Răspunderea minorului în diferite ţări europene
Versavia Brutaru - iunie 1, 2015Cu privire la executarea măsurii internării[43], prevederile speciale incluse în art. 54-60 din Legea nr. 5/2000 sunt dezvoltate prin art. 23 şi art. 85 din Decretul regal nr. 1774/2004. Instituţia „plasamentului” este reglementată pentru regimul sancţionator aplicabil minorilor, fiind de o mai mare aplicare comparativ cu regimul procesual aplicabil infractorilor majori[44].
Astfel, minorii trebuie ţinuţi în instituţii apropiate domiciliului lor, dar judecătorul poate decide altfel dacă este în interesul minorului; minorii care s-au asociat pentru săvârşirea de infracţiuni, sau care aparţin unor organizaţii infracţionale nu pot executa măsura în acelaşi loc (art. 46.3).
Executarea internării este compusă din două perioade: internarea efectivă şi libertatea supravegheată (art. 7.2). Internarea efectivă trebuie să se realizeze în centre specifice, organizate de Comunitatea autonomă, direct sau prin angajamente cu alte instituţii publice sau private non-profit. Aceste centre sunt diferite faţă de acelea prevăzute de legislaţia penitenciară de executare a pedepselor şi a măsurilor provizorii de restrângere a libertăţii impuse persoanelor care au împlinit deja 18 ani.
Măsurile dispuse în cazul infracţiunilor de terorism trebuie, totuşi, să fie executate sub controlul specializat al personalului şi în centre ale Audienţei Naţionale (National Audience/Audiencia Nacional), stabilite prin Hotărâre de Guvern, direct sau prin contracte cu Comunităţile Autonome (art. 54.1).
Conform art. 55, resocializarea este un principiu fundamental. De aceea, conform art. 56 sunt garantate toate acele drepturi ale deţinuților care nu au fost interzise prin hotărârea de condamnare, iar art. 55.2 cere ca viaţa din interiorul centrului trebuie să fie organizată într-un mod similar celui din exterior, încercând să reducă efectele negative pe care internarea le poate produce asupra minorului sau asupra familiei sale, prin promovarea unor contacte sociale şi familiale, colaborarea şi participarea instituţiilor publice şi private (în special, cele mai apropiate geografic şi cultural) în procesul integrării sociale a minorului. Minorii au întotdeauna dreptul să fie informaţi prin aducerea la cunoştinţă într-o scriere şi limba pe care să o înţeleagă asupra drepturilor lor, sarcinilor şi asupra oricăror alte aspecte ale regulilor din centre; ei au de asemenea dreptul la petiţionare, dreptul de a adresa plângeri, de a ataca hotărârea (de a o apela).
În ceea ce priveşte procedura de judecată, Două tipuri de proceduri sunt reglementate prin Legea nr. 5/2000: procedurile declarative şi procedurile executive.
Procedura declarativă este divizată în două faze: urmărirea penală (instrumentarea) şi faza judecăţii (audierea). Urmărirea penală şi punerea în executare a hotărârii sunt astfel, separate şi ambele au o fază intermediară: prezentarea în faţa judecătorului.
În scopul de a garanta principiul independenţei judiciare, urmărirea penală este efectuată de procuror. Acesta este abilitat să înceapă urmărirea penală (art. 16) şi să dispună trimiterea în judecată (art. 30.1). Mai mult, procurorul efectuează urmărirea penală, supraveghează acţiunile poliţiei judiciare şi dispune asupra oportunităţii unor măsuri procesuale solicitate de apărătorul minorului ori de partea vătămată. Procurorul trebuie să asigure apărătorului minorului (şi celorlalţi participanţi la proces) acces liber la materialul de urmărire penală, la solicitarea acestuia (art. 23.2), cu excepţia cazului în care judecătorul declară secretă urmărirea penală; în acest caz apărătorul minorului va consulta dosarul la final pentru a-şi pregăti apărarea. Părţile vătămate au de asemenea dreptul să aibă acces la dosar (art. 25). Oricum, în această fază procesuală, ca şi în oricare alta, numai judecătorul, are dreptul să dispună, motivat (art. 23.3 şi art. 26.3), restrângerea drepturilor fundamentale ale minorului. De îndată ce faza urmăririi penale este încheiată, dosarul este trimis judecătorului pentru minori. După ascultarea apărătorului minorului (şi a persoanei responsabile civilmente), şi dacă nu există nici un impediment pentru părţi (art. 32), judecătorul decide deschiderea fazei de judecată sau nu (art. 33).
Evaluarea individuală a minorului se face prin intermediul unei echipe tehnice, una dintre cele mai importante noutăţi ale sistemului introdus prin Legea nr. 4/1992, compusă dintr-un psiholog, un pedagog şi un lucrător social, cu obligaţia fundamentală de a informa procurorul şi judecătorul asupra situaţiei psihologice, pedagogice şi familiale a minorului şi despre mediul acestuia, evaluând elementele decisive cu scopul de a defini interesul superior al minorului şi să adopte orice decizie cu privire reabilitarea şi resocializarea minorului. În Legea nr. 5/2000 rolul echipei tehnice rămâne esenţial[45]: nu doar investighează şi raportează situaţia minorului, dar explorează şi oportunitatea împăcării şi tranzacţiei (eventuala mediere între minor şi victimă) şi propune neurmărirea penală a cazului, în interesul minorului, dacă „interesul social” a fost suficient luat în considerare ori urmărirea este considerată inadecvată corespunzător timpului scurs de la săvârşirea faptei (art. 27). Raportul echipei tehnice este necesar pentru a adopta decizii fundamentale, mai ales acelea referitoare la măsurile provizorii şi finale, ordinea lor de aplicare, înlocuire, revocare sau suspendare. Decretul Regal nr. 1774/2004 dezvoltă reglementarea intervenţiei echipei tehnice. Art. 4.1 stabileşte că echipa tehnică va fi compusă din psihologi, educatori şi lucrători sociali (eventual alţi profesionişti se pot alătura echipei tehnice temporar sau permanent) recrutaţi pentru a-l asista pe procuror şi judecător, conform specializării lor. Ei sunt calificaţi să dea asistenţă profesională minorului reţinut, şi să medieze între minor şi victimă.
Independenţa echipei este garantată (art. 4.2) şi intervine sub supravegherea procurorului şi a judecătorului pentru minori. Dar rapoartele sunt întocmite aplicând criterii strict profesionale, şi trebuie să fie semnate de membrii echipei. Ele pot fi de asemenea întocmite sau completate de acele entităţi publice ori private care, fiind active în sfera educării minorului cunosc de la început situaţia presupusului făptuitor (art. 27.6 din Legea nr. 5/2000). Compunerea echipei tehnice este hotărâtă de administraţia competentă, conform nevoilor reale. Fie Ministerul Justiţiei, fie Comunitatea Autonomă trebuie să garanteze că fiecare procuror va dispune de personal suficient şi adecvat pentru a întocmi rapoartele legale cerute în timp (art. 4.4 din Decretul regal nr. 1774/2004).
[43] Lopez Cabello, Ejecución de las medidas privativas de libertad, in Consejo Vasco de la Abogacia, La Ley Organica 5/2000 de Responsabilidad Penal de los Menores, Bilbao, 2001, p. 155.
[44] Lopez Cabello, Idem, 2001, p. 155.
[45] Mena Alvarez, Reglas para la determinacion de las medidas aplicables: modificación y sustitucion de medidas, Estudios Juridicos. Ministerio Fiscal, 2001, p. 221.
Arhive
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.