• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

iunie 2025
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Aspecte etice și juridice ale dezvoltării și utilizării roboticii și inteligenței artificiale. Protecția drepturilor omului în era globalizării și a digitalizării

Ramona Duminică - iulie 9, 2023

Oamenii trebuie să depășească această anxietate cu privire la viitorul pieței muncii și să conștientizeze că au mai existat astfel de stări de panică încă de la începutul primei revoluții industriale (Industria 1.0. – 1760-1840), perioadă caracterizată prin trecerea de la focalizarea pe munca manuală efectuată de oameni și ajutată de animalele de muncă, la o formă mai optimizată a muncii, efectuată de oameni dar prin utilizarea unor mașini precum motoarele cu apă, cu aburi etc. Evoluția socio-economică ne-a demonstrat că, în realitate, locurile de muncă au crescut. Și aici am putea exemplifica perioada în care s-a inventat mașina cu aburi și a înlocuit roțile cu apă ca sursă de energie în producție în anul 1800, motiv pentru care, deși se preconiza că acest lucru va duce la scăderea numărului de muncitori în producție, sectorul s-a extins de șapte ori, de la 1,2 milioane de locuri de muncă în 1830, la 8,3 milioane până în 1910. Dacă ne raportăm la sectorul agriculturii, domeniu în care era implicată mai mult de jumătate din forța de muncă existentă la începutul anilor 1900, vom constata că, în prezent, datorită mecanizării și digitalizării exploatării culturilor regăsim mai puțin de 2% din populație implicată în acest sector, ceea ce nu înseamnă însă că oamenii nu s-au reorientat către alte sectoare care, dimpotrivă, au creat mai multe locuri de muncă, cumva situația echilibrându-se pe parcurs.

Dacă ne raportăm la perioada Industriei 2.0 (1870-1914), cea de-a doua revoluție industrială, cunoscută ca revoluția tehnologică, vom constata că și aceasta a condus la transferul mai rapid al oamenilor și al ideilor prin dezvoltarea rețelelor feroviare extinse sau telegraf, electricitatea fiind din ce în ce mai prezentă în ariile de producție, ceea ce a permis electrificarea fabricii și linia de producție modernă. Totodată, Industria 3.0, care a avut loc la sfârşitul secolului XX sub denumirea de revoluţia digitală, a marcat profund evoluția umanității prin apariția calculatoarelor și a automatizării, acestea acaparând „scena” industrială.

Se pare că am bifat și „a patra revoluție industrială”, cunoscută și sub denumirea de Industria 4.0., introdusă pentru prima dată în 2015 de către Klaus Schwab, președintele executiv al Forumului Economic Mondial, într-un articol din Foreign Affairs. Termenul reprezintă a patra epocă industrială majoră de la Revoluția industrială inițială a secolului al XVIII-lea și „se caracterizează printr-o fuziune a tehnologiilor, fuziune care estompează liniile dintre sferele fizice, digitale și biologice”. A patra (r)evoluție mizează pe automatizare și schimbul de date în tehnologii și procesele de fabricație care includ sistemele ciber-fizice (CPS), internetul lucrurilor (IoT), internetul industrial al lucrurilor (IIoT), cloud computing, calculul cognitiv și inteligența artificială[24].

Dacă o privim ca pe o evoluție, și nu ca pe o revoluție, vom înțelege că în această eră a digitalizării, toată abundența izvorâtă din IA va extinde de fapt noi zone de lucru și interes pe piața muncii. Să luăm exemplul Germaniei și Japoniei, care deși sunt cele mai automatizate țări din lume, au reușit să scadă rata șomajului. De curând, Federația Internațională de Robotică (International Federation of Robotics – IFR) anunța că și India intră în top zece țări din lume în ceea ce privește instalațiile anuale de roboți, în timp ce stocul de roboți operaționali de pe tot globul a atins un nou record de aproximativ 3,5 milioane de unități, iar valoarea instalațiilor a ajuns la aproximativ 15,7 miliarde USD. Mai mult decât atât, într-un studiu realizat în anul 2016 de către Masachussetts Institute of Technology, se arată că o colaborare om-robot poate fi mai eficientă cu 85% decât munca realizată doar de om sau doar de robot[25]. Tocmai de aceea vorbim de nevoia unor competențe hibride, de formare și educație, astfel încât să integrăm în mod armonios și avantajos IA în viața noastră, amplificând bunăstarea omenirii și bucurându-ne de progres, componenta umană fiind esențială.

Ca răspuns la toate aceste provocări, riscuri dar și oportunități, sunt necesare măsuri legislative urgente pentru a se asigura protecția drepturilor fundamentale și siguranța utilizatorilor, precum și încrederea în dezvoltarea și „îmbrățișarea” IA, reglementări care se află pe ordinea de zi a legiuitorului european și pe care le vom dezvolta în secțiunea următoare, atingând istoricul și tendințele de reglementare atât la nivel internațional, dar și unional, acestea fiind „oglinda” în care se va reflecta și va evolua noua realitate legislativă și la nivel național.

 

REGLEMENTAREA INTELIGENȚEI ARTIFICIALE (IA) LA NIVEL INTERNAȚIONAL ȘI UNIONAL. STRATEGII ȘI PERSPECTIVE JURIDICE ÎN ARHITECTURA GLOBALĂ DE DECIZIE ȘI INFLUENȚĂ A VIITORULUI IA

 

Inteligența artificială este considerată un element central al transformării digitale a societății și a devenit o prioritate la nivel global, globalizarea accentuând tendințele de universalizare/uniformizare în reglementare, iar digitalizarea accentuând la rândul ei globalizarea. Factorul determinant în evoluția globalizării l-a reprezentat chiar revoluția în IA, în prezent acest fenomen având un impact deosebit asupra relațiilor internaționale și mai ales asupra reglementărilor regionale și mondiale[26]. Acest lucru se datorează faptului că globalizarea universalizează, coagulează principiile și strategiile de reglementare, de viziune și tinde spre omogenizarea într-o singură cultură, cu respectarea, identității naționale și a suveranității. Desigur că se nasc o serie de argumente pro și contra față de impactul acestui fenomen fulminant, însă este o realitate pe care inevitabil trebuie să o „îmbrățișăm”, contopită fiind cu evoluția IA. De altfel, foarte multe reglementări regionale sau naționale „își trag seva” din aceste reglementări comune creionate de organismele internaționale, domeniul IA fiind vizat cu prioritate în ultimii ani.

Am putea spune că statele se găsesc încă la începutul drumului către descoperirea și valorificarea beneficiilor IA, contrabalansate de riscul afectării drepturilor și libertăților omului, identificarea unui echilibru în acest sens și realizarea unui „construct” juridic în domeniu reprezentând un punct sensibil aflat pe „masa” internațională dar și cea regională a negocierilor.

Încă din anul 2016 mai multe state își asumau strategii de alocare și „injectare” a unor sume mari în dezvoltarea IA, printre care SUA, Canada, China, Japonia, Rusia[27]. Prima țară care a adoptat o strategie națională pentru IA a fost Canada, alocând în martie 2017, un buget de 125 milioane de dolari canadieni pentru primii cinci ani de implementare. Japonia este a doua țară care a adoptat o strategie IA după Canada, în martie 2017 lansând „Strategia pentru tehnologia inteligenței artificiale” și dezvoltând un model simbol, cu o valoare unică de inovare, ce a condus la acapararea piețelor industriilor audio-video, auto sau de comunicații, dar și crearea unui ecosistem productiv și versatil care interconectează multiple domenii, fiind în permanență cu un pas înaintea evoluțiilor globale. În iulie 2017, China și-a afirmat cu tărie ambiția de a deveni liderul global în cercetare și în dezvoltarea IA până în anul 2030, Guvernul chinez adoptând „Planul de dezvoltare a generației următoare de inteligență artificială”, care viza alocarea unor bugete de ordinul miliardelor de dolari pentru susținerea proiectelor IA.

Deși, potrivit Federației Internaționale de Robotică, în prezent, India intră în top zece țări din lume în ceea ce privește instalațiile anuale de roboți, aceasta a mizat inițial pe o viziune moderată asupra intențiilor sale privind IA, prin „Strategia națională pentru inteligența artificială” propunându-și să devină „atelierul a 40% din lume”, respectiv furnizorul de soluții IA la cerere pentru economiile în curs de dezvoltare și dezvoltate din lume.

Nici liderii UE nu au pierdut start-ul, iar în acest sens trebuie amintită și Rezoluția Parlamentului European din 16 februarie 2017 conținând recomandări adresate Comisiei referitoare la normele de drept civil privind robotica, aceasta fiind un prim semnal de alarmă cu privire la evoluțiile fulminante ale IA care trebuie subsumate unor principii etice și juridice, prin definiții comune la nivelul Uniunii privind sistemele cibernetico-fizice sau roboții inteligenți autonomi, astfel încât să se asigure că normele de drept civil din domeniul IA sunt în conformitate cu Regulamentul privind protecția datelor și că sunt atinse domenii precum: răspunderea civilă pentru prejudiciile cauzate de roboți, proprietatea intelectuală și fluxul de date, standardizarea, ocuparea forței de muncă și coordonarea instituțională și supravegherea.

După numeroase studii și cercetări, Comisia Europeană a adoptat în anul 2018 „Comunicarea privind inteligența artificială”, care viza numeroase măsuri pentru dezvoltarea capacităților tehnologice la nivelul UE. De altfel, la acel moment se recunoștea faptul că UE era în urmă în domeniul investițiilor în IA, cu un buget de cca 2,4-3,2 miliarde euro, comparativ cu 6,5-9,7 miliarde în Asia și 12,1-18,6 miliarde în America de Nord. Desigur că, alături de eforturile comune pentru transformarea digitală la nivelul UE, statele membre au adoptat si strategii naționale, în special Marea Britanie, Polonia, Suedia, Danemarca, Finlanda, Estonia sau Letonia.

Totodată, în aprilie 2018, statele membre UE au semnat „Declarația de cooperare privind inteligența artificială”, declarație prin care statele semnatare, printre care și România, se angajau să depună eforturi pentru o abordare europeană cuprinzătoare și integrată, să sprijine finanțarea dezvoltării IA, să coopereze în privința consolidării centrelor de cercetare, să sprijine schimbul de bune practici, transferul de informații și accesul administrațiilor publice, profesioniștilor, IMM-urilor la astfel de evoluții și instrumente digitale, pentru o abordare comună a provocărilor IA, dar și pentru aspirația ocupării unui loc semnificativ în arhitectura globală de decizie a viitorului IA.

Totodată, la data de 19 februarie 2020, Comisia a publicat „Cartea alba privind IA – O abordare europeană a excelenței și a încrederii”[28], prin care se angaja să permită progresul științific, să mențină poziția de lider tehnologic al UE și să asigure că noile tehnologii se află în serviciul tuturor europenilor, le îmbunătățește viața și le respectă drepturile, bunăstarea societății bazându-se din ce în ce mai mult pe valoarea creată de date. De altfel, la data de 20 octombrie 2020, Parlamentul European a adoptat trei rezoluții în domeniul IA, respectiv: Rezoluția conținând recomandări adresate Comisiei privind cadrul de aspecte etice asociate cu inteligența artificială, robotica și tehnologiile conexe, Rezoluția referitoare la drepturile de proprietate intelectuală pentru dezvoltarea tehnologiilor din domeniul inteligenței artificiale și Rezoluția conținând recomandări adresate Comisiei privind regimul de răspundere civilă pentru inteligența artificială.

Ulterior, la data de 9 martie 2021, Comisia Europeană a adoptat comunicarea cu titlul Busola pentru dimensiunea digitală 2030: modelul european pentru deceniul digital, care și-a propus să ofere o viziune asupra a ceea ce înseamnă o transformare digitală de succes până în 2030. Tot acest context a creat premisele inițierii la data de 21 aprilie a Propunerii de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială (Regulamentul privind inteligența artificială) și de modificare a anumitor acte legislative ale Uniunii, iar pe lângă aceasta, o inițiativă privind adaptarea normelor în materia răspunderii la era digitală și la inteligența artificială, urmând ca în iunie 2021 să fie inițiată o propunere de regulament în materia siguranței generale a produselor.

Și la nivelul Consiliului Europei s-au făcut demersuri, la data de 4 decembrie 2018 Comisia Europeană pentru Eficiența Justiției (CEPE) adoptând Carta etică europeană privind utilizarea inteligenței artificiale în sistemele judiciare și mediul lor, prin care s-au creionat cinci principii etice sub forma unui ghid cu privire la abordarea IA pentru factorii de decizie, respectiv: principiul respectării drepturilor fundamentale, principiul nediscriminării, principiul calității și securității, principiul transparenței, neutralității și integrității intelectuale.

La data de 12 februarie 2019, Departamentul Apărării Statelor Unite anunța, într-o conferință, lansarea primei sale strategii privind IA, sincronizată cu dorința și afirmarea liderilor americani de a-și menține supremația în domeniul IA. De altfel, au existat încă din anul 2016 documente care argumentau prioritatea strategică a IA pentru SUA, fiind formulate încă de atunci 23 de recomandări pentru consolidarea rolului de lider global, printre care „înțelegerea și luarea în considerare a implicațiilor etice, legale și sociale ale inteligenței artificiale” sau „asigurarea siguranței și securității sistemelor de IA”, utilizarea IA în aplicațiile militare creând cea mai mare provocare de natură legală și etică în războaiele viitorului. Strategia IA lansată în 2019 sub denumirea „Folosirea IA pentru promovarea securității și prosperității” a dezvoltat și aspecte precum necesitatea securității cibernetice și a sistemelor de armament, sub considerentul că aplicațiile militare sunt justificate de tendința altor națiuni, precum China și Rusia, de a face investiții semnificative în IA.

În noiembrie 2021, cele 193 de state membre ale UNESCO au adoptat „Recomandarea privind etica inteligenței artificiale”[29], acesta devenind un prim acord global în etica IA, un prim „set” de standarde comune, universale, izvorâte din fenomenul globalizării. Nucleul Recomandării rezidă în ideea că IA trebuie să fie centrată pe om și să servească interesului omenirii. La baza fundamentării acestei Recomandări au stat, desigur, instrumentele cadrului internaţional al drepturilor omului, respectiv Declaraţia Universală a Drepturilor Omului (1948), inclusiv Convenţia privind statutul refugiaţilor (1951), Convenţia privind discriminarea (1958), Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială (1965), Pactul internaţional cu privire la drepturile civile și politice (1966), Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale (1966) etc.

Scopul declarat a fost acela al definirii unor politici și cadre de reglementare care să asigure o utilizare echitabilă a IA, cu respectarea drepturilor omului, fiind construită în jurul a patru valori de susținere a unei IA etice: respectarea, protecția și promovarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale și a demnității umane, prosperitatea mediului și a ecosistemului, asigurarea diversității și incluziunii și traiul în societăți pașnice, juste și interconectate.

De asemenea, Recomandarea include 10 principii care guvernează reglementarea eticii în IA[30], respectiv: proporționalitate, siguranță și securitate, corectitudine, sustenabilitate, dreptul la confidențialitate și protecția datelor, supravegherea și determinarea umană, transparență și explicabilitate, responsabilitate, conștientizare și educare, precum și guvernare adaptativă și colaborare. Prin această Recomandare s-a cristalizat un cadru universal de valori, principii și acţiuni care să ghideze statele în creionarea legislaţiei, politicilor sau a altor instrumente cu privire la IA în conformitate cu dreptul internaţional, fiind puse sub protecție drepturile omului și libertăţile fundamentale, demnitatea umană și egalitatea, inclusiv egalitatea de gen. Perspectiva Recomandării este aceea de a proteja interesele generaţiilor prezente și viitoare, de a conserva mediul, biodiversitatea și ecosistemele și de a respecta diversitatea culturală în toate etapele ciclului de viaţă al sistemului IA, fiind încurajat dialogul multidisciplinar și construirea de consens cu privire la aspectele etice legate de sistemele IA.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[24] Popa, Daniela, Roboții nu înlocuiesc oamenii!, disponibil la https://www.totaltech.ro/noutati/robotii-nu-inlocuiesc-oamenii.

[25] INDUSTRIA 4.0 – Nu este o revoluție, este o evoluție!, disponibil la https://www.greensoft.ro/industria-4-0/.

India’s Robot Boom Hits All-Time High, Frankfurt, 03.05.2023, disponibil la https://ifr.org/ifr-press-releases/news/indias-robot-boom-hits-all-time-high, Top 5 Robot Trends 2023, International Federation of Robotics reports, Frankfurt, Feb 16, 2023 – https://ifr.org/ifr-press-releases/news/top-5-robot-trends-2023.

[26] Purdă, Nicolae, Diaconu, Nicoleta, Protecția juridică a drepturilor omului, Ediția a III-a, Universul Juridic, București, 2016, pp. 53-55.

[27] Iancu, Niculae, Noua strategie privind inteligenţa artificială a Pentagonului şi etica roboţilor ucigaşi, 18.02.2019, disponibil la https://monitorulapararii.ro/noua-strategie-privind-inteligenta-artificiala-a-pentagonului-si-etica-robotilor-ucigasi-1-12514.

[28] White Paper on Artificial Intelligence: a European approach to excellence and trust, 19.02.2020, disponibil la https://commission.europa.eu/publications/white-paper-artificial-intelligence-european-approach-excellence-and-trust_en.

[29] UNESCO, RECOMANDARE PRIVIND ETICA INTELIGENŢEI ARTIFICIALE, adoptată la 23.11.2021, disponibil la https://www.cnr-unesco.ro/uploads/media/f1077_recomandari-unesco-ai-site.pdf.; https://www.cnr-unesco.ro/ro/activitate/recomandarea-unesco-privind-etica-inteligentei-artificiale.

[30] La 14 decembrie 1955, Adunarea generală a ONU a decis, prin rezoluţia A/RES/995 (X), admiterea României ca membru ONU. În noua sa calitate, de ţară donatoare de asistenţă pentru dezvoltare, începând cu anul 2007, România se implică într-o nouă formă de cooperare cu ONU, prin parteneriatul dezvoltat de ţara noastră cu un număr important de instituţii ale ONU, cu activitate în domeniul dezvoltării. România, prin prezenţa sa în diferite organe ale ONU, are posibilitatea de a participa la procesul decizional din cadrul organizaţiei mondiale, cu influenţe asupra situaţiei internaţionale la nivel global şi în zone geografice apropiate.

A se vedea și https://www.mae.ro/node/1588.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2 3 4 5

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • Supliment 2016
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

iunie 2025
L Ma Mi J V S D
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress