• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Buna-credință și standardele de conduită la pelasgi, în lumina teoriilor densușiene

George Vlăescu - ianuarie 6, 2023

În orice caz, așa cum rezultă din impresionantele cercetări ale lui Densușianu[19], dar și altor erudiți[20], pelasgii care și-au păstrat centrul originar în zona carpato-danubiană s-au extins în toate direcțiile geografice ale lumii preistorice, într-un arhipelag cultural de necuprins. Acolo, ei au instruit și educat populațiile găsite, le-au organizat în unități administrativ-teritoriale, le-au învățat scrierea și le-au dat legi, au pedepsit fărădelegile, au sporit concordia și bunăstarea oamenilor. De aceea, nici nu ne surprinde faptul că în epoca pre–homerică prezența pelasgilor era deja atestată pe teritoriile Eladei, Sumerului, Indiei, Greciei, Italiei ș.a.m.d. De altfel, Densușianu a demonstrat, cu peste un secol în urmă, că rasa pelasgilor a fost atât de nobilă în moravuri încât vechii grecii (danai)[21] o considerau primordială, adică coborâtă direct din titani, de aceeași origine cu zeii. Adevărul este, ne spune același ilustru jurist și istoric, că pelasgii au fost singurii din lumea antică timpurie care s-au bucurat de reputația unui popor de origine divină[22], Tot ei au fost incontestabili formatori de opinie prin legile lor străvechi, belagine (Leges belagines)[23], zise și legi ale naturii sau legile frumoase, cât și prin exemplele personale. Iar sub aspectul modelelor oferite de aceștia nu lipsesc nici personalitățile și celebri eroi ai lumii vechi – elini, ahei, mirmidoni, dorieni, frigienii etc. – care, la origini, erau pelasgi. Hercule, Ahile erau pelasgi, Orfeu, de asemenea[24]. Prometeu însuși era pelasg. Homer a scris în limba pelasgă și cu litere pelasge, ca și dascălul său Pronapid[25], numele și epitetele zeilor erau pelasge. Și toate acestea se petreceau cu mult timp înainte ca vechii grecii să cunoască scrierea ori pună piciorul pe pământurile Eladei[26].

Succesul rețetei educaționale al acestei lumi străvechi, care îmbină într-un mod unicat valorile morale (echitatea, justiția, buna-credință etc.), va răzbate peste secole, așa cum rezultă dintr-o serie de surse. De pildă, în descrierea istoricului Trog Pompeiu care a trăit în vremea lui August se vorbește de un rege pelasgo-get ce avea „sentimente de dreptate așa de înalte, încât în timpul când domnise dânsul, nimeni nu a servit unul altuia și nici nu a avut cineva vreo avere particulară, ci toate erau comune…”[27].

 Sigur că față de sistemul de organizare pelasg, care tindea către perfecțiune, am avea propensiunea logică de a crede că aceștia au avut la bază un drept pozitiv sofisticat sau ceea ce am numi astăzi un proiect fezabil și detaliat de dezvoltare socială. Ei bine, dovezile istorice, atâtea câte au mai rămas, ne arată contrariul și anume că erau organizați extrem de simplu. În general, în triburi răzlețe în cuprinsul cărora deciziile importante erau luate de adunarea poporului (democrație directă), iar în fruntea fiecărui trib se afla un „rege local” a cărui putere sporea doar în timpul conflictelor armate. Este adevărat că prin vicisitudinile istoriei la noi au ajuns puține informații legate de legislatorii și legile pelasgilor. Cu toate acestea s-au păstrat unele surse istorice care ne confirmă existența în anul 1400 î.Hr. a unui mare legislator, regele Zamolxa – tracul, slujitor al lui Zamolxis, care ar fi rescris legile belagine (le-a actualizat) deoarece, în opinia autorului, erau mult mai vechi[28], iar după Iordanes colecția de legi belagine se mai păstra încă în formă scrisă și în secolul VI d.Hr.[29]. Adevărate filozofii precreștine de înnobilare a gândirii, legile belagine erau centrate pe ideea realizării unei vieți armonioase și desăvârșite, erau puse în versuri și cântate, iar după unele opinii, au stat la baza dreptului roman și bizantin și poate chiar la baza întregii civilizații umane. Conținutul lor care, așa cum am arătat, s-a transmis din generație în generație la nenumărate culturi, putându-l repera în legile românilor de mai târziu – Lex antiqua Valachorum. De asemenea, după Densușianu, ele au fost cunoscute în documentele istorice ale Moldovei ca Legea Bătrână, în Țara Făgărașului, ca Lex Valachorum sau Jus et Consuetudo Vetus, ca Lege Dumnezeiască în Țara Românească, iar în Banat ca Jus Wolachie[30]. Astfel, legile belagine au ajuns până în epoca modernă sub denumirea de „legile pământului“ sau de legi ale „obiceiului pământului”[31], păstrându-și esența echității și, oarecum, a religiozității, motiv pentru care un autor contemporan remarcă faptul că acestea nu s-au pierdut, ci s-au transmis ca dovadă a continuității milenare a valahilor – urmași ai pelasgilor – în istorie[32].

Revenind însă la pelasgii antici, este lesne de înțeles că sistemul lor socio-normativ era bine elaborat de vreme ce Pitagora spunea „Călătorește la geți, nu ca să le dai legi, ci ca să tragi învățăminte de la ei”[33], iar romanii i-au copiat pe cât au putut. De altfel, în societatea geto-tracă coabitau libertățile și drepturile individuale cu cele colective, făcând loc prosperității economice într-o comunitate morală care respingea exploatarea umană. În timp ce la neamurile vecine (romani, greci, egipteni etc.) sclavagismul devenise principala sursă a economiei ajungând, așa cum se întâmplă și în societatea noastră modernă, prin așa-zisa „competiție economică”, care a ajuns să definească întreaga existență și gândire a firii umane.

A fost o civilizație în care buna-credința a fost adânc internalizată în forurile sufletești ale membrilor cetății printr-o educație bine chibzuită, iar această concluzie nu se deduce doar din profunzimea credinței religioase sau a legilor lor străvechi formatoare de caractere. Este un fapt istoric, este o realitate. Altminteri nu s-ar fi reflectat în virtuțile lor, virtuți care au fost confirmate de nenumărate mărturii istorice, inclusiv de Pausanias, care consemna că „…un pelasg a fost primul om cu o înfățișare frumoasă, nu în sens fizic, ci moral”[34], descriindu-i fără rezerve ca fiind cei mai drepţi oameni de pe pământ[35], dar și viteji[36], astfel că nu întâmplător li s-a atribuit epitetul de „divini” („dioi”)[37].

Alți autori[38], evocându-l pe Aristotel, vorbesc despre pelasgi sciți care, după Justinus, respectau dreptatea în chip natural, nu prin legi și respectiv de geți socotiți cei mai drepți dintre Traci. Tot aici mai putem vorbi și despre agatârși de pe Mureș ale căror obiceiuri și reguli de conduită erau asemănătoare cu cele ale tracilor, care învățau legile pe de rost, le puneau în versuri și le cântau[39], obicei pe care îl vom întâlni ulterior, e adevărat că într-o măsură mult mai mică, la romani, așa cum ne confirmă Cicero.


[19] Densușianu N., op.cit., pp. 914-915.

[20] În acest sens, a se vedea și Sãvescu N. Noi nu suntem urmașii Romei. Botoșani: Ed. Axa, 2003, pp. 33-38.

[21] Grecii vechi (danai) erau o populație venită în Grecia din Egipt. După mulții autori, în limbajul folosit de Homer, acheii erau identificați cu grecii, însă Stefanosky B. demonstrează științific că este vorba de pelasgi, subliniind faptul că la acea dată greaca nu exista ca unitate lingvistică scrisă, iar scrisul a fost dobândit de greci de la fenicieni abia 200 de ani mai târziu. Danaii (vechi greci) erau vorbitori de limbă egipto-danaică. A se vedea, Stefanosky B. Al Dabija., op.cit., pp. 8,10,14.

[22] Densușianu N., op.cit., p. 935.

[23] După unii autori legile belagine sau Leges Belagines, cum erau denumite de Iordanes, în Getica, aflate într-o colecție de 45 de legi, vin din timpuri imemoriale și „stau la baza civilizației umane” (Fontes II p.19), lucru confirmat de Strabon care ne vorbește codul turditanilor sau turdulilor vechi de 6000 de ani, precum și de Platon (Critias, II, 259). Există chiar și o legendă spune că aceste legi au fost primite de Zamolxe chiar de la zeiţa Hestia care ar fi condus regatul matriarhal al pelasgilor (Bălaşa D., op.cit., p. 5.).

[24] Ciornei M., op.cit. 13 ș.a.

[25] Stefanosky B. Al Dabija, Homer. Istoria pelasgă neștiută, op.cit., pp. 138-139, 153-182.

[26] Chiar și Vergiliu recunoaște anterioritatea pelasgilor, față de greci (danai), pe pământul Eladei (Vergiliu. Eneida. Traducere de Lovinescu E. București: Editura Tineretului, 1964, p.91 și nota 1 subsol).

[27] Trog Pompeiu evocat de Nicolae Densușianu în Dacia preistorică, op. cit., p. 516.

[28] Ciornei M., Op.cit., p.15. Apud. Iamblicus (33 d.e.n. Fontes I p. 19).

[29] Ibidem, p. 24.

[30] Densusianu N. Dacia Preistoricã, op.cit., p. 879.

[31] Ciornei M., op.cit., p. 20.

[32] Ibidem, p. 17.

[33] Pitagora. Legile morale și politice. București: Antet, 2010, p. 70.

[34] Citatul este după Iosif Constantin Drăgan în cartea Noi Tracii, Istoria multimilenară a neamului românesc, publicată la Craiova, Editura Scrisul Românesc, 1976, p. 69.

[35] Homer, „Iliada”, XIII. v. 6.

[36] Drăgan I.C. Noi, Tracii, Istoria multimilenară a neamului românesc.Vol.1. Op.cit., p.94-95, Apud. Homer.

[37] Ibidem, p.69, Apud. Homer, Iliada, X, 422-426, 441.

[38] Cernea E., Molcuț E., Istoria statului și dreptului românesc. Ediție revăzută și adăugită. București: Universul Juridic, 2006, p.11.

[39] Densusianu N., op.cit., p. 895. Apud. Aristotel, Pobl. Sect.-xix, 28.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3 4

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress