentând contravaloarea lostriței.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress