• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Analiza reuniunii speciale a Consiliului European din iulie 2020: schimbări instituționale și Comisia Europeană

Valentin Rîpeanu - iulie 4, 2021

Pandemia COVID-19 a generat o criză la nivel mondial, fără precedent, cu evoluții rapide în domeniul sănătății publice, care au pus o presiune enormă asupra economiilor tuturor țărilor membre ale Uniunii Europene. Acest lucru a dus, la rândul său, la exercitarea unor presiuni asupra guvernelor și liderilor europeni pentru a găsi soluții și a atenua, totodată, impactul economic puternic al acestei crize. În concluziile reuniunii speciale a Consiliului European din 17-21 iulie 2020, Consiliul European explică faptul că trebuie adoptate măsuri de urgență pentru a preveni „prăbușirea economiei” și pentru „atenuarea daunelor socio-economice”[1].

Chiar dacă subiectele discutate au fost legate de economie, în special sub forma a două pachete economice ‒ Cadrul Financiar Multianual (CFM) și un efort de redresare în contextul Next Generation EU (NGEU) ‒, implicațiile lor nu sunt limitate doar la economie, ci fac atingere ordinii instituționale și constituționale a Uniunii Europene. Faptul că sunt necesare schimbări pentru a adapta Uniunea Europeană la aceste noi provocări economice nu este ascuns de Consiliu, care afirmă că, pentru a face față daunelor sociale și economice, sunt necesare transformări, convergență și reziliență.

Pentru a implementa CFM și NGEU, au fost propuse mai multe inovații instituționale care au impact asupra funcționării și rolului Comisiei Europene. Rolul în schimbare al Comisiei în contextul acestei crize, indiferent dacă este complet temporară sau inspirată de o schimbare durabilă, a fost subliniat de președintele Comisiei în discursul său, când von der Leyen a declarat: „prin poziția unită ‒ 27 de state membre susțin Comisia ‒ strângem bani pe piața de capital pentru a combate cea mai gravă criză economică din toate timpurile ‒ împreună”[2].

În contextul NGEU, Comisiei Europene i s-au acordat competențe speciale, dar temporare. Una dintre aceste măsuri constă în decizia Consiliului European de a autoriza Comisia Europeană să împrumute fonduri pe piețele de capital în numele UE, astfel încât Uniunea să aibă finanțarea de care are nevoie pentru programele care abordează economia COVID-19 ‒ provocări conexe. Mai exact, Comisia trebuie să împrumute 750 de miliarde de Euro până la sfârșitul anului 2026, fonduri utilizate exclusiv pentru a aborda consecințele crizei COVID-19. Împrumutul a fost mult timp o metodă de finanțare a UE, dar nu s-a efectuat niciodată folosind această metodă. În calitate de împrumutat, UE are ratinguri de credit excelente, considerate ca având o perspectivă stabilă de multe agenții, precum Fitch, Moody’s și Standard & Poor’s[3]. Mecanismul propus în 2020 poate fi rezumat în acest mod: UE, prin intermediul Comisiei Europene, „va împrumuta aceste fonduri și apoi le va deconta prin bugetul european”[4].

Sprijinul financiar acordat statelor membre are o componentă politică importantă, deoarece există state care preferă împrumuturile, în timp ce altele preferă subvențiile. De exemplu, țările mai sărace sunt îngrijorate de faptul că până și împrumuturile ieftine pot crește povara datoriei, afectându-le negativ economiile pe termen mediu și lung, în timp ce „the Frugal Four” (Austria, Danemarca, Olanda și Suedia) sunt împotriva subvențiilor mari pe care cetățenii vor trebui să le plătească decenii de acum încolo[5]. În acest context, acordul asupra unui compromis ‒ UE care oferă 500 de miliarde de euro în subvenții și 250 de miliarde de euro în împrumuturi acordate țărilor membre ‒ este dovada colaborării, compromisului și comunicării.

În opinia noastră, reuniunea specială a Consiliului European din iulie 2020 a evidențiat, de asemenea, colaborarea crescândă dintre statele membre și rolul instituțiilor UE, în special al Comisiei; președintele Comisiei a explicat această schimbare: „În crizele din trecut, statele membre au ocolit instituțiile europene, parțial din neîncredere. (…) De data aceasta este diferit. De această dată suntem dedicați unei soluții comune. Acest lucru se datorează și Comisiei, care a sprijinit activ acest lucru și a convins oamenii cu propunerea sa inteligentă”[6]. În acest context, este important de menționat mecanismul care stă la baza NGEU; metoda comunitară se referă la un proces de luare a deciziilor care utilizează măsura legislativă obișnuită, care are trei caracteristici principale: Comisia Europeană, ca singură instituție care inițiază legislația, Consiliul European și Parlamentul European, ca decidenți în codecizie și votul în Parlamentul European, Consiliul, cu majoritate calificată[7].

Aceste „puteri temporare” au provocat unele discuții asupra influenței pe care le-ar putea avea pe termen lung. Pe de o parte, există opinia că aceasta este o situație extraordinară și că „excepțiile rămân excepții”. Pe de altă parte, există și opinia că aceste competențe speciale pot deveni un precedent, având un impact permanent asupra instituțiilor Uniunii Europene. Consiliul a abordat deja aceste preocupări, întrucât afirma, în concluziile reuniunii speciale din iulie, că „puterile acordate Comisiei de a împrumuta sunt în mod clar limitate ca dimensiune, durată și domeniu de aplicare” și că sunt acordate în „circumstanțe temporare, dar extreme”[8].

În opinia noastră, răspunsul la faptul dacă extinderea rolului Comisiei este fie „unic”, fie un precedent care poate deveni permanent este mai degrabă la mijloc. Consiliul a fost clar că această schimbare instituțională este temporară și că a fost pusă în aplicare în circumstanțe extreme. Prin urmare, pentru a folosi această decizie ca un precedent pentru extinderea din nou a competențelor financiare ale Comisiei, trebuie să existe o situație extraordinară, o problemă semnificativă care afectează economiile statelor membre.

În consecință, am spune că această schimbare are doar potențialul de a deveni un precedent în alte situații cu caracter urgent și periculos. Cu toate acestea, considerăm că influența viitoare a extinderii temporare a competențelor Comisiei depinde și de performanța reală și de rezultatele Comisiei. Dacă statele membre observă că aceasta a împrumutat resursele financiare necesare în mod eficient (ceea ce înseamnă o rată convenabilă și un calendar rapid), acestea ar putea fi înclinate să acorde această putere Comisiei în alte crize viitoare.

Mai mult, considerăm că, atunci când analizăm competențele extinse ale Comisiei, este relevant să menționăm că instituția Consiliului a stabilit mai multe limitări și reguli pentru Comisie. De exemplu, există mai multe condiții privind rambursarea împrumuturilor, cum ar fi o limită de 7,5% din cei 390 miliarde de euro care trebuie plătiți anual.

Extinderea temporară a modurilor în care UE împrumută fonduri nu este singura modificare. În unele cazuri, Comisiei i se permite să solicite mai multe resurse statelor membre. Dacă împrumutul nu are ca rezultat fondurile necesare, Comisia poate solicita mai multe resurse de la statele membre „ca ultimă rezervă”[9]. Acesta este un alt exemplu de creștere a flexibilității financiare prin creșterea metodelor Comisiei de a strânge fonduri în situații de urgență.

Problemele economice severe cu care se confruntă statele membre ale UE au apărut într-un peisaj politic deja complicat, statul de drept fiind semnificativ afectat în unele țări. În ultimii ani, au avut loc discuții despre UE, care protejează statul de drept, și despre posibila soluție de condiționare a fondurilor UE. Acesta este, de fapt, un alt caz în care Consiliul a extins drepturile și competențele Comisiei, prin introducerea unui „regim de condiționalitate”. Scopul său este de a proteja bugetul UE, precum și NGEU. Măsurile efective nu au fost denumite, ci doar cele două aspecte care trebuie protejate: interesele financiare ale UE și respectarea statului de drept. Consiliul a concluzionat că instituția Comisiei va propune un set de măsuri care vor fi adoptate de Consiliu utilizând procedura de luare a deciziilor cu majoritate calificată.

Pe de altă parte, analiștii au păreri împărțite cu privire la lipsa de claritate referitoare la termenii reali ai regimului de condiționalitate: unii consideră că ambiguitatea este strategică, astfel încât liderii care au fost criticați pentru încălcările lor cu privire la statul de drept nu se opun regimului de condiționalitate, în timp ce alții consideră că acest lucru ar putea însemna că ar fi implicate competențe de veto, ceea ce ar face această procedură ineficientă[10]. În opinia noastră, UE se pregătește pentru un timp de un regim de condiționalitate și acesta este un pas concret în această direcție; ambiguitatea inițială era necesară pentru a evita opoziția puternică din partea liderilor politici, care sunt direct afectați.

În concluzie, la reuniunea specială a Consiliului European din iulie 2020 au existat mai multe decizii istorice cu impact asupra funcționării Comisiei Europene. Unele au fost legate doar de situații de criză, cum ar fi autorizarea de a împrumuta fonduri direct, în timp ce altele au un impact pe termen lung, cum ar fi pașii concreți în direcția instituirii unui regim de condiționalitate. Chiar dacă multe dintre aceste schimbări instituționale nu sunt permanente și au o dată de încheiere clară, acestea ar putea oferi, de asemenea, un model pentru viitoarele crize ale UE, precum și consolidarea rolului Comisiei în circumstanțe speciale.

 

Bibliografie

1. David Herszenhorn, Lili Bayer, Rym Momtaz (2020), Takeaways from the EU budget and recovery deal, retrieved online in November 2020, URL: https://www.cnbc.com/2020/05/27/eu-unveils-plan-to-borrow-750-billion-euros-to-aid-coronavirus-recovery.html.

2. General Secretariat of the Council, Special meeting of the European Council (17, 18, 19, 20, and 21 July 2020) – Conclusions, EUCO 10/20.

3. Eur-lex (2020), Community and intergovernmental methods, retrieved online in November 2020, URL: https://eur-lex.europa.eu/summary/glossary/community_intergovernmental_methods.html?locale=en.

4. European Commission (2020), The EU’s credit rating, retrieved online in November 2020, URL: https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/eu-borrower/eus-credit-rating_nl.

5. Nikos Chrysoloras (2020), Did Europe Just Agree to Joint Borrowing? Not Exactly, retrieved online in November 2020, URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-20/did-europe-just-agree-to-joint-borrowing-not-exactly-quicktake.

6. Silvia Amaro (2020), EU unveils plan to borrow 750 billion euros to aid economic recovery, retrieved online in November 2020, URL: https://www.cnbc.com/2020/05/27/eu-unveils-plan-to-borrow-750-billion-euros-to-aid-coronavirus-recovery.html.

7. Ursula von der Leyen (2020), Speech by President von der Leyen at the European Parliament Plenary on the conclusions of the Special European Council meeting of 17-21 July 2020, retrieved online in November 2020, URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_20_1396.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] General Secretariat of the Council, Special meeting of the European Council (17, 18, 19, 20, and 21 July 2020) – Conclusions, EUCO 10/20.

[2] Ursula von der Leyen, Speech by President von der Leyen at the European Parliament Plenary on the conclusions of the Special European Council meeting of 17-21 July 2020, retrieved online in November 2020, URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/SPEECH_20_1396.

[3] European Commission (2020), The EU’s credit rating, retrieved online in November 2020, URL: https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/eu-borrower/eus-credit-rating_nl.

[4] Silvia Amaro (2020), EU unveils plan to borrow 750 billion euros to aid economic recovery”, retrieved online in November 2020, URL: https://www.cnbc.com/2020/05/27/eu-unveils-plan-to-borrow-750-billion-euros-to-aid-coronavirus-recovery.html.

[5] Nikos Chrysoloras (2020), Did Europe Just Agree to Joint Borrowing? Not Exactly, retrieved online in November 2020, URL: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-20/did-europe-just-agree-to-joint-borrowing-not-exactly-quicktake.

[6] Ursula von der Leyen (2020), op. cit.

[7] Eur-lex (2020), Community and intergovernmental methods, retrieved online in November 2020, URL: https://eur-lex.europa.eu/summary/glossary/community_intergovernmental_methods.html?locale=en.

[8] General Secretariat of the Council, op. cit.

[9] General Secretariat of the Council, op. cit.

[10] David Herszenhorn, Lili Bayer, Rym Momtaz (2020), Takeaways from the EU budget and recovery deal, retrieved online in November 2020, URL: https://www.cnbc.com/2020/05/27/eu-unveils-plan-to-borrow-750-billion-euros-to-aid-coronavirus-recovery.html.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress