Instrumentele juridice de vânzare a businessului în procedura de rezoluție bancară
Sergiu Cernomoreț - septembrie 17, 2024Vehiculul de administrare a activelor gestionează activele care îi sunt transferate, în scopul de a maximiza valoarea acestora prin intermediul unei eventuale vânzări sau prin lichidarea lor ordonată. Un vehicul de administrare a activelor este o persoană juridică ce îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:
• capitalul social este deţinut în totalitate sau parţial de una sau mai multe autorităţi publice şi vehiculul de administrare a activelor este controlat de Banca Naţională a Moldovei. Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în calitate de administrator al „Fondului Unic de Rezoluţie”, poate fi acţionar al vehiculului de administrare a activelor;
• a fost creată în scopul de a primi, parţial sau integral, activele, drepturile şi obligaţiile uneia sau ale mai multor bănci supuse rezoluţiei, sau ale unei bănci-punte.
Funcţionarea unui vehicul de administrare a activelor respectă următoarele prevederi:
• conţinutul documentelor privind constituirea vehiculului de administrare a activelor este aprobat de către Banca Naţională a Moldovei;
• în funcţie de structura acţionariatului vehiculului de administrare a activelor, Banca Naţională a Moldovei numeşte sau aprobă organul de conducere a vehiculului de administrare a activelor;
• Banca Naţională a Moldovei aprobă remuneraţiile membrilor organului de conducere şi le stabileşte responsabilităţile;
• Banca Naţională a Moldovei aprobă strategia şi profilul de risc al vehiculului de administrare a activelor[9].
La aplicarea acestui instrument, Banca Naţională a Moldovei stabileşte contraprestaţia în schimbul căreia sunt transferate activele, drepturile şi obligaţiile către vehiculul de administrare a activelor, iar orice contraprestaţie aferentă activelor, drepturilor sau obligaţiilor dobândite în mod direct de la banca supusă rezoluţiei, se plăteşte de vehiculul de administrare a activelor în favoarea băncii supuse rezoluţiei. Contraprestaţia poate fi plătită prin instrumente de datorie, emise de vehiculul de administrare a activelor.
Banca Naţională a Moldovei poate transfera active, drepturi sau obligaţii de la banca supusă rezoluţiei la unul sau mai multe vehicule de administrare a activelor, în mai multe rânduri şi poate transfera înapoi active, drepturi sau obligaţii de la unul sau mai multe vehicule de administrare a activelor la banca supusă rezoluţiei, numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
1. în situaţia în care posibilitatea ca respectivele drepturi, active sau obligaţii să fie transferate înapoi este precizată în mod expres în cadrul deciziei de aplicare a instrumentului de separare a activelor, în baza căreia s-a efectuat transferul;
2. în situaţia în care respectivele drepturi, active sau obligaţii nu îndeplinesc condiţiile de transfer sau nu se încadrează în categoria drepturilor, activelor sau obligaţiilor specificate în cadrul deciziei prevăzute la lit. a).
Obiectivele vehiculului de administrare a activelor nu implică nici o obligaţie sau responsabilitate a acestuia faţă de acţionarii sau creditorii băncii supuse rezoluţiei, iar organul de conducere nu răspunde faţă de acţionarii sau creditorii respectivi pentru actele săvârşite şi omisiunile înregistrate în îndeplinirea atribuţiilor lor, cu excepţia cazului în care actul sau omisiunea în cauză implică intenţie sau neglijenţă gravă, potrivit legii, care afectează în mod direct drepturile acţionarilor sau creditorilor.
În sens conceptual, recapitalizarea presupune transformarea din nou a valorii în capital. Recapitalizarea internă este instrumentul prin care autoritatea de rezoluţie îşi exercită competenţa de rezoluție prin[10]:
• recapitalizarea unei bănci, atunci când sunt îndeplinite condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie într-o măsură suficientă pentru a restabili capacitatea acesteia de a se conforma condiţiilor de licenţiere şi de a continua să-şi desfăşoare activităţile pentru care este licenţiată, şi pentru a menţine un nivel suficient de încredere a pieţei în banca respectivă;
• conversia în titluri de capital sau reducerea valorii principalului creanţelor sau al instrumentelor de datorie care sunt transferate către o bancă-punte, în vederea realizării unui aport de capital la respectiva bancă-punte sau în cadrul instrumentului de vânzare a afacerii sau a instrumentului de separare a activelor.
Aplicarea unei măsuri de recapitalizare internă va fi întotdeauna precedată de absorbirea pierderilor de către acționari și deținătorii de alte instrumente de capital. Recapitaliza-rea internă are aplicabilitate în toate țările Uniunii Europene și reprezintă elementul principal al reformei sistemului de gestiune a crizelor bancare la nivel european. Recapitalizarea internă are loc doar în relație cu o instituție care intră sau este susceptibilă de a intra într-o stare de dificultate majoră, iar mecanismul său de funcționare se bazează pe două principii importante:
• niciun creditor nu suportă pierderi mai mari decât cele pe care le-ar fi suportat în cazul în care instituția ar fi fost lichidată prin intermediul procedurii de insolvență;
• trebuie respectată o ierarhie strictă a creanțelor. În situații excepționale, Banca Naţională a Moldovei poate exclude, integral sau parțial, anumite datorii de la aplicarea competențelor de reducere a valorii sau de conversie, în condițiile stipulate de legislația în vigoare.
Banca Naţională a Moldovei aplică acest instrument numai dacă, în opinia sa, există o perspectivă rezonabilă potrivit căreia aplicarea acestui instrument, împreună cu alte măsuri relevante, inclusiv măsuri puse în aplicare conform planului de reorganizare a activităţii, va avea drept rezultat realizarea obiectivelor relevante ale rezoluţiei, precum şi restabilirea viabilităţii pe termen lung şi a solidităţii financiare a băncii în cauză.
În cazul în care Banca Naţională a Moldovei decide să excludă, integral sau parţial, o datorie eligibilă sau o categorie de datorii eligibile, iar pierderile care ar fi fost suportate de datoriile respective nu au fost transferate complet altor creditori, fondul de rezoluţie bancară poate contribui cu un aport în beneficiul băncii supuse rezoluţiei pentru atingerea unuia sau ambelor dintre următoarele scopuri: de a acoperi orice pierderi care nu au fost absorbite de datoriile eligibile şi de a restabili la zero valoarea activului net al băncii supuse rezoluţiei; de a achiziţiona acţiuni sau alte instrumente de proprietate, sau de capital în banca supusă rezoluţiei, pentru a recapitaliza banca respectivă[11].
Dacă pierderile care ar fi fost suportate de datoriile excluse nu au fost transferate complet altor creditori, vor putea fi utilizate resursele fondului de rezoluție bancară doar dacă:
• acţionarii şi deţinătorii de alte instrumente de proprietate, precum şi deţinătorii de instrumente de capital relevante şi de alte instrumente de datorie eligibile au contribuit, prin reducerea valorii acestor instrumente, prin conversie sau prin alte modalităţi, la absorbţia pierderilor şi recapitalizarea băncii supuse rezoluţiei, cu cel puţin 8% din totalul datoriilor şi al capitalurilor proprii ale băncii respective, contribuţie evaluată la momentul întreprinderii acţiunii de rezoluţie;
• contribuţia fondului de rezoluţie bancară nu depăşeşte 5% din totalul datoriilor şi al capitalurilor proprii ale băncii supuse rezoluţiei, cuantificată la momentul iniţierii acţiunii de rezoluţie.
Atunci când o datorie este reglementată de legislaţia unui alt stat, Banca Naţională a Moldovei poate solicita băncii să demonstreze că orice decizie a acesteia sau a altei autorităţi de rezoluţie, de a reduce sau converti valoarea datoriei respective va putea fi aplicată, potrivit legislaţiei statului în cauză, ţinând seama de termenii contractuali care reglementează datoria, de acordurile internaţionale privind recunoaşterea procedurilor de rezoluţie şi de alte aspecte relevante. În cazul în care Banca Naţională a Moldovei nu este convinsă că orice decizie luată va putea fi aplicată potrivit legislaţiei statului respectiv, datoria nu este inclusă în calculul cerinţei minime de fonduri proprii şi datorii eligibile.
În vederea asigurării aplicării eficace a instrumentelor şi competenţelor de rezoluţie de către Banca Naţională a Moldovei, se constituie fondul de rezoluţie bancară. Resursele fondului de rezoluţie bancară sunt administrate de către Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar.
Fondul de rezoluţie bancară se alimentează, în vederea asigurării unor resurse adecvate, din următoarele surse financiare:
1. contribuţii anuale, în vederea atingerii nivelului-ţintă;
2. contribuţii extraordinare, în cazul în care contribuţiile anuale nu sunt insuficiente în opinia Băncii Naţionale a Moldovei;
3. împrumuturi şi alte forme de sprijin.
Nivelul contribuţiilor anuale şi extraordinare ale băncilor la fondul de rezoluţie bancară se stabileşte de către Banca Naţională a Moldovei. Totodată, se poate stabili ca un procent de maximum 30% din totalul contribuţiilor anuale colectate de bănci, să poată fi sub formă de angajamente de plată irevocabile, garantate în întregime prin active cu grad scăzut de risc, negrevate de sarcini în favoarea unor terţi, emise în favoarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar. Contribuţiile anuale şi extraordinare ale băncilor la fondul de rezoluţie bancară sunt recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere fiscal.
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în calitate de administrator al fondului de rezoluţie bancară, are obligaţia să: investească resursele financiare disponibile ale fondului de rezoluţie bancară în active cu grad scăzut de risc, într-o manieră suficient de diversificată; să stabilească strategia privind investirea resurselor fondului de rezoluţie bancară şi să o revizuiască periodic, cu frecvenţă cel puţin anuală.
Utilizarea resurselor fondului de rezoluţie bancară se decide de Banca Naţională a Moldovei, cu scopul de acoperire a necesităţilor legate de aplicarea eficace a instrumentelor de rezoluţie[12].
Ulterior, după atingerea nivelului ţintă, Banca Naţională a Moldovei poate decide suspendarea plăţii contribuţiilor anuale, urmând ca aceasta să fie reluată atunci când nivelul resurselor financiare disponibile scade sub nivelul-ţintă, cel puţin până la restabilirea acestuia. Banca Naţională a Moldovei poate decide ca plata contribuţiilor să fie reluată şi anterior acestui moment. După atingerea nivelului-ţintă pentru prima dată, dacă resursele financiare disponibile scad la mai puţin de două treimi din nivelul-ţintă, contribuţiile anuale se stabilesc la un nivel care să permită atingerea nivelului-ţintă în termen de şase ani.
Banca Naţională a Moldovei determină contribuţia anuală a fiecărei bănci, potrivit ponderii valorii datoriilor băncii, excluzând fondurile proprii şi deducând depozitele garantate ale acesteia în valoarea agregată a datoriilor tuturor băncilor licenţiate pe teritoriul Republicii Moldovei, excluzând fondurile proprii agregate şi deducând depozitele garantate agregate ale acestora. Contribuţiile sunt ajustate de Banca Naţională a Moldovei, în funcţie de profilul de risc al fiecărei bănci şi comunicate Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, în calitate de administrator al fondului de rezoluţie, în scopul colectării acestora. Dacă o bancă nu plăteşte contribuţiile, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar va notifica, de îndată, Banca Naţională a Moldovei de acest fapt, în vederea luării măsurilor necesare[13].
În cazul în care resursele financiare disponibile nu sunt suficiente pentru a acoperi pierderile, costurile sau alte cheltuieli ocazionate de utilizarea fondului de rezoluţie bancară, fiecare bancă plăteşte o contribuţie extraordinară, stabilită de către Banca Naţională a Moldovei.
Banca Naţională a Moldovei poate amâna, integral sau parţial, obligaţia unei bănci de a plăti contribuţia extraordinară la fondul de rezoluţie bancară, în cazul în care plata contribuţiei ar periclita lichiditatea sau solvabilitate băncii. O astfel de amânare nu poate fi acordată pentru o perioadă mai mare de şase luni, dar poate fi reînnoită la cererea băncii. Contribuţiile extraordinare a căror plată este amânată trebuie plătite atunci când aceasta nu mai periclitează lichiditatea sau solvabilitatea băncii.
Bibliografie:
1. Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
2. Nastas A., Răspunderea pentru declarațiile cu rea voință în dreptul penal. București, 2022, Tipografia „Pro-Universitaria”, ISBN 978-606-26-1561-1, p. 69.
3. Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
4. ARMEANIC A., COJOCARU V., Drept bancar, Ch: Tipografia Print, 2023, p. 138, ISBN 978-9975-3594-0-5.
5. Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
6. ARMEANIC A., COJOCARU V., Drept bancar şi valutar, Ch: SEP ASEM, 2023. p. 154. ISBN 978-9975-147-98-9.
7. Legea privind activitatea băncilor nr. 202 din 06.10.2017 (în vigoare din 01.01.2018) Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 434-439 art. 727 din 15.12.2017. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-activitatea-bancilor-nr202-din-06-octombrie-2017.
8. Nastas A., Cernomoreț S., Cebotari O., Răspunderea penală pentru declarațiile cu rea-voință în statele aparținând sistemului de drept anglo-saxon, în Revista științifico-practică „Relații Internaționale Plus”, nr. 1 (17), Chișinău, 2020, p. 102.
9. ARMEANIC, A. Drept bancar și valutar, Ch: Tipocart Print, 2019. P.119. ISBN 978-9975-3256-9-1.
10. Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
11. Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului Text cu relevanță pentru SEE, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0059/.
12. Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
13. ARMEANIC, A., Adaptarea cadrului legal în cazul crizelor sistemice bancare, în Revista „Universul juridic” (www.universuljuridic.ro), 25 mai 2022, https://www.universuljuridic.ro/revista-universul-juridic/page/5/.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[9] ARMEANIC, A. Drept bancar și valutar. Ch: Tipocart Print, 2019. P.119. ISBN 978-9975-3256-9-1.
[10] Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
[11] Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea și rezoluția instituțiilor de credit și a firmelor de investiții și de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului și a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE și 2013/36/UE ale Parlamentului European și ale Consiliului, precum și a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 și (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European și ale Consiliului Text cu relevanță pentru SEE, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0059.
[12] Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
[13] ARMEANIC, A., Adaptarea cadrului legal în cazul crizelor sistemice bancare, în revista electronică Revista „Universul juridic” (www.universuljuridic.ro), 25 mai 2022, https://www.universuljuridic.ro/revista-universul-juridic/page/5/.
Arhive
- mai 2025
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.