• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Formarea profesională a judecătorilor – drept sau obligație?

Maria-Roxana Muntean - august 11, 2024

1. Considerații introductive

România s-a numărat printre cele zece state membre care a semnat Carta Socială Europeană revizuită. Prin Legea nr. 74/1999, Carta, adoptată la Strasbourg la 3 mai 1961, a fost ratificată de țara noastră. În Partea I la punctul 10 din acest document de referință în materia drepturilor sociale, se prevede obligația statelor semnatare de a asigura mijloacele corespunzătoare de formare profesională. Mai mult, cel dintâi articol ce instituie dreptul la muncă, impune părților semnatare angajamentul de a asigura sau facilita o „orientare, formare şi readaptare profesională corespunzătoare”. Acest angajament revine și în privința respectării dreptului la protecție al persoanelor cu handicap ori a copiilor și tinerilor. Obligațiile specifice în vederea garantării efectivității dreptului la formare profesională sunt enumerate la articolul 10 din Cartă.

Legea nr. 74 din 3 mai 1999 nu enumeră printre articolele cu privire la care România se consideră legată și articolul 10 din Partea a II-a a Cărții, dar stabilește că Statul român acceptă Partea I ca o declarație ce determină obiectivele asumate.

Comitetul European pentru Drepturile Sociale a interpretat conținutul articolului 10 ca incluzând formarea inițială, respectiv învățământul general, profesional, universitar ori superior neuniversitar, ce sunt asimilate pregătirii profesionale în măsura în care le permite studenților să dobândească cunoștințele și aptitudinile necesare exercitării unei profesii, precum și formarea și educația profesională continuă.

Europa a fost în permanență preocupată de cariera magistraților, apreciată ca afectând calitatea actului de justiție, iar preocupările s-au concretizat în dezvoltarea unor rețele pentru schimburi de informații în vederea îmbunătățirii sistemelor naționale și europene de formare. În acest sens, în capitolul dedicat formării judecătorilor din Nota explicativă ce însoțește Declarația de la Bordeaux, Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni şi cel al Procurorilor Europeni au subliniat că „cel mai înalt nivel al aptitudinilor profesionale este una din condiţiile prealabile încrederii publice atât în judecători, cât şi în procurori, şi pe care îşi fundamentează, în principal, rolul şi legitimitatea. Formarea profesională adecvată joacă un rol crucial din moment ce permite îmbunătăţirea activităţii acestor două categorii de protagonişti ai justiţiei, astfel sporind calitatea actului de justiţie în ansamblu”. Tot aici este subliniată importanța ambelor forme de pregătire profesională, inițială și continuă, care să vizeze nu doar aspecte profesionale juridice, dar și cele ce privesc managementul instanțelor și cooperarea internațională a judecătorilor.

Apreciem că formarea profesională a judecătorilor depășește granițele articolului 10 și nu poate fi dedusă nici din Cartă, dar nici din Legea nr. 1/2011 a educației naționale, noțiunea fiind una specifică atât din punct de vedere teleologic, cât și din punct de vedere instituțional.

2. Formarea inițială a judecătorilor – garanție a unei justiții independente

Scopul formării inițiale este crearea competențelor și calificării necesare exercitării funcției de judecător prin instruirea specialiştilor cu studii juridice superioare în cadrul unei instituții speciale organizate cu scopul de a realiza formarea iniţială a judecătorilor şi procurorilor. În cuprinsul Regulamentului Institutului Naţional al Magistraturii[1], se prevede în mod expres la art. 1 alin. (5) că „Institutul nu face parte din sistemul naţional de învăţământ şi educaţie şi nu este supus dispoziţiilor legale referitoare la acreditarea instituţiilor de învăţământ superior şi recunoaşterea diplomelor”.

Așadar, din punct de vedere instituțional, formarea judecătorilor în România este realizată în cadrul Institutului Național al Magistraturii, iar obiectivul dezvoltării competențelor fundamentale profesiei de judecător este atins în mai multe etape.

Prima etapă în formarea inițială este aceea a evaluării candidaților prin organizarea concursului de admitere. Cea de-a doua etapă este cea de acumulare a competențelor pe parcursul celor câteva luni până la 3 ani de studii, iar ultima etapă este cea a evaluării finale destinată verificării dobândirii respectivelor competențe.

În cele ce urmează vom detalia cea de-a doua etapă în formarea inițială, respectiv cea de „pregătire teoretică și practică a auditorilor de justiție pentru a deveni judecători și procurori”[2], etapă ce diferă în funcție de modalitatea de admitere în profesie, respectiv prin Institutul Naţional al Magistraturii (în continuare, INM) sau admitere directă în magistratură.

Așadar, auditorii de justiție, titulatură purtată de cursanții INM, efectuează o pregătire continuă de 3 ani, pentru ca, la finalul studiilor, să opteze pentru posturile de judecător stagiar. Programul de formare inițială a auditorilor de justiție cuprinde conferințe, seminare și stagii de practică, cu discipline de studiu și durată aprobate de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.

Auditorii de justiție beneficiază de un statut special, dispozițiile privind incompatibilitățile și interdicțiile judecătorilor aplicându-li-se în mod corespunzător și acestora, inclusiv cele privind obligaţia de a păstra confidenţialitatea lucrărilor şi secretul deliberărilor. Totodată, pe perioada studiilor, auditorii beneficiază de o indemnizație ce are natura și regimul juridic al unui drept salarial, iar perioada în care au avut calitatea de auditori de justiție constituie vechime în funcția de judecător, cu condiția promovării examenului de absolvire a INM.

Pe lângă drepturile de natură salarială, asistență medicală, concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, auditorii de justiție sunt pasibili de sancțiuni disciplinare pentru abaterile de la îndatoririle legale și regulamentare ce le revin.[3] Consiliul Științific al INM este organul responsabil de efectuarea cercetării prealabile și de aplicarea sancțiunilor disciplinare.

Ultima etapă în formarea inițială realizată de Institutul Național al Magistraturii este cea a testării psihologice și a examenului de absolvire susținute după cel de-al treilea an de formare. Testarea psihologică, în fața unei comisii alcătuite din trei psihologi, se realizează pe baza unei metodologii aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii (în continuare, CSM) în urma căreia auditorii abțin calificativul „apt” sau „inapt”. Acest din urmă calificativ poate fi contestat, urmând ca auditorul să fie evaluat de o comisie alcătuită din cinci psihologi care va acorda un calificativ definitiv.

Opinăm că evaluarea psihologică a auditorilor de justiție, atât în cadrul etapei de admitere în profesie, cât și în etapa finală de verificare a dobândirii competențelor necesare exercitării profesiei de magistrat este esențială și deosebit de valoroasă pentru ansamblul sistemului judiciar. Trebuie subliniate, în opinia noastră, și pârghiile legale avute la dispoziție de conducerea din cadrul INM (director, director adjunct, Consiliul ştiinţific) pentru înlăturarea temporară, până la o eventuală însănătoșire, sau definitivă a auditorilor de justiție care suferă de o boală psihică. În acest sens, dispozițiile articolului 32 din Legea nr. 303/2022 prevede procedura de urmat în cazul existenței unor indicii că auditorul de justiție suferă de o boală psihică, procedură care se coroborează cu Metodologia aprobată de plenul CSM pentru efectuarea expertizei medicale de specialitate.[4]

În mod predictibil, testarea psihologică nu este singura modalitate de evaluare a auditorilor de justiție în cadrul absolvirii cursurilor de formare inițială în cadrul Institutului. Examenul de absolvire constă în susținerea unor probe scrise la disciplinele drept civil și drept procesual civil, drept penal și drept procesual penal, precum și la disciplina etică și ogranizare judiciară, examene desfășurate conform unui calendar aprobat de Plenul CSM. Obținerea calificativului „apt” la testarea psihologică și promovarea examenului de absolvire nu sunt suficiente pentru a fi numit în funcția de judecător stagiar de către Secția pentru judecători a CSM, ci este necesară îndeplinirea condiției „bunei reputații”.

Articolul 41 din Legea privind statul judecătorilor și procurorilor prevede că verificările privind îndeplinirea acestei condiții se fac de INM, pe baza documentelor depuse în mod obligatoriu de candidați, respectiv: „a) curriculum vitae care să cuprindă datele de identificare, datele de stare civilă, datele cu privire la studiile absolvite şi locurile de muncă anterioare; b) adeverinţele eliberate de angajatorii de la locurile de muncă avute în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului care să cuprindă menţiuni privind existenţa ori inexistenţa unor eventuale sancţiuni disciplinare, aplicate în această perioadă, pentru care nu a intervenit radierea; c) adeverinţe eliberate de unităţile de învăţământ superior care să cuprindă menţiuni privind existenţa ori inexistenţa unor eventuale sancţiuni disciplinare aplicate în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului, pentru care nu a intervenit radierea; d) adeverinţe eliberate de primării şi/sau, după caz, de administraţiile financiare de la domiciliile avute în ultimii 3 ani anterior datei susţinerii primei probe din cadrul primei etape a concursului, din care să rezulte, dacă este cazul, natura şi tipul contravenţiilor comise şi sancţiunile contravenţionale aplicate în această perioadă; e) orice alte înscrisuri pe care candidaţii le consideră relevante pentru verificarea îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii”.[5]

Deși opinăm că o bună reputație este esențială pentru păstrarea încrederii în sistemul judiciar și contribuie la o imagine pozitivă a acestuia, exprimăm îndoieli cu privire la modalitatea de verificare a condiției bunei reputații a candidaților și a absolvenților INM. Apreciem că lipsa unor sancțiuni disciplinare ori contravenționale în ultimii 3 ani anterioare susținerii primei probe din cadrul concursului nu poate fi unicul criteriu în stabilirea condiției bunei reputații. În susținerea opiniei noastre, amintim că în Anexa 1 la Raportul Rețelei Europene a Consiliilor Judiciare (RECJ) privind încrederea publicului și imaginea justiției[6] se arată că încrederea publicului în instanțe și sistemul judiciar are trei aspecte, printre care se numără încrederea în persoana judecătorului. Or, această încredere se bazează pe caracteristicile personale ale judecătorului și se referă la activitatea și aspectul acestuia, la conduita persoanei, la respectul pe care îl impune, precum și la comportamentul față de alte persoane în diverse circumstanțe.

În ceea ce privește etapa a doua de formare inițială parcursă de judecătorii numiți în urma admiterii în magistratură, și anume aceia care au o vechime în specialitate de cel puțin 5 ani și îndeplinesc condițiile prevăzute de articolul 5 alin. (3) din Legea nr. 303/2022[7], aceasta se desfășoară după data numirii în funcție și are o durată de 6 luni, perioadă în care judecătorii proaspăt numiți au obligația de a urma un curs de formare profesională în cadrul INM. În acest caz, însă, cursul de formare nu este urmat de o testare a cunoștințelor dobândite, cursanții având deja calitatea de judecători.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Regulamentul Institutului Naţional al Magistraturii, din 25.05.2023, face parte integrantă din Hotărârea nr. 92/2023 a Consiliului Superior al Magistraturii, text în vigoare de la 08.06.2023, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 499 din 08 iunie 2023.

[2] Art. 25 din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, ce a intrat în vigoare în 16 decembrie 2022.

[3] Potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 303/2022, „Constituie abateri disciplinare: a) atitudinile care aduc atingere bunelor moravuri sau ordinii publice, atitudinile ireverenţioase faţă de colegi, personalul de instruire şi de conducere al Institutului Naţional al Magistraturii, precum şi faţă de persoanele cu care intră în contact în perioada cursurilor; b) absenţele nemotivate de la activităţile obligatorii stabilite prin programul de formare, dacă acestea depăşesc 8 ore într-o lună; c) faptele prevăzute la art. 271 lit. a), c), i), k), l), m) şi p), dispoziţii care se aplică în mod corespunzător”.

[4] Ultima Metodologie privind efectuarea expertizei medicale de specialitate în cazul suspendării din calitatea de auditor de justiție a fost aprobată de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii prin Hotărârea nr. 117 din 28 iunie 2023, disponibilă online pe https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=d417c271-cd4f-49ce-bd18-c45d59631b67-InfoCSM (accesat la 3 martie 2024).

[5] A se vedea dispozițiile art. 32 din Regulamentul din 28 iunie 2023 privind admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii, emis de Consiliul Superior al Magistraturii și publicat în Monitorul Oficial nr. 605 bis din 3 iulie 2023.

[6] Raportul RECJ privind Proiectul „Încrederea Publicului și Imaginea Justiției” 2017-2018, adoptat în cadrul Adunării Generale, Lisabona, 1 iunie 2018, disponibil pe https://www.csm1909.ro/ViewFile.ashx?guid=b77ce20f-e5ff-4097-a0d5-de00b816202b-InfoCSM (accesat la 3 martie 2024).

[7] Potrivit art. 5 alin. (3) din Legea nr. 303/2022, „Poate fi admisă la Institutul Naţional al Magistraturii persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu; b) este licenţiată în drept; c)nu are antecedente penale şi se bucură de o bună reputaţie; d) cunoaşte limba română; e) este aptă, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei”.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress