• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Prelucrarea unor categorii speciale de date cu caracter personal: codul numeric personal sau orice alt identificator cu aplicabilitate generală

Silviu-Dorin Şchiopu - august 1, 2017
Abstract

   Abstract
According to article 8 of Directive 95/46/EC, member states determine the conditions under which certain
special categories of data – national identification number or any other identifier of general application – may be
processed. The Romanian legislator decided that, in principle, the processing of the personal identification number
or of other personal data with a general identification function may be carried out only if the data subject has given
an express and unequivocal consent or the processing is expressly stated by a legal provision. For a better
understanding of this particular data processing, we have chosen to present a recent judicial decision which
reversed the lower court’s ruling and decided, among others, that a convention concluded between a public
transportation company placed under the authority of the City Council and a County Pension House does not
constitute a „legal provision” in the sense of the Romanian Law no. 677/2001 on the Protection of Individuals with
Regard to the Processing of Personal Data and the Free Movement of Such Data.
Keywords: personal data, national identification number, identifier of general application, data protection,
data processing.   

Reglementare

Ca regulă, orice prelucrare a datelor cu caracter personal trebuie să fie conformă cu principiile referitoare la calitatea datelor, enunțate la art. 6 din Directiva 95/46/CE[1], și să respecte unul dintre criteriile privind legitimitatea prelucrării datelor, enumerate la art. 7 din aceeași directivă[2]. De asemenea, potrivit art. 8 alin. (7) privind prelucrarea unor categorii speciale de date, statele membre sunt cele care stabilesc condițiile în care poate fi prelucrat un număr de identificare sau orice alt identificator cu aplicabilitate generală care poate face obiectul prelucrării.

Legea de transpunere[3] a Directivei 95/46/CE prevede la art. 8 că prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat în mod expres consimţământul sau prelucrarea este prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală. Astfel, în timp ce, în regulă generală, poate constitui temei al prelucrării altor date cu caracter personal consimţământul, relaţia contractuală, obligaţiile legale ale operatorului, interesele vitale ale persoanei vizate, interesul public şi exercitarea autorităţii oficiale, precum şi interesele legitime urmărite de operator sau de un terţ, numai consimţământul sau prevederea legală expresă pot legitima prelucrarea datelor cu caracter personal având funcţie de identificare.

Ca şi excepţie, potrivit art. 8 alin. (2) din lege, aceste date pot fi prelucrate şi în alte cazuri, cu avizul Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) şi numai cu condiţia instituirii unor garanţii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate.

Întrucât din practică a rezultat colectarea şi prelucrarea fără o justificare temeinică a codului numeric personal şi a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală, ANSPDCP a emis o decizie[4] în vederea clarificării modalităţii de prelucrare a acestor date, precum şi a copiilor documentelor ce le conţin.

Astfel, prin date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală trebuie să înţelegem acele numere prin care se identifică o persoană fizică în anumite sisteme de evidenţă şi care au aplicabilitate generală, cum ar fi: codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, numărul paşaportului, al permisului de conducere, numărul de asigurare socială sau de sănătate [art. 1 alin. (2) din decizie]. De asemenea, consimţământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal având funcţie de identificare trebuie dat în mod expres, într-o formă care să permită dovedirea acestuia de către operator [art. 3 alin. (2) din decizie].

Potrivit art. 6 din decizie, „colectarea şi prelucrarea datelor prevăzute la art. 1, inclusiv dezvăluirea acestora, prin efectuarea şi reţinerea de copii de pe cartea de identitate sau de pe documente care le conţin (s.n.), sunt interzise”, cu excepţia situaţiei în care fie persoana vizată şi-a dat în mod expres consimţământul, fie prelucrarea este prevăzută în mod expres de o dispoziţie legală, fie în alte cazuri, cu avizul Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi numai cu condiţia instituirii unor garanţii adecvate pentru respectarea drepturilor persoanelor vizate. În cea din urmă situaţie, operatorul trebuie să respecte principiul caracterului adecvat, pertinent şi neexcesiv, precum şi măsurile de confidenţialitate şi de securitate a prelucrărilor prin instituirea unor garanţii adecvate[5].

Pentru a ilustra temeiurile legitimităţii prelucrării datelor cu caracter personal având funcţie de identificare – consimțământul şi dispoziţia legală expresă – am ales a prezenta conţinutul unei sentinţe a Tribunalului Braşov (fond) şi al deciziei corelative a Curţii de Apel Braşov (apel).

Situaţia de fapt

În speţă[6], Regia Autonomă de Transport Braşov (RATBv), în calitate de prestator al serviciului de transport public local de călători, a eliberat legitimaţii de călătorie cu titlu gratuit, aceste legitimaţii fiind acordate unor categorii speciale de călători[7], desemnate prin reglementări legale emise de autoritățile centrale și de cele locale. RATBv se află sub autoritatea Consiliului Local Brașov[8] și a încheiat cu Municipiul Brașov în anul 2006 Contractul privind serviciile de transport public local de călători. Pentru a recupera aceste cheltuieli de transport, RATBv a încheiat cu Casa Judeţeană de Pensii Braşov o convenţie în cuprinsul căreia se menționa obligativitatea înscrierii CNP-ului pe formularul legitimaţiei (pe care ulterior completării o înmâna beneficiarului) pentru a putea obţine de la această autoritate contravaloarea serviciului prestat.

Prin urmare RATBv, în calitate de operator de date cu caracter personal, a colectat, inclusiv prin reţinerea de copii de pe actele de identitate, şi ulterior a înregistrat şi a stocat în sistemele proprii de evidenţă datele personale ale solicitanţilor de abonamente, persoane fizice, printre care se număra şi codul numeric personal, datele colectate[9] regăsindu-se în evidenţele regiei, stocate pe suport electronic şi de hârtie.

RATBv a depus la ANSPDCP în data de 14 noiembrie 2013 o notificare – având ca scop comercializarea abonamentelor de călătorie şi a legitimaţiilor cu tarif redus/gratuit; justificarea diferenţei de tarif redus-gratuit – în urma căreia i s-a atras atenţia de către ANSPDCP, printr-o adresă din 26 noiembrie 2013, că datele cu caracter special nu pot fi prelucrate decât în condiţiile art. 8 din lege.

Sancţionarea contravenţională

Ulterior, în urma realizării unei investigaţii – cum în cadrul acesteia nu au fost prezentate dovezi ale obţinerii consimţământului persoanelor care au accesat acest serviciu gratuit – ANSPDCP a constatat în data de 12 februarie 2014 săvârşirea faptei de prelucrare nelegală a datelor cu caracter personal, în sensul că RATBv a nesocotit dispoziţiile art. 8 din Legea nr. 677/2001 şi art. 6 din Decizia nr. 132/2011, faptă ce constituie contravenţie prevăzută de art. 32 din Legea nr. 677/2001[10]. Mai exact, ANSPDCP a constatat că RATBv trece CNP-ul pe legitimaţiile de călătorie fără a avea un temei legal în acest sens, fără consimțământul expres şi neechivoc al persoanei vizate şi fără a avea a avea eventual avizul ANSPDCP pentru o astfel de prelucrare.

Plângerea contravenţională

 Instanţa de fond

Prin plângerea înregistrată pe rolul Tribunalului Brașov, RATBv a solicitat, în contradictoriu cu ANSPDCP, anularea procesului-verbal de contravenție încheiat emis de intimată.

Printre altele, RATBv a susținut că nu realizează operațiuni de prelucrare a datelor, invocând definiția din DEX a prelucrării[11], aserţiune faţă de care ANSPDCP a arătat că prin prelucrare a datelor cu caracter personal, potrivit art. 3 lit. b) din lege, se înţelege „orice operaţiune sau set de operaţiuni care se efectuează asupra datelor cu caracter personal, prin mijloace automate sau neautomate, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, dezvăluirea către terţi prin transmitere, diseminare sau în orice alt mod, alăturarea ori combinarea, blocarea, ştergerea sau distrugerea”, definiţia din DEX a prelucrării neputând prevala asupra celei date de legea specială în materie. Astfel, operaţiunea de „trecere a CNP-ului pe legitimaţie” se înscrie în definiţia legală a prelucrării datelor – chiar dacă nu este precizată expres de legiuitor în sfera acţiunilor care pot constitui contravenţie, întrucât enumerarea nu este una limitativă, ci una exemplificativă – circumscriindu-se prin urmare sferei operaţiunilor enumerate de lege.

Pe baza probei cu înscrisuri administrată în cauză, Tribunalul Brașov a admis plângerea formulată de RATBv[12]. Pentru a hotărî astfel, instanţa de fond a reţinut, în esenţă, următoarele:

a) RATBv colectează (inclusiv prin reţinerea de copii de pe actele de identitate) şi ulterior înregistrează şi stochează în sistemele proprii de evidenţă datele personale ale solicitanţilor de abonamente persoane fizice; are calitatea de operator de date cu caracter personal, depunând la ANSPDCP o notificare în acest sens,

b) însă nu poate fi contravenientă, potrivit dispozițiilor art. 8 din Legea nr. 677/2001, de vreme ce pentru a-și recupera cheltuielile cu abonamentele gratuite a încheiat cu Casa Județeană de Pensii Brașov o convenție în cuprinsul căreia se menționează obligativitatea înscrierii CNP-ului pe formularul legitimației, pentru a se putea obține de la această autoritate contravaloarea serviciilor de transport public de călători pe care regia le-a prestat în beneficiul acestor persoane; mai mult, RATBV se află în subordinea Consiliului Local Brașov, încheindu-se în anul 2006 Contractul privind serviciile de transport public local de călători; astfel, în lipsa datelor cu caracter personal a persoanelor beneficiare a abonamentelor gratuite, RATBv nu și-ar putea îndeplini obligațiile rezultate din contractul menţionat;

c) prin cererea făcută de o persoană pentru a accesa un serviciu gratuit, practic există consimțământul acesteia pentru prelucrarea și stocarea datelor personale ale acesteia.

 Instanţa de control judiciar[13]

Împotriva sentinţei civile pronunţată de Tribunalul Braşov, ANSPDCP a declarat apel, criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie, a solicitat admiterea apelului, modificarea în tot a hotărârii instanţe de fond şi respingerea acţiunii.

Potrivit ANSPDCP instanţa de fond a reţinut în mod greşit că acea convenţie încheiată cu Casa Judeţeană de Pensii Braşov reprezintă o dispoziţie legală expresă în sensul art. 8 alin. (1) din lege, constituind astfel temei al prelucrării datelor cu caracter personal având funcţie de identificare (codul numeric personal sau orice alt identificator cu aplicabilitate generală). De asemenea, cum RATBv a prestabilit datele şi categoriile de date solicitate persoanelor fizice şi a obligat pe acestea la furnizarea datelor sub condiţia neemiterii de abonamente şi legitimaţii de călătorie, nu s-ar putea reţine existenţa unui consimţământ valabil acordat iar în cadrul investigaţiei desfăşurată la sediul RATBv nici nu au fost prezentate dovezi ale obţinerii consimţământului.

RATBv a formulat întâmpinare și a solicitat respingerea apelului, arătând că ANSPDCP interpretează mult prea restrictiv prevederile art. 8 din lege iar sancțiunea aplicată este inadecvată, lipsită de pertinență și excesivă.

În continuare vom prezenta apărările formulate de RATBv, precum şi argumentele în considerarea cărora Curtea de Apel Braşov a admis apelul de declarat de ANSPDCP, schimbând în tot hotărârea tribunalului, şi, rejudecând, a respins ca nefondată plângerea formulată de RATBv:

a) faţă de numărul foarte mare al persoanelor fizice care beneficiază de transport gratuit ar fi imposibilă obţinerea unui consimţământ expres al fiecărei persoane pentru prelucrarea CNP-ului, RATBv arătând şi costurile materiale ale unei asemenea operaţiuni;


[1] Directiva 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 281/31, Ediţie specială, cap. 13/vol. 17.

[2] A se vedea CJUE, hotărârea din 1 octombrie 2015, cauza C‑201/14 – Bara și alții, ECLI:EU:C:2015:638, publicată în Repertoriul electronic (Repertoriul general), şi jurisprudența citată la punctul 30.

[3] Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în M. Of. nr. 790 din data de 12 decembrie 2001, act normativ denumit în continuare, brevitatis causa, „legea”.

[4] Decizia nr. 132 din 20 decembrie 2011 privind condiţiile prelucrării codului numeric personal şi a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală, publicată în M. Of. numărul 929 din data de 28 decembrie 2011, disponibilă la http://www.dataprotection.ro/servlet/ViewDocument?id=761. Potrivit art. 3 alin. (5) din Legea nr. 102 din 3 mai 2005, în exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Autorității naționale de supraveghere emite decizii şi instrucțiuni obligatorii pentru toate instituțiile şi unitățile la a căror activitate se referă.

[5] Pentru detalii a se vedea art. 5 din Decizia nr. 132 din 20 decembrie 2011. De asemenea, potrivit art. 9, decizia nu aduce atingere dispoziţiilor legale în vigoare care reglementează expres colectarea şi prelucrarea codului numeric personal sau a altor date cu caracter personal având o funcţie de identificare de aplicabilitate generală.

[6]  Situaţia de fapt a fost reconstituită pe baza informaţiilor conţinute în sentinţa civilă nr. 2837 din 15 decembrie 2014 a Tribunalului Braşov (fond) şi în decizia nr. 35 din 6 octombrie 2016 a Curţii de Apel Braşov (apel).

[7] Pensionari, donatori onorifici de sânge, revoluționari, veterani/văduve de război, persoane deportate și persecutate politic, ș.a.m.d.

[8] A se vedea Anexa 1 din H.G. nr. 597 din 28 septembrie 1992 privind trecerea sub autoritatea consiliilor locale sau, după caz, județene, a regiilor autonome și societăților comerciale cu capital integral de stat, care prestează servicii publice de interes local sau județean, publicată în M. Of. nr. 289 din 18 noiembrie 1992.

[9] Categoriile de date prelucrate în acest scop au inclus numele şi prenumele, data şi locul naşterii, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate.

[10] Art. 32 – Prelucrarea nelegală a datelor cu caracter personal: „Prelucrarea datelor cu caracter personal de către un operator sau de o persoană împuternicită de acesta, cu încălcarea prevederilor art. 4-10 sau cu nesocotirea drepturilor prevăzute la art. 12-15 sau la art. 17 (s.n.), constituie contravenţie, dacă nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, şi se sancţionează cu amendă de la 1000 lei la 25000 lei”.

[11] Precizăm că, potrivit DEX 1998, prin prelucrare se înțelege „acţiunea de a prelucra şi rezultatul ei” iar primul sens al cuvântului „a prelucra” face referire la „a modifica forma, dimensiunile, constituţia sau aspectul unui material”, în accepţiunea sa obişnuită prelucrarea evocând în mintea cititorului numai operaţiuni precum „modificarea” datelor cu caracter personal.

[12] A se vedea Tribunalul Braşov, secţia a II-a contencios administrativ şi fiscal, sentinţa civilă nr. 2837 din 15 decembrie 2014 (nepublicată). Sentinţa ne-a fost comunicată de Tribunalul Braşov care a anonimizat numele judecătorului şi al grefierului, în ciuda Hotărârii nr. 308 din 5 martie 2009 a Plenului CSM, p. 3, disponibilă la www.csm1909.ro/csm/linkuri/14_04_2009__22802_ro.pdf, potrivit căreia asocierea hotărârii cu judecătorul care a pronunţat-o indică modul în care aceştia îşi exercit atribuţiile de serviciu, nefiind vorba de date cu privire la viaţa intimă, familială şi privată a acestora.

[13] Curtea de Apel Braşov, secţia de contencios administrativ şi fiscal, decizia nr. 35 din 6 octombrie 2016 [dosarul nr. 5356/62/2014], disponibilă pe http://www.rolii.ro.

 

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress