• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Distanța față de puterea și influențele exercitate asupra dreptului constituțional la un trai decent

George Vlăescu - iulie 9, 2023

Este limpede că, în cele din urmă, noțiunea de sistem politic nu putea ocoli gândirea juridică (mai ales la nivelului dreptului constituțional) și politologică, domenii care au consacrat-o ca subsistem al sistemului social global, al vieții umane în general, un angrenaj politico-terminologic în care s-au refugiat într-o oarecare măsură credințele, conceptele, relațiile sociale și instituționale. Dovadă fiind însăși preocuparea constituantului postbelic fața de organizarea, funcționarea și conducerea societății, față de relațiile juridice de putere dintre guvernanți și guvernați. Iar Lapierre subliniază într-una din lucrările sale că noțiunea de sistem politic cuprinde „ansamblul proceselor de decizie care privesc totalitatea unei societăți globale”[19], conceptul tutelând astfel interesele și întregul mers al societății. Tot în circumscripția sferei de interes a sistemului politic amintim și opiniile cercetătorilor Gabriel Almond și James Coleman, care în dorința de a-i redimensiona obiectul de studiu într-o direcție cât mai funcțională și integratoare, au definit sistemul politic ca fiind „un sistem de interacțiuni prezente în toate societățile independente care îndeplinesc funcția de integrare și adaptare”[20], dar și pe cercetătoarea Aneta Busuioc care spunea că „Activitățile indivizilor sunt de fapt și în mod esențial activitățile sistemelor sociale”[21]. Și, în sfârșit, nu trebuie pierdut din vedere nici faptul că interesul practic al sistemului politic este revendicat de componentele sale structurale (relațiile politice, instituțiile politice, ideologia și concepțiile politice, dar și normele și comportamentul politic, comunicația politică și acțiunea politică). Îndeosebi de acele componente care prin funcțiile lor specifice pot genera un impact colosal asupra echilibrului puterilor în stat, asupra drepturilor fundamentale ale omului și, totodată, asupra standardului de trai și de civilizație al societății, ca sistem sau chiar ca organizații/entități culturale în cadrul sistemului. Din nefericire însă, toate aceste elemente, care în mod ideativ ar fi expresia conștiinței și a năzuințelor etnografice și sociale, se oglindesc de cele mai multe ori într-o manieră bicisnică în normele și mai ales în comportamentul politic, în comunicația și în acțiunea politică[22]. Sigur că organizarea și normativizarea sistemului politic necesită norme juridice care, în principiu, să structureze și să ordoneze activitatea politică, dar și reguli fără conținut juridic ce reclamă un anumit comportament al actorilor politici în raport de anumite convingeri, interese și valori pe care aceștia le interiorizează sau le exprimă în viața politică. Așa se explică probabil și succesul tezei potrivit căreia interesul politic, ca „unic mobil al acțiunii și conduitei umane”[23], ar fi în măsură să dea semnificație activității politice și comportamentului politic, iar acesta din urmă împreună cu acțiunea politică[24] să joace un rol vital în structurarea și continuitatea filozofiei statului, chestiuni netăgăduite de literatura juridică[25].

Însă, dacă admitem că toate asemenea norme sfârșesc prin a fi subsumate interesului politic, ne întrebăm ce rămâne de făcut atunci când un asemenea interes se desparte de interesul social, contrazicând tezele bine-inteționate mai sus enunțate și deturnând finalitatea democratică. Mai ales că astăzi nu reprezintă pentru nimeni o noutate contrastul dintre interesele politice și valorile democratice autentice, ca să nu mai vorbim de amenințarea securității și decenței traiului uman omului de rând.

Este adevărat că față de prima jumătate a secolului XX, când valorile de bază ale sistemelor democratice au avut un caracter destul de marginal pe agenda de lucru a statelor[26], în a doua jumătate a secolul trecut s-a produs o schimbare axiologică vizibilă, dar nu și suficientă. Adică, în favoarea unui regim sui-generis, neexperimentat – democrația. Dar nu una autentică, ci indirectă[27]. Un regim despre care s-a spus că este apt să micșoreze inegalitățile sociale (ecartul puterii) și, deci, să eradicheze sărăcia și tratamentele inumane pe care regimurile politice și cele două conflagrații mondiale le-au adâncit în toate culturile lumii. Într-adevăr, într-o primă etapă, s-a făcut trecerea noțiunii de trai decent al omului în sfera drepturilor fundamentale, mai întâi la nivel internațional și, apoi, la nivelele legislațiilor statelor moderne. Un drept care a vizat inițial mai mult chestiuni de natură economică și de subzistență menite să remedieze neajunsurile cauzate de cele două conflagrații mondiale, încorporând, spre exemplu, dreptul la hrană, la îmbrăcăminte, la locuința, la sănătate etc. Iar, ulterior, documentele și instrumentele internaționale[28], alături de jurisprudență, îi vor extinde conținutul asupra tuturor drepturilor fundamentale și nefundamentale apte să contribuie la creșterea efectivă a calității vieții omului, precum dreptul la educație, la cultură, la o justiție echitabilă, la libera dezvoltare a personalităţii, la un mediu sănătos ș.a.m.d. De aceea, comparativ cu rigorile și inflexibilitățile ante- și interbelice care au disciplinizat la scara istorică sistemele politice ale statelor, infuzia postbelică a gândirii umaniste în organismul viu al dreptului postmodernist (în special în materia așa-ziselor drepturi și libertăți) va oferi puterii publice o extraordinară dinamică declamativă și juridică. Asistăm practic la deplasarea accentului puterii. Dinspre drepturile statelor înspre drepturile omului, dinspre dreptul constituțional, ca drept al statelor, către un drept constituțional reformat, privit ca mijloc de garantare a drepturilor și libertăților cetățeanului, dinspre drepturile cetățeanului spre drepturile omului în general. Ne aflăm într-o efervescentă epocă a schimbărilor ideologice marcată de nașterea unui nou drept fundamental, democratic, de factură umanistă – dreptul la un trai decent. Drept a cărui realizare a fost asumată de către fiecare stat modern în parte și chiar de către comunitatea internațională, iar art.22 din Declarația Universală a Drepturilor Omului a consacrat dreptul subiectiv al oricărei persoane de a pretinde statului și comunității internaționale ca, în funcție de posibilitățile lor concrete, să obţină „[…]realizarea drepturilor economice, sociale şi culturale indispensabile pentru demnitatea sa şi libera dezvoltare a personalităţii sale”. Așadar, vorbim despre drept subiectiv complex, care înglobează o multitudine de drepturi indivizibile, neierahizate și care nu îngăduie nici un fel de discriminări pe criterii de sex, rasă, naționalitate, religie, opinii etc., așa cum rezultă și din reglementările internaționale postbelice preluate, de regulă, în constituțiile statelor și națiunilor lumii. Cu toate acestea, complexitatea unui asemenea drept reclamă și regimuri politice capabile să-l pună în valoare, o adevărată piatră filozofală pentru sistemele juridice și politice ale Europei. Spunem aceasta deoarece în vederea identificării unui regim politic care să garanteze drepturile și libertățile omului și, implicit, creșterea nivelului de trai, decidenții au omis, inițial, versiunea democrației participative care, așa cum am arătat, se întemeiază pe participarea directă şi continuă a poporului la actul de guvernare[29], considerând-o costisitoare și dificil de pus în aplicare, hazardându-se în schimb să experimenteze într-o premieră absolută și fără un studiu serios regimul democrației indirecte[30], reprezentative și limitate[31]. Din nefericire pentru țările suspuse acestui experiment, democrația indirectă a înregistrat un eșec răsunător. Iar dovezile în această direcție sunt imbatabile: sporirea inegalităților sociale[32], a faptelor de corupție și, deosebit de grav, scăderea încrederii în guvernanți[33]. Acesta este motivul esențial care ne aduce astăzi în fața interogației de ce, totuși, democrația reprezentativă face ca, după momentul preluării puterii, decidentul politic să-l țină pe cetățean departe de decizia politică și, desigur, cum s-ar putea rezolva o asemenea problemă? Tocmai pentru a putea oferi un răspuns sustenabil vom face o incursiune rezumativă asupra elementelor care au zdruncinat elementul de baza al democrației – încrederea dintre guvernanți și guvernați[34]:

►Pornind de la anteenunțata teză a celebrului psiholog elveţian C.G. Jung, potrivit căruia omul este purtătorul propriei istorie, dar și a umanității[35], concluzie susținută de numeroși cercetători[36], un prim răspuns îl vom identifica chiar în procesul istoric de erodare a încrederii guvernaților în guvernanți[37]. Fiindcă în întregul său demers pe acest pământ, omul în general și liderii politici, în special, au fost cu precădere înmânați de ideea înavuțirii și a stăpânirii politice[38], iar J.-W. Lapierre, în celebra sa lucrare „Eseu asupra fundamentului puterii politice”[39] ne demonstrează existența unei reale interferențe a celor două puteri: politicul și economicul. Așadar, este de la sine înțeles că în fața experienței multiseculare a inegalităților sociale, a lăcomiei grobiene și a presiunii incisive exercitate de către elite[40], discursul binelui comun și-a pierdut veridicitatea și odată cu acesta s-a erodat însăși resortul pshio-moral al omului, încrederea, în lipsa căreia nu se poate edifica nici un construct social.

►În al doilea rând, reținem o subminare a încrederii din perspectiva numărului și a lipsei de transparență a subiecților investiți să exercite puterea de stat, putere recunoscută ca formă oficială a puterii publice[41]. Astfel, reținem că în statele cu tendințe arhaice (țari cu distanță mare față de putere)[42] puterea s-a raportat la un singur lider sau la un grup restrâns, în timp ce în statele cu democrații consolidate (cu ecartul puterii mic)[43] la o multitudine de actori, raționament în baza căruia literatura germană a lansat în secolul trecut teza potrivit căreia puterea ar fi unică; idee care, așa cum bine știm, este astăzi îmbrățișată de mai toate doctrinele. Teoretic, așa par să stea lucrurile. Însă dacă evadăm pentru câteva momente din captivitatea seducătoarelor teorii doctrinare și a ideologiilor democrației indirecte a căror retorică s-a ostoit să le demonstreze infailibilitatea, observăm că secolul XXI ne oferă nenumărate ocazii în care este dificil să spunem care sunt actorii reali ai puterii, cel puțin în comparație cu secolele trecute. Așadar, lipsa încrederii populației în asemenea condiții de anonimat este previzibilă.

►Și, în sfârșit, dacă adăugăm frustrărilor istorice marile hibe ale contemporaneității, respectiv problemele întreținute de sistemele de impozitare tot mai virale, de inegalitățile economice ostentative, adeseori generate de fenomene de corupție și de rapacitatea terifiantă a marilor corporații dispuse să facă orice pentru maximizarea câștigurilor și, nu în ultimul rând, lipsa unei legislații care să asigure distribuirea echitabilă a resurselor economice și responsabilizarea subiecților raportului stat-cetățean[44], realizăm că dimensiunea declamatoare a retoricii constituționale, a democrației și a protecției sociale, duce în derizoriu orice intenție de bine.

 

Concluzii

Față de interogația pe care o ridicată lucrarea, putem spune că praxisul decidenților politici care, din ignoranță sau deliberat, continuă să-i țină pe cetățeni departe de deciziile politice, își are reflexul cauzal în lipsa de respect față de ceea ce reprezintă democrația și libertățile omului. Astfel că remediul nu-l putem găsi decât în conștientizarea populației asupra dreptului constituțional al fiecărui om de a beneficia de mijloace juridice adecvate accederii la adoptarea deciziilor. Lucru dificil. Fiindcă implică, nu doar o permanentă responsabilizare a raportului cetățean-stat/autorități/instituții publice, ci și îmbunătățirea actului educațional cel puțin din perspective civice și democratice.

Sigur că am fi tentați să spunem că această chestiune nu este nouă și că UE face de ceva timp demersuri prin politici de orientare a școlilor către educația civică, dar și prin legislație. Și, când vorbim de legislație, ne referim cu precădere la Tratatul de la Lisabona, care prin art. 10 alineatul (3) a dat startul democrației participative. Din păcate, lucrurile nu stau chiar așa. Școlile sunt dirijate de același for spre valori comerciale (a se vedea cele opt competențe-cheie și criteriile de alocare a fondurilor economice), în timp ce dispoziția enunțiativă a tratatului anteenunțat nu a produs și nici nu poate genera efecte practice. În primul rând, din cauza conținutul ei de maximă generalitate și, totodată, ca urmare a inexistenței unor mecanisme juridice naționale care să ofere concretețe participării active a cetățenilor la procesul vieții democratice. Altminteri, nevoia adoptării unor asemenea mijloace legislative este deosebit de necesară, mai ales că textul citat urmărește o schimbare radicală a filozofiei relațiilor dintre guvernanți și guvernați, inclusiv a discursului administrativ și constituțional. Chestiuni în sprijinul cărora vine și psihologia modernă. A se vedea modelul experimental a lui Hofstade sau altele asemănătoare[45]. Prin urmare, legislatorii Uniunii și ai statelor membre nu ar avea de făcut decât să transpună în propriile opere legislative asemenea modele, desigur în vederea înlăturării sau diminuării inegalităților sociale/ecartului puterii, condiție sine qua non prosperității și avansării civilizației umane pe baze socio-juridice sănătoase.

Revenind la modelele oferite de psihologie, dorim să arătăm și faptul că ele nu exclud, ci dimpotrivă se armonizează cu criteriile teoriei motivaționale al lui Maslow. În sensul că orice ființa umană este îndreptățită să depășească, într-o ordine prestabilită (de jos în sus și fără omisiuni), toate treptele piramidale ierarhice, de așa manieră încât să-și găsească împlinirea la nivelul ultimei trepte, cea a autorealizării. Treaptă care concordă din punct de vedere juridic[46] cu satisfacerea maximală a exigențelor nivelelor de trai la care statele moderne s-au obligat, în special prin articolele 11-15 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale[47]. Altminteri, nenumăratele atentate la securitatea alegerilor electorale și mai ales derapajele frecvente al decidenților politici în a-și exercita puterea în concordanță cu interesele cetățenilor vor deturna tot timpul scopul democrației[48], demonstrându-ne că nu am învățat nimic din atenționările lui Rousseau și Sartori.

Apropiindu-ne de încheiere, vom sublinia faptul că, deși democrația are în principiu vocația de a esențializa caracterul social al puterii și de a respecta dreptul omului la un trai decent, totuși nu se poate spune același lucru despre democrația indirectă. Această „invenție” patetică a modernității nu doar că s-a dovedit ineficientă, ci dimpotrivă, a adâncit fără precedent la scară istorică prăpastia dintre săraci și bogați, periclitând însăși ființa statului de drept. Cu toate acestea, în mod inextricabil, democrația participativă (care se întrevede a fi singura alternativă constructivă) continuă să stagneze timp de peste un deceniu în antecamera legislatorilor europeni și naționali.

În pofida acestor circumstanțe politice descurajante, rămânem încredințați faptului că problematica raportului dintre ecartul puterii și dreptul la un trai decent – care se înfățișează de departe a fi unul dintre cele mai capricioase concepte juridico-democratice – va înceta să dea bătăi de cap doar în măsura în care psihologia socială și științele juridice vor realiza importanța unei asemenea „alianțe”.

BIBLIOGRAFIE

[1] Almond, G., Coleman, J. S., The Politics of Developing Areas. New Jersey: Princeton University Press, 1960.

[2] Aramă, E., Jecev I., Legitimitatea – condiţie obligatorie a menţinerii puterii de stat, Revista Naţională de Drept, nr. 4/2013.

[3] Busuioc, A., Politicul și conducerea societății. București: Ed. Științifică, 1973.

[4] Burdeau, Ge., Traite de Science politique, Tome I, vol. I, R. Pichou et Durand-Arezias, 1980.

[5] Deleanu, I., Instituții și proceduri constituționale. Bucureşti: Ed. C.H. Beck, 2006.

[6] Draganu, T., Introducere în teoria și practica statului de drept. Cluj-Napoca: Ed. Dacia, 1992.

[7] Duguit, L., Revue de droit public et de la science politique en France, Paris, 1907.

[8] Handy, C., Understanding Organizations, Penguin Books, Harmondsworth, Middlesex, England, 1985.

[9] Hofstede Geert ș.a., Culturi şi organizaţii, Softul mental – Cooperarea interculturală şi importanţa ei pentru supravieţuire, traducere din engleză de Mihaela Zografi, Ed. Humanitas Bucureşti, 2012.

[10] Holbach, P.H., Sistemul naturii rare despre legile lumii fizice și morale. București: Ed. Științifică, 1957.

[11] Iacub, I., Responsabilitatea reciprocă a statului și persoanei ca principiu constitutional. În: Revista Academiei de Administrare Publică, Mecanisme naționale și internaționale de protecție a drepturilor omului, Chișinau, 2014.

[12] Jung, C. G., Tipuri psihologice. Ediţia a şaptea revizuită. Traducere din germană de Niscov V. Ed. Humanitas,1937.

[13] Lapierre J.-W., L’Analyse des systèmes politiques. Paris: PUF, 1968.

[14] Lapierre, J.-W., Essai sur le fondament du pouvoir politique, Publications des Annales de la Faculté des lettres, Editions „Ophrys”, Aix-en-Provence, 1968.

[15] Maslow, H., A., Motivation and Personality, New York: Harper & Row, 1954.

[16] Muraru, I., Drept constituţional şi instituţii politice, Bucureşti: Ed.Actami, 1995.

[17] Negru, B., Creanga, I. s.a., coord.de proiect: Klaus Sollfrank, Constituția Republicii Moldova, Comentariu, Chişinău: Ed. ARC, 2012.

[18] Nica, L., cond. științific prof. univ. dr. Alexandru Radu, Democrația participativă, soluția celui de-al treilea val către we government, Lucrare de disertație,2015, https://tiptiktak.com/democraia-participativa-soluia-celui-de-al-treilea-val-catre-we-government.html, accesat la 16.05.2019.

[19] Oppenheimer, F., The State: Its History and Development Viewed Sociologically, Vanguard Press, New York, 1914. Se poate vizualiza și pe http://fssp.uaic.ro/argumentum/numarul%208/Gheorghe-Ilie_FARTE_Argumentum_nr.8_2010.pdf., accesat la 20.06.2018.

[20] Poiton, J. P., Le pouvoir et l’exercice du pouvoir, în “Introduction `a la psychologie sociale”. Paris: Librairie Larousse, 1973.

[21] Pop, C., Clase sociale în România. Metodologia inegalitatilor, Ed. Presa Universitara Clujana, 2016. În acest sens se poate vizualiza materialul și în formula electronică online, respectiv pe https://www.academia.edu/33645570/Clase_sociale_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia._Metodologia_inegalit%C4%83%C5%A3ilor, accesat la 20.05.2019.

[22] Popper, K. R., Societatea deschisă și dușmanii ei, Vol.I, Vraja lui Platon, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2017.

[23] Rădulescu-Motru, C., Puterea sufletească. Iaşi: Ed.Moldova, 1995.

[24] Rădulescu-Motru, C., În vremurile noastre de anarhie. Scrisori către tineri, Ed. Anima, 1992.

[25] Rousseau, J.J., Contractul social. București, Ed. Științifică, 1957.

[26] Salin, P., Tirania fiscală. Iași: Ed. Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2015.

[27] Sartori, G., Teoria democrației reinterpretat. Iași: Ed. Polirom, 1999.

[28] Transparency International, Raport despre corupția globală și din Europa. A se vedea, https://www.printfriendly.com/p/g/dZZxJc, accesat la 20.05.2019.

[29] Volkoff, V., Defectele Democrației, De ce sunt decât pe jumătate democrat, Ed. Antet, 2002.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[19] J.-W. Lapierre, L’Analyse des systèmes politiques. Paris: PUF, 1968, p.271.

[20] G. Almond, J. S. Coleman, The Politics of Developing Areas. New Jersey: Princeton University Press, 1960, p. 7.

[21] Busuioc, A., Politicul și conducerea societății. București: Ed. Științifică, 1973, p. 29.

[22] P. Salin, Tirania fiscală. Iași: Ed. Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, 2015, pp. 230-232, 282.

[23] P.H. Holbach, Sistemul naturii rare despre legile lumii fizice și morale. București: Ed. Științifică, 1957, p. 277.

[24] Este vorba despre acțiunea politică privită ca ansamblu de comportamente observabile ce prezintă relevanță politică și prin care se exteriorizează indivizii, grupurile sociale sau comunitatea/societatea.

[25] I. Deleanu, Instituții și proceduri constituționale. Bucureşti: Ed. C.H.Beck, 2006, p. 235.

[26] Asigurarea dreptului omului la un trai decent a făcut pentru prima oară obiectul preocupărilor internaționale (și nu sub această denumire) în Declarația Universală a Drepturilor Omului (DUDO).

[27] Ne referim la democrația reprezentativă (indirectă), conform art.10 al Tratatului privind funcționarea UE care arată că „Funcționarea Uniunii se întemeiază pe principiul democrației reprezentative”.

[28] I. Deleanu,  op. cit., p. 235

[29] Democraţia direct este o formă originară a democrației, așa cum a fost experimentată în polis-urile Greciei antice, singura ce elimină distincţiile dintre conducatori şi conduși, dintre stat şi societatea civilă, iar în opinia lui Tudor Draganu, democraţia directă este cea în care „poporul exercita puterea publica el însuşi, fără să recurgă la intermediul unui individ sau al unei grupări de indivizi”, T. Draganu, Introducere în teoria și practica statului de drept. Cluj-Napoca: Ed. Dacia, 1992, p. 5.

[30] Poporul nu exercită puterea în mod direct, ci îi alege liber pe cei ce vor guverna în numele său.

[31] Democratia limitată presupune ca participarea poporului la guvernare e periodică şi de scurtă durată.

[32] C. Pop, Clase sociale în România. Metodologia inegalităților, Ed. Presa Universitara Clujana, 2016. În acest sens, se poate vizualiza materialul și în formula electronică online, respectiv pe https://www.academia.edu/33645570/Clase_sociale_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia._Metodologia_inegalit%C4%83%C5%A3ilor, accesat la 20.05.2019.

[33] Transparency International, Raport despre corupția globală și din Europa. A se vedea, https://www.printfriendly.com/p/g/dZZxJc, accesat la 20.05.2019.

[34] E. Aramă, I. Jecev, Legitimitatea – condiţie obligatorie a menţinerii puterii de stat,  Revista Naţională de Drept, nr. 4/2013.

[35] C.G. Jung, op.cit., p. 9.

[36] Rădulescu Motru, Sperantia, Rosanvallon etc.

[37] Rădulescu-Motru, C., În vremurile noastre de anarhie. Scrisori către tineri, Ed. Anima, 1992, pp. 12-13.

[38] Puterea politica, în sensul generic atribuit de Pointon (pe baza analizelor lui Weber), este acea relaţie care „… permite unui individ să modifice comportamentul altuia”. A se vedea, Poiton, J.P., Le pouvoir et l’exercice du pouvoir, în „Introduction `a la psychologie sociale”. Paris: Librairie Larousse, 1973, p. 46.

[39] J.-W. Lapierre, Essai sur le fondament du pouvoir politique, Publications des Annales de la Faculté des lettres, Editions „Ophrys”, Aix-en-Provence, 1968, p. 81.

[40] F. Oppenheimer, The State: Its History and Development Viewed Sociologically, Vanguard Press, New York, 1914. Se poate vizualiza și pe http://fssp.uaic.ro/argumentum/numarul%208/Gheorghe-Ilie_FARTE_Argumentum_nr.8_2010.pdf., accesat la 20.06.2018.

[41] În literatură, s-a susținut adesea că puterea publică se ridică la rangul puterii de stat doar dacă îndeplinește condiția legitimității și validității.

[42] Hofstade, op. cit., p. 88.

[43] Ibidem

[44] I. Iacub, Responsabilitatea reciprocă a statului și persoanei ca principiu constitutional. În: Revista Academiei de Administrare Publică, Mecanisme naționale și internaționale de protecție a drepturilor omului, Chișinau, 2014, p. 158.

[45] Spre exemplu, Handy, C., Understanding Organizations, Penguin Books, Harmondsworth, Middlesex, England, 1985, pp.188-196.

[46] I. Muraru, Drept constituţional şi instituţii politice, Bucureşti: Ed.Actami, 1995, p. 269.

[47] Articolele 11-15 ale Pactului internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale reglementează, pe de o parte, obligațiile asumate de către state iar, pe de altă parte, inserează o gamă variată de drepturi care intră în conținutul dreptului la un trai decent, inclusiv dreptul oricărei persoane „de a se bucura de cea mai bună sănătate fizică şi mintală pe care o poate atinge”.

[48] Reprezentativitatea fiind formală, nu și de fond.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress