Aprobarea normelor privind avizarea și autorizarea soluțiilor informatice din cadrul instanțelor judecătorești (OMJ nr. 1554/C/2024)
Redacția ProLege - august 11, 2024Actul publicat în Monitorul Oficial | Preambul | Sumar |
Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 1544/C/2024 pentru aprobarea Normelor privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti
(M. Of. nr. 764 din 5 august 2024) |
În acord cu:
– art. 131 alin. (5) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară. Având în vedere:
– Nota internă nr. 8/52.834/2023;
– Referatul de aprobare nr. 12/52.834/2023.
În temeiul:
– art. 6 pct. VIII subpct. 8 și ale art. 13 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției.
|
Se aprobă Normele privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti. |
În M. Of. nr. 764 din 5 august 2024 s-a publicat Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 1544/C/2024 pentru aprobarea Normelor privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti.
Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ:
Art. 1
Se aprobă Normele privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXĂ:Normele privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti
1. Introducere
Luând seama de proiectele de investiţii derulate în scopul dezvoltării şi optimizării infrastructurii de date a sectorului judiciar, de exemplu J-DCs, ECRIS V etc., în contextul alinierii paradigmei operaţionale cross-sector la standardele specifice domeniului IT şi a comunicaţiilor de date, Ministerul Justiţiei, prin Direcţia tehnologia informaţiei, cu consultarea Consiliului Superior al Magistraturi, prin compartimentul de specialitate informatică din cadrul acestuia, şi a specialiştilor IT-şef din cadrul compartimentelor de specialitate ale curţilor de apel, a elaborat prezentele norme privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a aplicaţiilor/soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti.
(…)
3. Scop
În scopul constituirii unui sistem informatic judiciar unitar şi al protecţiei infrastructurilor IT şi de comunicaţii de date-suport, prezentele norme stabilesc procedura privind avizarea şi autorizarea, sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, a soluţiilor informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti.
Instrumentul astfel creat promovează un cadru de lucru colaborativ pentru implementarea proiectelor informatice dezvoltate de către specialiştii IT din instanţele judecătoreşti, exploatarea în sistemul judiciar a unor soluţii informatice calitative şi sigure din punct de vedere tehnic, care să corespundă nevoilor funcţionale şi operaţionale identificate în instanţele de judecată, respectiv unificarea celor cu funcţii similare.
4. Criterii tehnice şi de securitate
În scopul avizării/autorizării, aplicaţiile/soluţiile informatice dezvoltate de specialişti IT din cadrul instanţelor judecătoreşti, care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operaţional la nivel naţional, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii tehnice şi de securitate:
(…)
5. Procedura de avizare
5.1.Comisia de evaluare a soluţiilor/aplicaţiilor informatice (CESI)
Componenţa nominală şi mandatul CESI se aprobă prin ordin/decizie comună al/a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), Ministerului Justiţiei (MJ) şi Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).
CESI este compusă din specialiştii IT-şef din cadrul curţilor de apel, specialistul IT-şef al ÎCCJ, şeful Serviciului informatică şi statistică judiciară din cadrul CSM, reprezentanţi ai funcţiilor de business (i.e. judecători, cu funcţii de conducere, grefieri-şefi/prim-grefieri/grefieri) desemnaţi de ÎCCJ şi, respectiv, CSM, precum şi un specialist IT din cadrul Direcţiei tehnologia informaţiei (DTI) a Ministerului Justiţiei.
La prima şedinţă de lucru membrii CESI:
– vor alege, din rândul lor, un coordonator al comisiei;
– vor desemna, din rândul lor, secretariatul comisiei.
CESI va adopta proceduri de lucru interne, în raport cu prezentele norme şi, respectiv, în limita mandatului cu care a fost învestită.
Procedurile de lucru interne vor cuprinde, în mod obligatoriu:
– criteriile referitoare la constituirea cvorumului, care nu poate fi stabilit sub valoarea de 50% + 1 din numărul total de membri;
– criteriile de selecţie şi mecanismul de participare la lucrările comisiei, respectiv la evaluarea proiectelor, a altor specialişti IT sau experţi din sistemul judiciar sau din afara lui;
– compartimentalizarea rolurilor şi partajarea responsabilităţilor între acestea, după caz, pe parcursul evaluării aplicaţiilor/soluţiilor informatice, de exemplu, business analist, code reviewer, responsabil pentru alinierea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 etc.
5.2.Evaluarea proiectului
(1) 5.2.1. Depunerea proiectului
Proiectul prevăzut în anexa A, semnată olograf sau electronic de specialistul IT, desemnat persoană de contact şi, respectiv, de conducerea instanţei din care acesta face parte, se transmite pe adresa de corespondenţă electronică funcţională secretariat.cesi@just.ro şi se încarcă în platforma online descrisă la pct. 8.
(2) 5.2.2. Evaluarea administrativă şi tehnică a proiectului
Pentru proiectele care vizează introducerea în circuitul operaţional la nivel naţional a aplicaţiei/soluţiei informatice de referinţă, evaluarea sub aspect tehnic şi al securităţii tehnologiei informaţiei, inclusiv a modului în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la pct. 4 subpct. 4.1, 4.2, 4.4 şi 4.5, se realizează pe baza documentaţiei prevăzute la pct. 4 subpct. 4.3.
Pe parcursul acestei etape CESI poate adresa întrebări de clarificare, în scris sau în cadrul unor interviuri desfăşurate prin videoconferinţă sau, după caz, în format hibrid, şi poate solicita completarea unor documente relevante în scopul evaluării.
Întrebările de clarificare şi răspunsul formulat la acestea vor fi consemnate în anexele C şi D. Aspectele vizate de anexele A şi D sunt minime şi obligatorii, CESI având mandat în ceea ce priveşte completarea acestora cu alte criterii de evaluare, relevante în raport cu particularităţile aplicaţiei/soluţiei informatice supuse evaluării.
(3) 5.2.3. Emiterea recomandării
În raport cu rezultatele evaluării proiectului şi, implicit, a aplicaţiei/soluţiei informatice, CESI va înainta DTI (secretariat.cesi@just.ro) recomandarea favorabilă, după caz, însoţită de anexele A, C şi D.
Totodată, în funcţie de specificul, complexitatea şi funcţiile aplicaţiei/soluţiei informatice de referinţă, CESI va analiza necesitatea cedării drepturilor patrimoniale de autor către o instituţie centrală.
În cazul folosirii tehnologiilor RPA (eng. Robotic Process Automation), CESI va solicita, după caz, un punct de vedere de la direcţiile juridice privind respectarea dispoziţiilor legale şi regulamentare incidente referitoare la etapele administrative de verificare/validare a înscrisurilor.
5.3. Avizarea şi derularea proiectului
Luând act de concluziile şi recomandarea CESI, dacă nu sunt formulate întrebări de clarificare sau nu se solicită completarea unor documente sau aspecte din recomandarea CESI, DTI va emite avizul tehnic şi de securitate pentru aplicaţia/soluţia informatică de referinţă, respectiv recomandarea privind introducerea în circuitul operaţional naţional a acesteia.
Avizul se comunică instanţelor de judecată, împreună cu ordinul ministrului justiţiei privind constituirea grupului de lucru (GL) pentru dezvoltarea aplicaţiei/soluţiei informatice de referinţă (anexa B), după caz, şi/sau pentru introducerea acesteia în circuitul operaţional naţional.
În termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, fişele de post ale specialiştilor IT nominalizaţi în GL vor fi actualizate cu atribuţiile stabilite prin ordin al ministrului justiţiei şi vor fi supuse circuitului de avizare.
Avizul DTI, anexa A, în formă consolidată după etapa evaluării de către CESI, respectiv ordinul privind constituirea grupului de lucru se publică pe intranet.just.ro şi platforma online descrisă la pct. 8.
6. Avizarea şi derularea proiectelor privind dezvoltarea unor soluţii informatice de interes local
În scopul dezvoltării aplicaţiilor/soluţiilor informatice care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operaţional local, trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
(…)
9. Dreptul de proprietate intelectuală
Pentru toate soluţiile informatice dezvoltate de specialiştii IT din cadrul instanţelor judecătoreşti, care au parcurs cu succes circuitul de avizare/autorizare, proprietarul drepturilor patrimoniale de autor va ataşa la proiectul informatic o licenţă pentru utilizarea aplicaţiei/soluţiei informatice de către alte entităţi, în acord cu modelul prevăzut în anexa A.3.
10. Anexe
Anexele A, A1, A2, A3, B, C şi D fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA nr. 1: ANEXA A
Proiect privind
|_| dezvoltarea unei aplicaţii/soluţii informatice noi
|_| introducerea în circuitul operaţional la nivel naţional a unei aplicaţii/soluţii informatice existente
ANEXA nr. 1^1: ANEXA A.1 – Acord-cadru cu privire la drepturile patrimoniale de autor
ANEXA nr. 1^2: ANEXA A.2 – Acord-cadru de parteneriat
ANEXA 1^3: ANEXA A.3 – Licenţă pentru utilizarea aplicaţiilor din sistemul judiciar
ANEXA nr. 2: ANEXA B – [Model-cadru de ordin al ministrului justiţiei pentru constituirea unui grup de lucru]
ANEXA nr. 3: ANEXA C
Evaluarea administrativă a proiectului privind
|_| dezvoltarea unei aplicaţii/soluţii informatice noi
|_| introducerea în circuitul operaţional la nivel naţional a unei aplicaţii/soluţii informatice existente
ANEXA nr. 4: ANEXA D
Evaluarea tehnică a proiectului privind
|_| dezvoltarea unei aplicaţii/soluţii informatice noi
|_| introducerea în circuitul operaţional la nivel naţional a unei aplicaţii/soluţii informatice existente
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- aprilie 2025
- martie 2025
- februarie 2025
- ianuarie 2025
- decembrie 2024
- noiembrie 2024
- octombrie 2024
- septembrie 2024
- august 2024
- iulie 2024
- iunie 2024
- mai 2024
- aprilie 2024
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- Supliment 2021
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- Supliment 2016
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.