Contravenții prevăzute de Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare
Silviu-Dorin Şchiopu - mai 1, 2017În ceea ce priveşte subiectul pasiv al contravenţiei, considerăm că vizitatorii care aduc un ultim omagiu la locul de veci al decedatului nu ar putea avea această calitate decât în măsura în care dreptul la existenţa sursei de apă, a WC-urilor şi a spaţiului pentru depozitarea gunoiului nu ar fi considerat corelativ obligaţiei de întreţinere a locurilor de veci şi a lucrărilor funerare, simplii vizitatori nefiind titularii acestei obligaţii.
Trebuie să subliniem că obligaţiile prevăzute de art. 8 alin. (1) lit. d)-f) din lege nu incumbă decât proprietarilor de cimitire înfiinţate sau care se vor înfiinţa după intrarea în vigoare a legii. Prin urmare, de lege lata, proprietarii cimitirelor înfiinţate anterior nu sunt obligaţi să asigure surse de apă utilizabile, grupuri sanitare sau spaţiu pentru depozitarea gunoiului. Cum această distincţie ni se pare nefirească, iar obligaţia de întreţinere a locurilor de înhumare şi a lucrărilor funerare aferente existente revine titularilor dreptului de folosinţă indiferent de momentul înfiinţării cimitirului, de lege ferenda s-ar impune modificarea art. 8 alin. (1) din lege în sensul suprimării sintagmei „la înfiinţarea cimitirului”, extinzând astfel cel puțin beneficiul asigurării sursei de apă utilizabilă şi a spaţiului pentru depozitarea gunoiului şi pentru titularii drepturilor asupra locurilor de înhumare situate în cimitire înfiinţate anterior intrării în vigoare a legii.
În ceea ce priveşte sursa de alimentare cu apă, aceasta trebuie să aibă indicată specificaţia „apă potabilă” sau „apă nepotabilă”[18], după caz. Încălcarea obligaţiei de a asigura această utilitate[19], precum şi lipsa specificaţiei „apă potabilă” sau „apă nepotabilă” constituie contravenţie potrivit normelor de aplicare a legii[20]. Spre deosebire de contravenţia reglementată de lege, potrivit art. 44 din norme, constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către personalul de specialitate împuternicit al Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti. Prin urmare, încălcarea obligaţiei de a asigura sursa de apă utilizabilă constituie contravenţie ce poate fi constatată atât de personalul din cadrul ANPC şi comisarii din cadrul structurilor teritoriale subordonate, cât şi de personalul de specialitate împuternicit al Inspecţiei sanitare de stat şi al direcţiilor de sănătate publică, numai lipsa specificaţiei „apă potabilă” sau „apă nepotabilă” putând fi constatată şi sancţionată exclusiv de cei din urmă.
Practic ne aflăm în prezenţa unui paralelism legislativ, aceeaşi situaţie, respectiv lipsa sursei de alimentare cu apă, fiind reglementată în două acte normative distincte, fapt interzis de normele de tehnică legislativă[21]. Astfel, de lege ferenda s-ar impune modificarea normelor de aplicare a legii în sensul excluderii prezenţei sau absenţei sursei de apă din conţinutul faptei contravenţionale prevăzute de art. 43 alin. (1) lit. a), contravenţia urmând a privi doar indicarea specificaţiei „apă potabilă” sau „apă nepotabilă”, atunci când există o sursă de alimentare cu apă.
Art. 3 din Regulamentul pentru înmormântări din 1860, în acord cu ideea tradițională de „loc cu verdeaţă” şi cu teoriile momentului privind igiena publică, prevedea că în locurile consacrate pentru îngroparea morţilor „se vor face plantaţii, luându-se însă precauţia de a nu se înăbuşi circulaţia aerului prin desimea arborilor”. Acest concept de amenajare peisagistică s-a perpetuat în materie funerară până în zilele noastre, astfel că art. 8 alin. (1) lit. g) din lege impune proprietarului ca la înfiinţarea cimitirului să asigure: „spaţii verzi, arbuşti, copaci pe marginea drumurilor şi aleilor”. Şi această obligaţie nu există decât în sarcina proprietarilor de cimitire înfiinţate sau care se vor înfiinţa după intrarea în vigoare a legii. Deşi numai proprietarul cimitirului poate avea calitatea de subiect activ al contravenţiei, persoana juridică care deţine în administrare sau în întreţinere cimitirul va avea obligaţia întreţinerii plantațiilor făcute de proprietarul cimitirului.
Potrivit art. 15 alin. (1) din lege: „Administratorul asigură întocmirea şi păstrarea unui registru de evidenţă (s.n.) în care se înscriu în mod obligatoriu următoarele date: numărul curent, ziua, luna, anul înhumării sau al aşezării în nişă a urnei cu cenuşă, datele de identificare a defunctului, adresa de la ultimul domiciliu, data decesului, numărul parcelei, al rândului şi al locului de înhumare, numele şi adresa persoanei care a comandat înhumarea şi observaţii cu privire la tipul şi lucrările locului de înhumare”. Acest articol fiind situat în cadrul secţiunii „Întreţinerea şi funcţionarea cimitirelor”, numai administratorului unui cimitir îi incumbă obligaţia întocmirii şi păstrării registrului de evidenţă, nu şi administratorului unui crematoriu uman ce oferă şi servicii de păstrare a urnelor cu cenuşă. Trebuie să subliniem că obligaţia întocmirii şi păstrării registrului de evidenţă există, indiferent de data înfiinţării cimitirului, iar subiect activ al contravenţiei va fi proprietarul cimitirului numai în măsura în care nu a acordat dreptul de administrare unei alte persoane juridice din cele prevăzute de art. 1 alin. (2) lit. a) din lege[22].
Separat, potrivit art. 23 alin. (2) din normele de aplicare a legii, administratorul cimitirului trebuie să păstreze o evidenţă a înhumărilor persoanelor decedate prin boli infecţioase, inclusiv a celor decedate prin boli infecţioase cu agenţi infecţioşi înalt patogeni[23], obligaţie a cărei încălcare atrage, de asemenea, răspunderea contravenţională a administratorului cimitirului în temeiul art. 43 alin. (1) lit. a) din aceleaşi norme. Constatarea săvârşirii acestei contravenţii şi aplicarea sancţiunii, precum în cazul sursei de alimentare cu apă care trebuie să aibă indicată specificaţia „apă potabilă” sau „apă nepotabilă”, se realizează de către personalul de specialitate împuternicit al Inspecţiei sanitare de stat din cadrul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti.
Întocmirea şi păstrarea registrului de evidenţă menţionat serveşte administratorului cimitirului la îndeplinirea unei alte obligaţii prevăzute de lege în cadrul art. 15 alin. (4), respectiv obligaţia de a furniza informaţii persoanelor care se interesează despre locul de înhumare a persoanei decedate[24]. La fel, această obligaţie există indiferent de data înfiinţării cimitirului iar subiectul activ al contravenţiei va fi proprietarul cimitirului numai în măsura în care nu a acordat dreptul de administrare unei alte persoane juridice din cele prevăzute de art. 1 alin. (2) lit. a) din lege. Întrucât crematoriile umane pot avea columbare – echivalentul locului de înhumare în cazul incinerării – fără a avea în proprietate un cimitir iar aducerea ultimului omagiu la locul de veci al decedatului nu poate fi limitată doar la defuncţii ce-şi dorm somnul de veci într-un cimitir, de lege ferenda s-ar impune completarea art. 15 alin. (4) din lege în sensul includerii administratorilor de crematorii umane, în măsura în care crematoriul oferă servicii de păstrare a urnelor cu cenuşă.
- B. Este sancționată cu amendă de la 1000 lei la 5000 lei încălcarea prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) lit. a) şi b) din Legea nr. 102/2014.
Potrivit art. 6 alin. (1) din lege: „Realizarea infrastructurii şi a zonelor verzi din interiorul cimitirului, parcelarea, împrejmuirea şi dotarea acestuia reprezintă obligaţii ale proprietarului”. Astfel, proprietarului cimitirului îi incumbă obligaţia de a parcela, împrejmui şi a dota cimitirul. Parcelarea presupune împărţirea cimitirului în parcele, rânduri şi locuri de înhumare. Împrejmuirea cimitirului se realizează cu gard, însă legea nu impune o înălţime minimă a acestuia. Anterior, art. 3 din Regulamentul pentru înmormântări din 1860 prevedea că împrejmuirile vor avea înălţimea de cel puţin 2.5 m. Neîndeplinirea oricăreia din obligaţiile prevăzute de art. 6 alin. (1) din lege constituie contravenţie, proprietarul cimitirului, indiferent de momentul înfiinţării, având calitatea de subiect activ al acesteia.
Aparent, în privința zonelor verzi din interiorul cimitirului avem un alt paralelism legislativ, de vreme ce art. 8 alin. (1) lit. e) din lege impune proprietarului ca, la înfiinţarea cimitirului, să asigure: spaţii verzi, arbuşti, copaci pe marginea drumurilor şi aleilor. Totuși, art. 6 alin. (1) din lege nu conține mențiunea „la înfiinţarea cimitirului”, astfel încât am putea considera că obligaţia realizării spaţiilor verzi există şi în cazul cimitirelor înfiinţate anterior intrării în vigoare a legii. Întrucât legiuitorul nu precizează nici ce anume constituie o zonă verde[25] nici care ar trebui să fie întinderea acesteia, considerăm că orice plantaţie[26] delimitată ca atare şi oricare ar fi întinderea acesteia este suficientă pentru a se considera îndeplinită obligaţia instituită în sarcina proprietarului.
Potrivit art. 8 alin. (1) lit. a) şi b) din lege: „La înfiinţarea cimitirului (s.n.), proprietarul este obligat să asigure: a) drumurile interioare şi aleile; b) sala de ceremonii funerare”. Prin urmare, lipsa unor drumuri interioare, a aleilor, precum şi a unei săli de ceremonii funerare nu constituie contravenţie decât în cazul cimitirelor înfiinţate sau care se vor înfiinţa după intrarea în vigoare a legii, proprietarul cimitirului având calitatea de subiect activ al contravenţiei. Trebuie să subliniem că legea nu impune o lăţime minimă nici pentru drumurile interioare, nici pentru aleile cimitirului. În ceea ce priveşte sălile de ceremonii funerare, acestea pot fi amplasate atât în incinta cimitirelor, cât şi în afara acestora[27].
- C. Este sancționată cu amendă de la 2000 lei la 5000 lei încălcarea prevederilor art. 6 alin. (2) şi art. 8 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 102/2014.
Potrivit art. 6 alin. (2) din lege: „Proprietarul cimitirului are obligaţia întreţinerii şi menţinerii în funcţiune[28] a cimitirului (s.n.). Această obligaţie a proprietarului poate fi îndeplinită, pe bază de contract, şi de un operator economic”. Deşi art. 13 prevede că administratorul cimitirului este obligat să asigure, atunci când este nevoie, renovarea clădirilor, întreţinerea şi menţinerea în funcţiune a infrastructurii din cimitir, precum şi întreţinerea zonelor verzi etc. (nu a locurilor de veci), iar această obligaţie poate fi îndeplinită, pe bază de contract, şi de un operator economic, numai proprietarul cimitirului va răspunde contravenţional, indiferent de momentul înfiinţării cimitirului şi de persoana juridică care are în administrare sau în întreţinere cimitirul.
Potrivit art. 8 alin. (1) lit. c) din lege: „La înfiinţarea cimitirului (s.n.), proprietarul este obligat să asigure: c) spaţiul tehnic care să asigure temperatura de până la 15°C, premergător ceremoniei funerare”. Acest spaţiu este distinct de sala de ceremonie funerară care trebuie să fie prevăzută cu echipamente de climatizare, pentru asigurarea unei temperaturi ambientale de maximum 20°C în perioada anotimpului cald. Trebuie să subliniem că această obligaţie nu incumbă decât proprietarilor de cimitire înfiinţate sau care se vor înfiinţa după intrarea în vigoare a legii. Prin urmare, de lege lata, proprietarii cimitirelor înfiinţate anterior nu sunt obligaţi a asigura un astfel de spaţiu tehnic.
Precum am văzut, în actuala configuraţie, obligaţiile a căror încălcare constituie contravenţii potrivit Legii nr. 102/2014 pot fi împărţite în două categorii: unele privesc doar cimitirele înfiinţate sau care se vor înfiinţa după intrarea în vigoare a legii (asigurarea unei surse de apă utilizabile, a grupurilor sanitare, a spaţiului pentru depozitarea gunoiului, a spaţiilor verzi, a arbuştilor şi a copacilor pe marginea drumurilor şi aleilor, a drumurilor interiore şi aleilor, a sălii de ceremonii funerare şi a spaţiului tehnic care să asigure temperatura de până la 15°C, premergător ceremoniei funerare) iar altele privesc toate cimitirele indiferent de momentul înfiinţării acestora (elaborarea regulamentului de organizare şi funcţionare a cimitirului; întocmirea şi păstrarea registrului de evidenţă; furnizarea de informaţii despre locul de înhumare a persoanei decedate; realizarea infrastructurii şi a zonelor verzi din interiorul cimitirului, parcelarea, împrejmuirea şi dotarea acestuia; întreţinerea şi menţinerea în funcţiune a cimitirului).
Aceste contravenţii privesc cimitirele confesionale aflate în proprietatea cultelor religioase legal recunoscute sau a unităţilor locale de cult şi bisericilor, cimitirele comunale sau municipale, proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale[29], cimitirele private aflate în proprietatea operatorilor economici ori a asociaţiilor şi fundaţiilor, inclusiv cimitirele militare aflate în proprietatea publică a statului şi administrate de Ministerului Apărării Naţionale.
[18] Este interesant de menţionat faptul că Punctul de vedere al Guvernului referitor la Pl-x. 592/2009 [Proiectul Legii nr. 102/2014], p. 5, la punctul 10 din secţiunea de observaţii şi propuneri, recomanda înlocuirea sintagmei de „apă utilizabilă” cu cea de „apă potabilă”, propunere ce nu a fost însuşită de legiuitor.
[19] Art. 23 alin. (1) lit. a) din Norme nu distinge în funcție de momentul înființării cimitirelor: „Proprietarul cimitirului trebuie să asigure următoarele utilităţi minime: a) sursă de alimentare cu apă”.
[20] Art. 43 alin. (1) lit. a) coroborat cu art. 23 alin. (1) lit. a) din Norme.
[21] A se vedea art. 16 alin. (1) din Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în M. Of. nr. 260 din data de 21 aprilie 2010.
[22] Cultele, bisericile şi comunităţile religioase, autorităţile administraţiei publice locale, operatorii economici, fundaţiile şi asociaţiile.
[23] „Încadrarea cauzelor decesului în categoria infecţiilor cu agent infecţios înalt patogen […] sau cu risc infecţios […] se va efectua […] pe baza unei metodologii specifice de încadrare a riscului infecţios care va fi aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme […]” – art. 20 alin. (4) din Norme. Deşi termenul de 60 de zile a expirat, pentru moment Ministerul Sănătăţii nu a binevoit să elaboreze şi să aprobe această metodologie.
[24] A se vedea și S.-D. Şchiopu, Dreptul la ștergerea datelor și dreptul la aducerea ultimului omagiu: a fi uitat sau a fi ținut minte?, Revista Universul Juridic, nr. 2/2017, p. 90-91, disponibil la https://www.universuljuridic.ro/wp-content/uploads/2017/03/06_Revista_Universul_Juridic_nr_02-2017_PAGINAT_BT_S_D_Schiopu.pdf
[25] Din enumerarea existentă în art. 8 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 102/2014 putem totuşi deduce că noţiunea de spaţiu verde nu include arbuştii şi copacii, însă faţă de modul de redactare al textelor nu este clar dacă avem sau nu identitate de noțiune între „zone verzi” şi „spaţii verzi”.
[26] Totalitatea plantelor cultivate după o anumită metodă pe un teren amenajat în acest scop (DEX 1998).
[27] Pentru sălile de ceremonii funerare amplasate în afara cimitirelor trebuie asigurată o distanţă de minimum 20 metri de clădirile de locuit – art. 28 alin. (1) din Norme. Potrivit art. 21 alin. (2) din Norme: „Expunerea persoanelor decedate în incinta cimitirelor se realizează doar în încăperi special amenajate, destinate acestui scop, denumite săli de ceremonii funerare”.
[28] Prin „menţinerea în funcţiune” nu trebuie să înţelegem că cimitirele nu ar putea fi desfiinţate. Potrivit art. 34 din Norme, desfiinţarea şi schimbarea destinaţiei unui cimitir poate avea loc după 30 de ani de la ultima înhumare şi după strămutarea tuturor osemintelor. Desfiinţarea cimitirelor poate interveni şi înainte de termenul menţionat însă numai cu avizul direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti. În ambele situaţii este obligatoriu şi acordul cultului respectiv.
[29] Anexa Legii nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în M. Of. nr. 448 din data de 24 noiembrie 1998, precizează că cimitirele orăşeneşti şi comunale fac parte din domeniului public local al comunelor, oraşelor şi municipiilor.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.