• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

iunie 2025
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Aspecte etice și juridice ale dezvoltării și utilizării roboticii și inteligenței artificiale. Protecția drepturilor omului în era globalizării și a digitalizării

Ramona Duminică - iulie 9, 2023

De curând, mai precis la data de 30 martie 2023, UNESCO a cerut din nou guvernelor să implementeze reguli de etică mult mai solide în IA, directoarea generală a organismului cultural şi ştiinţific al ONU, Audrey Azoulay, declarând la Paris că „aceasta este provocarea vremurilor noastre”, iar autoreglementarea acestei industrii nu este suficientă pentru a evita daunele etice cauzate de dezvoltarea continuă a sistemelor IA, fiind imperios necesară punerea în aplicare a Recomandării amintite mai sus. Reacția se datorează apelului a peste 1.000 de experţi care au cerut un moratoriu asupra noilor sisteme IA, principalele aspecte sesizate fiind discriminarea şi stereotipurile, la fel şi dezinformarea, protecţia datelor personale, a drepturilor omului şi a celor privind protecţia mediului[31].

Referitor la aceste tensiuni din ultimul timp, cu toții am auzit de scrisoarea deschisă, inițiată acum câteva săptămâni de către organizația Future of Life Institute, și semnată de 1000 de experți și personalități chiar în IA, printre care se numără și Elon Musk, co-fondator OpenAI. Prin această scrisoare se solicită o pauză de minim 6 luni în dezvoltarea unor sisteme de IA foarte evoluate, precum GPT – robotul conversațional al americanilor de la OpenAI, pe motivul declanșării unor potențiale riscuri pentru omenire și societate. În replică la acest moratoriu, co-raportorii Parlamentului European, printre care și românul Dragoș Tudorache[32], au inițiat o scrisoare publicată de influentul cotidian american Wall Street Journal[33] și comentată destul de mult de presa internațională, prin care se face un apel la nivel global, invocându-se faptul că nu este nevoie de pauză, ci de reguli. Pe această cale au fost invocați atât președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, cât și președintele SUA, Joe Biden, să convoace de urgență un summit internațional, în care liderii din toată lumea să discute un viitor cadru de reglementare și etică privind tehnologiile IA.

Potrivit raportorilor Parlamentului European, „potențialul este enorm în zona IA. Vrem, nu vrem, înțelegem sau nu înțelegem, inteligența artificială este deja prezentă în produsele și serviciile din jurul nostru, pe care le accesăm și trebuie să înțelegem că, investind în IA, investim de fapt în economia viitorului. Trebuie să înțelegem și ca țară felul în care încurajăm implementarea inteligenței artificiale în economie”[34].

Acesta este și scopul pentru care se depun eforturi foarte mari în vederea finalizării de către Parlamentul European a unei legi UE asupra inteligenței artificiale – Artificial Intelligence Act[35], un regulament menit să sprijine dezvoltarea și adoptarea unei IA de încredere, centrate pe om, asigurându-se în același timp sănătatea, siguranța și drepturile fundamentale ale oamenilor în conformitate cu valorile europene. Este un instrument propus de către Comisia europeană încă din data de 21 aprilie 2021, cu scopul declarat de a transforma Europa într-un centru global pentru o IA de încredere.

Experții susțin că avem nevoie de reglementare, iar IA ne-a demonstrat, într-adevăr, că viteza progresului tehnologic este mai rapidă și mai imprevizibilă decât s-au așteptat factorii de decizie din întreaga lume. În virtutea complexității efectelor pe care le poate genera IA, rămâne extrem de dificil demersul de finalizare a unui cadru de reglementare care să țină pasul cu evoluția tehnologiei. De altfel, încercarea legiuitorului european de a oferi un prim cadru juridic, un prim instrument legal obligatoriu în domeniul IA, devine cu adevărat o provocare ambițioasă pe piața mondială, având în vedere că în Statele Unite și China, progresul tehnologic își urmează cursul firesc în afara unui cadru de reglementare.

Chiar în această perioadă, pe masa liderilor europeni s-au aflat mai multe proiecte legislative care implică IA, la data de 28 aprilie 2023[36] grupurile politice din Parlamentul European ajungând la un acord provizoriu cu privire la Regulamentul UE privind inteligența artificială. La data de 14 iunie 2023 așa numita AI Act a fost aprobată cu 499 de voturi pentru, 28 împotrivă, 93 de abțineri de către Parlamentul European. Parlamentarii europeni au aprobat propunerea de regulament cu numeroase amendamente[37] care să asigură că sistemele de Inteligență Artificială sunt supravegheate de oameni, sunt sigure, transparente și nediscriminatorii. Astfel, Regulamentul va fi unul mult mai strict comparativ cu propunerea legislativă înaintată de Comisia Europeană.

De exemplu, sisteme precum ChatGPT vor trebui să dezvăluie conţinutul generat de Inteligenţa Artificială, să ajute la identificarea aşa-numitelor imagini deepfake de cele reale şi să asigure măsuri de siguranţă împotriva conţinutului ilegal. Totodată, AI Act va interzice „utilizarea intruzivă” a sistemelor IA de identificare biometrică „în timp real” în spații accesibile publicului, a sistemelor de clasificare biometrică care utilizează caracteristici sensibile precum cele de gen, rasă, etnie, statut de cetățenie, religie, orientare politică și a celor de poliție predictivă precum cele bazate pe profilare, locație sau comportament criminal din trecut. Trebuie menționat că sistemele de identificare biometrică la distanță vor putea fi utilizate de organele de drept pentru urmărirea penală doar a infracțiunilor grave și numai după autorizarea judiciară.

Urmare adoptării poziției de negociere de către Parlament, vor începe discuțiile cu țările UE în Consiliu cu privire la forma finală a legii. Astfel, propunerea de lege va intra în negocierile interinstituționale, între Parlamentul European, Consiliul UE și Comisia Europeană, ca inițiatoare a proiectului de legislație, obiectivul fiind să se ajungă la un acord până la sfârșitul acestui an.

Pe lângă consolidarea investițiilor publice și private în IA și pregătirea pentru schimbări socio-economice, reglementarea IA reprezintă cel de-al treilea pilon pe care se sprijină strategia UE pentru dezvoltarea IA. Regulamentul oferă și o definiție cuprinzătoare la art. 3, a sistemului de inteligență artificială (sistem de IA), acesta reprezentând „un software care este dezvoltat prin una sau mai multe dintre tehnicile și abordările enumerate în anexa I și care, pentru un anumit set de obiective definite de om, poate genera rezultate precum conținuturi, previziuni, recomandări sau decizii care influențează mediile cu care interacționează”. Printre obiectivele vizate de UE prin acest cadru de reglementare se numără: asigurarea unor standarde pentru ca sistemele de IA introduse și utilizate pe piața Uniunii să fie sigure și în concordanță cu legislația privind drepturile fundamentale dar și cu valorile Uniunii, asigurarea securității juridice pentru a facilita investițiile și inovarea în domeniul IA, consolidarea guvernanței și asigurarea efectivă a respectării legislației existente privind drepturile fundamentale, facilitarea dezvoltării unei piețe unice pentru sisteme de IA legale, sigure și de încredere, precum și prevenirea fragmentarii pieței interne.

Totodată, pentru reglementarea IA, Comisia Europeană propune o abordare bazată pe risc, făcându-se distincție între trei niveluri de risc: (i) un risc inacceptabil, (ii) un risc ridicat și (iii) un risc scăzut sau minim. De exemplu, în categoria nivelului de risc ridicat s-au identificat: infrastructurile critice, cum sunt, de exemplu, transporturile, care ar putea pune în pericol viața și sănătatea cetățenilor; formarea educațională sau profesională, care poate determina accesul la educație și traiectoria profesională a unei persoane (de exemplu, sistemul de notare utilizat în cadrul examenelor); componentele de siguranță ale produselor (de exemplu, o aplicație a IA utilizată în chirurgia robotică); ocuparea forței de muncă, gestionarea lucrătorilor și accesul la activități independente (de exemplu, software de selecție a CV-urilor pentru procedurile de recrutare); activitatea de asigurare a respectării legii care poate aduce atingere drepturilor fundamentale ale cetățenilor (de exemplu, evaluarea fiabilității probelor); administrarea justiției și procesele democratice (de exemplu, aplicarea legii în cazul unui set concret de date factuale).

Pe de altă parte, în categoria sistemelor IA cu risc limitat și risc scăzut s-a identificat, de exemplu, recunoașterea emoțiilor prin sistem IA într-un magazin care identifică reacțiile clienților la reclame pe baza expresiilor faciale. Totodată, sistemele de IA cum ar fi cele de tip chatbot, fac obiectul unor obligații minime de transparență, întrucât sunt menite să le permită celor care interacționează cu un astfel de conținut să ia decizii în cunoștință de cauză, astfel încât utilizatorul să decidă ulterior dacă va continua sau nu să utilizeze aplicația.

Apreciem ideea creionării unui cadru juridic prin intermediul unui Regulament și nu Directivă sau Recomandare, întrucât ne vom bucura de un instrument juridic de tipul hard law la nivelul UE, prin care se pot invoca în mod direct normele europene în fața instanțelor naționale sau europene, astfel cum prevede art. 288 din Tratatul privind funcționarea UE. Într-adevăr, piața unică digitală trebuie să facă obiectul unui veritabil proces de armonizare, de preferat prin regulamente.

Liderii europeni pornesc de la ideea că „a fi o putere globală înseamnă a fi lider în domeniul IA”[38], iar UE trebuie să-și folosească toate resursele în domeniul științific dar și în cel industrial, să stimuleze cercetarea și inovarea în dezvoltarea de tehnologii, platforme și aplicații care utilizează IA. Acest Regulament va deveni probabil un model pentru alte inițiative de reglementare în diferite tradiții și medii de reglementare din întreaga lume. Tocmai de aceea, modul în care se reglementează este esențial, întrucât statele membre nu au nevoie de „așezarea unui strat superficial” de reglementări peste cele existente, ci de asigurarea unui cadru juridic solid, centrat pe om și pe respectarea drepturilor și libertăților fundamentale. Au existat cazuri în care aplicațiile IA au afectat siguranța persoanelor sau drepturile fundamentale ale acestora, și avem în vedere chiar identificarea biometrică.

Brevitatis causa, în 2020 lanțul de magazine Mercadona din Spania a început utilizarea în cele 40 de magazine ale sale a unui sistem de recunoaștere facială pentru a identifica persoanele cu ordine de restricție și a celor cu cazier. Investigația Agenției Spaniole pentru Protecția Datelor a condus la amendarea Mercadona cu 2,252,000 euro deoarece identificarea facială s-a efectuat pentru toate persoanele aflate în magazine, respectiv clienți, angajați, copii, cerințele de transparență impuse de articolele 12 și 13 din Regulamentul GDPR fiind, de asemenea, violate[39].

Pe cale de consecință, sistemele de IA care sunt considerate o amenințare clară la adresa siguranței, vieții și drepturilor persoanelor vor fi strict interzise prin noile reglementări, incluzând aici și aplicațiile care manipulează comportamentul uman prin ocolirea liberului arbitru al utilizatorilor („social scoring”), sistemele care exploatează vulnerabilitatea persoanelor și sistemele care permit autorităților publice să creeze profiluri ori punctaje pe bază de comportament social. De asemenea, vor fi reglementate restricții specifice și garanții cu privire la utilizarea sistemelor de identificare biometrică la distanță în timp real, în scopul asigurării respectării legii.

Cert este că în toată această perioadă a existat o preocupare intensă și permanentă care a vizat dimensiunea etică, legislativă, socială și economică a IA, preocupări care se vor concretiza în cel mai scurt timp într-o lege a inteligenței artificiale, poate chiar într-un drept IA de sine stătător, capabil să potențeze capacitatea IA în atingerea obiectivelor sale de a aduce beneficii umanității.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[31] UNESCO cere reguli de etică mai solide privind inteligența artificială, 31.03.2023, disponibil la https://www.agerpres.ro/zig-zag/2023/03/31/unesco-cere-reguli-de-etica-mai-solide-privind-inteligenta-artificiala–1085125.

[32] Zamfir, Claudiu, Un europarlamentar român lucrează la Legea UE asupra inteligenței artificiale: Scriem reguli pentru tehnologiile de genul ChatGPT, 18.04.2023, la https://www.startupcafe.ro/taxe/lege-inteligenta-artificiala-uniunea-europeana-europarlamentar-roman-chatgpt.htm.

[33] Schechner, Sam, ChatGPT and Advanced AI Face New Regulatory Push in Europe European legislators to add new provisions for powerful AI to pending bill, 17.04.2023, disponibil la https://www.wsj.com/articles/chatgpt-and-advanced-ai-face-new-regulatory-push-in-europe-16e3282c.

[34] Un europarlamentar român coordonează, în Parlamentul European, proiectul de regulament AI Act, prin care Uniunea Europeană își propune să fie primul spațiu care reglementează tehnologiile de inteligență artificială, la nivel mondial. „Scriem reguli pentru reglementarea tehnologiilor de genul ChatGPT, acele obligații de transparență, de etică, pe care producătorii vor trebui să și le asume dacă vor vrea să pună pe piață aceste tehnologii”, conform europarlamentarului Dragoș Tudorache, unul dintre cei doi raportori ai Parlamentului European pentru AI Act.

[35] Propunere de REGULAMENT AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI DE STABILIRE A UNOR NORME ARMONIZATE PRIVIND INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ (LEGEA PRIVIND INTELIGENȚA ARTIFICIALĂ) ȘI DE MODIFICARE A ANUMITOR ACTE LEGISLATIVE ALE UNIUNII – COM/2021/206, la https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:52021PC0206.

[36] AI Act: a step closer to the first rules on Artificial Intelligence, 11.05.2023, disponibil la https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20230505IPR84904/ai-act-a-step-closer-to-the-first-rules-on-artificial-intelligence.

[37] Amendamentele adoptate de Parlamentul European la 14 iunie 2023 referitoare la Propunerea de regulament al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială (Legea privind inteligența artificială) și de modificare a anumitor acte legislative ale Uniunii (COM(2021)0206 – C9-0146/2021 – 2021/0106(COD), disponibile la https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0236_RO.html.

Reglementările UE privind inteligenţa artificială ar putea afecta Europa – scrisoare deschisă, 30.06.2023, disponibilă la https://www.economica.net/reglementarile-ue-privind-inteligenta-artificiala-ar-putea-afecta-europa-scrisoare-deschisa_679018.html.

[38] Viitorul inteligenței artificiale: planul Parlamentului pentru UE, 27.04.2022, la https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/priorities/inteligenta-artificiala-in-ue/20220422STO27705/viitorul-inteligentei-artificiale-planul-parlamentului-pentru-ue.

[39] Adrian Groza, George Bara, Cristina Belba, Aurelian Ionescu, Marian Iurian, Camelia Lemnaru, Luciana Morogan, Eugen Popescu, Elaborarea cadrului strategic național în domeniul inteligenței artificiale. Analiza reglementărilor pentru domeniul inteligenței artificiale, 21.12.2021, la https://www.adr.gov.ro/wp-content/uploads/2022/03/Analiza-reglementarilor-pentru-domeniul-inteligentei-artificiale.pdf.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3 4 5

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

iunie 2025
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress