• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Modificări intervenite în materia evaziunii fiscale prin Legea nr. 126/2024

Răzvan-Gabriel Dalu - octombrie 18, 2024

1. DEFINIȚII PREVĂZUTE DE LEGEA NR. 241/2005

Se modifică definiția termenului „documente legale”, în sensul că aceasta va cuprinde, potrivit noii forme a art. 2 lit. c) din Legea nr. 241/2005, „documentele emise pe suport hârtie sau electronic prevăzute de Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Codul vamal, Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de reglementările elaborate pentru punerea în aplicare a acestora, precum și factura electronică emisă, transmisă și primită, potrivit legii, utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura”.

Practic, prin această modificare se urmărește transpunerea, și în legislația penală, a noilor reglementări privind factura electronică RO e-Factura.

2. INFRACȚIUNEA PREVĂZUTĂ DE ART. 6^1 DIN LEGEA NR. 241/2005

După cum se cunoaște, prin O.U.G. nr. 130/2021, s-a introdus în legislația privind evaziunea fiscală art. 6^1 alin. (1), aplicabil începând cu 1 martie 2022, potrivit alin. (2) al aceluiași articol, care prevede următoarele: „Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă reţinerea şi neplata, încasarea şi neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.”

Astfel, se observă că legiuitorul incrimina reținerea și neplata, respectiv încasarea și neplata, în cel mult 60 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în Anexa la Legea nr. 241/2005, omițând să incrimineze și nereținerea acestor impozite și/sau contribuții.

Această carență a fost complinită prin noua reglementare, deoarece alin. (1^1) introdus la art. 6^1 din Legea nr. 241/2005 prevede următoarele: „constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 5 ani sau cu amendă nereținerea impozitelor și/sau contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege”.

3. INFRACȚIUNILE „CLASICE” DE EVAZIUNE FISCALĂ PREVĂZUTE DE ART. 9 DIN LEGEA NR. 241/2005

În ceea ce privește art. 9 din Legea nr. 241/2005, se modifică partea introductivă a alineatului (1), precum și conținutul normativ prevăzut la literele c)-e), dar se și introduc noi incriminări, respectiv cele prevăzute la literele h) și i):

„Art. 9. – (1) Constituie infracțiuni de evaziune fiscală și se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani și interzicerea unor drepturi sau cu amendă următoarele fapte săvârșite în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale:

………………………………………………………………………………………………………………………

c) evidențierea, în actele contabile, în factura electronică sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operațiuni reale ori evidențierea altor operațiuni fictive;

 d) alterarea, distrugerea sau ascunderea de acte contabile, memorii ale aparatelor de taxat ori de marcat electronice fiscale sau de alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv electronice;

 e) executarea de evidențe contabile duble folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, inclusiv cele electronice;

………………………………………………………………………………………………………………………

 h) folosirea de către contribuabil, cu rea-credință, a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, în vederea creării aparenței de legalitate a unor operațiuni fictive sau disimulării circuitului tranzacțional real al bunurilor/serviciilor;

 i) utilizarea de aparate de marcat electronice fiscale care nu sunt conectate la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare a datelor fiscale, potrivit legii, sau alterarea aparatelor de marcat electronice fiscale pentru netransmiterea unor date fiscale sau transmiterea unor date fiscale nereale”.

Cu privire la aceste modificări, merită a fi punctate următoarele:

→ Cresc limitele de pedeapsă pentru forma de bază/tip a infracțiunii, respectiv limita minimă a pedepsei închisorii crește de la 2 ani la 3 ani, iar cea maximă crește de la 8 ani la 10 ani;

→ Modificările intervenite la literele c), d) și e) sunt cele subliniate, în sensul că s-a urmărit transpunerea, și în legislația penală, a noilor reglementări privind factura electronică RO e-Factura;

→ La literele h) și i) sunt incriminate noi fapte penale, derivate tot din implementarea sistemelor electronice.

În ceea ce privește variantele agravante ale faptei de evaziune fiscală, respectiv cele prevăzute la art. 9 alin. (2) și (3) din Legea nr. 241/2005, pentru o mai bună înțelegere a modificărilor intervenite, vom prezenta cele două reglementări:

Reglementarea anterioară modificării, existentă în perioada 22 martie 2013-15 mai 2024:

„(2) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 100.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege și limita maximă a acesteia se majorează cu 5 ani.

(3) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, în echivalentul monedei naţionale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege și limita maximă a acesteia se majorează cu 7 ani”.

Astfel, având în vedere că potrivit vechii reglementări forma de bază a infracțiunii de evaziune fiscală se pedepsea cu închisoarea de la 2 ani la 8 ani sau cu amendă, pedepsele prevăzute de lege, în funcție de prejudiciul produs, ar fi fost:

→ Dacă se producea un prejudiciu cel mult egal cu 100.000 euro, limitele de pedeapsă ar fi fost de la 2 la 8 ani închisoare, existând și posibilitatea aplicării unei amenzi penale;

→ Dacă se producea un prejudiciu mai mare de 100.000 euro și cel mult egal cu 500.000 euro, noile limite de pedeapsă ar fi fost de la 7 ani la 13 ani închisoare;

→ Dacă se producea un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, noile limite de pedeapsă ar fi fost de la 9 ani la 15 ani închisoare.

Reglementarea ulterioară modificării intervenite prin Legea nr. 126/2024, aplicabilă începând cu data de 16 mai 2024:

„(2) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 500.000 euro, în echivalentul monedei naționale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege și limita maximă a acesteia se majorează cu 3 ani.

(3) Dacă prin faptele prevăzute la alin. (1) s-a produs un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, în echivalentul monedei naționale, limita minimă a pedepsei prevăzute de lege și limita maximă a acesteia se majorează cu 5 ani”.

Astfel, având în vedere că potrivit noii reglementări forma de bază a infracțiunii de evaziune fiscală se pedepsește cu închisoarea de la 3 ani la 10 ani sau cu amendă, pedepsele prevăzute de lege, în funcție de prejudiciul produs, vor fi:

→ Dacă se produce un prejudiciu cel mult egal cu 500.000 euro, limitele de pedeapsă vor fi de la 3 la 10 ani închisoare, existând și posibilitatea aplicării unei amenzi penale;

→ Dacă se produce un prejudiciu mai mare de 500.000 euro și cel mult egal cu 1.000.000 euro, noile limite de pedeapsă vor fi de la 6 ani la 13 ani închisoare;

→ Dacă se produce un prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro, noile limite de pedeapsă vor fi de la 8 ani la 15 ani închisoare.

Concluzionând, merită punctate următoarele aspecte:

→ Potrivit vechii reglementări, pedeapsa prevăzută de lege pentru varianta tip a infracțiunii (prejudiciu de cel mult 100.000 euro) era închisoarea de la 2 ani la 8 ani sau amenda, iar potrivit noii reglementări, pedeapsa prevăzută de lege pentru varianta tip (prejudiciu de cel mult 500.000 euro) este închisoarea de la 3 ani la 10 ani sau amenda;

→ Potrivit vechii reglementări, pragurile pentru încadrarea faptei în variantele agravante erau de 100.000 euro și 500.000 euro, iar potrivit reglementării actuale, noile praguri sunt de 500.000 euro și 1.000.000 euro;

→ Potrivit noii reglementări, pedeapsa prevăzută de lege în varianta tip a infracțiunii se majorează cu mai puțin față de vechea reglementare, respectiv 3 ani față de 5 ani pentru primul prag și 5 ani față de 7 ani pentru al doilea prag, cu mențiunea că trebuie avute în vedere atât diferențele pedepselor în cazul variantei tip, cât și a pragului stabilit pentru agravante.

→ În continuare, vor fi prezentate exemple concrete pentru a putea stabili legea penală mai favorabilă (aspectele prezentate în continuare nu au avut în vedere și eventuala aplicabilitate a art. 10 din ambele forme ale legii, respectiv a condițiilor și implicațiilor cauzelor de nepedepsire):

• Prejudiciu inexistent sau de cel mult 100.000 euro:

– Potrivit vechii reglementări, se va încadra în varianta tip, iar pedepsele sunt închisoarea de la 2 la 8 ani sau amenda;

– Potrivit noii reglementări, se va încadra în varianta tip, iar pedepsele sunt închisoarea de la 3 la 10 ani sau amenda;

– Legea penală mai favorabilă va fi legea veche.

• Prejudiciu cuprins între 100.001 euro și 500.000 euro:

– Potrivit vechii reglementări, se va încadra în prima variantă agravantă, iar pedeapsa este închisoarea de la 7 la 13 ani;

– Potrivit noii reglementări, se va încadra în varianta tip, iar pedepsele sunt închisoarea de la 3 la 10 ani sau amenda;

– Legea penală mai favorabilă va fi legea nouă.

• Prejudiciu cuprins între 500.001 euro și 1.000.000 euro:

– Potrivit vechii reglementări, se va încadra în a doua variantă agravantă, iar pedeapsa este închisoarea de la 9 la 15 ani;

– Potrivit noii reglementări, se va încadra în prima variantă agravantă, iar pedeapsa este închisoarea de la 6 la 13 ani;

– Legea penală mai favorabilă va fi legea nouă.

• Prejudiciu mai mare de 1.000.000 euro:

– Potrivit vechii reglementări, se va încadra în a doua variantă agravantă, iar pedeapsa este închisoarea de la 9 la 15 ani;

– Potrivit noii reglementări, se va încadra în a doua variantă agravantă, iar pedeapsa este închisoarea de la 8 la 15 ani;

– Legea penală mai favorabilă va fi legea nouă.

4. CAUZE DE REDUCERE A PEDEPSEI ȘI CAUZE DE NEPEDEPSIRE PREVĂZUTE DE ART. 10 DIN LEGEA NR. 241/2005

4.1. ACOPERIREA PREJUDICIULUI ANTERIOR SESIZĂRII ORGANELOR DE URMĂRIRE PENALĂ – CAUZĂ DE NEPEDEPSIRE [ART. 10 ALIN. (1) DIN LEGEA NR. 241/2005]

Potrivit art. 10 alin. (1) din Legea nr. 241/2005: „În cazul săvârșirii unei infracțiuni prevăzute la art. 6^1, art. 8 sau 9, dacă până la expirarea unui termen de maximum 30 zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, în urma căruia se individualizează un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de până la 1.000.000 euro, prejudiciul majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile și penalitățile este acoperit integral, prin plată efectivă, fapta nu se pedepsește. În acest caz, organele competente nu sesizează organele de urmărire penală”.

Deosebit de important de precizat este că această reglementare nu a existat în legislația anterioară, sub nicio altă formă.

Astfel, condițiile pentru ca acest text să opereze, respectiv ca fapta să nu se pedepsească și organele competente să nu sesizeze organele de urmărire penală, sunt următoarele:

→ Prejudiciul datorat bugetului general consolidat, astfel cum a fost individualizat de organele competente, să nu depășească 1.000.000 euro;

→ Prejudiciul, majorat cu 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile și penalitățile să fie acoperit integral, prin plată efectivă, în maximum 30 de zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress