• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Codul administrativ – modificări (O.U.G. nr. 4/2021)

Redacția ProLege - februarie 3, 2021
Actul modificat Actul modificator Modificări
O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ

(M. Of. nr. 555 din 5 iulie 2019; cu modif. ult.)

O.U.G. nr. 4/2021 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ

(M. Of. nr. 117 din 3 februarie 2021)

– modifică: art. 250, art. 251 alin. (3), art. 267 alin. (1), art. 397, art. 494 alin. (5) lit. a), anexa nr. 6 art. 3 alin. (1) lit. b), anexa nr. 6 art. 3 alin. (2), anexa nr. 6 art. 4 alin. (1) lit. b), anexa nr. 6 art. 4 alin. (2);

– introduce: art. 251 alin. (2^1)-(2^5), art. 265 alin. (11)-(14), art. 275 alin. (1^1), art. 389 lit. c^1),  anexa nr. 5 pct. I „Funcții publice generale” lit. A „Funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici” pct. 6;

– abrogă: art. 389 lit. b)-c), anexa nr. 5 pct. I „Funcţii publice generale”, lit. A „Funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici” pct. 3-4.

 

În M. Of. nr. 117 din 3 februarie 2021 s-a publicat O.U.G. nr. 4/2021 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

Astfel, prin respectivul act normativ se aduc unele modificări și completări Codului administrativ.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dintre modificările și completările aduse Codului administrativ.

 

Art. 250 din Codul administrativ (modificat prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 250 prevdea:

„Art. 250 – Statutul prefectului și al subprefectului

Funcțiile de prefect și de subprefect sunt funcții din categoria înalților funcționari publici”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 250 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 250 – Statutul prefectului şi al subprefectului

(1) Funcţiile de prefect şi de subprefect sunt funcţii de demnitate publică.

(2) Drepturile de natură salarială corespunzătoare funcţiilor de prefect şi subprefect sunt stabilite prin Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare”.

 

Art. 250 alin. (2^1)-(2^5) din Codul administrativ (introdus prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 250, după alin. (1) se introduc cinci noi alineate, alin. (2^1)-(2^5), cu următorul conținut:

„(2^1) Poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) este cetăţean român şi are domiciliul în ţară;

b) se bucură de exerciţiul drepturilor electorale;

c) are capacitate deplină de exerciţiu;

d) nu a suferit condamnări penale, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;

e) are studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă;

f) a absolvit programe de formare specializată în vederea numirii într-o funcţie de prefect sau subprefect, organizate de Institutul Naţional de Administraţie, în condiţiile legii.

(2^2) Condiţia prevăzută la alin. (21) lit. f) se consideră îndeplinită în situaţia în care persoana care poate fi numită în funcţia de prefect sau subprefect a absolvit programe de formare specializată pentru ocuparea unei funcţii publice corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici, precum şi dacă persoana a ocupat cel puţin un mandat întreg funcţia de senator sau deputat.

(2^3) Prin excepţie de la prevederile alin. (21) lit. f), poate fi numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect o persoană care nu a absolvit programele de formare specializată, cu condiţia ca în termen de maximum 1 an de la data emiterii actului de numire în funcţie să absolve un astfel de program.

(2^4) La încetarea termenului de 1 an de la numire, persoana numită în funcţia de prefect, respectiv de subprefect în condiţiile alin. (23) şi care nu a absolvit programul de formare specializată este eliberată de drept din funcţia de demnitate publică deţinută.

(2^5) Pe perioada exercitării funcţiei de prefect sau subprefect se suspendă contractul de muncă, respectiv raportul de serviciu al acestuia, cu excepţia situaţiilor prevăzute de lege”.

 

Art. 251 alin. (3) din Codul administrativ (modificat prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 251, alin. (3) prevdea:

„(3) La numirea în funcție, prefectul depune următorul jurământ în fața Guvernului, respectiv a prim-ministrului sau a unui ministru desemnat, în limba română:«Jur să respect Constituția și legile țării și să fac cu bună-credință tot ceea ce stă în puterile și priceperea mea pentru binele locuitorilor județului…/municipiului București. Așa să-mi ajute Dumnezeu!»”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 251, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) La numirea în funcţie, prefectul şi subprefectul depun următorul jurământ în faţa Guvernului, respectiv a prim-ministrului sau a unui ministru desemnat, în limba română: «Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac cu bună-credinţă tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor judeţului ………………/municipiului Bucureşti. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!»”.

 

Art. 265 alin. (11)-(14) din Codul administrativ (introdus prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 265, după alin. (10) se introduc patru noi alineate, alin. (11)-(14), cu următorul conținut:

„(11) La nivelul instituţiei prefectului se înfiinţează funcţia de secretar general al instituţiei prefectului. Secretarul general al instituţiei prefectului este înalt funcţionar public şi se subordonează nemijlocit prefectului.

(12) Secretarul general al instituţiei prefectului este absolvent de studii superioare juridice, administrative sau ştiinţe politice.

(13) Secretarul general al instituţiei prefectului asigură stabilitatea funcţionării instituţiei prefectului, continuitatea conducerii şi realizarea legăturilor funcţionale între compartimentele instituţiei. Secretarul general al instituţiei prefectului sprijină activitatea prefectului în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 255 şi coordonează structura/structurile de specialitate prin care se realizează aceste atribuţii.

(14) Atribuţiile secretarului general al instituţiei prefectului se stabilesc prin hotărâre a Guvernului la propunerea ministerului care coordonează instituţia prefectului, cu avizul ministerului cu atribuţii în domeniul administraţiei publice”.

 

Art. 267 alin. (1) din Codul administrativ (modificat prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 267, alin. (1) prevdea:

„(1) În fiecare județ, respectiv în municipiul București funcționează un colegiu prefectural compus din prefect, subprefect și conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale, care sunt organizate sau au sediul în județul respectiv sau în municipiul București, după caz”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 267, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) În fiecare judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti funcţionează un colegiu prefectural compus din prefect, subprefect, secretarul general al instituţiei prefectului şi conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale, care sunt organizate sau au sediul în judeţul respectiv sau în municipiul Bucureşti, după caz”.

 

Art. 275 alin. (1^1) din Codul administrativ (introdus prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 275, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul conținut:

„(1^1) Ordinele prefectului sunt contrasemnate de către secretarul general al instituţiei prefectului. În cazul în care funcţia publică de secretar general al instituţiei prefectului nu este ocupată prin niciuna dintre modalităţile prevăzute de lege, contrasemnarea ordinelor prefectului se realizează de către conducătorul compartimentului juridic din instituţia prefectului”.

 

Art. 389 lit. b)-c) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ (abrogat prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la 389, lit. b)-c) prevdeau:

„Categoria înalților funcționari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre următoarele funcții publice:

(…)

b) prefect;

c) subprefect;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la 389, lit. b)-c) se abrogă.

 

Art. 389 lit. c^1) din Codul administrativ (introdus prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 389, după lit. c) se introduce o nouă literă, lit. c^1) cu următorul conținut:

„Categoria înalților funcționari publici cuprinde persoanele care sunt numite în una dintre următoarele funcții publice:

(…)

c^1) secretar general al instituţiei prefectului;”.

 

Art. 397 din Codul administrativ (modificat prin O.U.G. nr. 4/2021)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 397 prevdea:

„Art. 397 – Competența de emitere a actelor administrative privind raporturile de serviciu ale înalților funcționari publici

Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu ale înalților funcționari publici, precum și sancționarea disciplinară a înalților funcționari publici se fac, în condițiile legii, de către:

a) Guvern, pentru funcțiile publice prevăzute la art. 389 lit. b) și c);

b) prim-ministru, prin decizie, pentru funcțiile publice prevăzute la art. 389 lit. a) și d), cu excepția funcțiilor publice pentru care competența de numire este reglementată expres prin acte normative speciale”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 397 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 397 – Competenţa de emitere a actelor administrative privind raporturile de serviciu ale înalţilor funcţionari publici

Numirea, modificarea, suspendarea, încetarea raporturilor de serviciu ale înalţilor funcţionari publici, precum şi sancţionarea disciplinară a înalţilor funcţionari publici se fac, în condiţiile legii, de către prim-ministru, prin decizie, cu excepţia funcţiilor publice pentru care competenţa de numire este reglementată expres prin acte normative speciale”.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress