• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Răspunderea administrativă, în Legile Ucrainei și ale României

Laura Bzova - ianuarie 6, 2023

Responsabilitate administrativă în aspecte pozitive (prospective) și retroactive (negative)

Criterii de diferențiere a răspunderii administrative de alte tipuri de răspundere juridică: pe baza aplicării acesteia; conform organelor care o aplică etc. Principalele trăsături ale răspunderii administrative: este un mijloc de protejare a ordinii juridice stabilite; este determinată normativ și constă în aplicarea de sancțiuni ale normelor juridice administrative etc. Semne derivate ale răspunderii administrative: se bazează nu numai contravențiile prevăzute de normele de drept administrativ, ci și pe încălcările prevăzute de normele altor ramuri de drept; constă în aplicarea la amenzi administrative penale etc.

Astăzi, responsabilitatea administrativă este prezentată ca un curs special separat. Locul și rolul său în spațiul administrativ-juridic este determinat de faptul că raporturile de responsabilitate administrativă, împreună cu raporturile de administrație publică, servicii administrative și proceduri administrative, formează obiectul dreptului administrativ.

Responsabilitatea administrativă, ca tip de răspundere juridică și instituție a dreptului administrativ

Ca tip de răspundere juridică, răspunderea administrativă are un temei constituțional. Constituția Ucrainei a stabilit că actele care constituie infracțiuni administrative și răspunderea pentru acestea sunt determinate exclusiv de legile Ucrainei. Astfel, în primul rând, doar legea definește comportamentul care este ilegal, vinovat și constituie contravenție administrativă; în al doilea rând, doar un astfel de comportament – o infracțiune administrativă – stă la baza răspunderii administrative; în al treilea rând, conținutul răspunderii este determinat de lege.

Decizia Curții Constituționale a Ucrainei prevede că responsabilitatea administrativă în Ucraina și procedura de aducere la răspundere administrativă se bazează pe principii constituționale și prezumții legale, care sunt condiționate de recunoașterea și funcționarea principiului statului de drept în Ucraina (prima teză din primul paragraf al paragrafului 4.1 al pct. 4 din partea motivațională a Deciziei Curții Constituționale a Ucrainei din 22 decembrie 2010 nr. 23-rp/2010).

În decizia specificată, Curtea Constituțională a Ucrainei a ajuns la concluzia că necesitatea individualizării răspunderii administrative este prevăzută de a doua parte a articolului 33 din Cod, care stabilește că la impunerea unei amenzi, natura infracțiunii săvârșite, identitatea infractorului, gradul de vinovăție al acestuia, statutul de proprietate, circumstanțe atenuante și sarcina răspunderii. Din emiterea de către pârâtă a soluționării în litigiu la condamnarea reclamantului rezultă că pârâtul a încălcat principiul individualizării răspunderii administrative, iar acesta a fost adus la răspundere administrativă numai în temeiul în care autoturismul care îi aparținea de drept de proprietate era parcat, susține pârâta, cu încălcarea regulilor de parcare. Norma legală a fost aplicată de pârâtă în raport cu reclamanta – art. 14-2 din Codul contravențiilor administrative, similar ca conținut cu cel care a fost deja recunoscut ca neconstituțional de către Curtea Constituțională a Ucrainei (articolul 14-1). În ciuda faptului că decizia sus-menționată a Curții Constituționale a Ucrainei din 22 decembrie 2010 în dosarul nr. 1-34/2010 a fost recunoscută ca incompatibilă cu Constituția Ucrainei (neconstituțională), în special articolul 14-1, prin noua Lege a Ucrainei „Cu privire la modificarea unor acte legislative ale Ucrainei privind îmbunătățirea reglementării relațiilor în domeniul siguranței rutiere” nr. 2262-VIII din 21.12.2017, articolul 14-2 (similar ca conținut cu articolul 14-1, recunoscută ca neconstituțională) a fost din nou adăugată la actualul Cod al contravențiilor administrative este neconstituțională în esență, având în vedere concluziile cuprinse în Hotărârea Curții Constituționale a Ucrainei din 8 iunie 2016 în dosarul nr. 4-rp/2016. Și anume, potrivit deciziei Curții Constituționale a Ucrainei din 8 iunie 2016, în dosarul nr. 4-rp/2016, se precizează că legile, alte acte juridice sau dispozițiile lor distincte recunoscute ca neconstituționale nu pot fi adoptate într-un mod similar, întrucât decizia Curții Constituționale a Ucrainei sunt „obligatorii pentru executarea pe teritoriul Ucrainei, definitive și nu pot fi atacate cu recurs” (partea a doua a articolului 150 din Constituția Ucrainei). Reintroducerea reglementării legale, pe care Curtea Constituțională a Ucrainei a recunoscut-o ca fiind neconstituțională, oferă motive pentru a afirma o încălcare a prescripțiilor constituționale, potrivit cărora legile și alte acte juridice normative sunt adoptate în baza Constituției Ucrainei și trebuie să corespundă acestuia (partea a doua a articolului 8 din Legea fundamentală a Ucrainei, paragraful 7 decizia nr. 4-rp/2016).

Curtea Constituțională a Ucrainei, în Decizia nr. 3-р(ІІ)/2021 din 21 iulie 2021, a remarcat că „principiul statului de drept, în special cerințele sale, precum principiul rezonabilității, sunt principii fundamentale interconectate ale funcționarea întregului sistem juridic al Ucrainei, inclusiv stabilirea reglementară a răspunderii administrative de către legiuitor. Prin urmare, sancțiunile specifice pentru contravenții administrative trebuie să fie echitabile și să corespundă principiului oportunității, adică legiuitorul trebuie să stabilească sancțiunile administrative ținând cont de justificarea acestora și de necesitatea atingerii unui scop legitim, ținând cont de cerințele adecvării consecințele cauzate de astfel de sancțiuni (inclusiv pentru o persoană, căreia i se aplică), prejudiciul care se produce ca urmare a unei contravenții administrative”; „beneficiul public al amenzilor administrative pentru contravenții administrative nu este în completarea bugetului de stat, ci în asigurarea legii și ordinii constituționale, a siguranței societății și a drepturilor și libertăților fiecărei persoane”.

Există multe definiții ale răspunderii administrative în literatura de specialitate. De exemplu, profesorul I. Ivinesh notează că responsabilitatea administrativă poate fi definită ca o formă de condamnare a statului, care constă în obligația de a suporta și executa anumite privațiuni morale și materiale care decurg din încălcarea normelor administrative la comiterea unei contravenții administrative (Iovanas I., 1997). Astfel, răspunderea administrativă, ca formă a răspunderii juridice, este consacrată în normele de drept administrativ, care stabilesc sancțiuni distincte și o procedură specifică de aplicare a acestora în cazul unui comportament neadecvat al unei persoane.

În timpul studiului înțelegerii moderne a răspunderii administrative în dreptul administrativ al Ucrainei, V. Kryzhanovska înțelege conceptul de responsabilitate administrativă ca un mecanism juridic complex de răspuns al statului la manifestarea abaterilor administrative, care conține temeiuri materiale și juridice și ordin ea procesuală a procedurii în cazurile de contravenție administrativă. Omul de știință definește, de asemenea, componentele fundamentale ale răspunderii administrative, care includ nelegalitatea administrativă diferențiată, compoziția unei infracțiuni administrative, pedeapsa administrativă (aspect de fond și juridic) și forma procesuală (Kryzhanovska V.A., 2016, pp. 50-51).

În decizia din cauza „Falk împotriva Țărilor de Jos” („Falk împotriva Țărilor de Jos”) din 19 octombrie 2004, CEDO a recunoscut ca legitimă, în baza cerințelor paragrafului 1 al articolului 6 din Convenție, aplicarea unui amenzi în ordinea răspunderii obiective (prima facie) pe baza prevederilor articolului 5 din Legea „Cu privire la aplicarea administrativă a respectării regulilor de circulație” [Legea privind aplicarea administrativă a respectării regulilor de circulație], care prevedea răspunderea administrativă (penală) a proprietarului înmatriculat al vehiculului în cazurile în care nu este posibilă stabilirea persoanei care a condus vehiculul, înseamnă transmiterea, în momentul săvârșirii încălcării, către solicitant pentru participarea unui autoturism înmatriculat pe numele său într-un accident rutier. Evaluând dacă în speță a fost respectat principiul proporționalității, Curtea a subliniat că ține cont de faptul că regula răspunderii stricte a fost introdusă în scopul asigurării efective a siguranței circulației rutiere, astfel încât încălcările regulilor sale, depistate prin mijloace tehnice sau de altă natură. Mijloacele, săvârșite de conducătorul auto, a căror identitate nu poate fi stabilită la momentul oportun, nu rămân nepedepsite, și având în vedere necesitatea de a se asigura că urmărirea penală și pedepsirea unor astfel de infracțiuni nu implică o povară ireparabilă asupra autorităților judiciare naționale (Falk v. Netherlands).

Trăsături comune ale răspunderii administrative și ale răspunderii juridice

Responsabilitatea administrativă este cel mai frecvent și mai căutat tip de răspundere juridică. Acest institut participă activ la asigurarea stabilității vieții publice și la creșterea garanțiilor de protecție a drepturilor cetățenilor, dobândind o metodă juridică semnificativă și eficientă de influențare a relațiilor publice. De remarcat că responsabilitatea administrativă, având toate trăsăturile de bază ale răspunderii juridice, are trăsături comune cu alte tipuri de răspundere (civil-juridică, materială, disciplinară, penală) și trăsături specifice care o deosebesc (Bortnâc N.P., 2019, p. 61).

Răspunderea administrativă reprezintă una dintre particularitățile dreptului administrativ, ce îl delimitează pe acesta de celelalte ramuri de drept. Codul Administrativ a structurat și completat normele prevăzute în multiplele acte normative ce reglementau răspunderea administrativă, dedicând acestei instituții Partea a VII-a (Marius-Cătălin Preduț, 2019).

Pentru a defini conceptul de „răspundere administrativă”, doctrinarii au pornit de la noțiunea de „constrangere administrativă”. Astfel, acesta din urmă a fost definită ca fiind „ansamblul masurilor (acte juridice, operațiuni administrative, fapte materiale) luate de autoritățile administrației publice, în baza legii, cu folosirea puterii de stat și, daca este cazul, împotriva unor subiecte de drept, pentru a sancționa încălcarea normelor de drept administrativ, a preveni săvârșirea unor fapte antisociale și a apăra drepturile cetățenilor sau, după caz, pentru a asigura executarea actelor autorităților judecătorești, respectiv ale Avocatului Poporului, Curții Constituționale și Curții de Conturi” (Аntonie Iorgovan, 1996).

Setul de legi care prevăd responsabilitatea săvârșirii contravențiilor administrative se numește „legislație privind contravențiile administrative”. Codificarea acestei legislații a fost realizată încă din anii 80 ai secolului trecut, adică pe baza abordărilor sovietice de înțelegere a esenței răspunderii administrative, a conținutului acesteia, a subiectelor, a procedurilor etc. Doctrina juridică sovietică nu a recunoscut persoanele juridice ca subiecte ale răspunderii administrative ca tip punitiv de răspundere juridică.

Titlul II al părții a VII-a din Cod reglementează răspunderea administrativ-disciplinară. Aceasta este definită de Cod ca fiind „o formă a răspunderii administrative care intervine în cazul săvârșirii unei abateri disciplinare, în sensul încălcării de către demnitari, funcționari publici și asimilații acestora a îndatoririlor de serviciu și a normelor de conduită obligatorie prevăzute de lege”.

Concluzii

Prin urmare, răspunderea administrativă este un răspuns specific al statului la o abatere administrativă, care constă în aplicarea de către un organ abilitat sau un funcționar a pedepsei prevăzute de lege subiectului infracțiunii.

Referințe bibliografice

DOWNLOAD FULL ARTICLE

1. Bortnyk N.P., Khomyshyn I.Yu., Yesimov S.S. Răspunderea administrativă pentru neîndeplinirea cerinței legale a funcționarilor din unitățile abilitate ale poliției naționale. Buletinul Universității Naționale Politehnice din Lviv. Seria: științe juridice. Numărul 6, numărul 23, 2019, pp. 59-67 URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2020/feb/20941/11.pdf;

2. Codul Ucrainei privind în fracțiunile administrative – informații ale Radei Supreme a RSS Ucrainene (VVR) 1984, apendicele la nr. 51, articolul 1122;

3. Decizia Curții Constituționale a Ucrainei în cazul plângerii constituționale a lui Unukovich Roman Andreyovych privind respectarea Constituției Ucrainei (constituționalitate) a unei dispoziții separate a al doilea paragraf al primului paragraf al articolului 2043 din Codul Ucrainei privind abaterile administrative din 12.10.22 nr. 8-r(I)/2022;

4. Falk v. Netherlands, application № 66273/01. URL: http://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/ pdf/?library=ECHR&id=001-67305&filename =001-67305.pdf&TID=ihgdqbxnfi;

5. Iovanas I., Drept administrativ, Servo – Sat, Vol. II, 1997, Arad, p. 185;

6. Kryzhanovska V., Responsabilitatea administrativăindreptul administrativ al Ucrainei: înțelegere modernă, noi abordări: diss. … candidat lege Științe: spec. 12.00.07; Universitatea Națională Politehnică din Lviv, Lviv, 2016, 258;

7. Răspunderea administrativă în Codul Administrativ (VII), Publicare la data de 24 octombrie 2019, Coordonator avocat Marius-Cătălin Preduț, titular MCP Cabinet avocați;

8. Аntonie Iorgovan, Tratat de drept administrativ, vol. I, Editura Nemira, București, 1996.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress