• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Impactul Deciziei Curții Constituționale nr. 498 din 17 iulie 2018 asupra reglementării dosarului electronic de sănătate al pacientului

Silviu-Dorin Şchiopu - noiembrie 1, 2019

Ca urmare a constatării neconstituţionalităţii dispozițiilor art. 30 alin. (2) și (3), precum și a sintagmei „sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului” din cuprinsul art. 280 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, Guvernul a supus Parlamentului spre adoptare un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind reforma în domeniul sănătății[19].

Potrivit expunerii de motive, realizarea şi implementarea dosarului electronic de sănătate al pacientului este de utilitate publică de interes naţional iar crearea sa are loc odată cu transmiterea primului document medical de către medicii care îşi desfăşoară activitatea în unităţile prevăzute de art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fără consimţământul pacientului, în conformitate cu prevederile art. 9 lit. h) şi i) din Regulamentul general privind protecția datelor, protejarea şi garantarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată a pacientului asigurându-se prin reglementarea dreptului pacienţilor de a refuza în mod expres utilizarea dosarului electronic de sănătate[20].

Art. 9 alin. (2) lit. h) din Regulamentul (UE) 2016/679 permite prelucrarea datelor cu caracter personal privind sănătatea[21], chiar şi în lipsa consimțământului explicit al persoanei vizată, atunci când respectiva prelucrare este necesară în scopuri legate de stabilirea unui diagnostic medical, de furnizarea de asistență medicală sau a unui tratament medical sau de gestionarea sistemelor și serviciilor de sănătate, în temeiul dreptului intern și sub rezerva respectării unor condiții și garanții[22].

Potrivit art. 9 alin. (2) lit. i), prelucrarea mai poate fi necesară din motive de interes public în domeniul sănătății publice, cum ar fi asigurarea de standarde ridicate de calitate și siguranță a asistenței medicale, în temeiul dreptului intern, care prevede măsuri adecvate și specifice pentru protejarea drepturilor și libertăților persoanei vizate, în special a secretului profesional.

Cum realizarea şi implementarea dosarului electronic de sănătate a fost declarată ca fiind de utilitate publică de interes naţional iar art. 3462 din Legea nr. 95/2006, introdus de Legea nr. 45/2019, prevede că utilizarea acestuia are drept scop prioritar creșterea calității și eficienței actului medical prin accesul imediat la date și informații medicale, precum și furnizarea de date și informații statistice necesare politicilor de sănătate, această prelucrare a datelor cu caracter personal privind sănătatea pare să se înscrie mai degrabă în domeniul de aplicare al ipotezei prevăzute de art. 9 alin. (2) lit. i) din Regulamentul general privind protecția datelor, astfel că dreptul intern trebuie să prevadă măsuri adecvate și specifice pentru protejarea drepturilor și libertăților persoanelor vizate, în special a secretului profesional.

Precum deja am menţionat, în acelaşi sens s-a exprimat şi Curtea constituțională în viziunea căreia legiuitorul trebuie să asigure o protecție specifică datelor medicale, prin stabilirea unor garanții puternice, care să ateste nivelul înalt de protecție a datelor cu caracter medical[23]. Însă, potrivit expunerii de motive, protejarea şi garantarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată a pacientului s-a asigurat prin reglementarea dreptului pacienţilor de a refuza în mod expres utilizarea dosarului electronic de sănătate. Per a contrario am putea înţelege că dreptul la viaţă intimă, familială şi privată, şi implicit dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, nu ar fi protejat în cazul utilizării dosarului electronic de sănătate. Totuşi, potrivit art. 3465 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate adoptă măsuri tehnice și organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel corespunzător de securitate și confidențialitate a datelor, în acord cu prevederile art. 32 din Regulamentul (UE) 2016/679[24].

Revenind însă la problematica consimţământului pacientului, trebuie să distingem între crearea dosarului electronic de sănătate care se realizează ex officio, pe de o parte, şi consultarea acestuia, pe de altă parte. Precum se întâmpla şi sub vechea reglementare[25] datele și informațiile din modulul „Sumar de urgență” rămân accesibile, fără a fi necesar consimțământul pacientului, însă numai în vederea realizării actului medical şi doar medicilor care își desfășoară activitatea într-o structură de urgență – respectiv camera de gardă, unitate de primiri urgențe, compartiment de primire urgenţe și serviciile de ambulanță – și medicilor care își desfășoară activitatea în asistență medicală primară (medicii de familie), pentru celelalte module consultarea datelor fiind condiţionată de consimţământul pacientului.

Astfel, deşi în centrul garanțiilor legale ar fi trebuit să se regăsească consimțământul liber exprimat al persoanei, acesta nu priveşte decât vizualizarea de către medici a unor module din dosarul electronic de sănătate, precum şi posibilitatea de a refuza în mod expres utilizarea dosarului, atât crearea dosarului, cât şi înregistrarea și transmiterea datelor și informațiilor medicale către dosarul electronic de sănătate – obligatorie pentru toți furnizorii de servicii medicale – fiind realizate fără consimțământul pacienților.

Această soluţie legislativă nu constituie regula la nivelul UE. În Franţa, Codul sănătăţii publice prevede că „le dossier médical partagé est créé sous réserve du consentement exprès de la personne ou de son représentant légal”[26]. Astfel, echivalentul francez al dosarului electronic de sănătate nu este creat decât la iniţiativa persoanei ale cărei date cu caracter personal urmează a fi prelucrate. De asemenea, în temeiul art. L1111-15, unele informații pot fi făcute inaccesibile de către titularul dosarului electronic de sănătate, spre deosebire de reglementarea noastră care, în cadrul art. 34612 din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu oferă pacientului decât opţiunea de a refuza în întregime utilizarea dosarului, situaţie în care toate datele existente în dosar, precum și datele ce se colectează ulterior refuzului exprimat se anonimizează, astfel încât pacientul respectiv să nu poată fi identificat[27].

În plus, Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), autoritatea franceză de control în materia protecției datelor cu caracter personal, a reamintit legiuitorului în avizul privind crearea dosarului electronic de sănătate că un consimţământ expres este subordonat unei prealabile informări a persoanei vizate, informare clară și explicită pe care persoana să o poată lua la cunoștință înainte de a-şi da acordul[28].

Un proiect de reglementare interesant întâlnim în Luxemburg[29]. Crearea dosarului, deşi este realizată ex officio, urmează a fi însoţită de o informare în scris a pacientului. Renunţarea la utilizarea dosarului nu are ca efect anonimizarea datelor ci acestea devin inaccesibile (restricţionare a prelucrării). Titularul dosarului poate reveni asupra deciziei sale în termen de 10 ani de la renunţare, situaţie în care dosarul va fi redeschis iar datele ce existau la momentul închiderii sale vor redeveni accesibile. În caz contrar, după expirarea termenului datele sunt şterse.

Legiuitorul luxemburghez intenţionează a oferi pacienţilor puteri largi asupra propriului dosar electronic de sănătate, în deplin acord cu considerentul (7) din Regulamentul general privind protecția datelor care prevede că persoanele fizice ar trebui să aibă control asupra propriilor date cu caracter personal, precum şi în concordanţă cu prevederile considerentului (4) potrivit căruia prelucrarea datelor cu caracter personal ar trebui să fie în serviciul cetățenilor. Astfel, aceştia vor putea: a) să interzică accesul la dosar, cu excepţia medicului de familie; b) să facă inaccesibile anumite date, cu excepţia medicului de familie şi personalului din unităţile de primire urgenţă; c) să facă inaccesibile anumite date inclusiv pentru medicul de familie şi personalul din unităţile de primire urgenţă; d) să interzică personalului din unităţile de primire urgenţă accesul la dosar. În plus, pacienţii se vor putea opune introducerii unei date medicale în dosarul electronic de sănătate.

În încheiere apreciem că impactul Deciziei Curții Constituționale nr. 498 din 17 iulie 2018 asupra reglementării dosarului electronic de sănătate al pacientului a fost unul pozitiv în ceea ce priveşte reglementarea la nivelul legislației primare a unor garanții pentru prelucrarea datelor medicale, care să preîntâmpine un eventual abuz în utilizarea acestora și orice accesare sau utilizare ilicită.

Totuşi, raportat la experiența altor membrii ai Uniunii Europene, nu putem decât să constatăm cu oarecare tristeţe că legiuitorul român, în goana sa de a se asigura de legalitatea prelucrării datelor medicale, a ratat ocazia de a oferi pacienţilor ca indivizi un instrument versatil care să corespundă nevoilor fiecăruia. De aceea, de lege ferenda se impune regândirea dosarului electronic de sănătate al pacientului, nu numai din perspectiva creşterii calităţii şi eficienţei actului medical sau a statisticilor necesare politicilor de sănătate, ci, precum în exemplul luxemburghez, având în vedere şi nevoile de viață privată ale fiecărui pacient în parte, fără a-i constrânge să renunțe în întregime la posibilitatea de a recurge la utilizarea dosarului.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[19] Proiect devenit Legea nr. 45 din 8 martie 2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în M. Of. nr. 192 din data de 11 martie 2019.

[20] A se vedea Guvernul României, Expunere de motive la proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, p. 3, document disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2018/500/90/3/em790.pdf, consultat la data de 14.07.2019.

[21] Potrivit art. 4 pct. 15 din GDPR, prin date privind sănătatea înţelegem datele cu caracter personal legate de sănătatea fizică sau mentală a unei persoane fizice, inclusiv prestarea de servicii de asistență medicală, care dezvăluie informații despre starea de sănătate a acesteia.

[22] Potrivit art. 9 alin. (3) din GDPR, datele cu caracter personal nu pot fi prelucrate decât de către un profesionist supus obligației de păstrare a secretului profesional sau sub responsabilitatea acestuia, în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern sau în temeiul normelor stabilite de organisme naționale competente sau de o altă persoană supusă, de asemenea, unei obligații de confidențialitate în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern ori al normelor stabilite de organisme naționale competente.

[23] Curtea Constituțională, Decizia nr. 498 din 17 iulie 2018, parag. 55.

[24] Potrivit art. 32 alin. din GDPR privind securitatea prelucrării, „(1) Având în vedere stadiul actual al dezvoltării, costurile implementării și natura, domeniul de aplicare, contextul și scopurile prelucrării, precum și riscul cu diferite grade de probabilitate și gravitate pentru drepturile și libertățile persoanelor fizice, operatorul și persoana împuternicită de acesta implementează măsuri tehnice și organizatorice adecvate în vederea asigurării unui nivel de securitate corespunzător acestui risc, incluzând printre altele, după caz: (a) pseudonimizarea și criptarea datelor cu caracter personal; (b) capacitatea de a asigura confidențialitatea, integritatea, disponibilitatea și rezistența continue ale sistemelor și serviciilor de prelucrare; (c) capacitatea de a restabili disponibilitatea datelor cu caracter personal și accesul la acestea în timp util în cazul în care are loc un incident de natură fizică sau tehnică; (d) un proces pentru testarea, evaluarea și aprecierea periodice ale eficacității măsurilor tehnice și organizatorice pentru a garanta securitatea prelucrării. (2) La evaluarea nivelului adecvat de securitate, se ține seama în special de riscurile prezentate de prelucrare, generate în special, în mod accidental sau ilegal, de distrugerea, pierderea, modificarea, divulgarea neautorizată sau accesul neautorizat la datele cu caracter personal transmise, stocate sau prelucrate într-un alt mod”.

[25] Totuşi, art. 6 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului prevedea că aceste date sunt accesibile „tuturor” medicilor, astfel că noua reglementare a îngustat categoriile de personal medical ce pot avea acces la dosarul electronic de sănătate iar cel puţin în teorie aceste informații nu mai sunt accesibile oricând oricărui medic.

[26] Art. L1111-14 din Code de la santé publique, version consolidée au 10 juillet 2019, document disponibil la https://www.legifrance.gouv.fr/affichCode.do?cidTexte=LEGITEXT000006072665, consultat la data de 14.07.2019. Dosarul electronic de sănătate a fost introdus în Franţa prin Décret n° 2016-914 du 4 juillet 2016 relatif au dossier médical partagé, publicat în Journal Officiel de la République Française nr. 0155 din data de 5 iulie 2016.

[27] Datele astfel anonimizate sunt utilizate în scopuri de arhivare în interes public, în scopuri de cercetare științifică sau istorică ori în scopuri statistice.

[28] CNIL, Délibération n° 2016-258 du 21 juillet 2016 portant avis sur un projet de décret en Conseil d’Etat autorisant la création d’un traitement de données à caractère personnel dénommé „dossier médical partagé” (demande d’avis n° 16017107), publicată în Journal Officiel de la République française nr. 0268 din data de 18 noiembrie 2016. A se vedea şi art. 13 din GDPR privind informațiile care se furnizează în cazul în care datele cu caracter personal sunt colectate de la persoana vizată.

[29] Le Gouvernement du Grand-Duché de Luxembourg, Ministère de la Sécurité sociale, Projet de règlement grand-ducal précisant les modalités et conditions de mise en place du dossier de soins partagé, document disponibil https://conseil-etat.public.lu/dam-assets/fr/avis/2018/23102018/52436-Texte.pdf, consultat la data de 14.07.2019.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress