Contribuții la studiul regimului juridic al arborilor din afara fondului forestier național
Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - iunie 11, 20235. Tăierea și valorificarea arborilor remarcabili, indiferent de forma de proprietate, sunt permise în cazurile limitativ prevăzute de lege: „arborele remarcabil este complet uscat, cu excepția cazurilor în care extragerea lemnului mort este interzisă”; „arborele remarcabil este dezrădăcinat din cauze naturale, cu excepția cazurilor în care extragerea arborilor doborâți este interzisă”; și „arborele remarcabil pune în pericol siguranța oamenilor și a bunurilor și nu există altă modalitate de a reduce acest risc, în urma unei evaluări făcute de către autoritatea responsabilă”[21].
Marcarea pentru tăiere și tăierea arborilor remarcabili urmează o procedură derogatorie de la dreptul comun care presupune evaluarea prealabilă a acestora și obținerea avizului favorabil al gărzii forestiere, eliberarea avizului de marcare pentru tăiere fiind în sarcina autorității publice centrale care răspunde de silvicultură[22]. Evidența pe județ și localitate a arborilor remarcabili pentru care s-a solicitat aviz de marcare, a celor pentru care s-a eliberat aviz de tăiere, precum și temeiurile care au stat la baza eliberării acestuia se ține de către structurile teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de silvicultură[23].
6. Limitările aduse dreptului de proprietate de regimul juridic al arborilor remarcabili și despăgubirea acestora. Impunerea unor condiții pentru tăierea arborilor remarcabili constituie o limitare a exercițiului dreptului de proprietate, motiv pentru care proprietarii privați vor fi despăgubiți, la cerere, pentru arborii remarcabili înscriși în Catalog. Cuantumul despăgubirii și metodologia de acordare a acesteia urmează să fie stabilite prin normele de aplicare ale legii care urmează să fie elaborate și publicate prin ordin comun al ministrului mediului, apelor și pădurilor, al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale[24]. Așteptăm cu interes apariția ordinului comun prin care se va reglementa modalitatea de stabilire a cuantumului despăgubirilor și metodologia de acordare a acesteia. În mod vădit, miza de natură economică nu o constituie valoarea materialului lemnos rezultat în urma tăierii arborilor remarcabili[25], ci beneficiul nerealizat prin utilizarea amplasamentului arborelui în alte scopuri lucrative. Din această perspectivă, restrângerea sferei de aplicare a legii, prin neacordarea unui regim de protecție arborilor de pe proprietățile private din intravilanul localităților, este, în mod evident, legată de cuantumul despăgubirilor care s-ar fi datorat în ipoteza menținerii unor arbori remarcabili pe anumite amplasamente din intravilanul localităților cu potențial de dezvoltare imobiliară, în condițiile în care, potrivit Expunerii de motive a proiectului Legii nr. 97/2023, propunerea legislativă nu urma să aibă impact asupra bugetului general consolidat. Din punctul nostru de vedere, interdicția tăierii arborilor remarcabili și prin urmare a utilizării amplasamentului acestora reprezintă ceea ce jurisprudența Centrului internațional pentru soluționarea diferendelor legate de investiții (CIRDI) a catalogat drept o „expropriere indirectă”[26], cu consecințele ei de natură juridică și financiară. Considerăm că, în speță, s-ar impune, ca, față de cuantumul despăgubirilor și de perioada de viață preconizată a arborilor remarcabili, să se analizeze dacă dezdăunarea proprietarilor ale căror drepturi suferă limitări este viabilă economic sau se impune exproprierea lor în condițiile dreptului comun.
7. Răspunderea contravențională pentru nerespectarea regimului juridic al arborilor remarcabili. Marcarea pentru tăiere și tăierea arborilor remarcabili, fără evaluarea prealabilă și avizul favorabil al gărzii forestiere competente teritorial se sancționează cu amenda contravențională de la 5.000 de lei la 25.000 de lei[27].
Potrivit prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 97/2023, „Nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 7 alin. (1) [„Administratorii silvici au obligația inventarierii arborilor remarcabili din afara fondului forestier.”] și (4) [„Datele colectate în urma inventarierilor de la alin. (1) – (3) se transmit structurilor teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspund de silvicultură în termen de maximum 30 de zile de la realizarea lor.”], cu scopul tăierii arborilor remarcabili de către proprietarii terenurilor, structurile de administrare silvică sau de către unitățile administrativ-teritoriale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 15.000 de lei”.
În considerația valorii apărate, considerăm că se impune extinderea răspunderii contravenționale în ceea ce privește nerespectarea obligației de inventariere a arborilor remarcabili din afara fondului forestier și cu privire la unitățile administrativ-teritoriale cărora le revine această obligație potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 97/2023.
Constatarea și sancționarea contravențiilor la Legea nr. 97/2023 este de competența agenților constatatori din cadrul structurilor de control din cadrul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură. În materie contravențională, legea specială se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor[28], aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002[29], cu modificările și completările ulterioare.
8. Concluzii. Concluzia generală este aceea că textul de lege nu este apt să determine protecția arborilor remarcabili pe care au contat inițiatorii proiectului.
Ca urmare, credem că se impun, printre altele, extinderea protecției asupra arborilor remarcabili situați pe suprafața proprietăților private din intravilanul localităților, înscrierea lor în Catalogul arborilor remarcabili a coordonatelor GPS ale acestora, în condițiile în care localizarea acestora după unitatea de producție sau unitatea amenajistică – așa cum se prevede actualmente – este imposibilă, aceste tip de coordonate fiind specifice fondului forestier, dezdăunarea proprietarilor pentru profitul nerealizat ca urmare a limitărilor dreptului de proprietate impuse de regimul juridic al arborilor remarcabili, obligativitatea pentru organele competente să analizeze solicitările proprietarilor de despăgubiri pentru arborii remarcabili ca, față de cuantumul despăgubirilor și de perioada de viață preconizată a arborilor, să procedeze la demararea procedurii de expropriere în condițiile dreptului comun, în cazul în care aceasta o simulare indică aceasta soluție ca fiind mai eficientă din punct de vedere financiar pentru bugetul implicat, extinderea paletei persoanelor apte de a solicita inventarierea arborilor remarcabili și extinderea ariei teritoriale cu privire la care acestea pot înainta sesizări și cu privire la intravilanul localității, respectiv extinderea răspunderii contravenționale în ceea ce privește nerespectarea obligației de inventariere a arborilor remarcabili din afara fondului forestier și cu privire la unitățile administrativ-teritoriale cărora le revine această obligație potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 97/2023.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[21] Art. 4 din Legea nr. 97/2023.
[22] Art. 5 alin. (1) și (2) din Legea nr. 97/2023.
[23] Art. 5 alin. (4) din Legea nr. 97/2023.
[24] Art. 5 alin. (3) din Legea nr. 97/2023.
[25] În ceea ce ne privește, în urma analizei legislației silvice, văzând și aspectele reținute în Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.227/2022 privind aprobarea Strategiei naționale pentru păduri 2030, din 05.10.2022 (M. Of. nr. 980 bis din 10 octombrie 2022) [„În prezent nu există un sistem de compensare pentru toate restricțiile impuse proprietarului prin directivele europene și legislația națională. Compensațiile pe care le primește proprietarul reprezintă doar contravaloarea masei lemnoase pe care nu o poate recolta, ca urmare a restricțiilor pentru pădurile din TI și TII și nu acoperă și costurile de management care rezulta din aplicarea efectiva a măsurilor de conservare.”], considerăm ca probabilă abordarea de către legiuitor a subiectului privitor la daunele cauzate de limitările dreptului de proprietate, sub aspectul lor material, prin aplicarea regimului juridic al arborilor remarcabili, de aceeași manieră.
[26] Mircea Duțu, Andrei Duțu, Op. cit., p. 71-72.
[27] Art. 8 alin. (1) din Legea nr. 97/2023 raportat la art. 5 alin. (1) din același act normativ.
[28] M. Of. nr. 410 din 25 iulie 2001.
[29] M. Of. nr. 268 din 22 aprilie 2002.
Arhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.