• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Incidenţa legislaţiei de urbanism în activitatea notarială. Aspecte practice privind situaţia certificatului de urbanism în operaţiunile notariale

Gabriel Manu - iulie 1, 2020

Urbanizarea galopantă ce caracterizează ultimele decenii, cu forme particulare precum întrepătrunderea de spaţii urbane şi rurale, a condus la configurarea urbanismului atât ca disciplină ştiinţifică[1], dar şi ca activitate de interes general, care grevează activitatea unei sfere largi de categorii profesionale.

Profesiile juridice, indiferent de forma de manifestare, sunt printre cele care au responsabilităţi determinate în privinţa integrării cerinţelor de urbanism, activitatea notarilor publici nefăcând excepţie.

Aplicarea legislaţiei de urbanism în practica notarială şi responsabilităţile notarului public trebuie analizate prin luarea în considerare a unor aspecte definitorii, precum interesul public ce caracterizează deopotrivă dreptul urbanismului şi activitatea notarului public, serviciul public pe care notarul îl realizează şi fenomenul global de „privatizare” a serviciilor publice, conţinutul şi calitatea normelor de urbanism incidente.

1. Interesul public caracterizează, în general dreptul urbanismului, inclusiv legislaţia ce vizează calitatea în construcţii şi alte domenii de legislaţie conexe. Într-o definiţie larg acceptată, dreptul urbanismului reprezintă „ansamblul regulilor, procedurilor, tehnicilor şi instituţiilor juridice care contribuie (concură) la reglementarea, amenajarea şi controlul terenurilor şi spaţiului localităţilor, conform exigenţelor de interes general exprimate în condiţiile legii (s.n.)”[2].

Unul dintre principiile dreptului urbanismului este cel al concertării intereselor şi operaţiunilor, sub semnul interesului public al respectării regulilor de urbanism şi realizării unor construcţii de calitate.

Interesul public se identifică cu raţiunea de edictare a normelor juridice care alcătuiesc substanţa acestei ramuri de drept[3], fiind prevăzut explicit că „Gestionarea spaţială a teritoriului ţării constituie o activitate obligatorie, continuă şi de perspectivă, desfăşurată în interesul colectivităţilor care îl folosesc, în concordanţă cu valorile şi aspiraţiile societăţii şi cu cerinţele integrării în spaţiul european. (…) Gestionarea se realizează prin intermediul amenajării teritoriului şi al urbanismului, care constituie ansambluri de activităţi complexe de interes general ce contribuie la dezvoltarea spaţială echilibrată, la protecţia patrimoniului natural şi construit, precum şi la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în localităţile urbane şi rurale”[4]. Autorizarea lucrărilor de construcţie şi asigurarea calităţii în construcţii sunt, în egală măsură, domenii ce implică un interes public.

 

2. Competenţe şi responsabilităţi incidente în materie de urbanism, cuprinse în reglementările vizând profesia de notar public

Din dispoziţiile Legii nr. 36/1995 a notarilor publici şi a activităţii notariale[5] rezultă că activitatea notarului reprezintă un serviciu de interes public, fiind obligat la ocrotirea interesului public, dar şi a celui privat: „Notarul public este învestit să îndeplinească un serviciu de interes public…” (art. 3), sens în care „Notarii publici… au obligaţia să verifice, în scopul prevenirii litigiilor, ca actele pe care le instrumentează să nu cuprindă clauze contrare legii şi bunelor moravuri, să ceară şi să dea lămuriri părţilor asupra conţinutului acestor acte spre a se convinge că le-au înţeles sensul şi le-au acceptat efectele” (art. 9).

Codul deontologic al notarilor publici din Romania[6] preia şi dezvoltă aceste principii. Relevante pentru obligaţiile notarului public în legătură cu aplicarea legislaţiei de urbanism, ce vizează realizarea unui echilibru între exigenţele de urbanism şi respectarea drepturilor particularilor, sunt:

– Principiul legalităţii şi securităţii juridice:

 „Notarul public are vocaţia de a proteja interesele cetăţenilor, ale comunităţii din care face parte şi ale statului. Notarul public facilitează şi contribuie la crearea unui sistem de securitate juridică în stat, întărind legalitatea şi respectarea legii (s.n.). În acest scop, notarul public va refuza perfectarea actelor şi procedurilor care cuprind clauze contrare legii sau bunelor moravuri. Notarul public îşi va întemeia exercitarea profesiei pe respectarea valorilor ocrotite de societate şi pe preceptul moral „alterum non laedere” (nu leza pe altul) [s.n.] (art. 3);

– Principiul adevărului, echităţii şi al bunei-credinţe:

„Notarul public va îndeplini actele şi procedurile notariale în concordanţă cu voinţa reală a părţilor şi în condiţiile prevăzute de lege şi bunele moravuri. Orice îndoială în legătură cu legalitatea activităţii notariale trebuie să fie înlăturată înainte de îndeplinirea acesteia (s.n.). În întreaga sa activitate, notarul public va urmări adevărul, va promova dreptatea şi nepărtinirea faţă de beneficiarii serviciilor notariale. Notarul trebuie să consilieze beneficiarii serviciilor notariale cu bună-credinţă. Informaţiile transmise beneficiarilor trebuie să fie fidele, veridice, să respecte secretul profesional şi să fie în concordanţă cu prevederile legale şi cu bunele moravuri. Notarul public este obligat să desluşească raporturile juridice reale dintre părţi şi să explice acestora într-un mod clar, exact şi onest consecinţele soluţiei alese” [s.n.] (art. 5).

 

3. Opţiunea legiuitorului roman de a plasa în sarcina notarului public verificarea respectării unor reguli de urbanism, veritabil serviciu public, nu este izolată, în raport de celelalte sisteme de drept şi organizare administrativă. Aceasta se înscrie în fenomenul global de privatizare a serviciilor publice, ce desemnează implicarea crescândă a altor entităţi decat cele publice în realizarea serviciilor prin care se satisfac nevoi de interes public.

Transferul realizării serviciilor publice de la autorităţile administraţiei publice la entităţi private, învestite în acest sens doar uneori prin prevederi explicite, reprezintă o opţiune politică, cu consecinţe asupra organizării administrative. „Privatizarea” dreptului administrativ nu este un fenomen nou, persoanele private fiind asociate, în proporţii diferite, date de natura sistemului politico-administrativ ales, realizării obiectivelor de interes general. Acest proces este accentuat, în general, în perioadele de liberalism economic, precum cea pe care o traversăm şi, în special, de fenomenul mondializării[7], fiind asociat cu o „criză” a serviciilor publice ce impune „privatizarea” lor.

Într-un asemenea context, în domenii de maximă specializare, între care şi cel al urbanismului, ce implică resurse umane şi materiale importante, plasarea unor servicii publice, precum cele de control al respectării legalităţii, în sens larg, în sarcina altor entităţi decât cele clasice (autorităţile administraţiei publice), devine o realitate, iar interpretarea şi aplicarea legislaţiei în acord cu această tendinţă este o necesitate[8].

 

4. Calitatea normelor juridice de urbanism

O caracteristică a normelor juridice circumscrise acestui domeniu este lipsa de juridicitate, prin raportare la condiţiile esenţiale de calitate (şi constituţionalitate)a normei juridice, între care claritatea şi previzibilitatea. În contradicţie cu acestea şi cu regulile de tehnică legislativă[9], normele juridice de urbanism sunt lipsite adesea de stilul juridic specific normativ, conţin concepte şi noţiuni cu înţeles comun, fără o configurare juridică particularizată la domeniul de reglementare şi formulări generale ori echivoce. Există paralelisme şi contradicţii în materii reglementate în cuprinsul mai multor acte normative (spre exemplu, între Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul[10] şi Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii[11], între aceasta din urmă şi Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare[12]).

Curtea Constituţională a României constata recent, privitor la anumite dispoziţii ale Legii nr. 350/2001, cât şi la ansamblul său, că „…garanțiile stabilite pentru protejarea drepturilor și intereselor persoanelor, în particular, sau ale comunității locale, în general, împotriva arbitrarului autorităților publice competente să elaboreze și să modifice documentațiile de urbanism sunt difuz reglementate, prezintă un grad mare de generalitate și au un caracter preponderent formal, principial, și nu efectiv și real. Dispozițiile legale examinate, reglementând posibilitatea unei derogări/modificări de la regimul juridic impus de documentațiile de urbanism aprobate anterior pentru o anumită zonă, nu conțin, totodată, garanții suficiente și eficiente, de natura unor minime cerințe sau criterii obiective pe care să le întrunească solicitările de derogare și care să protejeze totodată destinatarul normei juridice împotriva arbitrarului sau chiar abuzului autorităților publice competente să o interpreteze și să o aplice. Pe de o parte, astfel redactat, textul legal criticat dă posibilitatea discriminării – negative sau pozitive – unei persoane prin respingerea sau aprobarea cererii de derogare/modificare a documentației după simpla și exclusiva apreciere a autorității publice competente să o soluționeze, iar, pe de altă parte, afectează principiile previzibilității actelor juridice și securității juridice, ceea ce contravine art. 1 alin. (5) și art. 16 alin. (1) din Constituție”[13].

Acest viciu al legislaţiei de urbanism, caracterizat ca un „păcat originar” al legislaţiei în materie[14], explicat, în principal, prin elaborarea sa în cadrul unor profesii nejuridice, fără sau cu implicarea formală a domeniului juridic, este reclamat frecvent de către notarii publici, generând probleme de interpretare şi aplicare, aspect relevat şi de temele şi întrebările formulate de participanţii la Simpozionul intitulat „Probleme legate de dreptul urbanismului”, organizat de Institutul Notarial Roman şi Camera Notarilor Publici Bucureşti[15].

 

5. Un instrument important de integrare a cerinţelor de urbanism este certificatul de urbanism, act administrativ a cărui prezenţă în activitatea notarială este prevăzută de lege ca fiind obligatorie ori facultativă, după caz, în funcţie de natura operaţiunii notariale.

Cadrul legal special privind incidenţa certificatului de urbanism în activitatea notarială este dat de:

– Art. 29 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 350 / 2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul: „Certificatul de urbanism este actul de informare cu caracter obligatoriu prin care autoritatea administraţiei publice judeţene sau locale face cunoscute regimul juridic, economic şi tehnic al imobilelor şi condiţiile necesare în vederea realizării unor investiţii, tranzacţii imobiliare ori a altor operaţiuni imobiliare, potrivit legii.

Certificatul de urbanism trebuie emis pentru adjudecarea prin licitaţie a lucrărilor de proiectare şi de execuţie a lucrărilor publice, precum şi pentru întocmirea documentaţiilor cadastrale de dezmembrare a terenurilor situate în intravilanul localităţilor, în cel puţin 3 parcele, atunci când operaţiunile respective au ca obiect realizarea de lucrări de construcţii şi de infrastructură. În cazul vânzării sau cumpărării de imobile, oricare dintre părţile actului juridic are posibilitatea, conform dispoziţiilor alin. (3), de a solicita emiterea certificatului de urbanism” (s.n.).

– Art. 6 alin. (12) şi alin. (6) din Legea nr. 50 /1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii: „În cazul vânzării sau cumpărării de imobile, certificatul de urbanism cuprinde informaţiile privind consecinţele urbanistice ale operaţiunii juridice (…).

Certificatul de urbanism se emite şi în următoarele situaţii: (…)

c) pentru cereri în justiţie şi operaţiuni notariale privind circulaţia imobiliară (s.n.), atunci când operaţiunile respective au ca obiect:

– comasarea, respectiv dezmembrarea terenurilor din/în cel puţin 3 parcele;

– împărţeli ori comasări de parcele solicitate în scopul realizării de lucrări de construcţii şi de infrastructură;

– constituirea unei servituţi de trecere cu privire la un imobil.

Operaţiunile juridice menţionate, efectuate în lipsa certificatului de urbanism, sunt lovite de nulitate. Solicitarea certificatului de urbanism este facultativă atunci când operaţiunile de împărţeli ori comasări de parcele fac obiectul ieşirii din indiviziune, cu excepţia situaţiei în care solicitarea este făcută în scopul realizării de lucrări de construcţii şi/sau de lucrări de infrastructură” (s.n.).

Reglementarea diferită a certificatului de urbanism în operaţiunile notariale, aparent contradictorie în cele două acte normative, trebuie interpretată prin prisma obiectului diferit (dar conex) de reglementare al acestora.

Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul stabileşte cadrul general al condiţiilor de ocupare a solului şi afectare a spaţiului cu asigurarea echilibrului între interesul individual şi cel al colectivităţilor, în timp ce Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii interferează cu domeniul urbanismului prin stabilirea regimului autorizaţiei de construire care are ca obiect şi asigurarea respectării măsurilor referitoare la amplasarea construcţiilor şi se emite „în temeiul şi cu respectarea prevederilor documentaţiilor de urbanism” şi al certificatului de urbanism specific[16]. Se poate, astfel, stabili un raport de normă generală (Legea nr. 350/2001) – normă specială (Legea nr. 50/1991), în anumite materii, între care şi regimul certificatului de urbanism.

Modificările aduse celor două acte normative prin Legea nr. 167/2016 sunt justificate: în privinţa art. 6 alin. (6) lit. c) din Legea nr. 50/1991 de nevoia de corelare a textului cu prevederile Legii nr. 350/2001 şi asigurarea clarităţii textului, iar în legătură cu art. 29 alin. (2) din Legea nr. 350/2001 de împrejurarea că în timp ce textul legal defineşte scopul emiterii certificatului ca fiind investiţii, tranzacţii imobiliare ori a altor operaţiuni imobiliare, dispoziţiile art. 879 alin. (5) C. civ. prevăd în mod expres faptul că operaţiunile de modificare a imobilului înscris în cartea funciară, prin alipiri şi dezlipiri au caracter material şi nu implică niciun transfer de proprietate[17].

Raportat la considerentele anterioare, situaţiile în care în cadrul operaţiunilor notariale este obligatorie solicitarea certificatului de urbanism şi respectarea conţinutului său sunt cele prevăzute de art. 6 alin. 6 lit. c) din Legea nr. 50/1991, operaţiunea notarială fiind concepută ca o etapă premergătoare emiterii autorizaţiei de construire.

Notarul public are obligaţia să solicite părţilor obţinerea şi prezentarea certificatului de urbanism şi să verifice conformitatea operaţiunii notariale cu conţinutul său (şi cu cel al documentaţiei cadastrale, după caz), conţinut obligatoriu [art. 29 alin. (1) din Legea nr. 350/2001] cu luarea în calcul a scopului urmărit de părţi prin realizarea operaţiunii.

Scopul operaţiunii notariale se stabileşte de către notarul public în baza declaraţiei părţilor, scrisă şi explicită, şi a înscrisurilor care fundamentează operaţiunea notarială.

Sancţiunea pentru lipsa certificatului de urbanism este nulitatea actului juridic încheiat, redactarea textului legal fiind defectuoasă, întrucât face trimitere la nulitatea operaţiunilor juridice. Din aceeaşi formulare ar rezulta că sancţiunea nulităţii intervine doar pentru încheierea actului juridic în lipsa certificatului de urbanism, ceea ce nu poate fi primit, în raport de caracterul său obligatoriu, stabilit de art. 29 alin. (1) din Legea nr. 350/2001. În mod evident, sancţiunea nulităţii intervine şi pentru actele juridice încheiate cu încălcarea prevederilor certificatului de urbanism.

Din analiza cazurilor în care solicitarea/respectarea certificatului de urbanism este obligatorie rezultă că acestea privesc actele juridice care au ca efect schimbarea configuraţiei parcelei, situaţie în care se impune respectarea unor reguli de urbanism referitoare la suprafaţă, deschidere, retrageri obligatorii etc. Întrucât acestea vizează ocrotirea unor interese generale, sancţiunea actului juridic încheiat cu încălcarea lor, este nulitatea absolută.

 

6. O situaţie specială sub aspectul supus analizei este cea a încheierii actelor de vanzare-cumpărare a imobilelor

Un prim aspect relevant este acela că solicitarea certificatului de urbanism la încheierea contractului de vânzare-cumpărare este reglementată expres, devenind astfel reglementare de excepţie.

La vânzarea-cumpărarea de imobile, oricare dintre părţile actului juridic are posibilitatea de a solicita emiterea certificatului de urbanism [art. 29 alin. (2) din Legea nr. 350/2001].

În cazul emiterii, acesta cuprinde informaţiile privind consecinţele urbanistice ale operaţiunii juridice [art. 6 alin. (12) din Legea nr. 50/1991]. Din perspectiva celor două acte normative, solicitarea certificatului de urbanism este facultativă pentru părţile actului juridic, rolul său fiind acela de a ocroti un interes privat, respectiv de a informa cumpărătorul în legătură cu regimul urbanistic al imobilului, lipsa acestuia nefiind sancţionată cu nulitatea actului.

Întrucât certificatul de urbanism solicitat la încheierea contractului de vânzare-cumpărare oferă informaţiile cu privire la consecinţele urbanistice ale operaţiunii juridice, iar notarul public este obligat să desluşească raporturile juridice reale dintre părţi şi să explice acestora într-un mod clar, exact şi onest consecinţele soluţiei alese [art. 5 alin. (4) din Codul deontologic al notarilor publici din România], apreciem că în situaţia contractului de vânzare-cumpărare având ca obiect bunuri imobile, susceptibile de consecinţe urbanistice, notarul public are obligaţia de a solicita părţilor prezentarea certificatului de urbanism pentru această operaţiune.

În ipoteza în care părţile declară că nu doresc prezentarea certificatului de urbansim la încheierea actului, această menţiune trebuie inserată în mod expres şi explicit în cuprinsul contractului, pentru a exonera notarul public de o eventuală răspundere pentru încălcarea regulilor de practică profesională.

În consecinţă, notarul public are, în baza normelor de reglementare a profesiei, obligaţia de a solicita părţilor să prezinte, la încheierea contractului, certificatul de urbanism. În considerarea caracterului său facultativ, părţile pot opta între a-l solicita şi prezenta ori a refuza, în mod expres, realizarea acestui demers.

 

7. Concluzii

În raport de cele expuse anterior, apreciem că aplicarea normelor de urbanism analizate în cadrul operaţiunilor notariale, trebuie să fie caracterizată de prudenţă, cee ce implică:

– stabilirea voinţei reale a părţilor privind cauza actului juridic, respectiv scopul încheierii acestuia şi destinaţia ce urmează a fi dată imobilului-teren;

– solicitarea informaţiilor necesare în legătură cu regimul urbanistic al imobilului şi cu consecinţele urbanistice ale operaţiunii notariale, prin certificatul de urbanism, aşa încât să fie înlăturată orice îndoială privind legalitatea sa;

– informarea părţilor, într-un mod clar, exact şi onest, cu privire la situaţia rezultată din certificatul de urbanism şi consecinţele soluţiei alese.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Mircea Duţu, Dreptul urbanismului, Ediţia a V-a, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2010, p. 36.

[2] Mircea Duţu, op. cit., p. 104.

[3] Bernard Drobenko, Droit de l’Urbanisme, 7e edition, Gualino editeur, Lextenso edition, 2012, p. 33.

[4] Art. 2 alin. (1) şi alin. (3) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, publicată în M. Of., Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare.

[5] Republicată în M. Of., Partea I, nr. 237 din 19 martie 2018, cu modificările şi completările ulterioare.

[6] Publicat în M. Of., Partea I, nr. 930 din 16 decembrie 2015, modificat ulterior.

[7] Jacqueline Morand-Deviller, Droit administratif, 13 edition, Ed. LGDJ, Paris, 2013, p. 11.

[8] Gabriel Manu, Natura de act administrativ a actului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora, Pandectele Române nr. 12/2016, p.50-51.

[9] Stabilite de art. 8 alin. (4), art. 25 şi art. 36 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în M. Of., Partea I, nr. 260 din 21 aprilie 2010, cu modificările şi completările ulterioare.

[10] Republicată în M. Of., Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu modificările şi completările ulterioare.

[11] Republicată în M. Of., Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.

[12] Republicată în M. Of., Partea I, nr. 720 din 24 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare.

[13] Decizia Curţii Constituţionale a României nr. 49/2020 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 32 alin. (1) teza întâi din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, în forma modificată prin art. I pct. 6 din Legea nr. 289/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, publicată în M. Of., Partea I, nr. 385 din 13 mai 2020, pct. 47-49.

[14] Mircea Duţu, op. cit., p. 21.

[15] Cu ocazia simpozionului, desfăşurat la 27 octombrie 2017, autorul articolului a susţinut prelegerea cu titlul „Probleme legate de dreptul urbanismului”, în cadrul căreia s-au regăsit idei cuprinse în prezentul articol.

[16] Mircea Duţu, op. cit., p. 58.

[17] A se vedea Raportul Comun întocmit, cu ocazia dezbaterii în Camera Deputaţilor de către Comisia Juridică de Disciplină şi Imunităţi şi Comisia pentru Administraţie Publică şi Amenajarea Teritoriului, asupra proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.22/2014 pentru modificarea şi completarea Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.

 

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress