Normele tehnice privind aplicarea O.U.G. nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism (OMLPDA/OPADR nr. 4134/3875/2020)
Redacția ProLege - decembrie 4, 2020
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
OMLPDA/OPADR nr. 4134/3875/2020 privind aprobarea Normelor tehnice privind aplicarea O.U.G. nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism
(M. Of. nr. 1216 din 11 decembrie 2020)
|
Se aprobă normele tehnice privind aplicarea O.U.G. nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism |
În M. Of. nr. 1216 din 11 decembrie 2020 s-a publicat Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei şi al preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României nr. 4134/3875/2020 privind aprobarea Normelor tehnice privind aplicarea O.U.G. nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ.
Art. 1
„Se aprobă Normele tehnice privind aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 140/2020 pentru stabilirea unor măsuri privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.
Art. 2
„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării”.
În continuare, redăm cele mai importante dispoziții regăsite în Normele tehnice privind aplicarea O.U.G. nr. 140/2020.
Structura
Capitolul I: Dispoziţii generale;
Capitolul II: Solicitarea emiterii certificatului calificat pentru semnătura electronică;
Capitolul III: Verificarea calităţii profesionale a persoanei care solicită emiterea sau modificarea certificatului calificat pentru semnătura electronică;
Capitolul IV: Emiterea certificatelor calificate pentru semnătura electronică;
Capitolul V: Suspendarea, modificarea sau revocarea certificatelor calificate pentru semnătura electronică.
Art. 3
„Experţii tehnici, verificatorii de proiecte şi auditorii energetici atestaţi conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită prestatorilor de servicii de încredere calificaţi emiterea certificatului calificat, prezentând actele de identitate, precum şi documentele emise de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, ca autoritate competentă în domeniu, pentru verificarea şi confirmarea dreptului de practică al acestora, după cum urmează:
a) certificatul de atestare tehnico-profesională pentru confirmarea dreptului de practică în profesie şi domeniul/ domeniile/specialitatea de atestare sau gradul profesional;
b) legitimaţia aferentă certificatului de atestare tehnico-profesională pentru confirmarea valabilităţii dreptului de practică, aflată în termen de valabilitate”.
Art. 5
„(1) Arhitecţii, conductorii arhitecţi, arhitecţii de interior şi urbaniştii cu drept de semnătură similar conductorilor arhitecţi obţinut conform Legii nr. 184/2001 privind organizarea şi exercitarea profesiei de arhitect, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, solicită prestatorilor de servicii de încredere calificaţi emiterea unui certificat calificat pentru semnătură electronică, prezentând actele de identitate, iar, în vederea verificării dreptului de semnătură, prestatorii de servicii de încredere calificaţi interoghează Sistemul informatic al Ordinului Arhitecţilor din România, urmând procedura adoptată în acest sens de către Ordinul Arhitecţilor din România. Verificarea se face în baza consimţământului solicitantului şi a datelor de identificare certe indicate de către acesta, respectiv numărul din cadrul Tabloului Naţional al Arhitecţilor şi codul numeric personal sau echivalentul pentru cetăţenii altor state terţe.
(2) Sistemul informatic al Ordinului Arhitecţilor din România este considerat sursă sigură, astfel cum este definită la pct. 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.502 al Comisiei din 8 septembrie 2015 de stabilire a unor specificaţii şi proceduri tehnice minime pentru nivelurile de asigurare a încrederii ale mijloacelor de identificare electronică în temeiul art. 8 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă, în care se poate avea încredere că furnizează date, informaţii şi/sau dovezi exacte care pot fi utilizate pentru verificarea atributelor pentru titlurile de calificare enumerate la alin. (1)”.
Art. 8
„Persoanele care efectuează lucrări în domeniul apărării împotriva incendiilor solicită prestatorilor de servicii de încredere calificaţi emiterea unui certificat calificat pentru semnătură electronică, prezentând actele de identitate, precum şi autorizaţia emisă de către Centrul Naţional pentru Securitate la Incendiu şi Protecţie Civilă”.
Art. 13
„(1) Certificatele calificate pentru semnătura electronică sunt particularizate/personalizate la momentul emiterii şi/sau cu ocazia reînnoirii acestora prin setarea distinctă şi conform cerinţelor specifice fiecărei autorităţi competente în raport cu legislaţia incidentă, a 16-25 câmpuri separate, care vor fi incluse standard în structura certificatului calificat, conform prevederilor art. 14-21.
(2) Profilul certificatelor calificate pentru semnătură electronică este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme. Autorităţile competente au obligaţia de a publica pe site-ul web la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice conţinutul standardizat pentru fiecare dintre valorile atributelor corespunzătoare câmpurilor specifice, conform pct. 4 din profil.
(3) În situaţia în care o persoană deţine mai multe drepturi de semnătură sau de practică, atestări sau autorizări distincte acordate de către aceeaşi autoritate competentă, pot fi emise fie certificate individuale pentru fiecare atestare sau autorizare sau poate fi emis un singur certificat calificat pentru semnătura electronică.
(4) Specialiştii care au un singur certificat pentru mai multe drepturi de semnătură sau practică au obligaţia ca, atunci când semnează un document cu semnătura electronică, să precizeze în cadrul documentului pentru care dintre atestări/autorizări utilizează certificatul”.
Art. 23
„(1) În termen de 5 zile de la data eliberării certificatului calificat pentru semnătură electronică titularul acestuia este obligat să comunice autorităţii competente care ia acordat dreptul de practică sau de semnătură numele prestatorului de servicii de încredere calificat care a eliberat certificatul calificat pentru semnătură electronică şi perioada de valabilitate a acestuia, prin completarea unui formular PDF şi semnarea acestuia cu respectivul certificat, urmând a utiliza în acest scop formularul şi canalul de comunicare indicate de către autoritatea competentă.
(2) Obligaţia de la alin. (1) poate fi îndeplinită fie direct de către titularul semnăturii electronice, fie în mod automatizat, dacă, în baza acordului titularului, prestatorii de servicii de încredere deţin un protocol tehnic cu autorităţile competente în conformitate cu propriile sisteme informatice, datele privind certificatul emis, conform prevederilor art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 140/2020”.
Art. 24
„(1) În cazul în care este necesară modificarea unor date înscrise într-un certificat calificat pentru semnătură electronică, la solicitarea specialiştilor prevăzuţi de lege în domeniile construcţii, arhitectură şi urbanism, prestatorul de servicii de încredere calificat va emite un nou certificat, conform modificărilor solicitate, cu respectarea prevederilor prezentului capitol.
(2) În situaţia în care este modificat certificatul calificat pentru semnătură electronică, titularul certificatului calificat este obligat să comunice autorităţii competente care i-a acordat dreptul de practică sau de semnătură, în termenul prevăzut la art. 23, modificările survenite, urmând a utiliza în acest scop formularul şi canalul de comunicare indicate de către autoritatea competentă”.
În ultimul rând, vă prezentăm profilul certificatelor calificate pentru semnătură electronică, astfel cum este redat în anexa care face parte integrantă din Normele tehnice.
„1. Se vor utiliza profilele standard de certificate calificate conforme cu specificaţiile Regulamentului UE nr. 910/2014 şi standardelor în vigoare specificate de actele de punere în aplicare ale Regulamentului UE nr. 910/2014.
2. În cazul în care atestatul sau autorizaţia este pentru o persoană fizică, atunci numele şi prenumele subiectului se vor regăsi în câmpul „Subject” al certificatului calificat pentru semnătură electronică, conform profilului de certificat calificat al fiecărui prestator.
3. În cazul în care autorizaţia este emisă pentru o persoană juridică sau persoană fizică autorizată, atunci certificatul calificat pentru semnătură electronică se va emite reprezentantului legal al persoanei juridice, menţionându-se în câmpul „Organization (O) ” denumirea persoanei juridice, respectiv a persoanei fizice autorizate/atestate, iar numele şi prenumele reprezentantului legal al persoanei juridice se vor regăsi în câmpul „Subject” al certificatului calificat, conform profilului de certificat calificat al fiecărui prestator.
4. Pentru câmpurile specifice solicitate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 140/2020 şi prin normele tehnice se va utiliza extensia „Subject Directory Attributes”, cu următoarele atribute, prezentate în tabelul nr. 1:
Nr. | Nume atribut | OID Atribut | Valoare atribut | |
Prefix | Conţinut | |||
1 | Calitatea profesională | OID-base.1 | CP | |
2 | Titlu de calificare | OID-base.2 | TL | |
3 | Identificator unic autorizaţie | OID-base.3 | ID | |
4 | Domenii – specialitate | OID-base.4 | DM | |
5 | Coordonator – elaborator de părţi | OID-base.5 | CE | |
6 | Autoritatea competentă | OID-base.6 | AC | |
7 | Data eliberării autorizării | OID-base.7 | IN | |
8 | Data expirării autorizării | OID-base.8 | EX | |
9 | Câmp rezervat Subiectului | OID-base.10 | RS | |
10 | Câmp rezervat Prestatorului | OID-base.11 | RP |
Tabelul nr. 1 – Câmpuri extensie Subject Directory Attributes
5. Fiecare atribut are o valoare alcătuită din Prefix, urmat de spaţiu (blank) şi apoi de „Conţinut”.
6. «Prefix» – are rolul de a asigura identificarea rapidă a atributelor în cadrul vizualizării certificatului digital calificat din documente pdf. semnate.
7. «Conţinut» – conţine informaţiile specificate în art. 14-21 din normele tehnice.
8. «Domenii-specialitate» – cuprinde lista de domenii sau/şi subdomenii şi specialitatea pentru care are drept de semnătură sau de practică subiectul. Conţinutul pentru acest atribut va fi completat cu abrevierile domeniilor şi subdomeniilor, separate prin spaţii (blanc) între ele, urmate de specialitate. Aceste abrevieri vor fi prezente şi accesibile prestatorilor de servicii de încredere pe site-ul fiecărei autorităţi competente, cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea în vigoare a ordinului.
9.Valoarea fiecărui atribut este «UTF8STRING», iar dimensiunea maximă este de 64 de caractere, incluzând prefixul.
10. Atributele de la 1 la 8 sunt obligatorii la intrarea în vigoare a ordinului, iar atributele 9 şi 10 vor fi adăugate numai dacă este necesar.
11. Dacă pentru un anumit atribut nu există valoare, în cazul specific al unei autorizaţii, respectivul atribut nu va fi inclus în acel certificat.
12. Atributele 9 şi 10 sunt rezervate pentru informaţii specifice Subiectului, respectiv Prestatorului de servicii de încredere care emite respectivul certificat calificat. Informaţiile înscrise nu pot face obiectul suprapunerii cu informaţii ce se regăsesc în alte câmpuri.
13. OID-base este rezervat de către Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei prin solicitare pe site-ul Autorităţii de alocare a numerelor de internet – Internet Asignment Number Authority: Private Enterprise Number (PEN) Request. OID-ul aprobat va fi publicat pe site-ul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, pentru a permite prestatorilor de servicii de încredere să îşi actualizeze sistemele cu respectivul OID-base.
14. În cazul în care se optează ca în acelaşi certificat calificat să fie înglobate mai multe drepturi de semnătură sau de practică, atestări sau autorizări distincte acordate de către aceeaşi autoritate competentă, atunci valorile aferente fiecărei atestări/autorizări/drept de semnătură sau practică vor avea prefixe indexate cu un număr de ordine, conform tabelului de mai jos, unde «n» este numărul de atestări/autorizări/drept de semnătură sau practică care se introduc în acelaşi certificat calificat:
OID Atribut | Valoare atribut | |
Prefix | Conţinut (exemplu) | |
OID-base.1 | CP1 | Conţinut_CP1 |
OID-base.1 | CP2 | Conţinut_CP2 |
OID-base.1 | …… | …… |
OID-base.1 | CPn | Conţinut_CPn |
OID-base.2 | TL1 | Conţinut_TL1 |
OID-base.2 | TL2 | Conţinut_TL2 |
OID-base.2 | …… | …… |
OID-base.2 | TLn | Conţinut_TLn |
OID-base.3 | ID1 | Conţinut_ID1 |
OID-base.3 | ID2 | Conţinut_ID2 |
OID-base.3 | …… | …… |
OID-base.3 | IDn | Conţinut_IDn |
OID-base.4 | DM1 | Conţinut_DM1 |
OID-base.4 | DM2 | Conţinut_DM2 |
OID-base.4 | …… | …… |
OID-base.4 | DMn | Conţinut_DMn |
OID-base.5 | CE1 | Conţinut_CE1 |
OID-base.5 | CE2 | Conţinut_CE2 |
OID-base.5 | …… | …… |
OID-base.5 | CEn | Conţinut_CEn |
OID-base.6 | AC1 | Conţinut_AC1 |
OID-base.6 | AC2 | Conţinut_AC2 |
OID-base.6 | …… | …… |
OID-base.6 | ACn | Conţinut_ACn |
OID-base.7 | IN1 | Conţinut_IN1 |
OID-base.7 | IN2 | Conţinut_IN2 |
OID-base.7 | …… | …… |
OID-base.7 | INn | Conţinut_INn |
OID-base.8 | EX1 | Conţinut_EX1 |
OID-base.8 | EX2 | Conţinut_EX2 |
OID-base.8 | …… | …… |
OID-base.8 | EXn | Conţinut_EXn |
”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.