Opinii critice referitoare la completările aduse Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului de Legea nr. 147/2024
Teodor Bodoașcă - iulie 12, 2024Pentru a nu bulversa lucrurile, inițiatorii acestei intervenții legislative au avut îndatorirea profesională ca, anterior declanșării demersului lor, să se documenteze, având, astfel, posibilitatea să constate că persoana fizică minoră devenită părinte, pentru a dobândi capacitate de exercițiu deplină înainte de a ajunge la majorat, are la dispoziție importante instrumente legale, solid fundamentate logico-juridic. Potrivit art. 40 teza I C. civ., „pentru motive temeinice, instanța de tutelă poate recunoaște minorului care a împlinit vârsta de 16 ani capacitatea deplină de exercițiu”[16]. Faptul că minorul în vârstă de 16 ani a devenit părinte constituie un motiv temeinic[17]. Minorul în vârstă de 16 ani are posibilitatea să dobândească capacitatea deplină de exercițiu și urmare a încheierii căsătoriei, conform art. 39 alin. (1) coroborat cu art. 272 alin. (2)-(5) C. civ. Pentru încheierea căsătoriei, legea prevede, de asemenea, condiția existenței unor motive temeinice, între care, cel mai adesea, este faptul că minorul a devenit ori urmează să devină părinte[18]. În fine, art. 490 C. civ. recunoaște părintelui minor care a împlinit vârsta de 14 ani o capacitate de exercițiu anticipată și parțială[19]. Acesta are „drepturile și îndatoririle părintești cu privire la persoana copilului. Drepturile și îndatoririle cu privire la bunurile copilului revin tutorelui sau, după caz, altei persoane, în condițiile legii”. Dreptul de decizie al mamelor minore, prevăzut de art. 9 alin. (21), dacă privește persoana copilului, este circumscris art. 490 alin. (1) C. civ. Din punct de vedere logico-juridic, este inexplicabil faptul că părintelui minor cu vârsta între 14 și 16 ani i s-a recunoscut exercițiul tuturor drepturilor și îndatoririlor părintești cu privire la persoana copilului, iar celui care a împlinit vârsta de 16 ani numai exercițiul drepturilor prevăzute limitativ de art. 9 alin. (21). Paradoxal este și faptul că, în condițiile art. 39 alin. (1) coroborat cu art. 272 alin. (2)-(5), art. 40 teza I, respectiv art. 490 alin. (1) C. civ., capacitatea de exercițiu deplină, respectiv capacitatea parțială este recunoscută persoanei minore indiferent de sexul ei și, în condițiile art. 9 alin. (21), numai celei de sex feminin. Sub rezerva că adjectivul paradoxal admite și forma superlativă, este și mai paradoxal faptul că numai mama beneficiază de drepturile prevăzute de art. 9 alin. (21), fiind exclus per a contrario tatăl cu vârsta de 16 ani. Din această perspectivă au fost nesocotite principii de drept generale care fundamentează raporturile dintre părinți, dintre părinți și copiii lor, precum și raporturile dintre autoritățile și instituțiile statului și cetățeni. Art. 48 alin. (1) din Constituție stabilește „dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor” fără a face distincție în funcție de sexul lor[20]. Art. 261 C. civ. prevede că „părinții sunt cei care au, în primul rând, îndatorirea de creștere și educare a copiilor lor minori”[21]. Autoritatea părintească, privită ca ansamblu de drepturi și îndatoriri ce privesc atât persoana, cât și bunurile copilului, aparține în mod egal ambilor părinți, fiind exercitată împreună și în mod egal de către aceștia, conform art. 483 alin. (1), respectiv art. 503 alin. (1) C. civ[22]. Recomandarea nr. R(84) 4 cu privire la responsabilitatea părintească a Comitetului Miniștrilor Statelor Membre ale Convenției cu privire la drepturile copilului prevede că „orice decizie a autorității competente cu privire la atribuirea responsabilităților parentale sau modalitatea în care aceste responsabilități sunt exercitate trebuie să fie fondată în primul rând pe interesele copilului. Oricum, trebuie respectată egalitatea între părinți și să nu fie făcută nicio discriminare, mai ales pe temei de sex, rasă, culoare, limbă, religie, opinii politice sau orice alte opinii, origine națională, avere, naștere sau orice altă situație”[23]. În mod judicios s-a arătat în doctrină că „exercitarea autorității părintești în comun de ambii părinți este un drept al copilului, de care acesta nu poate fi lipsit decât în momentul în care există motive justificate de interesul său superior”[24]. Art. 6 din Legea nr. 272/2004 stabilește principiul „responsabilizării părinților cu privire la exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor părintești” [lit. c)], respectiv al „primordialității responsabilității părinților cu privire la respectarea și garantarea drepturilor copilului” [lit. d)][25].
Ignorarea instrumentelor juridice existente în sistemul de drept român și a principiilor care guvernează raporturile dintre sexe, părinți sau soți, părinți și copiii lor face ca demersul legislativ dezavuat să fie lipsit de profesionalism și predictibilitate[26], un fel de „a da cu bâta în baltă” și, cel mai posibil, constituie un inutil mod de a se afla în treabă a unor parlamentari care au dorit să-și îmbunătățească lista propunerilor legislative. Grav este și faptul că unele aspecte criticabile au fost semnalate în avizul Consiliului Legislativ[27], însă ignorate în procesul de dezbatere și adoptare a inițiativei legislative[28].
La vârsta de 16 ani, de regulă, persoana fizică are capacitate restrânsă de exercițiu[29], indiferent că este bărbat sau femeie și, în cazul femeii, fără a distinge dacă este sau nu mamă. Pentru exercitarea drepturilor și îndeplinirea obligațiilor prevăzute de lege, persoana minoră cu capacitate restrânsă de exercițiu încheie singură acte juridice, însă „cu încuviințarea părinților sau, după caz, a tutorelui, iar în cazurile prevăzute de lege, și cu avizul consiliului de familie, dacă există, și autorizarea instanței de tutelă”[30]. Acceptând că semnarea unor „documente cu caracter medical și/sau administrativ care au legătură cu îngrijirea, creșterea și dezvoltarea copilului” înseamnă încheierea de către mama minoră în vârstă de 16 ani a unor acte juridice pentru și în numele copilului său, în cazul lor, art. 9 alin. (21) nu prevede condiția încuviințării, avizului consiliului de familie sau a autorizării instanței de tutelă, după caz. Practic, este reglementată o inedită și, în același timp, imorală situație în care mama este obligată să facă pentru copilul ei ceea ce nu poate face singură pentru ea.
Mama minoră în vârstă de 16 ani se poate afla în situația de a beneficia de tutelă specială, caz în care este lipsită de capacitate de exercițiu[31]. Actele juridice sunt încheiate în numele și pe seama ei de către reprezentantul său legal, conform art. 43 alin. (2) C. civ. Și în acest caz, s-a ajuns la un paradox juridic, în sensul că mama poate face pentru copilul ei ceea ce nu poate face singură pentru sine. Interpretarea este susținută de faptul că art. 9 alin. (21) instituie o excepție de la capacitatea restrânsă de exercițiu a mamei. Oricum, în afara vârstei de 16 ani, art. 9 alin. (21) nu stabilește alte condiții pentru mamă.
Dacă părinții mamei minore se află în vreuna din situațiile prevăzute de art. 110 C. civ. ori de art. 44 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 și beneficiază de tutelă, art. 9 alin. (21) stabilește o excepție de la regula din materie de tutelă, conform căreia actele juridice ale minorului cu capacitate restrânsă de exercițiu sunt încheiate de acesta, însă cu încuviințarea tutorelui și, în cazurile prevăzute de lege, cu încuviințarea consiliului de familie (dacă este constituit)[32] și autorizarea instanței de tutelă [conform art. 41 alin. (2) C. civ.]. Art. 9 alin. (21) derogă și de la art. 136 C. civ., potrivit căruia „măsurile privind persoana minorului se iau de către tutore, cu avizul consiliului de familie, cu excepția măsurilor cu caracter curent”. Aceste derogări privesc doar documentele cu caracter medical sau/și administrativ care au legătură cu îngrijirea, creșterea și dezvoltarea copilului. Pentru celelalte acte juridice, de altă natură, chiar dacă privesc ocrotirea copilului, mama minoră trebuie să respecte dispozițiile art. 41 alin. (2), respectiv ale art. 136 C. civ.
În fine, în cazul în care mama în vârstă de 16 ani este căsătorită, art. 9 alin. (21) este inutil, întrucât de la data încheierii căsătoriei dobândește capacitate deplină de exercițiu, conform art. 39 alin. (1) C. civ. Pe cale de consecință, sub rezerva respectării ordinii publice și a bunelor moravuri[33], inclusiv a reglementărilor din materia exercitării autorității părintești, de la această dată mama are posibilitatea de a încheia singură orice act juridic fără a fi obligată să obțină încuviințarea, avizul sau autorizarea altei persoane ori autorități. În această ipoteză, art. 9 alin. (21) nesocotește și principiul egalității soților în căsătorie[34], precum și cu privire la creșterea, educația și instruirea copiilor.
Față de cele prezentate, sugerez legiuitorului ca, de lege ferenda, să abroge art. 9 alin. (21) din Legea nr. 272/2004.
2. Dreptul mamelor, care au împlini vârsta de 16 ani, de a li se acorda anumite drepturi financiare
La art. 48 din Legea nr. 272/2004 a fost introdus alin. (31) cu următorul conținut[35]: „în cazul mamelor minore care au împlinit vârsta de 16 ani, indemnizația pentru creșterea și îngrijirea copilului, alocația de stat pentru copil, atât a mamelor, cât și a copilului/copiilor lor, precum și orice alte drepturi legale financiare de care beneficiază copilul/copiii acestora se acordă mamelor, la solicitarea acestora”[36]. Art. 48 din Legea nr. 272/2004 este consacrat dreptului copilului de a beneficia de asistență socială și de asigurări sociale. În avizul său, Consiliul Legislativ a subliniat că observațiile formulate pentru ART. UNIC pct. 1 din proiect sunt valabile și pentru pct. 2[37]. În continuare a precizat că „la textul propus pentru alin. (31) al art. 48, beneficiarii, persoanele care pot solicita și modalitatea în care se plătește alocația de stat pentru copii fac obiectul Legii nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii, (…), reglementarea unor astfel de aspecte urmând a fi stabilită prin acest act normativ, iar nu prin Legea nr. 272/2004 (…)”. Observațiile și recomandările Consiliului Legislativ au fost ignorate și, prin urmare, la art. 48 din Legea nr. 272/2004 a fost introdus alin. (31).
Sub aspectul alocației de stat pentru copii, dispozițiile alin. (31) sunt plasate într-un context neadecvat. Astfel, potrivit art. 4 alin. (1) din Legea nr. 61/1993[38], „alocația de stat pentru copii se plătește unuia dintre părinți pe baza acordului acestora sau a convenției autentificate de un notar public cu ocazia divorțului ori, în caz de neînțelegere, pe baza hotărârii judecătorești sau a ordinului de protecție emis de instanța judecătorească, părintelui/persoanei căruia/căreia i s-a încredințat copilul spre creștere și educare sau la care s-a stabilit reședința copilului. Alocația este încasată de părintele/persoana beneficiar/beneficiară al/a măsurii de protecție pe durata valabilității ordinului de protecție și atât timp cât i-a fost încredințat copilul sau în situația în care copilul are stabilită reședința la acesta/aceasta”. Dispozițiile reproduse se referă la părinți fără distincție în funcție de nivelul capacității civile de exercițiu, fapt ce permite o interpretare extensivă, care îi vizează și pe cei cu capacitate restrânsă de exercițiu. Cu toate acestea, art. 3 alin. (2) din Normele Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 61/1993[39], nesocotind principiul legalității și adăugând la lege[40], prevede că, „în cazul persoanei singure care are copii în întreținere și nu a împlinit vârsta de 18 ani, reprezentantul legal este părintele minor, dacă are capacitate deplină de exercițiu. În situația în care părintele minor nu are capacitate deplină de exercițiu, plata alocației de stat pentru copii se face reprezentantului legal al copilului, respectiv al părintelui minor, stabilit în condițiile legii. În situațiile menționate dreptul la alocația de stat pentru copii acordată părintelui minor nu încetează”.
Îndemnizația lunară pentru creșterea copiilor este reglementată de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010[41]. Potrivit art. 8 alin. (1), „de indemnizația lunară și stimulentul de inserție prevăzute de prezenta ordonanță de urgență beneficiază oricare dintre părinții firești ai copilului, oricare dintre persoanele cărora li s-a încredințat copilul în vederea adopției sau care au adoptat copilul, dacă îndeplinește condițiile de acordare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență” (s.n.). Potrivit art. 17 din Normele Metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010, „drepturile prevăzute de ordonanța de urgență pot fi solicitate de către persoana îndreptățită sau, după caz, de reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, împuternicit prin procură” (s.n.). Dispozițiile reproduse nu stabilesc restricții pentru părinții firești ai copilului sau pentru persoana îndreptățită, motiv pentru care indemnizația lunară pentru creșterea copilului poate fi solicitată și de către mama în vârstă de 16 ani.
Problemele de drept generate de dispozițiile art. 9 alin. (21) se regăsesc corespunzător și în situația reglementată de art. 48 alin. (31) din Legea nr. 272/2004, motiv pentru care sugerez legiuitorului ca, de lege ferenda, să abroge și acest alineat.
[16] Art. 40 C. civ. reglementează emanciparea minorului, instituție juridică cunoscută încă din dreptul roman și întâlnită în numeroase legislații moderne (pentru detalii cu privire la emanciparea din dreptul roman, a se vedea: M.- D. Bob-Bocșan, Manual elementar de drept privat roman, ed. a III-a, revăzută și adăugită, Ed. Universul Juridic, București, 2022, p. 52; R. Gidro, A. Gidro, Drept privat roman. Elemente comparative cu dreptul civil și dreptul procesual civil român contemporan, Ed. Universul juridic, București, 2014, 117-118; M. Jacotă, Curs de drept roman, Universitatea „Al. I. Cuza”, Iași, 1978, p. 135-137. Art. 421-433 din Codul civil român din anul 1864, inspirate după art. 390-413 din Codul civil francez din anul 1804, au reglementat emanciparea (emancipațiunea) [pentru detalii cu privire la emanciparea minorului în condițiile acestui cod, a se vedea: D. Alexandrescu, Explicațiunea teoretică și practică a dreptului civil român, Tomul II, Persoanele și familia, ed. anastatică, Ed. Universul Juridic, București, 2017, p. 823 și urm.; C. Hamangiu, I. Rosetti-Bălănescu, Al. Băicoianu, Tratat de drept civil român, ed. îngrijită de D. Rădescu, Vol. I, Ed. All Beck, București, 2002, p. 435 și urm.].
DOWNLOAD FULL ARTICLE[17] În practică, de regulă, instanțele de judecată admit cererile de recunoaștere a capacității depline de exercițiu anticipate pe motivul că minorul a devenit părinte și, prin urmare, trebuie să se ocupe de creșterea și educarea copilului, inclusiv prin încheierea de acte juridice în numele și pe seama acestuia [a se vedea, spre exemplu: Jud. Carei, Sent. civ. nr. 637/2020; Jud. Hârlău, Sent. civ. nr. 1411/2014; Jud. Luduș, Sent civ. nr. 966/2011; Jud. Rădăuți, Sent. civ. nr. 894/2014 și nr. 2646/2018; Jud. Toplița, Sent. civ. nr. 37/2021 (disponibile la adresa web: www.rolii.ro, accesată în data de 6 iulie 2024)].
[18] A se vedea: M. Avram, op. cit, p. 90; E. Florian, Dreptul familiei, ed. a 8-a, revizuită și adăugită, Ed. C. H. Beck, București, 2022, p. 40; C. C. Hageanu, op. cit., p. 35; C. Nicolescu, Dreptul familiei, ed. a II-a, Ed. Solomon, București, 2023, p. 89. În practică, este considerat motiv temeinic faptul că minora în vârstă de 16 ani a născut un copil sau este însărcinată [a se vedea, spre exemplu: Jud. Beclean, Sent. civ. nr. 1200/2012; Jud. Botoșani, Sent. civ. nr. 13460/2014; Jud. Drăgășani, Sent civ. nr. 1621/2014 și Jud. Târgu Mureș, Sent. civ. 4617/2016, respectiv Jud. Sighetul Marmației, Sent. civ. nr. 1770/2017, disponibile la adresa web: www.rolii.ro (accesată în data de 7 iulie 2024)].
[19] În avizul Consiliului Legislativ s-a arătat că „textul propus nu este în acord cu dispozițiile art. 490 C. civ., care vizează ambii părinți care au împlinit vârsta de 16 ani, iar nu numai mamele minore care au împlinit vârsta de 16 ani (a se vedea pct. 8).
[20] Acest drept și îndatorire sunt reafirmate ad litteram de art. 258 alin. (1) C. civ. S-a arătat că egalitatea în drepturi între bărbat și femeie reprezintă și un principiu al dreptului familiei. Egalitatea se aplică și în ceea ce privește raporturile dintre părinți și copiii lor (a se vedea E. S. Tănăsescu, M. Tomescu, Familia, în Constituția României. Comentariu pe articole, de I. Muraru, E. S. Tănăsescu (coordonatori), ed. a 3-a, revizuită și adăugită, Ed. C. H. Beck, București, 2022, p. 425).
[21] Pentru detalii cu privire la principiul egalității în drepturi și îndatoriri a părinților, a se vedea: E. Florian, Despre familie. Dispoziții generale, în Codul civil. Comentariu pe articole, cit. supra, pp. 329-330.
[22] Pentru detalii cu privire la principiul exercitării în mod egal a autorității părintești de către ambii părinți, a se vedea: M. Avram, op. cit., p. 423 și urm.; E. Florian, Dreptul familiei, ed. a 8-a, revizuită și adăugită, Ed. C. H. Beck, București, 2022, p. 572 și urm.; G. C. Frențiu, Aspecte teoretice și practice vizând exercițiul autorității părintești, în Autoritatea părintească. Între măreție și decădere, de M. Avram (coordonator) și colectiv, Ed. Solomon, București, 2018, p. 44 și urm.; C. C. Hageanu, op. cit., pp. 302-303; C. Irimia, Exercitarea autorității părintești, în Codul civil. Comentariu pe articole, cit. supra, p. 676 și urm.; C. Nicolescu, op. cit., pp. 538-539.
[23] A se vedea G. C. Frențiu, op. cit., p. 47.
[24] A se vedea G. C. Frențiu, Comentariile Codului civil. Familia, Ed. Hamangiu, București, 2012, p. 349.
[25] Pentru detalii cu privire la aceste principii, a se vedea E. Florian, Protecția drepturilor copilului, cit. supra, pp. 13-16.
[26] În mod just s-a considerat că „legea trebuie să întrunească cele trei cerințe de calitate care rezultă din art. 1 alin. (5) din Constituție – claritate, precizie și previzibilitate. Curtea a statuat că respectarea legilor este obligatorie, însă nu se poate pretinde unui subiect de drept să respecte o lege care nu este clară, precisă și previzibilă, întrucât acesta nu-și poate adapta conduita în funcție de ipoteza normativă a legii (DCC nr. 903/2010 sau DCC nr. 1/2014)” [a se vedea I. Muraru, E. S. Tănăsescu, op. cit., p. 18].
[27] Potrivit art. 79 alin. (1) teza I din Constituție, „Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării și coordonării întregii legislații”. În aplicarea art. 79 alin. (2) din Constituție, a fost adoptată Legea nr. 73/1993 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ (publicată în M. Of. nr. 260 din 5 noiembrie 1993). În concordanță cu natura consultativă a instituției, art. 3 alin. (3) și art. 4 alin. (2) din Legea nr. 73/1993 stabilește caracterul consultativ al avizelor Consiliului Legislativ. Natura consultativă a avizelor a fost consfințită și în jurisprudența Curții Constituționale [a se vedea Decizia nr. 83/2009 (publicată în M. Of. nr. 187 din 25 martie 2009)] (pentru detalii cu privire la natura consultativă a avizelor Consiliului Legislativ, a se vedea S. Popescu, Consiliul Legislativ, în Constituția României. Comentariu pe articole, cit. supra, p. 703 și urm.).
[28] În mod judicios s-a afirmat că avizul Consiliului Legislativ, chiar dacă este lăsată la latitudinea solicitantului de a-l respecta sau nu, se poate impune prin forța și logica argumentelor pe care le dezvoltă, prin temeinicia observațiilor și propunerilor ce le conține (ibidem, p. 703).
[29] A se vedea art. 41 alin. (1) C. civ.
[30] A se vedea art. 41 alin. (2) C. civ.
[31] A se vedea art. 164 alin. (6) teza I coroborat cu art. 43 alin. (1) lit. b) C. civ.
[32] Potrivit art. 108 alin. (3) C. civ., „în cazul în care nu se constituie consiliul de familie, atribuțiile acestuia vor fi exercitate de către instanța de tutelă”. Neconstituirea consiliului de familie este posibilă, întrucât constituirea lui este facultativă, conform art. 124 alin. (1) C. civ. În situațiile prevăzute la alin. (2) este interzisă constituirea consiliului de familie („minorul este ocrotit prin părinți, prin darea în plasament sau, după caz, prin alte măsuri de protecție specială prevăzute de lege”).
[33] A se vedea art. 11 C. civ.
[34] A se vedea art. 48 alin. (1) din Constituție și art. 258 alin. (1) C. civ.
[35] Alin. (31) a fost introdus la art. 48 de ART. UNIC pct. 2 din Legea nr. 147/2024.
[36] În varianta inițiatorului, art. 48 alin. (31) a avut următorul conținut: „în cazul mamelor minore care au împlinit vârsta de 16 ani, indemnizația pentru creșterea și îngrijire copil, alocația de stat pentru copil atât a mamelor, cât și a copilului/copiilor lor, dar și orice alte drepturi legale financiare de care beneficiază copilul/copiii acestora, vor fi solicitate de către acestea și se acordă inclusiv mamelor minore”. În procesul de adoptare au fost eliminate doar anumite greșeli de exprimare și gramaticale, ideea de fond a inițiatorilor a rămas intactă.
[37] A se vedea pct. 8 ultimul paragraf din aviz.
[38] Legea nr. 61/1993 privind alocația de stat pentru copii a fost publicată în M. Of. nr. 233 din 28 septembrie 1993 și republicată în nr. 767 din 14 noiembrie 2012.
[39] Aprobate de Hotărârea Guvernului nr. 577/2008 (publicată în M. Of. nr. 442 din 12 iunie 2008).
[40] A se vedea art. 1 alin. (4) și (5) din Constituție. Potrivit art. 16 alin. (4) teza a II-a din Legea nr. 24/2000, „preluarea unor norme în actul inferior poate fi făcută numai pentru dezvoltarea ori detalierea soluțiilor din actul de bază” (superior).
[41] Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010 a fost publicată în M. Of. nr. 830 din 10 decembrie 2010. Pentru aplicarea prevederilor acestei ordonanțe au fost adoptate norme metodologice [aprobate de Hotărârea Guvernului nr. 52/2011 (publicată în M. Of. nr. 78 din 31 ianuarie 2011)]. Cu Ordinul 1474/2011, ministrul muncii, familiei și protecției sociale a aprobat Instrucțiunile de aplicare a unor prevederi din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 (publicate în M. Of. nr. 360 din 24 mai 2011).
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.