Legea aplicabilă condițiilor de fond ale promisiunii de căsătorie (logodnei)
Nadia-Cerasela Aniței - noiembrie 6, 2016The law applicable to the substance of the promise of marriage (betrothal)
Civil Code, art. 2585 does not define the notion of promise of marriage, but art. 2585 par. (1) Civil Code, Refers to „substantive conditions required for concluding promise of marriage” and para. (2) refers to „the effects of promise of marriage and the consequences of breaching them”.
Regarding the Romanian private international law, the primary classification is Performed by Romanian law, the law of the forum for any public Romanian Authority. Thus, According to art.2558 of the new Civil Code „When the determination of the applicable law depends on the classification That has to be given to year to the institution of law or legal relationship, we shouldn’t consider the legal classification by the Romanian decides law (paragraph 1) So, to clarify the meaning of conflicting rules of art. 2585 Civil Code. Primary qualification is necessary to perform the notion of promise of marriage in Romanian law. In this context we study the concept of engagement in private international law Roman.
Regarding the substantive conditions required for concluding promise marriage art. 2585 paragraph (1) of the Civil Code. States that „are determined by the national law of each of the intending spouses promise closing date”.
If we apply the substantive conditions of Engagement promise Romanian law will have to make sense to clarify primary conflict rules laid down in art. 2585 paragraph (1) C. civ. that the notion of „substantive conditions,” the Romanian Civil Code stability provisions of art. art. 266 par. (2).
This article aims to study the conflict rules laid down in art. 2585 paragraph (1) C. civ. namely, the notion of „background conditions” in light of the provisions of stabilt Romanian Civil Code art. art. 266 par. (2) .
Keywords: primary qualification; engagement concept; substantive conditions required for concluding promise of marriage, the law applicable substantive conditions required for concluding promise of marriage.
-
1. Calificarea primară a noțiunii de promisiune de căsătorie (logodnă)
1.1. Precizări prealabile
În dreptul internaţional privat o problemă foarte discutată este cea referitoare la legea după care se efectuează calificarea. În principiu, calificarea se efectuează după lex fori, dar există şi opinii care susţin calificarea în funcţie de lex causae[1].
Calificarea după legea forului – lex fori – este susţinută de majoritatea autorilor care îşi întemeiază opinia pe următoarele argumente[2]:
– normele conflictuale sunt cuprinse în sistemul de drept al forului, adică sunt norme naţionale. Instanţa aplică în principiu propriul său sistem de norme conflictuale. Deci, instanţa va califica după lex fori, conform principiului „aceluia îi aparţine interpretarea care a edictat norma” (ejus est interpretari, cujus condere);
– calificarea este o problemă prealabilă soluţionării conflictului, iar operaţiunea se poate efectua numai după legea forului.
Totuşi, există unele împrejurări în care calificarea nu se poate face după legea forului. Excepţiile[3] care sunt admise se referă la:
- autonomia de voinţă, potrivit căreia părţile au libertatea să aleagă prin acordul lor legea aplicabilă contractului, precum şi calificările indicate în cauză;
- calificarea secundară se face după legea desemnată a se aplica raportului juridic;
- bunurile imobile – reglementate de legea locului unde se află situate imobilele, adică de lex rei sitae şi calificarea va fi dată de această lege;
- retrimitere – operaţiunea prin care normele forului trimit la dreptul străin, ale cărui norme conflictuale trimit înapoi la legea instanţei sau mai departe la legea unui alt stat. Ca atare, admiterea de către lex fori a retrimiterii implică luarea în considerare şi a calificării date de legea străină;
- instituţii juridice necunoscute de legea forului (spre exemplu: dreptul german permite copilului din afara căsătoriei de a solicita unele sume de bani de la pretinsul tată);
- cetăţenie – apartenenţa persoanei fizice la un anumit stat – regulă ce va fi luată în considerare numai atunci când persoana are o singură cetăţenie;
- calificarea autonomă – cerinţele specifice raporturilor cu element de extraneitate şi, în special, promovarea relaţiilor economice internaţionale pot impune anumite calificări distincte de legile care se află în conflict, ca de exemplu pentru evitarea dificultăţilor şi armonizarea soluţiilor, uneori noţiunile incluse într-o convenţie internaţională sunt calificate chiar în textul înţelegerii.
Calificarea după legea cauzei – lex causae – este susţinută de o serie de specialişti[4]. Legea cauzei este legea străină competentă să se aplice unui raport juridic sau unuia din elementele sale. Argumentele pe care se bazează specialiştii sunt:
– legea străină normal competentă nu se poate aplica fără a ţine seama de propria calificare;
– protecţia drepturilor născute sub imperiul legii străine se asigură prin corecta ei aplicare.
Cu privire la legea după care se face calificarea secundară, fiind o problemă de drept intern, majoritatea doctrinei de drept internaţional privat indică lex causae, adică legea care are cele mai strânse legături cu situaţia de fapt. Astfel, autoritatea sesizată cu un raport de drept internaţional privat referitor la efectele patrimoniale ale căsătoriei descoperă cu ajutorul normei conflictuale proprii că este aplicabilă o lege străină. Noţiunile de: căsătorie şi efecte patrimoniale ale căsătoriei vor căpăta noi înţelesuri, în acord cu prevederile sistemului de drept străin.
În ceea ce priveşte dreptul internaţional privat român, calificarea primară se face după legea română, lege a forului pentru orice autoritate publică română. Astfel, potrivit art. 2558 noul C. civ., „(1) Când determinarea legii aplicabile depinde de calificarea ce urmează să fie dată unei instituţii de drept sau unui raport juridic, se ia în considerare calificarea juridică stabilită de legea română. (2) În caz de retrimitere, calificarea se face după legea străină care a retrimis la legea română. (3) Natura mobiliară sau imobiliară a bunurilor se determină potrivit legii locului unde acestea se află sau, după caz, sunt situate. (4) Dacă legea română nu cunoaşte o instituţie juridică străină sau o cunoaşte sub o altă denumire ori cu un alt conţinut, se poate lua în considerare calificarea juridică făcută de legea străină. (5) Cu toate acestea, când părţile au determinat ele însele înţelesul noţiunilor dintr-un act juridic, calificarea acestor noţiuni se face după voinţa părţilor”.
Trebuie făcute două observaţii: prima că termenul de „instituţie de drept” trebuie interpretat lato sensu, incluzând şi noţiunile juridice, iar a doua că excepţiile de la alin. (2), (3), (4) şi (5) sunt de strictă interpretare. Deci, conform art. art. 2558 alin. (1) NCC, calificarea primară se face întotdeauna după legea română, adică în conformitate cu noţiunile utilizate, de sistemul de drept românesc. De asemenea, calificarea unei probleme ca fiind de drept procedural sau de drept material se face după legea română.
Pentru a putea efectua calificarea primară a noţiunii de promisiune de căsătorie (logodnă), în dreptul internaţional privat român conform art. 2558 NCC este necesar să pornim de la sensul pe care această noţiune îl are dreptul intern românesc, mai precis în dreptul familiei.
1.2. Noțiunea de logodnă în dreptul românesc
- 1. Noţiunea de logodnă în vechiul drept românesc
În primele pravile scrise în limba română, căsătoria era precedată de logodnă (numită şi făgăduială sau învoială). Acest act juridic pregătitor al căsătoriei era posterior sau concomitent cu momentul negocierii şi acceptării de către viitorul ginere a zestrei fetei. În Codul Calimah[5], normele juridice privind logodna erau incluse în parag. 64-70 din Capitolul al II-lea „Pentru dritul căsătoriei” al Părţii I, intitulată „Pentru dritul persoanelor”. Potrivit dispoziţiilor parag. 64, „logodna este făgăduinţa pentru următoarea însoţire şi se face desăvârşit sau nedesăvârşit”. Logodna desăvârşită făcută cu ceremonie religioasă avea aceeaşi forţă juridică precum cununia şi nu se putea dezlega decât pentru pricinile prevăzute în parag. 120 şi 142. Logodna nedesăvârşită se făcea doar prin promisiuni şi dare de arvună şi nu dădea naştere unei obligaţii legale de căsătorie, ci doar unei obligaţii de despăgubire a celuilalt logodnic în cazul ruperii logodnei fără un motiv temeinic. Dispoziţiile parag. 70 arată că logodna nedesăvârşită se putea încheia doar dacă logodnicii aveau minim 7 ani, iar logodna desăvârşită se putea încheia dacă femeia avea minim 12 ani, iar bărbatul minim 14 ani.
Legiuirea Caragea[6], în Partea a III-a, Capitolul XV, reglementa logodna[7] ca „mai întâi cuvântare de tocmeală a nunţii”, cazurile în care logodna se putea desface, precum şi returnarea darurilor de logodnă însoţite sau nu de alte despăgubiri. Logodna se încheia prin promisiunea de căsătorie în faţa martorilor. Pentru încheierea logodnei, era necesar atât consimţământul părinţilor, cât şi cel al logodnicilor. În situaţia în care părinţii unuia dintre logodnici nu se înţeleg asupra logodnei, opinia bărbatului avea prioritate.
Totuşi, nunta nu se făcea niciodată singură, între cele două familii interpunându-se un al treilea personaj, numit fie mijlocitor, fie peţitor. Acest interpus era rudă, prieten, vecin cu una dintre cele două familii şi intervenea pe lângă părinţi, propunea realizarea alianţei, participa la negocierea zestrei, îi prezenta pe cei doi tineri unul altuia. De asemenea, un peţitor avea şi rol de chezaş atât în realizarea alianţei, cât şi în ceea ce priveşte cinstea celor doi. El îşi asuma responsabilitatea acestei relaţii, ginerii şi socrii neezitând să îl tragă la răspundere atunci când interveneau neînţelegeri. Astfel, spre exemplu, Hagi Avram îşi pune propria reputaţie în joc atunci când o recomandă pe Ancuţa tovarăşului său de afaceri, Gheorghe Bimbaşa. De aceea, atunci când Gheorghe apare în pragul casei şi îi cere socoteală despre necurăţenia fetei, Avram rămâne efectiv cu gura căscată. Ca mijlocitor, Avram era în egală măsură responsabil de dezonoarea fetei, intervenţia sa în aplanarea conflictului devine foarte activă, încercând, când de o parte, când de alta, să obţină compromisuri[8].
Inelul rămâne, de-a lungul timpului, simbolul ritualic prin excelenţă al logodnei depline şi este deseori scris în foia de zestre, iar valoarea lui creşte sau descreşte în funcţie de starea socială a tinerilor. El purta denumirile de: „inel cu diamant pentru schimb”, „inel dă aur pentru schimbul de logodnă”, „inele de aur cu diamant în clasa nobiliară, de argint, de matostat sau de metal ordinar”. Gestul de schimb de inele este bilateral, cei doi tineri schimbând inele în ziua în care au căzut la învoială să se cunune. Trimiterea unui inel este întotdeauna văzută şi percepută de cei din jur ca pecetluirea unui angajament de căsătorie. Atunci când Constandin trimite iubitei sale „inelul său de matostat din deget”, aceasta se crede deja logodită. Chiar dacă în faţa soborului tânărul susţine că a făcut o glumă, nimeni nu îl crede, pentru că gestul său are o importanţă simbolică maritală şi este perceput ca un angajament de căsătorie. Tânărul avea să sfârşească prin a se căsători cu fata, întrucât motive reale nu existau pentru a desface o asemenea logodnă[9].
Sărutarea tinerilor ca gest nupţial important în ritualul de logodnă apare în Pravilă, dar în practică este mai puţin întâlnit. De asemenea, sărutarea mâinilor este întâlnită ca gest o singură dată şi asociată cu schimbul de inele. Sărutul singur apare atunci când logodna se face în pripă şi familiile nu au avut timp să îşi procure inelele necesare schimbului.
După schimbul de inele urma oferirea de daruri logodnicei de către logodnic. În privinţa darurilor nu se menţionează felul lor. Spre exemplu: Ilie Tabac dăruieşte logodnicei sale Ghena, „atunci când au schimbat inelele”, următoarele: „nişte galbeni, o oglindă şi 2 basmale şi un inel”; Asanache dăruieşte Ilincăi, fiica lui Mitu căpitanul de seimeni din mahalaua Serdarului, la logodnă şi în zilele următoare, „o farfurie de argint cu linguriţa ei de dramuri 28 i un inel de aur i doao testemeluri i doao perechi de conduri roşii”. Aşadar, cu excepţia inelului, fiecare dăruieşte ce are şi ce poate[10]. Ulterior, până la nuntă, se ofereau şi alte daruri, denumite daruri dinaintea nunţii. Deosebirea dintre darurile de logodnă şi darurile dinaintea nunţii rezultă şi din următoarea speţă: fata vinovată de ruperea logodnei trebuie să restituie inelul primit, „darurile din ziua logodnei”, cât şi „darurile ce i s-au trimis a doua zi”.
Următoarea etapă o constituie ceremonia religioasă, prin oficierea unei slujbe de către preotul parohial. Ea se oficiază fie în biserica din sat sau mahala, fie la casa logodnicilor, unde are loc şi ospăţul. Biserica, prin oficierea slujbei religioase, consideră că nunta este săvârşită jumătate, urmând ca cealaltă jumătate să se săvârşească cu ceremonia propriu-zisă.
Ospăţul de logodnă reprezintă ultima etapă din ritualul de logodnă. El este organizat de părinţii fetei şi prieteni, vecini, rude sunt invitaţi să participe.
Logodna devine însă legătură de nedesfăcut numai după citirea „sfintelor molivte”, adică după ceremonia religioasă. Deci logodna nu putea fi desfăcută decât de Biserică. Logodna se poate desface pentru anumite motive prevăzute de Pravilă, cum ar fi: fata însărcinată cu altul, vârsta mai mică decât cea admisă, îndrăcirea unuia dintre logodnici, dorinţa unui logodnic de a se călugări etc. În practică, multe dintre logodne se desfăceau din pricina opoziţiei unuia dintre logodnici sau a părinţilor. La desfacere logodnei, vinovatul trebuie să restituie tot ce a primit de la celălalt logodnic şi adesea trebuie să plătească şi daune[11].
Codul civil de la 1864 nu a mai reglementat această instituţie, întrucât legiuirile româneşti din secolul al XVII-lea până în secolul al XIX-lea i-au ataşat acesteia o coloratură religioasă. Codul civil, dorind să extragă instituţia căsătoriei şi a familiei din jurisdicţia Bisericii, nu a mai preluat reglementările vechi referitoare la această instituţie premergătoare căsătoriei.
În Codul familiei, intrat în vigoare în anul 1954 (de inspiraţie sovietică), instituţia logodnei nu este reglementată.
Codul civil, intrat în vigoare în 2011, în art. 266 alin. (1) prevede că „logodna este promisiunea reciprocă de a încheia căsătoria”.
Literatura de specialitate[12] defineşte logodna ca fiind promisiunea reciprocă a două persoane de sex diferit de a încheia căsătoria în viitor.
[1] N.C. Aniței, Lecții de drept internaționaal privat, Ed. Lumen, Iași, 2014, pp. 143-152.; N.C. Aniței, The scope of the notion of promise of mariage (engagement) in romanian private international law Jurnalul de Studii Juridice, Anul XI, nr. 1- 2/2016, ISSN 1841-6195, Editura Lumen, 2016, Iași, pp. 13-21.
[2] N. Diaconu. Drept internaţional privat. Curs universitar, ed. a VI-a, Ed. Universitara, București, 2013, pp. 91-103; S. Deleanu. Drept internaţional privat. Partea generală, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2013, pp. 98-113; I.P. Filipescu. A.I. Filipescu. Drept internaţional privat, ed. revizuită şi adăugită, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2005, pp. 82-96; D. Lupaşcu, D. Ungureanu. Drept internaţional privat, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2012, pp. 52-67; B.M.C. Predescu. Drept internaţional privat. Partea generală, Ed. Wolters Kluwer, Bucureşti, 2010, pp. 200-245; O. Ungureanu, C. Jugastru, A. Circa, Manual de drept internaţional privat, Ed. Hamangiu, Bucureşti, 2008, pp. 86-90; D.A. Sitaru, Drept internațional privat. Partea generală. Partea specială. Normele conflictuale în diferite ramuri și instituții ale dreptului privat, Ed. C.H. Beck, București, 2013, pp. 57-70.
[3] I. Macovei, Drept internaţional privat, Ed. C.H. Beck, Bucureşti, 2011, pp. 71-74.
[4] Y. Loussouarn, P. Bourel, Précis de droit international privé, Editions Dalloz, Paris, 1996, pp. 201-203.
[5] Adoptat în Moldova (1817).
[6] Adoptată în Ţara Românească (1818).
[7] Ceremonia religioasă săvârşită cu această ocazie îi conferea logodnei calitatea de cununie pe jumătate săvârşită.
[8] Pentru amănunte, C. Ghiţulescu, În şalvari şi cu işlic. Biserică, sexualitate, căsătorie şi divorţ în Ţara Românească în secolul al XVIII-lea, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2004, pp. 171-172.
[9] Pentru amănunte, C. Ghiţulescu, op. cit., p. 176.
[10] Idem, p. 179.
[11] C. Ghiţulescu, op. cit., pp. 175-181.
[12] D. Lupaşcu, Dreptul familiei, ed. a 2-a emendată şi actualizată, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2007, pp. 44-45; E. Florian, Dreptul familiei, Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2003, pp. 16-17.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.