Actele cu caracter fiscal în reglementarea noului Cod de procedură fiscală
Cristina Oneț - decembrie 1, 2015De asemenea, Codul de procedură fiscală permite și autorităților administrației publice locale să emită acte administrative fiscale în condițiile de mai sus, dar numai în baza unui ordin comun al ministrului dezvoltării regionale și al administrației publice, respectiv al ministrului finanțelor publice.
După cum se poate observa din aspectele prezentate mai sus, forma scrisă nu dispare, doar că nu mai este obligatoriu suportul de hârtie.
4. Actul administrativ fiscal se consideră înregistrat la organul fiscal la momente diferite, în funcție de forma și modalitatea de emitere, astfel[6]:
- dacă a fost emis pe suport de hârtie, la data semnării acestuia de către persoana împuternicită din cadrul organului fiscal;
- dacă a fost emis pe suport de hârtie și tipărit prin intermediul unui centru de imprimare masivă, la data generării actului;
- dacă e fost emis în formă electronică, la data aplicării semnăturii electronice extinse.
5. Referitor la conţinutul actelor administrativ fiscale se impun o serie de precizări care au fost consfinţite prin jurisprudenţa Secţiei de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie[7]. Astfel, s-a arătat faptul că actul administrativ fiscal, care nu cuprinde motivele de fapt şi de drept avute în vedere de organul fiscal la luarea măsurilor faţă de contribuabili şi care nu indică nici posibilitatea de a fi contestat, nici termenul de depunere a contestaţiei şi nici organul de soluţionare competent, este nelegal, întrucât este emis cu încălcarea dispoziţiilor legale în materie[8].
6. Comunicarea actului administrativ fiscal se face către persoana (contribuabilul ori plătitorul) căruia îi este destinat, în condiţiile prevăzute de noul C. pr. fisc. Uneori se poate efectua comunicarea și către alte persoane decât contribuabilul. Acest lucru se întâmplă atunci când își desemnează un împuternicit sau un curator fiscal.
Modalitățile de efectuare a comunicării diferă tot în funcție de suportul pe care este imprimat actul. Astfel, actele administrativ fiscale emise pe suport de hârtie se comunică prin[9]:
- prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;
- la domiciliul fiscal al contribuabilului, atunci când se poate asigura primirea actului sub semnătură;
- poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi alte mijloace cum ar faxul, dacă se asigură transmiterea textului actului şi confirmarea primirii acestuia.
În cazul în care actul administrativ-fiscal se întocmeşte pe suport electronic şi comunicarea acestuia se va face prin acelaşi gen de mijloace de transmitere la distanţă, dar numai dacă contribuabilul este cel care optează pentru această modalitate de emitere şi comunicare.[10]
În cazul în care se constată lipsa contribuabilului sau a oricărei persoane îndreptăţite să primească actul administrativ fiscal sau dacă se constată refuzul de a primi actul, comunicarea se face prin publicitate.
Efectuarea comunicării actului administrativ fiscal este deosebit de importantă întrucât, în caz contrar actul nu îi este opozabil contribuabilului. Acest lucru însemnează că actul nu își poate produce efectele juridice pentru care a fost întocmit. De asemenea, data de la care se face comunicarea actului reprezintă şi data de la care acesta produce efecte (adică data de la care creanța devine exigibilă și, implicit, data de la care organul fiscal poate pretinde executarea silită a creanţei stabilite în sarcina contribuabilului). Aceasta poate să coincidă cu momentul comunicării actului, dar poate să fie şi la o dată ulterioară, dacă se face menţiune în acest sens chiar în cuprinsul actului.
7. Date fiind cerințele de formă și fond mai sus menționate noul Cod de procedură fiscală stipulează expres faptul că actul administrativ fiscal este lovit de nulitate absolută dacă[11]:
- este emis cu încălcarea prevederilor legale privind competența;
- nu cuprinde informații privitoare la numele, prenumele și calitatea persoanei împuternicite de organul fiscal, numele și prenumele ori denumirea contribuabilului, obiectul actului administrativ fiscal, semnătura persoanei împuternicite din cadrul organului fiscal[12], precum și organul fiscal emitent;
- este afectat de o gravă și evidentă eroare[13].
Încălcarea altor prevederi legale decât cele menționate mai sus referitoare la conținutul actelor administrativ fiscale vor atrage nulitatea relativă a actelor administrativ fiscale. Așadar, absența unor elemente de formă sau de conținut mai puțin importante va putea fi complinită prin mențiuni ulterioare care, odată efectuate, vor înlătura riscul de anulare a actului administrativ fiscal.
Constatarea nulității actului administrativ fiscale se poate face de către organul fiscal competent sau de către organul de soluționare a contestației îndreptate împotriva actului, din oficiu sau la cerere.
În cazul în care constatarea nulității se realizează de către organul fiscal, acesta este obligat prin lege să comunice contribuabilului o decizie în acest sens. Dacă nu întreprinde acest demers, acest lucru echivalează cu o neconstatare a nulității. Dacă emite și comunică o astfel de decizie, atunci ea va produce efecte retroactiv până la momentul emiterii actului administrativ fiscal a cărui nulitate a fost constatată.
8. Ca urmare a constatării nulității totale sau parțiale a unui act administrativ fiscal[14], acesta poate fi desființat (în caz de anulare totală) sau modificat (în caz de anulare parțială). Anularea ori desființarea totală sau parțială, cu titlul definitiv a actelor administrativ fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale principale atrage anularea, desființarea sau modificarea totală sau parțială atât a actelor administrativ fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii aferente creanțelor fiscale principale individualizate în actele administrativ fiscale anulate, desființate ori modificate, cât și a actelor administrativ fiscale subsecvente emise în baza actelor administrativ fiscale anulate, desființate sau modificate, chiar dacă actele administrativ fiscale administrativ fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii sau actele administrativ fiscale subsecvente au rămas definitive în sistemul căilor administrative de atac sau judiciare, ori nu au fost contestate. În acest caz, organul fiscal emitent, din oficiu sau la cererea contribuabilului emite un nou act administrativ fiscal prin care desființează sau modifică în mod corespunzător actele administrativ fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii sau actele administrativ fiscale subsecvente.[15] Suntem în fața unei situații de aplicare a principiului accesorium sequitur principale potrivit căruia actul juridic care cuprinde creanțe accesorii, precum și actele juridice subsecvente actelor principale urmează calea actului administrativ fiscal principal. Este evident faptul că în caz contrar se poate crea situația ca actul principal sau cel care cuprinde creanțe fiscale principale să fie anulat, desființat ori modificat, iar actul subsecvent ori cel care cuprinde creanțe fiscale accesorii, nu. În această împrejurare nefirească, actul subsecvent ori cel care cuprinde creanțe accesorii ar continua să producă efecte juridice, în timp ce actul în baza căruia ele au fost emise, își încetează aplicabilitatea, ori chiar se modifică, deci produce alte efecte juridice decât actul subsecvent ori cel ce cuprinde creanțe fiscale accesorii.
[7] Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, decizia nr. 2015/28 martie 2005.
[8] Art. 46 din noul C. pr. fisc.
[9] Art. 47 alin. (2) din noul C. pr. fisc. nu mai vorbește în mod expres despre posibilitatea comunicării prin prezentarea contribuabilului la organul fiscal și nici despre comunicarea prin fax. Cu toate acestea, noi credem că aceste modalități nu pot fi excluse, căci rolul comunicării este acela de a crea certitudini cu privire la faptul că, într-un fel sau altul, contribuabilul a luat cunoștință despre conținutul actului administrativ fiscal. Atâta vreme cât această comunicare nu se realizează, nici actul nu îi este opozabil contribuabilului. Așadar, scopul este ca întreg conținutul actului să ajungă la cunoștința contribuabilului și să existe și dovada producerii acestui fapt.
[10] Art. 47 alin. (3) din noul C. pr. fisc.
[11] Art. 49 alin. (1) din noul C. pr. fisc.
[12] Cu excepția cazului în care contribuabilul cu domiciliul fiscal în România aplică regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicații, de radiodifuziune sau televiziune reglementat de Codul fiscal. În acest caz, competența de administrare a TVA revine organului fiscal care urmează a fi stabilit prin ordin al președintelui ANAF.
[13] Actul administrativ fiscal este afectat de o gravă și evidentă eroare atunci când cauzele care au stat la baza emiterii acestuia sunt atât de viciate încât, dacă ele ar fi fost înlăturate anterior sau concomitent emiterii actului, acest lucru ar fi determinat neemiterea sa.
[14] A nu se confunda nulitatea relativă care poate fi „acoperită” ulterior completându-se elementele de formă care lipsesc și care nu afectează chiar existența actului, cu nulitatea parțială, care poate conduce la desființarea parțială a actului administrativ fiscal. În acest caz, actul administrativ fiscal va putea fi modificat completându-se acele informații care au fost completate eronat.
[15] Art. 50 alin. (2) din noul C. pr. fisc.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.