• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Distanța față de puterea și influențele exercitate asupra dreptului constituțional la un trai decent

George Vlăescu - iulie 9, 2023

Introducere

În esență, istoria civilizaţiei umane nu fost una a democrației și nici a dreptului (echității), ci doar o istorie a puterii sau, în termenii psihologiei sociale, a ecartului puterii[1]. O putere a imperiilor și a regatelor, a feudelor și a corporațiilor economice. Una cumplit de controlată, dirijată și centralizată, care bântuie și astăzi labirinturile condiției umane, confirmând întru totul aserțiunea lui Jung care spunea cândva că „Omul poartă cu sine întreaga istorie, atât a sa, cât şi a umanităţii”[2]. O putere a segregaţiilor, a inegalităților și a nesfârșitelor sarabande de inechități care au generat de-a lungul istoriei suficiente motive pentru a respinge astăzi autoritarismul statal și a înțelege celebrul aforism a lui Winston Churchill care spunea că „Democrația este un sistem prost, dar este cel mai bun din câte exista”[3].

Poate că remarca ludică a lui Churchill, care abordează democrația ca pe un remediu universal (fie și fără să distingă între formele regimului democratic), nu se ridică la înălțimea filozofică a celebrei interogații a lui Solomon care, întrebat ce regim politic ar fi cel mai bun, a răspuns: „Pentru ce popor?”[4] Regele israelit sugerându-ne că ar fi o naivitate să credem că există o rețetă universală pentru toate culturile[5] lumii. Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem dificultatea ubicuă a omului de a imagina, în afara democrației, un alt regim politic capabil să înlăture sau să micșoreze ecartul puterii/distanța față de putere. Un obstacol multisecular, confirmat de psihologia socială[6] ca temporizator al propășirii omului în deosebi în țările răsăritene ale Europei. De fapt, acesta este și unul dintre considerentele pentru care lumea politică încearcă să identifice astăzi acele formule care să asigure o bună corelație între îmbunătățirea calității traiului și micșorarea ecartului puterii. Iar sonorizarea de jure a unei asemenea necesități – numită astăzi democrație participativă – s-a făcut și prin vocea articolului 10 alineatul (3) din Tratatul de la Lisabona[7], text potrivit căruia „Orice cetățean are dreptul de a participa la viața democratică a Uniunii. Deciziile se iau în mod cât mai deschis și la un nivel cât mai apropiat posibil de cetățean”. Tratatul stabilind și condiția ca statele membre (sau asociate) ale UE să-și asume responsabilitățile care decurg din cerințele pe care le revendică democrația la nivel legislativ, dar și civic.

Mai înainte de a analiza însă modalitatea în care ecartul puterii influențează dreptul constituțional la un trai decent, ne propunem să facem unele observații la adresa puterii politice. În primul rând, pentru a reliefa temeinicia argumentelor care astăzi ne motivează să pledăm pentru democrația participativă, respectiv pentru diminuarea pe cât posibil a democrației indirecte sau reprezentative experimentată fără succes de către statele membre ale UE. O democrație (indirectă) care, așa cum se știe, a devenit un slogan discursiv și nefericit al claselor dominante și pe care, în urmă cu câteva secole, Rousseau o compara cu „călcâiul lui Ahile”[8].

În alte cuvinte, studiul puterii ne ajută să înțelegem necesitatea implementării democrației participative, adică a unei democrații care să poată fi caracterizată prin unul dintre elementele specifice democrației directe (originale) și anume participația efectivă a societății civile la conducerea treburilor publice. Ceea ce, în opinia UE, este posibil prin implicarea omului simplu din spațiul cultural european în procesele decizionale ale forurilor de putere locală, instituțională și statală, adică în cadrul unui proces care, în opinia noastră, s-ar traduce printr-o micșorare și chiar o eliminare acolo unde este posibil a ecartului puterii[9]. Știut fiind faptul că poporul își cunoaște cel mai bine nevoile și afinitățile, iar delegarea puterii implică riscuri inimaginabile, fiindcă, așa cum bine spunea Sartori, „cel care își deleagă puterea o poate și pierde”[10].

Dar pentru a înțelege și a accepta o asemenea teză este nevoie, pe de o parte, să conștientizăm necesitatea alinierii politicilor de stat față de valorile postbelice care au propulsat conceptul de democrație la vârful celor mai umaniste intenții juridice și, pe de altă parte să eliminăm cauzele care au condus la eșuarea democrației indirecte în deosebi în spațiile fostelor țări comuniste. Credem și noi că asemenea obiective ne îndreptățesc să începem cu sistemul politic și puterea politică, desigur din perspectiva ecartului puterii ca indicator esențial al reprezentativității și, nu în ultimul rând, al dreptul omului la un trai decent.

 

Modul în care ecartul puterii influențează dreptul constituțional la un trai decent. Aliniindu-ne actualelor tendințe europene, în prezenta lucrare vom aborda noțiunile de sistem politic și putere politică ca fiind subordonate acelei finalități socio-juridice care și-a câștigat reputația de drept fundamental și complex – dreptul omului la un trai decent. Un drept care, în accepțiunea legislațiilor internaționale[11] și naționale[12], a documentelor și a literaturii de specialitate[13], nu se rezumă doar la drepturile economice necesare unui trai rezonabil (venituri, pensii, salarii rezonabile etc.). Ci implică și o varietate de alte drepturi care converg către același scop. Și ne referim aici la toate acele drepturi menite să protejeze viața omului, sănătatea, demnitatea, cultura și libera dezvoltare a personalităţii umane, drepturi apte să-i permită omului accesul către progresele cele mai înalte ale științei și ale culturii sau, în termenii lui Maslow, să contribuie la autorealizarea/autoîmplinirea individului uman[14].

Din acest punct de vedere, putem reține că, privită introspectiv, politica, concept fundamental și complex și, totodată, obiect de studiu al politologiei (cu implicații ineluctabile asupra psihicului uman și științelor sociale, asupra puterii de stat și, evident, asupra dreptului constituțional), și-a etalat concreteţea sub multiple aspecte. Unul dintre ele fiind chiar puterea, mai exact, puterea politică, principala trăsătură a politicii, a cărei expresie i-a definit într-o manieră inconfundabilă vizibilitatea, fiindcă așa cum spunea Burdeau, „Oamenii care comandă și oamenii care se supun, aceasta este, în nuditatea sa, scheletul ireductibil al vieții politice”[15]. O putere obsedată naturalmente de dominație și control, în special prin politici autoritariste și coercitive exercitate de regulă în numele ordinii sociale sau al binelui comun. În realitate, contra liberei dezvoltări a personalității umane. Așa se și explică opoziția vehementă a statelor, de-a lungul secolelor, față de drepturile cele mai firești și naturale ale omului. Respectiv față de acele drepturi cunoscute, ulterior, ca drepturi fundamentale, drepturi pe care atât omul istoric, cât și omul modern sau postmodern le-au perceput exclusiv din unghiul confortului de trai. În plus, evoluția puterii politice în cadrul sistemului social global căruia îi aparține ne îndreptățește convingerea că noțiunea (de putere publică) nu s-a lăsat ușor de definit. Mai ales în condițiile în care a trebuit să îmbine caracterul represiv cu aparența binefacerii. Așadar, nu întâmplător gânditorii antici i-au atribuit sintagma de „artă de a guverna oamenii”[16], chiar dacă o asemenea „artă” a fost adeseori pusă în slujba demagogiei și a propagandei ideologice pe căile specifice fiecărui model cultural în parte[17]. În plus, abordarea noțiunii de putere politică din unghiul traiului decent al omului nu poate face abstracție de modelul cultural de referință (local) și nici de caracteristicile de ansamblu ale sistemului politic din care face parte. Știut fiind că acesta din urmă și-a lăsat o amprenta categorică asupra noțiunii deturnându-i adeseori finalitatea. O finalitate a cărei naturalețe s-a păstrat în teorie (de pildă, Duguit o definea ca fiind „activitatea pe care guvernanţii sunt obligaţi să o realizeze în interesul celor guvernaţi”[18]) și care, puțin mai târziu, o regăsim juridicește în articolul 1 din Declarația Drepturilor Omului și ale Cetățeanului – Libertate, egalitate, fraternitate.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

* Cu unele mici modificări de dată recentă, prezenta lucrare a fost publicată integral în limba engleză în materialul Conferinței internaționale „Supervizare în psihoterapie”, Ediția a II-a, 28-29 iunie 2019, Timișoara, pp.263-270, având titlul THE „SURVIVAL” OF ROMAN LAW IN THE COMPARATIVE MODERN ORGANIZATIONAL STRUCTURES AND ITS IMPACT ON THE DECENCY OF LIVING.

[1] Ecartul puterii sau distanţa faţă de putere se referă la inegalitățile de avere și de tratament autoritar. Mai exact, reprezintă acea dimensiune culturală care exprimă gradul de inegalitate dintre membrii unei societăţi sub doua laturi: tratamentul aplicat de autorități omului de rând şi modul de distribuire al resurselor economice. În acest sens, Hofstede Geert ș.a., Culturi şi organizaţii, Softul mental – Cooperarea interculturală şi importanţa ei pentru supravieţuire, traducere din engleză de Mihaela Zografi, Ed. Humanitas Bucureşti, 2012.

[2] C. G. Jung, Tipuri psihologice. Ediţia a şaptea revizuită. Traducere din germană de V. Niscov. Ed. Humanitas,1937, p. 9.

[3] L. Nica, cond. științific, prof. univ. dr. Alexandru Radu, Democrația participativă, soluția celui de-al treilea val către we government, Lucrare de disertație, 2015, p. 4, https://tiptiktak.com/democraia-participativa-soluia-celui-de-al-treilea-val-catre-we-government.html, accesat la 16.05.2019.

[4] V., Volkoff, Defectele Democrației, De ce sunt decât pe jumătate democrat, Ed. Antet, 2002, p.17.

[5] Termenul de cultură din prezenta lucrare are sensul folosit în antropologia socială, adică acela de ansamblu al tiparelor de gândire, simţire şi acţiune ale unui grup.

[6] Hofstede, Geert, op. cit., p. 88.

[7] Obligativitatea democrației participative a fost instituita pentru prima data (în completarea democrației reprezentative) prin articolul 10 alineatul (3) din Tratatul de la Lisabona, semnat la Lisabona, 13 decembrie 2007.

[8] Rousseau, J.J., Contractul social. București: Ed. Științifică, 1957, p. 225.

[9] Necesitatea micșorării ecartului puterii rezultă din experimentele lui Geert Hofstede. A se vedea G. Hofstede, op. cit., p. 88.

[10] G. Sartori, Teoria democrației reinterpretat. Iași: Ed. Polirom, 1999, p.52.

[11] Declarația Universală a Drepturilor Omului, Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, Pactul Internațional cu privire la Drepturile Civile și Politice, Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene etc.

[12] Dreptul omului la un trai decent este prevăzut de Constituția României la art. 47.

[13] B. Negru, I. Creanga, s.a., coord.de proiect: Klaus Sollfrank, Constituția Republicii Moldova, Comentariu, Ed. ARC, 2012, p.189.

[14] Abraham H. Maslow este unul dintre cei mai reputați psihologi umaniști americani. Scrierile sale, în special, lucrarea Motivaţie şi personalitate, reprezintă adevărate standarde de specialitate în lume. https://ro.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow, accesata la 20.02.2018.

[15] Ge. Burdeau, Traite de Science politique, Tome I, vol. I, R. Pichou et Durand-Arezias, 1980, p. 10.

[16] K. R. Popper, Societatea deschisă și dușmanii ei, Vol.I, Vraja lui Platon, Ed. Humanitas, București, 2017, p. 50.

[17] C. Rădulescu-Motru, Puterea sufletească. Iaşi: Ed. Moldova, 1995.

[18] L. Duguit, Revue de droit public et de la science politique en France, Paris, 1907, p. 417.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress