Considerații în legătură cu modificările aduse noului Cod de procedură civilă în materia reprezentării convenționale
Ioan Leș - septembrie 1, 20204. Reflecții asupra reprezentării convenționale a persoanelor juridice
În ceea ce privește reprezentarea convențională a persoanelor jurdicie art. 84 alin. (1) C. proc. civ., dispune că aceasta se poate realiza „numai prin consilier juridic sau avocat”. Textul menționat este, în opinia noastră, de o rigoare care nu poate genera îndoieli cu privire la cadrul său de aplicare. Cu toate acestea, textul a fost înțeles și în sensul că o atare reprezentare se poate realiza și printr-un mandatar persoană juridică sau prin consilierul juridic al acesteia.
Problema evocată a fost clarificată de instanța supremă care în cadrul de soluționare a unei sesizări pentru pronunțarea unei hotărâri prealabile a statuat că „cererea de chemare în judecată și reprezentarea convențională a persoanei juridice în fața instanțelor de judecată nu se pot face prin mandatar persoană juridică, nici prin consilierul juridic sau avocatul acesteia din urmă”[16]. Instanța supremă a remarcat, în mod judicios, că folsoirea adverbului „numai” din cuprinsul textului menționat anterior „subliniază exclusivitatea modalității de reprezentare convențională a persoanei juridice în fața instanțelor ce poate fi realizată doar de cele două categorii de reprezentanți nominalizați de text”. Instanța supremă a mai subliniat că „activitatea de reprezentare convențională în fața instanțelor de judecată este o activitate necomercială, rezervată prin lege avocaților și consilierilor juridici. Or, dacă s-ar agrea ideea ca o persoană juridică să fie reprezentată de o altă persoană juridică s-ar ajunge la concluzia, de neacceptat, că reprezentarea în sine ar putea constitui obiect de activitate al mandatarului”. Soluția promovată de instanța supremă este de o pertinență ce nu implică un comentariu mai amplu. Am observa doar că interpretarea dată de instanța supremă trebuie raportată nu doar la cererea de chemare în judecată, ci și la actele de investire a unei instanțe de control judiciar, precum și la toate actele implicate de activitatea judiciară, De altminteri este de observat că dispozitivul deciziei evocate se referă la reprezentarea convențională a persoanelor juridice „în fața instanțelor de judecată”.
În privința reprezentării în justiție a unităților administrativ-teritoriale prevderi importante au fost statuate prin art. 109 al Codului administrativ (adoptat prin O.U.G. nr.57/2019). În primul rând, constatăm că potrivit art. 109 alin. (1) din aminitul cod, reprezentarea în justiție a unităților administrativ teritoriale se „asigură de către primar sau de către președintele consiliului juudețean”. Textul are în vedere reprezentarea legală a acestor categorii de persoane juridice. Pe de altă parte, textul mai precizează că atribuția de reprezentare în justiție „poate fi exrcitată în numele primarului sau, după caz, al președintelui consiliului județean de către consilierul juridic din aparatul de specialitate ori de către un avocat angajat în condițiile legii”.
Codul administrativ sugerează un drept de opțiune între desemnarea pentru reprezentare a unui consilier juridic din aparatul de specialitate și un avocat, ales în condițiile Legii nr. 51/1995. Cu toate acestea, recursul la un avocat trebuie să fie unul extrem, căci altminteri gestionarea banului public rămâne la discreția primarului, respectiv a președintelui consiliului județean. Din acest punct de vedere nu pot fi ignorate prevederile cuprinse în Ordonanța de urgență nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și de întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative[17].
Potrivit art. 1 din aminitita Ordonanță: „Autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și regiile autonome care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare”[18]. Prin urmare, cu rigoarea firească, legea a instituit regula potrivit căreia seviciile de consultanță și de reprezentare se asigură doar de personalul propriu de specialitate juridică angajat la entitățile nominalizate de text. Doar în mod excepțional, respectiv pentru situații temeinic justificate, se poate recurge la angajarea unui avocat în condițiile legii.
Reglementarea menționată anterior a intervenit în perioada subseventă crizei economice din anii 2008-2010, respectiv cu o anumită întârziere și după ce s-au constatat abuzuri inadmisibile în acest domeniu al reprezentării persoanelor juridice. Iar asemenea abuzuri s-au produs și la nivelul unor ministere și a altor organe centrale ale administrației publice.
Socotim că aceste principii trebuie să fie avute în vedre în continuare, căci numai astfel se pot înlătura practicile ilegale și imorale de angajare a unor persoane în funcții de consilieri juridici, după care să se procedeze la angajarea unor avocați pentru reprezentarea în justiție a acelor entități publice. Recursul la avocați nu trebuie exclus și nu ne-am propus o atare abordare. De altfel, actul normativ anterior menționat s-a adoptat după ce Curtea de Conturi a constatat asemenea abuzuri. Pot exista litigii cu un element de extraneitate care implică o bună cunoaștere a dreptului străin, împrejurare ce ar putea justifica recursul la un avocat specializat în domeniul respectiv. Acesta este doar un exemplu. Dar ceea ce dorim să subliniem este faptul că recursul la un avocat trebuie să fie unul excepțional, altminteri o altă soluție induce o prezumție simplă de lipsă de competență a personalului juridic de specalitate din aparatul propriu al entităților publice menționate în O.U.G. nr. 26/2012. Azi nu mai este un secret pentru nimeni că învățământul nostru juridic este în criză, iar pregătirea unor absolvenți lasă mult de dorit. Iar o atare aserțiune este aproape de notorietate publică, iar învățământul nostru superior continuă un proces susținut de birocratizare, în loc să se concentreze mai hotărât pe problemele legate de selectarea corectă a candidaților la admitere, la exigența ce trebuie manifestată pe parcursul studiilor universitare și la examenul de licență.
5. Repere conclusive
Demersul de față a fost destinat să evoce modul în care reprezentarea convențională a persoanelor fizice și juridice prin avocat sau, după caz, consilier juridic ar putea conduce în perspectiva următorilor ani la sporirea calitativă a actului de justiție. Considerăm că o atare reapreciere a soluțiilor normative abrogate ar trebui avută în vedere în perspectiva, sperăm nu prea îndepărtată, a creșterii semnificative a nivelului de trai al cetățenilor români. În condițiile salarizării actuale, a uneia dintre cele mai scăzute pensii minime din Uniunea Europeană a crizei economice actuale o atare perspectivă nu este în niciun caz iminentă.
Obligativitatea reprezentării, respectiv a asistării, persoanelor juridice printr-un consilier juridic sau avocat ar putea fi concepută cu prioritate față de o soluție omonimă în privința persoanelor fizice. În același timp, reconsiderarea dispozițiilor analizate ar trebui să vizeze mai întâi reprezentarea persoanelor fizice și juridice în recursurile de competența Înaltei Curți de Casație și Justiție.
[16] Î.C.C.J., Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă, dec.nr.9/2016, în M.Of. nr. 400 din 26 mai 2016. A se vedea de asemenea Î.C.C.J., Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă, dec. nr.19/2018, în M.Of. nr.510 din 21 iunie 2018.
[17] O.U.G. nr.26/2012 a fost publicată în M.Of., Partea I, nr. 392 din 12 iunie 2012. Ordonanța a fost aprobată prin Legea nr.16/2013, publicată în M.Of. partea I, nr. 122 din 5 martie 2015.
[18] Curtea Constituțională a statuat, în mod judicios, că prevederile legale menționate în textul de mai sus nu limitează accesul la justiție. A se vedea în acest sens C.C., decizia nr. 444/2019, publicată în M.Of. Partea I, nr.913 din 13 noiembrie 2019; C. C., decizia nr.517/2016, în M.Of., Partea I, nr. 873 din 1 noiembrie 2016.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.