Formarea profesională a judecătorilor – drept sau obligație?
Maria-Roxana Muntean - august 11, 2024Aprecierea îndeplinirii condiției bunei reputații se realizează pentru judecătorii numiți în urma concursului de admitere în magistratură după afișarea rezultatelor definitive ale concursului și înainte de validarea rezultatelor de către Plenul CSM. Criteriile de apreciere, precum și modalitatea de verificare a îndeplinirii condițiilor, este cea valabilă și pentru auditorii de justiție.
Structurile responsabile de formarea profesională inițială pentru judecători în statele membre ale Uniunii Europene sunt variate, existând țări unde sunt organizate Școli speciale cu acest scop, în vreme ce în alte țări cursurile de formare inițială și continuă sunt organizate de Ministerul Justiției ori în cadrul instanțelor.
Așadar, cu titlu de exemplu, potrivit informațiilor preluate de pe portalul european E-justiție[8] și de pe paginile oficiale ale rețelelor și structurilor de formare din fiecare stat membru, structura responsabilă cu formarea profesională a judecătorilor în Croația este Croatian Judicial Academy. Formarea inițială a judecătorilor și procurorilor este obligatorie și durează un an. Partea teoretică a programului de formare judiciară este aceeași pentru toți însoțitorii Școlii de Stat indiferent de postul candidaților, care pot fi viitori judecători sau viitori procurori, și indiferent de domeniul de drept de care se ocupă în justiție. În cursul pregătirii lor practice, însoțitorii au mentori care le monitorizează munca și îi pregătesc pentru îndeplinirea autonomă, responsabilă, independentă și imparțială a atribuțiilor judiciare. Mai mult, programele de formare profesională continuă sunt organizate anual, dar acestea nu sunt obligatorii.
În schimb, în Letonia, formarea judecătorilor și a personalului instanțelor este o responsabilitate a administrației instanțelor. Inițial, judecătorii sunt numiți pentru o perioadă de 3 ani. Legea obligă fiecare judecător nou numit să participe la programul de formare specială în primul an de activitate, dar nu există alte programe de pregătire continuă obligatorii.
Centrul de formare al Administrației Naționale Judiciare a Republicii Lituania organizează un program special de pregătire introductivă pe care judecătorii nou numiți sunt obligați să îl urmeze în primul an de activitate. Perioada de formare inițială durează 6 săptămâni și este obligatorie pentru persoanele numite pentru prima dată ca judecători ai instanțelor districtuale. Programele de formare continuă sunt obligatorii pentru magistrați. Fiecare judecător sau procuror trebuie să se prezinte la cel puțin o sesiune de formare o dată la 5 ani sau când sunt transferați la o instanță specializată, când li se modifică specializarea ori când reglementarea juridică a relațiilor publice se modifică fundamental. Sesiunile de formare durează între o zi și 5 zile.
Majoritatea statelor membre pregătesc judecătorii prin intermediul unor organisme special organizate în acest scop, existând însă și țări în care programele de pregătire profesională destinate judecătorilor sunt furnizate de Ministerele de resort (Austria, Luxemburg, Slovenia, Finlanda) sau de instanțele superioare (Estonia, Cipru). Formarea judecătorilor și procurorilor reprezintă prioritatea acestor structuri, dar sunt vizați și alți profesioniști din domeniul justiției.
Modalitățile de formare inițială a candidaților pentru funcția de judecător ori a judecătorilor nou numiți nu pot fi clasificate, acestea fiind extrem de variante în statele membre. Remarcăm că, în mod surprinzător, există state membre care nu oferă cursuri de formare inițială pentru judecători (Slovenia) ori acestea sunt de doar câteva zile (Cipru, Slovacia).
Apreciem esențial ca modalitățile de instruire a candidaților pentru funcția de judecător să fie mai degrabă din sfera activităților practice, de monitorizare și participare efectivă la activitatea judiciară.
Parte a procesului de formare o constituie și evaluarea finală care, în punctul nostru de vedere, este absolut necesară pentru a se verifica abilitățile și competențele dobândite în cadrul programelor, dar și însușirea cunoștințelor necesare exercitării activității. În această manieră sunt evaluate, deopotrivă, calitatea formării, precum și eficiența programelor de instruire.
La fel ca și România, majoritatea statelor membre pun accentul pe pregătirea practică a judecătorilor nou numiți, astfel că pregătirea practică este parte din cursurile de formare inițială (în Belgia, Bulgaria, Republica Cehă, Danemarca, Grecia, Irlanda, Italia, Spania, Croația, Letonia, Luxemburg, Austria, Țările de Jos, Franța, Polonia, Finlanda și Portugalia) sau constituie singura modalitate de formare (în Cipru și Malta).
3. Formarea continuă a judecătorilor – garanție a unei justiții competente și eficace
Daca programele de formare profesională inițială sunt diverse și depind în mare măsură de modalitatea de accedere în profesie, formarea judiciară continuă este uniformă la nivelul statelor membre, fiecare dintre acestea organizând periodic activități diverse de formare profesională destinate judecătorilor și altor profesii din sistemul judiciar.
În majoritatea țărilor membre, participarea la programele de formare continuă pentru judecători nu este obligatorie, fiecare participant având opțiunea de a se înscrie sau nu la cursuri și seminarii de formare profesională organizate fie la nivel central, fie la nivel descentralizat. Există însă și state membre, printre care se numără și România, în care participarea cu o anumită frecvență la programele de formare este obligatorie (Lituania, Franța, Austria, Polonia, Italia). Astfel, formarea continuă reprezintă un proces complex și un instrument care poate asigura performanța judecătorilor, fiind esențial ca fiecare participant să își poate alege tematica de formare care răspunde cel mai bine nevoilor individuale de însușire ori aprofundare a cunoștințelor din domeniul de interes profesional.
Este demn de amintit că, la nivelul Uniunii, funcționează o rețea de formare judiciară a judecătorilor și procurorilor, inființată din necesitatea diseminării legislației și jurisprudenței unionale pentru a răspunde nevoilor sistemului judiciar de adaptare la creșterea mobilității cetățenilor europeni și, implicit, a necesității specialiștilor de aplicare a dreptului Uniunii Europene. Astfel, Rețeaua Europeană de Formare Judiciară (The European Judicial Training Network – EJTN) a fost înființată în anul 2000 și ”elaborează standarde și programe în materie de formare, coordonează schimburi și programe privind formarea în domeniul judiciar și promovează cooperarea între structurile naționale care asigură formarea judecătorilor și a procurorilor”.[9]
Stimularea parcurgerii programelor de formare profesională pe tot parcursul carierei judecătorilor, chiar și când acestea nu au caracter obligatoriu pentru profesioniștii dreptului ori nu influențează evaluările profesionale periodice, se face și prin alte componente financiare din remunerația judecătorilor europeni care, deși nu fac parte din salariu, reprezintă beneficii materiale importante. Printre acestea se numără posibilitatea de decontare a anumitor cheltuieli efectuate de judecători, cum sunt cele pentru literatura academică[10], pentru formarea profesională specifică, cheltuielile privind călătoriile în interes de serviciu[11] ori acelea privind relocarea[12].
Judecătorii români care participă la activităţile de formare profesională continuă organizate de INM beneficiază de suportarea cheltuielile de cazare şi masă din bugetul acestei instituţii, drept stipulat de prevederile art. 84 din Legea nr. 303/2022. În schimb, potrivit aceluiași articol, „cheltuielile de transport ale judecătorilor (…) aferente activităţilor de formare profesională continuă organizate de Institutul Naţional al Magistraturii se suportă din bugetul instituţiilor unde îndeplinesc funcţia de bază”.
Distinct de modalitatea de evaluare a candidaților pentru funcția de judecător și rolul esențial pe care standardul ridicat ale concursului de admitere în profesie îl are pentru construirea unui corp profesional de înaltă calitate, apreciem că evaluarea dinamincă profesonală a judecătorilor pe tot parcursul carierei acestora este fundamentală. Scopul unui astfel de demers nu vizează doar autodezvoltarea și responsabilizarea persoanelor evaluate, dar și creșterea încrederii publice în calitatea actului de justiție.
Printre indicatorii de evaluare analizați de comisia de evaluare a activității profesionale în legătură cu comportamentul etico-moral al judecătorului, capacitatea de organizare și calitatea lucrărilor realizate, se numără și cel privind îndeplinirea de către judecător a obligației de formare profesională, respectiv disponibilitatea de a participa la programele de formare profesională continuă sau la cele de învățământ profesional ori privind unificarea practicii judiciare. Mai mult, se ține seama și de eventualele participări ale judecătorului la colocvii, conferințe sau publicarea de articole, culegeri de acte normative etc., fără ca lipsa unei astfel de activități să constituie temei pentru depunctare.
Esențial de remarcat este faptul că ponderea punctajului pentru indicatorii ce vizează eficiența și calitatea activiății reprezintă 80% din punctajul final, restul de 20% revenind indicatorilor privind integritatea și, respectiv, formarea profesională.
4. Concluzii
Este evident că instrumentele pentru realizarea unei formări actuale și adaptate nevoilor reale profesiei de judecător trebuie puse la dispoziția celor interesați, și, pe lângă dezvoltarea competențelor în materia juridică, să promoveze cultura statului de drept, a drepturilor fundamentale, dar și a competențelor personale necesare exercitării depline a profesiei.
Mai mult, în acord cu cele punctate de Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni în Avizul Nr. 4 (2003), opinăm că este nu doar esențial, dar și obligatoriu, ca instituțiile însărcinate cu formarea profesională a judecătorilor să aibă caracter autonom, iar specialiștii responsabili cu formarea să fie recrutați de autoritatea judecătorească sau o altă autoritate independentă.
Aplicarea corectă a legii, realizarea unei justiții de înaltă calitate, dar și păstrarea încrederii cetățenilor în actul de justiție, nu se pot realiza decât printr-o educație juridică continuă a judecătorilor, iar rolul formatorilor în asigurarea calității generale a sistemului de justiție este deosebit de important. Cu toate acestea, în mod surprinzător spunem noi, cursurile de formare profesională continuă a judecătorilor sunt uneori considerate ca aducând atingere independenței acestora.[13]
Înțelegem să subliniem și în finalul acestui articol importanța majoră a pregătirii profesionale a judecătorilor pentru realizarea justiției într-un stat de drept, având în vedere impactul și consecințele sociale (și nu numai) pe care le au acțiunile sistemului judiciar.
Exercitarea corespunzătoare a îndatoririlor și atribuțiilor judiciare este esențială în asigurarea protecției intereselor tuturor persoanelor, a drepturilor și libertăților fundamentale și asigură menținerea încrederii în sistemul de justiție.
Așadar, judecătorii nu au doar dreptul la formare profesională pe tot parcursul carierei lor în cadrul timpului normal de lucru, fără a fi afectată activitatea judiciară, cu sprijinul instituțiilor responsabile din statele membre, ci și obligația de a se forma profesional continuu și de a-și menține și crește nivelul de competență profesională.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[8] https://e-justice.europa.eu/120/RO/training_of_justice_professionals.
[9] https://e-justice.europa.eu/122/RO/eu_training_networks_amp_structures (accesat la 3 martie 2024); Pagina oficială a Rețelei Europene de Formare Judiciară poate fi accesată la https://ejtn.eu/.
[10] A se vedea în acest sens Secțiunea 5 din Legea nr. 236/1995 a Republicii Cehe privind salariul și alte cerințe legate de îndeplinirea funcțiilor reprezentanților puterii de stat și ale anumitor autorități ale statului și judecători și membri ai Parlamentului European, disponibilă pe https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-236.
[11] A se vedea în acest sens Secțiunea 5 lit. d)-ch), Secțiunea 18 și Secțiunea 32 din Legea nr. 236/1995 a Republicii Cehe privind salariul și alte cerințe legate de îndeplinirea funcțiilor reprezentanților puterii de stat și ale anumitor autorități ale statului și judecători și membri ai Parlamentului European, disponibilă pe https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-236.
[12] Dispozițiile art. 76 din Legea privind sistemul instanțelor comune, în vigoare în Polonia din 27.07.2001, prevăd dreptul judecătorului transferat în interesul serviciului la rambursarea cheltuielilor de transfer, iar art. 77 alin. (6) din același act normativ stabilește că dacă un judecător este delegat într-un alt oraș decât acela în care se află locul său de muncă și care nu este locul de reședință permanentă a judecătorului, acesta are dreptul de a primi o serie de compensații financiare rezultate din delegare sa, precum: cazare gratuită, rambursare a primei și ultimei călătorii de la reședința permanentă la locul de delegare, o sumă forfetară pentru acoperirea costurilor de deplasare cu transportul local și altele. Text legii este disponibil pe: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ustroju-sadow-powszechnych-16909701.
[13] Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni a recomandat ca participarea la programele de formare profesională continuă pentru judecători să fie voluntară, iar nu obligatorie. A se vedea OPINION No. 4 OF THE CONSULTATIVE COUNCIL OF EUROPEAN JUDGES (CCJE) TO THE ATTENTION OF THE COMMITTEE OF MINISTERS OF THE COUNCIL OF EUROPE, Strasbourg, 27 Noiembrie 2003, disponibilă pe https://rm.coe.int/1680747d37.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.