Neconstituționalitate (M. Of. nr. 702/13.08.2018): unele dispoziții din Legea pentru modificarea şi completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali
Redacția ProLege - august 10, 2018 In August 2018, as a result of the activity carried out by the Constitutional Court of Romania,
several decisions were published (pleas and objections of unconstitutionality admitted) as regards the
following legal acts: certain provisions of the Law amending the Law of national education, the Law
amending Law no. 393/2004 on the Statute of local elected officials, Law on school manual, certain
provisions of the Law amending and supplementing the Law on local public administration no.
215/2001 and Law no. 393/2004 on the Statute of local elected officials, the provisions of Law on
setting up the Sovereign Development and Investment Fund – S.A. and for amending certain legal
acts.
Decizia Curții Constituționale | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 384/2018
(M. Of. nr. 702 din 13 august 2018) |
Legea pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali | Dispozițiile art. I pct. 3 fraza întâi teza întâi și pct. 9 fraza întâi teza întâi din lege [asupra cărora Curtea și-a extins controlul în temeiul art. 18 alin. (1) din Legea nr. 47/1992] încalcă art. 1 alin. (5) din Constituție, că cele ale art. II pct. 3 coroborat cu pct. 6 din lege, sub aspectul soluției legislative care exclude partidul politic sau organizația minorităților naționale de la sesizarea instanței judecătorești competente în ipoteza pierderii de către consilierul local/ județean a calității de membru al partidului politic sau al organizației minorităților naționale pe a cărei listă a fost ales, încalcă art. 8 alin. (2), art. 21 alin. (1) și art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și că prevederile art. II pct. 5 și 6 din lege, sub aspectul eliminării vacantării funcției, încalcă art. 1 alin. (5) și art. 121 alin. (1) din Constituție |
În M. Of. nr. 702 din 13 august 2018, s-a publicat D.C.C. nr. 384/2018 privind obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001 și a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, obiecție formulată de Președintele României.
Obiectul controlului de constituţionalitate
Art. I pct. 2, pct. 4 și pct. 10 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
Art. I: „Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: […]
2. La art. 1 alin. (2), după lit. j) se introduce o nouă literă, lit. k), cu următorul cuprins: «k) calculul cvorumului – în toate situaţiile prevăzute de prezenta lege, la calcularea cvorumului se va lua în considerare primul număr natural mai mare decât numărul rezultat din calcul.» […]
(…)
4. La art. 30, alin. (1)-(3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 30
(1) Constituirea consiliilor locale se face în termen de 30 de zile de la data desfăşurării alegerilor, după îndeplinirea prevederilor art. 38 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu modificările şi completările ulterioare. Convocarea consilierilor validaţi de instanţă pentru şedinţa de constituire se face de către prefect. La şedinţa de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul său, precum şi primarul, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
(2) Şedinţa este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor care compun consiliul local. În situaţia în care nu se poate asigura această majoritate din motivele obiective prevăzute la alin. (5), şedinţa se va organiza, în aceleaşi condiţii, peste 3 zile, la convocarea prefectului.
(3) În situaţia în care consiliul local nu se poate reuni nici la a doua convocare, din cauza absenţei, fără motive temeinice, a consilierilor, prefectul declară vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleşi care au lipsit nemotivat la ambele convocări anterioare, dacă aceştia nu pot fi înlocuiţi de supleanţii înscrişi pe listele respective de candidaţi, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condiţiile Legii nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.»
(…)
10. Art. 90 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 90
La constituirea consiliului judeţean se aplică în mod corespunzător dispoziţiile art. 30 – 35.»
Art. II pct. 1, pct. 3, pct. 5 – 10 şi pct. 13 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
Art. II: „Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La art. 6, alin. (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Validarea mandatului de consilier local şi de primar se face de judecătoria în raza căreia se află unitatea administrativ-teritorială, iar a mandatului de consilier judeţean se face de către secţia civilă a tribunalului competent teritorial, la sesizarea secretarului unităţii administrativ-teritoriale. Hotărârea primei instanţe este supusă apelului în termen de 5 zile de la pronunţare. Hotărârea definitivă se comunică consiliului local sau, după caz, consiliului judeţean respectiv şi prefectului.»
(…)
3. La art. 9, alin. (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(3) Încetarea de drept a mandatului de consilier se constată de către judecătoria, respectiv tribunalul în raza căruia se află unitatea administrativ-teritorială, la sesizarea primarului ori, după caz, a preşedintelui consiliului judeţean sau a oricărui consilier. Hotărârea primei instanţe este definitivă, general obligatorie, executorie şi se comunică părţilor şi prefectului.» […]
(…)
5. Art. 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 10
Consilierii locali şi consilierii judeţeni pot demisiona, notificând în scris consiliul local, respectiv consiliul judeţean. La prima şedinţă a consiliului local sau judeţean, indiferent de tipul acesteia, preşedintele de şedinţă ia act de această împrejurare, care se consemnează în procesul-verbal, după care primarul, respectiv preşedintele consiliului judeţean înaintează instanţei competente solicitarea pentru validarea altui consilier.»
6. Art. 12 se abrogă.
7. La art. 15, alin. (1) şi partea introductivă a alin. (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 15
(1) Calitatea de primar încetează la data depunerii jurământului de către primarul nou ales.
(2) Calitatea de primar încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în următoarele cazuri:»
8. Art. 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 16
În toate cazurile de încetare înainte de termen a mandatului de primar se constată de judecătoria în raza căreia se află unitatea administrativ-teritorială, la sesizarea secretarului unităţii administrativ-teritoriale sau a oricărui consilier. Hotărârea primei instanţe este definitivă, general obligatorie, executorie şi se comunică părţilor şi prefectului.»
9. La art. 17, alin. (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«Art. 17
(1) Primarul poate demisiona, notificând în scris consiliul local şi prefectul. La prima şedinţă a consiliului, indiferent de tipul acesteia, preşedintele de şedinţă ia act de această situaţie, care se consemnează în procesul-verbal. După informarea consiliului local, preşedintele de şedinţă comunică în scris demisia primarului cu secretarul unităţii administrativ-teritoriale în vederea sesizării instanţei competente.
(2) Prefectul, după primirea hotărârii judecătoreşti privind constatarea încetării mandatului de primar, o înaintează Ministerului Afacerilor Interne, care va propune Guvernului stabilirea datei desfăşurării alegerilor pentru un nou primar.»
10. La art. 18, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:
«(1^1) Viceprimarii, preşedinţii de consilii judeţene şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene sunt în acelaşi timp şi consilieri.»
(…)
13. La art. 77, alin. (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«Art. 77
(1) Consilierii judeţeni şi consilierii locali nu pot lua parte la deliberarea şi adoptarea de hotărâri dacă au un interes personal în problema supusă dezbaterii şi nu vor fi luaţi în calcul la stabilirea majorităţii necesare adoptării hotărârii.»”.
Prin Decizia nr. 384/2018, Curtea Constituțională a admis obiecţia de neconstituţionalitate și a a constatat că dispoziţiile art. I pct. 3 fraza întâi teza întâi şi pct. 9 fraza întâi teza întâi din Legea pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, precum şi ale art. II pct. 3 coroborat cu pct. 6 din aceeaşi lege, sub aspectul soluţiei legislative care exclude partidul politic sau organizaţia minorităţilor naţionale de la sesizarea instanţei judecătoreşti competente în ipoteza pierderii de către consilierul local/judeţean a calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales, şi ale art. II pct. 5 şi pct. 6 din lege, ambele sub aspectul soluţiei legislative de eliminare a instituţiei vacantării funcţiei, sunt neconstituţionale.
În aceeași ședință, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. I pct. 2, pct. 4 şi pct. 10, precum şi ale art. II pct. 1, pct. 5, pct. 7 – 10 şi pct. 13 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.