Instrumentele juridice de vânzare a businessului în procedura de rezoluție bancară
Sergiu Cernomoreț - septembrie 17, 2024Autori:
Sergiu Cernomoreț
Alexandru Armeanic
Prin intermediul instrumentului de vânzare a afacerii, Banca Naţională a Moldovei își exercită competența de a transfera acţiuni/alte instrumente de proprietate, emise de o instituţie supusă rezoluției, sau oricare dintre activele, drepturile, sau obligațiile acesteia, fără acordul acţionarilor sau al oricărei părți terțe, alta decât cumpărătorul. Acest instrument nu este supus unei cerinţe procedurale prevăzute de legislaţia aplicabilă în materie de societăţi sau de legislaţia pieţei de capital. Transferul se efectuează în condiții comerciale, având la bază garantarea acestuia prin emiterea de către Ministerul Finanțelor a garanţiilor de stat şi a valorilor mobiliare de stat, adoptată prin decizia Guvernului[1].
Se evidențiază faptul că orice contraprestaţie se plăteşte de cumpărător în favoarea proprietarilor acţiunilor sau a altor instrumente de proprietate în două situații: în cazul în care vânzarea afacerii s-a efectuat prin transferarea către cumpărător a acţiunilor sau instrumentelor de proprietate, emise de banca supusă rezoluţiei de la deţinătorii respectivelor acţiuni sau instrumente și în favoarea băncii supuse rezoluţiei; în cazul în care vânzarea către cumpărător s-a efectuat prin transferarea unora sau a tuturor activelor, drepturilor sau obligaţiilor băncii supuse rezoluţiei.
Totodată, Banca Naţională a Moldovei este în drept să transfere, în mod repetat, pentru a efectua transferuri suplimentare de acţiuni ori de alte instrumente de proprietate, emise de o bancă supusă rezoluţiei sau, după caz, de active, drepturi sau obligaţii ale băncii supuse rezoluţiei.
Ulterior, după aplicarea instrumentului de vânzare a afacerii, Banca Naţională a Moldovei poate exercita, cu aprobarea cumpărătorului, competenţele de transfer în ceea ce priveşte activele, drepturile ori obligaţiile transferate cumpărătorului, în vederea transferării activelor, drepturilor sau obligaţiilor înapoi la banca supusă rezoluţiei, ori a acţiunilor sau altor instrumente de proprietate înapoi la proprietarii lor iniţiali, iar banca supusă rezoluţiei sau proprietarii iniţiali au obligaţia de a reprimi orice astfel de active, drepturi sau obligaţii, acţiuni, sau alte instrumente de proprietate.
În cazul în care un transfer de acţiuni sau alte instrumente de proprietate, care au loc în virtutea aplicării instrumentului de vânzare a afacerii, ar duce la achiziţionarea sau majorarea unei cote în capitalul social al băncii, Banca Naţională a Moldovei efectuează evaluarea necesară, astfel încât, să permită aplicarea promptă a instrumentului de vânzare a afacerii şi să faciliteze atingerea de către acţiunea de rezoluţie a obiectivelor relevante procesului.
Totodată, în cazul în care structura care exercită funcţia de supraveghere nu a finalizat evaluarea achiziţiei de la data transferului de acţiuni sau de alte instrumente de proprietate, aferent aplicării instrumentului de vânzare a afacerii de către structura care exercită funcţia de rezoluţie, se aplică următoarele dispoziții[2]:
• respectivul transfer de acţiuni sau de alte instrumente de proprietate către cumpărător are efect juridic imediat;
• în cursul perioadei de evaluare a achiziţiei şi în cursul oricărei perioade în care s-a solicitat cesionarea acţiunilor sau a altor instrumente de proprietate, drepturile de vot ale cumpărătorului sunt suspendate şi îi revin doar Băncii Naţionale a Moldovei, care nu are nici o obligaţie de a exercita respectivele drepturi de vot şi nu poartă răspundere pentru exercitarea sau neexercitarea acestora;
• în cursul perioadei de evaluare a achiziţiei şi în cursul oricărei perioade în care s-a solicitat cesionarea acţiunilor sau a altor instrumente de proprietate, efectele juridice, inclusiv sancţiunile prevăzute de Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor pentru încălcarea cerinţelor privind solicitarea permisiunii prealabile a Băncii Naţionale a Moldovei pentru achiziţia de cote în capitalul social al băncii, respectiv a notificării înstrăinării şi reducerii cotelor în capitalul social al băncii, nu se aplică în cazul respectivului transfer de acţiuni sau de alte instrumente de proprietate;
• Banca Naţională a Moldovei se asigură că, imediat după finalizarea evaluării achiziţiei, structura care exercită funcţia de supraveghere remite cumpărătorului permisiunea prealabilă sau hotărârea privind refuzul eliberării permisiunii, precum şi informează despre aceasta structura care exercită funcţia de rezoluţie;
• în cazul în care Banca Naţională a Moldovei aprobă achiziţia, drepturile de vot aferente acţiunilor sau altor instrumente de proprietate care au făcut obiectul transferului către cumpărător se consideră acordate în întregime acestuia, imediat după primirea de către cumpărător a permisiunii prealabile;
• în cazul în care Banca Naţională a Moldovei, în calitate de autoritate competentă, refuză eliberarea permisiunii prealabile, se aplică următoarele dispoziţii: drepturile de vot aferente respectivelor acţiuni sau altor instrumente de proprietate sunt pe deplin valabile; Banca Naţională a Moldovei poate cere cumpărătorului să cesioneze respectivele acţiuni sau alte instrumente de proprietate, într-un termen stabilit de aceasta, după ce a luat în considerare condiţiile de piaţă prevalente; în cazul în care cumpărătorul nu finalizează respectiva cesionare în termenul stabilit în punctul precedent, devin incidente prevederile ce ţin de nerespectarea cerinţelor privind calitatea acţionariatului, prevăzută în legislaţia aplicabilă din domeniul bancar la momentul anulării.
Cumpărătorul este considerat continuatorul de drept al băncii supuse rezoluţiei şi poate exercita în continuare orice astfel de drepturi exercitate de banca supusă rezoluţiei aferente activelor, drepturilor sau obligaţiilor transferate, inclusiv în ceea ce priveşte drepturile de proprietate intelectuală. Acţionarii sau creditorii băncii supuse rezoluţiei şi alte părţi terţe ale căror active, drepturi sau obligaţii nu sunt transferate, nu au niciun drept asupra activelor, drepturilor sau obligaţiilor transferate ori în legătură cu acestea.
Scoaterea pe piață de către Banca Naţională a Moldovei a activelor, drepturilor, obligaţiilor, acţiunilor sau altor instrumente de proprietate pe care intenţionează să le transfere, se efectuează în conformitate cu următoarele principii[3]:
• trebuie să fie cât se poate de transparentă şi trebuie să nu prezinte în mod semnificativ eronat activele, drepturile, obligaţiile, acţiunile sau alte instrumente de proprietate, pe care Banca Naţională intenţionează să le transfere, având în vedere circumstanţele şi, în special, necesitatea de a menţine stabilitatea financiară;
• nu trebuie să favorizeze sau să discrimineze nejustificat niciun potenţial cumpărător;
• trebuie să fie liberă de orice conflict de interese;
• nu trebuie să confere niciun avantaj necuvenit vreunui cumpărător potenţial;
• trebuie să ţină seama de faptul că acţiunea de rezoluţie trebuie să se desfăşoare cu rapiditate;
• maximizarea preţului de vânzare a acţiunilor sau a altor instrumente de proprietate, a activelor, drepturilor sau obligaţiilor în cauză.
Concomitent, Banca Naţională a Moldovei poate aplica instrumentul de vânzare a afacerii fără respectarea cerinţei privind scoaterea pe piaţă, în cazul în care stabileşte faptul că respectarea cerinţelor sus-menționate ar putea submina unul sau mai multe dintre obiectivele rezoluţiei şi, mai ales, dacă sunt bifate următoarele condiţii[4]:
• Banca Naţională a Moldovei consideră că starea de dificultate majoră în care se află sau este posibil să se afle banca supusă rezoluţiei ar crea sau ar înrăutăţi o ameninţare deja gravă la adresa stabilităţii financiare;
• Banca Naţională a Moldovei consideră că respectarea cerinţelor menționate ar putea submina eficacitatea instrumentului de vânzare a afacerii, în ceea ce priveşte eliminarea ameninţării la adresa stabilităţii financiare sau atingerea obiectivului rezoluţiei.
Prin instrumentul bancă-punte, Banca Naţională a Moldovei își exercită competenţa de a transfera acţiuni/alte instrumente de proprietate emise de una sau mai multe instituţii supuse rezoluției sau oricare dintre activele, drepturile sau obligațiile acestora, fără acordul acţionarilor sau al oricărei părți terțe, alta decât instituția-punte, către o instituţie-punte creată în acest scop, aflată parţial sau total în proprietatea uneia sau mai multor autorităţi publice și controlată de Banca Naţională a Moldovei.
Banca-punte este o persoană juridică ce îndeplineşte cumulativ următoarele cerinţe:
1. capitalul social este deţinut de către Ministerul Finanţelor, iar banca-punte este controlată de Banca Naţională a Moldovei;
2. este creată în scopul de a primi şi a deţine unele sau toate acţiunile, sau alte instrumente de proprietate emise de o bancă supusă rezoluţiei, ori unele, sau toate activele, drepturile şi obligaţiile uneia sau mai multor bănci supuse rezoluţiei, în vederea păstrării accesului la funcţiile critice şi a vânzării băncii.
La aplicarea acestui instrument, Banca Naţională a Moldovei se asigură că valoarea totală a obligaţiilor transferate băncii-punte nu depăşeşte valoarea totală a drepturilor şi activelor transferate de la banca supusă rezoluţiei sau furnizate din alte surse. În vederea asigurării condiţiei prevăzute în prezentul articol, Guvernul este în drept să decidă asupra emiterii de către Ministerul Finanţelor a garanţiilor de stat, valorilor mobiliare de stat şi convertirii datoriilor băncii-punte faţă de stat în capital, în scopul asigurării echilibrului dintre activele şi obligaţiile băncii-punte.
În urma aplicării instrumentului băncii-punte, Banca Naţională a Moldovei poate transfera înapoi drepturile, activele sau obligaţiile de la banca-punte la banca supusă rezoluţiei, ori acţiunile, sau alte instrumente de proprietate înapoi la proprietarii lor iniţiali, iar banca supusă rezoluţiei sau proprietarii iniţiali au obligaţia de a reprimi orice astfel de active, drepturi, obligaţii, acţiuni sau alte instrumente de proprietate și poate transfera acţiuni sau alte instrumente de proprietate, ori active, drepturi, sau obligaţii de la banca-punte către o terţă parte.
Banca Naţională a Moldovei are competența de a stabili ca o bancă-punte să fie considerată drept o continuatoare a băncii supuse rezoluţiei şi să poată continua să exercite toate drepturile exercitate de banca supusă rezoluţiei aferente activelor, drepturilor sau obligaţiilor transferate, inclusiv în ceea ce priveşte drepturile de proprietate intelectuală[5].
Totodată, obiectivele băncii-punte nu implică nici o obligaţie sau responsabilitate a acesteia faţă de acţionarii și creditorii băncii supuse rezoluţiei, iar organul de conducere nu răspunde faţă de acţionarii sau creditorii respectivi, sau faţă de orice altă persoană pentru actele săvârşite şi omisiunile înregistrate în îndeplinirea atribuţiilor lor, cu excepţia cazului în care actul sau omisiunea în cauză implică intenţie sau neglijenţă gravă, potrivit legii, care afectează în mod direct drepturile acţionarilor, creditorilor sau a altor persoane.
Funcționarea eficientă a unei bănci-punte presupune respectarea următoarelor cerințe:
• conţinutul documentelor privind constituirea băncii-punte este aprobat de către Banca Naţională a Moldovei;
• Consiliul de supraveghere a băncii-punte este constituit din 2 membri, desemnaţi de către Banca Naţională a Moldovei şi un membru desemnat de către Ministerul Finanţelor;
• Consiliul de supraveghere a băncii-punte desemnează organul executiv al acesteia;
• Banca Naţională a Moldovei aprobă organul de conducere a băncii-punte, aprobă remuneraţiile membrilor organului de conducere şi le stabileşte responsabilităţile;
• Banca Naţională a Moldovei aprobă strategia şi profilul de risc ale băncii-punte;
• banca-punte este licenţiată în conformitate cu prevederile Legii nr. 202/2017 privind activitatea băncilor, cu reglementările emise de către Banca Naţională a Moldovei în aplicarea acesteia sau cu legislaţia privind piaţa de capital, dacă această cerinţă este aplicabilă şi deţine licenţele şi permisiunile necesare pentru desfăşurarea activităţilor sau furnizarea serviciilor aferente elementelor preluate în urma unui transfer.
• banca-punte respectă dispoziţiile Legii nr. 202/2017 privind activitatea băncilor, ale reglementărilor emise de către Banca Naţională a Moldovei în aplicarea acestora şi face obiectul unei supravegheri în conformitate cu aceleaşi dispoziţii;
• Banca Naţională a Moldovei poate prevedea, în mod corespunzător, restricţii asupra activităţii sale;
• decizia băncii-punte privind acceptarea realizării transferului este adoptată de către organul de conducere a acesteia[6].
O bancă-punte nu mai este o bancă-punte în următoarele cazuri:
1. s-a efectuat fuzionarea băncii-punte cu o altă entitate;
2. banca-punte nu mai respectă cerințele obligatorii, menționate mai sus;
3. are loc vânzarea în întregime sau aproape în întregime a activelor, drepturilor sau obligaţiilor băncii-punte către o terţă parte;
4. expirarea perioadei de 2 ani de la data la care a fost efectuat ultimul transfer de la o bancă supusă rezoluţie;
5. activele băncii-punte sunt complet lichidate, iar obligaţiile sale sunt achitate integral.
În cazul în care vânzarea băncii-punte, licenţiate în conformitate cu Legea nr. 202/2017 privind activitatea băncilor, se realizează prin vânzarea acţiunilor, de la momentul vânzării acestora, banca care a funcţionat ca bancă-punte trebuie să îndeplinească toate condiţiile prevăzute de aceeaşi lege pentru funcţionarea unei bănci. Totodată, valabilitatea licenţei băncii care a funcţionat ca bancă-punte nu încetează de drept, licenţa respectivă producând în continuare efecte, pe o perioadă nedeterminată[7].
Prin instrumentul separarea activelor, Banca Naţională a Moldovei îşi exercită competenţa de a transfera active, drepturi sau obligaţii care aparțin unei instituţii supuse rezoluţiei sau ale unei instituţii-punte către una sau mai multe persoane juridice (vehicule de administrare a activelor), aflate parţial sau total în proprietatea uneia sau a mai multor autorităţi publice şi controlate de Banca Naţională a Moldovei, în calitatea sa de autoritate de rezoluţie. În general, în aplicarea acestui instrument, activele toxice ale băncii în rezoluţie sunt transferate vehiculului de gestionare a activelor („bancă rea”, „spital bancar”), banca supusă rezoluţiei devenind o „bancă bună”. Totuşi, acest instrument trebuie folosit numai în conjuncţie cu alte instrumente de rezoluţie (de exemplu, banca-punte, recapitalizarea internă) pentru a preveni crearea de avantaje competitive pentru instituţia în rezoluţie. Deci, şi în cazul acestui instrument de rezoluţie, nu putem afirma că nu există restricţii și sacrificii pentru băncile cărora li se aplică[8].
DOWNLOAD FULL ARTICLE[1] Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016 .
[2] Nastas A., Răspunderea pentru declarațiile cu rea voință în dreptul penal, București, 2022, Tipografia „Pro-Universitaria”, ISBN 978-606-26-1561-1, p. 69
[3] Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor, https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016.
[4] ARMEANIC A., COJOCARU V., Drept bancar, Ch: Tipografia Print, 2023, p. 138, ISBN 978-9975-3594-0-5.
[5] Legea Republicii Moldova nr. 232/2016 privind redresarea și rezoluția băncilor. https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-redresarea-si-rezolutia-bancilor-nr-232-din-03102016 .
[6] Nastas A., Cernomoreț S., Cebotari O., Răspunderea penală pentru declarațiile cu rea-voință în statele aparținând sistemului de drept anglo-saxon, în Revista științifico-practică „Relații Internaționale Plus”, nr. 1 (17), Chișinău, 2020, p. 102.
[7] Legea privind activitatea băncilor nr. 202 din 06.10.2017 (în vigoare din 01.01.2018) Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr. 434-439 art. 727 din 15.12.2017, https://www.bnm.md/ro/content/legea-privind-activitatea-bancilor-nr202-din-06-octombrie-2017.
[8] Nastas A., Cernomoreț S., Cebotari O, Răspunderea penală pentru declarațiile cu rea-voință în statele aparținând sistemului de drept anglo-saxon, în Revista științifico-practică „Relații Internaționale Plus”, nr. 1 (17), Chișinău, 2020, p. 102.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.