• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Impactul Deciziei Curții Constituționale nr. 498 din 17 iulie 2018 asupra reglementării dosarului electronic de sănătate al pacientului

Silviu-Dorin Şchiopu - noiembrie 1, 2019

Introducere

Considerentele (4) şi (7) din Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR)[1] prevăd că prelucrarea datelor cu caracter personal ar trebui să fie în serviciul cetățenilor, iar persoanele fizice ar trebui să aibă control asupra propriilor date cu caracter personal.

Un serviciu public ce implică prelucrarea de date este și dosarul electronic de sănătate al pacientului, serviciu furnizat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, art. 30 alin. (2) din Legea nr. 95/2006[2] impunând unităţilor medicale[3] obligaţia de a utiliza sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului. În acelaşi sens, art. 3 alin. (1) din Normele metodologice privind modalitatea de utilizare şi completare a dosarului electronic de sănătate al pacientului[4] preciza că acesta „se utilizează în mod obligatoriu la nivelul furnizorilor de servicii medicale”, art. 10 alin. (2) prevăzând sancționarea tuturor furnizorilor de servicii medicale, indiferent dacă aceştia se aflau sau nu în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, în cazul necompletării şi/sau neînregistrării datelor şi informaţiilor în sistemul dosarului electronic de sănătate.

Potrivit art. 6 din normele ante-menţionate, datele şi informaţiile din dosarul electronic de sănătate urmau a fi structurate în modulul „Sumar de urgență”, accesibil tuturor medicilor numai în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului, și alte module, precum cel numit „Istoric medical”, acestea din urmă fiind accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor. Ulterior a fost precizat conţinutul datelor şi informaţiilor medicale cuprinse în modulele acestuia[5].

Totuşi, în ciuda bunelor intenţii privind creşterea calităţii şi eficienţei actului medical, reglementarea dosarului electronic de sănătate a fost calificată de Curtea Constituţională ca fiind o „intruziune a statului în viaţa intimă, familială şi privată a persoanei”[6], această măsură etatică luată în considerarea asigurării sănătăţii publice[7] impunând stocarea datelor medicale ale persoanei pe o anumită platformă electronică, fără ca aceasta să se poată împotrivi în vreun fel.

Curtea Constituţională s-a pronunțat astfel, sesizată fiind de către Avocatul Poporului cu o excepție de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 30 alin.(2) și (3) și art. 280 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății[8]. Curtea a constatat că întreaga materie a dosarului electronic de sănătate este reglementată în acte de reglementare secundară (Hotărârea Guvernului nr. 34/2015 şi Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1123/849/2016), legea privind reforma în domeniul sănătăţii nefăcând altceva decât să introducă dosarul electronic de sănătate al pacientului în sistemul normativ de reglementare primară.

Analizând jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, Curtea Constituţională a concluzionat că legislația internă trebuie să prevadă garanții adecvate pentru a preveni orice comunicare sau divulgare de date cu caracter personal referitoare la sănătate, care nu este în conformitate cu garanțiile prevăzute de art. 8 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului[9]. Amintim că, în privinţa dreptului la respectarea vieţii private şi de familie[10], Convenţia prevede că amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept este admis numai „în măsura în care acesta este prevăzut de lege (s.n.) şi constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protecţia sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi a libertăţilor altora”.

Curtea Constituţională a constatat că, deşi instituirea dosarului electronic de sănătate s-a realizat prin lege, aceasta din urmă nu prevede nici o măsură care să poată fi calificată drept garanție a dreptului la viață intimă, familială sau privată, garanţiile fiind pe deplin ignorate în corpul legii. Curtea a subliniat faptul că „dacă statul a instituit, prin lege (s.n.), o măsură în aplicarea dreptului la ocrotirea sănătății persoanei, tot acestuia îi revine obligația de a proteja și garanta caracterul confidențial al informațiilor medicale prelucrate, printr-un act normativ de același nivel, respectiv prin lege (s.n.)”. În plus, obligațiile pozitive asociate celor două drepturi – dreptul la ocrotirea vieţii private, pe de o parte, şi dreptul la ocrotirea sănătăţii, pe de altă parte – sunt corelative și interdependente, astfel că trebuie să existe un just echilibru între acestea, la nivel normativ complementaritatea și proporționalitatea trebuind să caracterizeze relația dintre cele două drepturi constituționale. De aceea, statului nu îi este permis ca, protejând un drept constituțional, precum dreptul la ocrotirea sănătăţii, să o facă în detrimentului celuilalt drept deopotrivă ocrotit, cel la ocrotirea vieţii private, pentru că, în caz contrar, s-ar putea ajunge la situația în care afectarea acestuia din urmă să fie atât de puternică, încât avantajul inițial obținut să apară ca fiind nesemnificativ[11].

Astfel, Curtea nu a putut decât să constate că, deși ingerința legală în dreptul la viaţă intimă, familială şi privată poate avea un scop legitim precum ocrotirea sănătății persoanei prin ordonarea istoricului său medical și ținerea acestuia de către o autoritate de stat, este adecvată și necesară scopului propus, aceasta nu păstrează un just echilibru între interesele concurente, anume: interesul statului în legătură cu sănătatea publică, interesul persoanei de a-i fi ocrotită sănătatea, dar și interesul persoanei de a-i fi protejată viața intimă, familială și privată[12], ceea ce ceea ce nu poate conduce decât la constatarea neconstituționalității dispoziţiilor art. 30 alin. (2) şi (3), precum şi a sintagmei „sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului” din cuprinsul art. 280 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 în raport cu textul constituțional încălcat.

Astfel, pe de o parte, protecția adecvată a acestui drept trebuie stabilită printr-o lege, ceea ce nu a fost cazul în privința dosarului electronic de sănătate, motiv pentru care textele criticate încalcă art. 26 din Constituție. Pe de altă parte, limitele unei ingerințe etatice prevăzute de lege au fost fixate printr-un act administrativ – H.G. nr. 34/2015 – emis chiar în baza acelei legi, ceea ce încalcă art. 1 alin. (5) din Constituție[13].

Curtea s-a declarat a nu fi în măsură să analizeze dacă garanțiile cuprinse în actele de reglementare secundară sunt suficiente sau nu, ori dacă ar trebui completate cu alte garanții, o asemenea sarcină și competență putând fi exercitate numai după ce garanțiile respective vor fi fost transpuse şi materializate prin lege, în sens de instrumentum[14].

Deşi revine legiuitorului obligația de a reglementa garanțiile asociate dreptului la viață intimă, familială și privată, Curtea Constituţională a jalonat totuşi în cadrul deciziei sale conturul acestor garanții legale.

În primul rând, Curtea a subliniat faptul că în centrul acestor garanții legale trebuie să se regăsească consimțământul liber exprimat al pacientului iar legiuitorul are drept obligație constituțională – prin prisma art. 26 privind viaţa intimă, familială şi privată – să nu condiționeze actul medical în sine de efectuarea înscrierilor în dosarul electronic de sănătate, neexistând un raport de corespondență directă între acestea. Curtea a mai amintit şi că „persoana, mai ales dacă este vorba despre sănătatea sa, vădește o vulnerabilitate aparte și este tentată să accepte, total și necondiționat, măsurile legislative promovate de stat și care îi sunt propuse spre acceptare, fără a mai analiza justul echilibru care trebuie să existe între dreptul la ocrotirea sănătății și cel la viață intimă, familială și privată. (…) De aceea, cadrul normativ nu trebuie să o desconsidere și să o plaseze într-un plan secund în raport cu dorința statului de a ține un dosar electronic de sănătate și/sau de a centraliza diverse date medicale (ca măsură obiectivă de ocrotire a sănătății publice)”[15].

În continuare Curtea a precizat că prelucrarea datelor cu caracter medical trebuie astfel reglementată încât să asigure confidențialitatea acestora iar garanțiile asociate protecției acestor date, chiar reglementate la nivel legal, trebuie să aibă un standard înalt de apărare a confidențialității datelor medicale ale pacientului. Astfel, legiuitorul trebuie să asigure o protecție specifică datelor medicale, prin stabilirea unor garanții puternice, care să ateste nivelul înalt de protecție a datelor cu caracter medical[16]. În plus, legea ar trebui să prevadă, în mod expres, atât natura răspunderii, cât și sancțiunile – care în sine trebuie să fie corespondente ca intensitate standardului înalt de protecție a datelor medicale – aplicabile persoanelor implicate în gestionarea dosarului electronic de sănătate, în cazul încălcării obligațiilor și garanțiilor ce urmează a fi reglementate prin lege[17].

De asemenea, Curtea a reamintit faptul că adoptarea ulterioară de hotărâri ale Guvernului, ordine, instrucțiuni și alte asemenea acte ale conducătorilor ministerelor și ale unor organe ale administrației publice centrale de specialitate trebuie să aibă caracter tehnic, asemenea reglementări fiind norme secundare emise în aplicarea și executarea legii[18].


[1] Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 119 din 4 mai 2016.

[2] Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în M. Of. nr. 652 din data de 28 august 2015.

[3] Cabinetele medicale ambulatorii ale medicilor de familie şi de alte specialităţi, centrele de diagnostic şi tratament, centrele medicale, centrele de sănătate, laboratoarele, alte unităţi sanitare publice şi private, unităţile sanitare publice şi private cu paturi [art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006].

[4] Aprobate prin H.G. nr. 34 din 21 ianuarie 2015, publicată în M. Of. nr. 65 din data de 26 ianuarie 2015; în prezent abrogate prin art. II din Legea nr. 45 din 8 martie 2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în M. Of. nr. 192 din data de 11 martie 2019.

[5] A se vedea art. 8 din Ordinul Preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 849 din 11 octombrie 2016 şi Ordinul Ministrului Sănătăţii nr. 1123 din 12 octombrie 2016 pentru aprobarea datelor, informaţiilor şi procedurilor operaţionale necesare utilizării şi funcţionării dosarului electronic de sănătate (DES) al pacientului, publicate în M. Of. nr. 806 din data de 13 octombrie 2016.

[6] Curtea Constituțională, Decizia nr. 498 din 17 iulie 2018, referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 alin. (2) şi (3), precum şi a sintagmei „sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului” din cuprinsul art. 280 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în M. Of. nr. 650 din data de 26 iulie 2018, parag. 47.

[7] Potrivit art. 34 alin. (2) din Constituţia României, „statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei şi a sănătăţii publice”.

[8] A se vedea şi Avocatul Poporului, Raport de activitate pentru anul 2018, p. 77, document disponibil la http://www.avp.ro/rapoarte-anuale/raport_2018_avp.pdf, consultat la data de 14.07.2019.

[9] Ratificată prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994, publicate în M. Of. nr. 135 din data de 31 mai 1994.

[10] Potrivit art. 26 alin. (1) din Constituţia României, „autorităţile publice respectă şi ocrotesc viaţa intimă, familială şi privată”.

[11] Curtea Constituțională, Decizia nr. 498 din 17 iulie 2018, parag. 42.

[12] Idem, parag. 48.

[13] Curtea Constituțională, Decizia nr. 498 din 17 iulie 2018, parag. 57: „Relațiile sociale sunt reglementate primar prin legi/ordonanțe de urgență/ordonanțe, în timp ce actele administrative cu caracter normativ pot organiza punerea în executare sau executarea acestora, după caz, fără ca ele însele să fie izvor primar de drept. Reglementarea unor norme primare în corpul unui act de reglementare secundară reprezintă o contradicție în termeni. Astfel, acest din urmă act trebuie să se limiteze strict la organizarea punerii în executare sau la executarea dispozițiilor primare, și nu să reglementeze el însuși astfel de dispoziții. De aceea, actele administrative cu caracter normativ, fie ele hotărâri ale Guvernului sau ordine ale miniștrilor, nu pot, prin conținutul lor normativ, să excedeze domeniului organizării executării actelor de reglementare primară [art. 108 alin. (2) din Constituție], respectiv a executării acestora sau a hotărârilor Guvernului [art. 77 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative…], după caz, pentru că, printr-un atare procedeu, s-ar ajunge la modificarea/completarea însăși a legii (…)”.

[14] Idem, parag. 52.

[15] Ibidem. Potrivit Curţii Constituţionale aceleași considerații se impun și în privința modului în care este tratată persoana care nu își dă consimțământul pentru prelucrarea datelor sale medicale în cadrului dosarului electronic de sănătate.

[16] Idem, parag. 55.

[17] Idem, parag. 54.

[18] Idem, parag. 56.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress