Codul silvic – modificări (Legea nr. 230/2018)
Redacția ProLege - august 3, 2018 In August 2018, several legal acts were amended, of which we mention herein: Forest Code,
Law no. 263/2010 on the unitary public pension system, Law of national education no. 1/2011, Law
on land resources no. 18/1991, Law no. 255/2010 on the expropriation for cause of public utility,
needed for the achievement of certain goals of national, county and local interest and Law no.
202/2002 on the equality of chances and treatment between women and men.
Moreover, in the same month, the following acts were also subjected to amendments: Regulation
of the Superior Council of Magistracy regarding the manner of organization and conduct of the
competition for the recruitment of the archives registrars, of the registrars and of the related staff and
the Regulation regarding the organization and conduct of the competition/exam for full-time
professional degree, advancement for superior professional degrees or ranks of the court clerks.
In August 2018 as well, there were published the Statute on the organization and exercise of the
profession of insolvency practitioner and the Code of professional ethics and discipline of the National
Union of Insolvency Practitioners of Romania.
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Codul silvic
(rep. M. Of. nr. 611 din 12 august 2015; cu modif. ult.) |
Legea nr. 230/2018
(M. Of. nr. 693 din 8 august 2018) |
– modifică: art. 16 alin. (4) și (10), art. 37 alin. (1) lit. b), art. 59 alin. (5^1) și alin. (5^2) lit. a) și b), art. 59 alin. (5^5), anexa nr. 2, tabelele nr. 1 și 2, art. 105 alin. (1);
– introduce: art. 16 alin. (16); – abrogă: art. 59 alin. (5^4). |
În M. Of. nr. 693 din 8 august 2018, s-a publicat Legea nr. 230/2018 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic.
Astfel, Legea nr. 230/2018 modifică, dar și completează Codul silvic (rep. M. Of. nr. 611 din 12 august 2015; cu modif. ult.) și de asemenea abrogă unele prevederi ale Legii nr. 133/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic (M. Of. nr. 411 din 10 iunie 2015).
O modificare importantă adusă de noua reglementare Codului silvic vizează faptul că volumul disponibil de lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm şi de lemn de foc, rămas după acoperirea necesarului de lemn, se valorifică în condiţiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, în vigoare.
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Codului silvic, prin Legea nr. 230/2018.
Art. 16 alin. (4) și (10) din Codul silvic (modificat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 16, alin. (4) și (10) prevedeau:
„(4) Ocolul silvic care administrează şi/sau asigură serviciile silvice, pentru suprafaţa cea mai mare de fond forestier, pe teritoriul unei comune, unui oraş sau municipiu, după caz, denumit în continuare ocol silvic nominalizat, stabilit anual până la data de 1 decembrie pentru anul următor prin decizie a conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, este obligat, la cererea deţinătorului, să asigure pe bază de contract serviciile silvice pentru suprafeţele de fond forestier de maximum 30 ha, aparţinând persoanelor fizice şi juridice, de pe raza comunei, oraşului sau municipiului respectiv; pentru anul 2017 stabilirea ocolului silvic nominalizat se face prin decizie a conducătorului structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(…)
(10) Pentru suprafeţele de fond forestier de maximum 30 ha, pentru care nu există administrare sau pentru care nu sunt asigurate serviciile silvice, asigurarea serviciilor silvice de către ocolul silvic nominalizat se face prin act de constatare încheiat între reprezentantul ocolului silvic nominalizat şi reprezentantul structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, după realizarea controlului de fond/evaluarea de către ocolul silvic, în condiţiile legii, a eventualelor pagube aduse fondului forestier”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16, alin. (4) și (10) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) Pentru suprafeţele de fond forestier de maximum 30 ha inclusiv, aparţinând persoanelor fizice şi juridice, la cererea deţinătorului, ocolul silvic nominalizat are obligaţia să asigure serviciile silvice, pe bază de contract.
(…)
(10) Pentru suprafeţele de fond forestier de peste 30 ha, pentru care nu există administrare sau pentru care nu sunt asigurate serviciile silvice, asigurarea serviciilor silvice de către ocolul silvic nominalizat se face prin act de constatare încheiat între reprezentantul ocolului silvic nominalizat şi reprezentantul structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură, după realizarea controlului de fond/evaluarea de către ocolul silvic, în condiţiile legii, a eventualelor pagube aduse fondului forestier”.
Art. 16 alin. (16) din Codul silvic (introdus prin Legea nr. 230/2018)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16, după alin. (15) se introduc două noi alineate, alin. (16), cu următorul conținut:
„(16) Metodologia de stabilire a ocolului silvic nominalizat şi procedura de preluare în teren a suprafeţelor de fond forestier de maximum 30 ha inclusiv se stabilesc prin ordin al autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură”.
Art. 37 alin. (1) lit. b) din Codul silvic (modificat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 37 alin. (1), lit. b) prevedea:
„(1) Pot fi scoase definitiv din fondul forestier naţional, doar cu condiţia compensării acestora, fără reducerea suprafeţei fondului forestier şi cu plata anticipată a obligaţiilor băneşti, numai terenurile necesare realizării sau extinderii următoarelor categorii de lucrări şi obiective:
(…)
b) obiective turistice, de agrement, inclusiv structuri de primire turistică, unităţi de cult, obiective sportive, medicale, precum şi obiective sociale realizate numai de furnizorii de servicii sociale; pentru teritoriul administrativ în zonele de interes economic al Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării» se pot realiza pontoane de acostare pentru ambarcaţiuni cu scop turistic şi de agrement şi de aprovizionare cu alimente şi combustibil, pontoane plutitoare şi adăposturi pescăreşti pentru pescari constituiţi în asociaţii;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 37 alin. (1), lit. b) se modifică și va avea următorul conținut:
„b) obiective turistice, de agrement, inclusiv structuri de primire turistică, unităţi de cult, cimitirele aparţinând domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, obiective sportive, medicale, precum şi obiective sociale realizate numai de furnizorii de servicii sociale; pentru teritoriul administrativ în zonele de interes economic al Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării» se pot realiza pontoane de acostare pentru ambarcaţiuni cu scop turistic şi de agrement şi de aprovizionare cu alimente şi combustibil, pontoane plutitoare şi adăposturi pescăreşti pentru pescari constituiţi în asociaţii;”.
Art. 59 alin. (5^1) și alin. (5^2) lit. a) și b) din Codul silvic (modificat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 59, alin. (5^1) și alin. (5^2) lit. a) și b) prevedeau:
„(5^1) Lucrările de îngrijire şi conducere a arboretelor, tăierile de igienă, precum şi tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafeţe compacte de maximum 3 ha, executate în fondul forestier proprietate publică a statului, se realizează de către administratorii prevăzuţi de lege, prin exploatare în regie proprie, cu forţe proprii sau prin prestări servicii cu operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră
(5^2) Volumul disponibil rezultat ca lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm şi ca lemn de foc din lucrările de îngrijire şi conducere a arboretelor, din tăierile de igienă, precum şi din tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafeţe compacte de maximum 3 ha, din fondul forestier proprietate publică a statului, se valorifică în următoarea ordine de priorităţi:
a) pentru necesarul de lemn al populaţiei, în baza solicitărilor centralizate de unităţile administrativ-teritoriale pe suprafaţa cărora este amplasat fondul forestier administrat de ocolul silvic de stat; această cantitate se valorifică prin vânzare directă, iar cumpărătorul acesteia nu are dreptul de comercializare; centralizarea solicitărilor se va face până la data de 1 august, iar transmiterea acestora către ocolul silvic se face până la data de 15 august;
b) pentru consumul propriu al unităţilor de interes local finanţate, integral sau parţial, de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, în baza solicitărilor centralizate de unităţile administrativ-teritoriale pe suprafaţa cărora este amplasat fondul forestier; această cantitate se valorifică prin vânzare directă, iar cumpărătorul acesteia nu are dreptul de comercializare;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 59, alin. (5^1) și alin. (5^2) lit. a) și b) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(5^1) Lucrările de îngrijire şi conducere a arboretelor, tăierile de igienă, precum şi tăierile de produse accidentale dispersate sau realizate pe suprafeţele compacte de maximum 3 ha, executate în fondul forestier proprietate publică a statului, se realizează de către administratorii prevăzuţi de lege, în următoarea ordine:
a) prin exploatare în regie proprie, cu forţe proprii;
b) prin exploatare în regie proprie, prin prestări servicii cu operatori economici atestaţi pentru lucrări de exploatare forestieră;
c) prin valorificare ca masă lemnoasă pe picior; valorificarea ca masă lemnoasă pe picior se poate face numai pentru volumul din actele de punere în valoare care depăşeşte capacitatea proprie de exploatare la nivelul ocolului silvic/bazei experimentale şi după organizarea a cel puţin două proceduri de achiziţie publică, în condiţiile legii. Volumul lemnului de foc rezultat din masa lemnoasă valorificată pe picior se oferă spre valorificare în ordinea de priorităţi prevăzută la alin. (5^2).
(…)
a) pentru necesarul de lemn al populaţiei, pe bază de solicitare individuală sau în baza solicitărilor centralizate de unităţile administrativ-teritoriale pe suprafaţa cărora este amplasat fondul forestier administrat de ocolul silvic de stat; această cantitate se valorifică prin vânzare directă, iar cumpărătorul acesteia nu are dreptul de comercializare;
b) pentru consumul propriu al unităţilor de interes local finanţate, integral sau parţial, de la bugetul de stat sau bugetul local, care nu desfăşoară activitate economică în sensul reglementărilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, în baza solicitării unităţii de interes local sau în baza solicitărilor centralizate de unităţile administrativ-teritoriale pe suprafaţa cărora estre amplasat fondul forestier; această cantitate se valorifică prin vânzare directă, iar cumpărătorul acesteia nu are dreptul de comercializare;”.
Art. 59 alin. (5^4) din Codul silvic (abrogat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 59 alin. (5^4) prevedea:
„(5^4) Volumul de lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm şi de lemn de foc, rămas după acoperirea necesarului de lemn în condiţiile alin. (52) sau (53), se valorifică, prin vânzare directă, către populaţia din unităţile administrativ- teritoriale limitrofe unităţii administrativ-teritoriale pe suprafaţa căreia este amplasat fondul forestier administrat”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 59 alin. (5^4) se abrogă.
Art. 59 alin. (5^5) din Codul silvic (modificat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 59, alin. (5^5) prevedea:
„(5^5) Volumul disponibil de lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm şi de lemn de foc, rămas după acoperirea necesarului de lemn în condiţiile alin. (54), se valorifică în condiţiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, în vigoare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 59, alin. (5^5) se modifică și va avea următorul conținut:
„(5^5) Volumul disponibil de lemn de lucru cu diametrul la capătul gros de maximum 24 cm şi de lemn de foc, rămas după acoperirea necesarului de lemn în condiţiile alin. (5^2) şi (5^3), se valorifică în condiţiile regulamentului de valorificare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, în vigoare”.
Anexa nr. 2, tabelele nr. 1 şi 2 din Codul silvic (introdus prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la anexa nr. 2, tabelele nr. 1 şi 2 prevedeau:
„Tabelul nr. 1
– model –
Se avizează.
Inspector-şef,
. . . . . . . . . .
FIŞA DE CALCUL
al sumelor pentru asigurarea serviciilor silvice
Nr. crt. | Suprafaţa – ha – | Suprafaţa pe forme de relief – ha – | Nr. zile/ha | Valoarea unitară – zile/ha – | Valoarea totală – lei – |
|
câmpie | ||||||
deal | ||||||
munte | ||||||
Total |
Şeful ocolului silvic,
. . . . . . . . . .
Tabelul nr. 2
– model –
Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
( . . . . . . . . . .)
Garda Forestieră . . . . . . . . . .
DECONT JUSTIFICATIV*)
pe trimestrul . . . . . . . . . ., anul . . . . . . . . . .
*) Se întocmeşte un decont pentru toate suprafeţele de fond forestier cu proprietar neidentificat pentru care sunt asigurate serviciile silvice de acelaşi ocol silvic.
1. Amplasamentul suprafeţei pentru care se asigură serviciile silvice:
judeţul . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., Ocolul Silvic . . . . . . . . . .
2. Beneficiarii lucrării:
Nr. crt. | Nr. şi data procesului- verbal de punere în posesie | Numele şi prenumele/ Denumirea persoanei juridice înscrise în procesul-verbal de punere în posesie | Nr. şi data actului de constatare potrivit art. 16 alin. (7) | UP | ua | Suprafaţa – ha – | Nr. zile/ha | Valoarea unitară – zile/ha – | Valoarea – lei – | |
3. Ocolul silvic care realizează serviciile silvice:
Denumirea . . . . . . . . . .
Sediul: comuna/oraşul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . .
Numărul de înmatriculare în registrul comerţului/Numărul de înregistrare în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor . . . . . . . . . .
Numărul unic de înregistrare . . . . . . . . . .
Contul ocolului silvic în care se transmit sumele . . . . . . . . . .
Inspector-şef,
. . . . . . . . . .
(numele şi prenumele)
L.S./S.S.
Şeful serviciului financiar-contabil,
. . . . . . . . . .”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 2, tabelele nr. 1 şi 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Tabelul nr. 1
Se avizează
Inspector-şef,
. . . . . . . . . .
FIŞA DE CALCUL
al sumelor pentru asigurarea serviciilor silvice
– model –
Nr. crt. | Forma de relief*) – ha – |
Suprafaţa – ha – |
Valoarea unitară calculată conform metodologiei – lei/an/ha/forme de relief – |
Număr zile asigurare servicii silvice | Valoarea totală**) – lei – |
|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 = 2 x 3 x 4/nr. zile an | |
câmpie | ||||||
deal | ||||||
munte | ||||||
Total | x | x |
*) Încadrarea pe forme de relief se face în funcţie de amenajamentul silvic în vigoare sau, în situaţia în care amenajamentul silvic nu mai este în vigoare, încadrarea se face în funcţie de ultimul amenajament silvic elaborat pentru suprafaţa respectivă.
**) Valoarea se exprimă în lei cu două zecimale.
Şeful ocolului silvic,
. . . . . . . . . .
Tabelul nr. 2
Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură
(. . . . . . . . . .)
Garda Forestieră
DECONT JUSTIFICATIV
privind acordarea alocaţiilor bugetare proprietarilor de păduri în vederea gestionării durabile a fondului forestier pe trimestrul . . . . . . . . . . anul . . . . . . . . . .
– model –
Se întocmeşte un decont pentru toate suprafeţele de fond forestier cu proprietar neidentificat pentru care sunt asigurate serviciile silvice de acelaşi ocol silvic.
1. Amplasamentul suprafeţei pentru care se asigură serviciile silvice:
judeţul . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., Ocolul Silvic . . . . . . . . . .
2. Beneficiarii lucrării:
Nr. crt. | Documente privind identificarea terenului forestier*) | Titularul documentelor privind identificarea terenului forestier | Nr. şi data actului de constatare potrivit art. 16 alin. (7) | UP | ua | Forma de relief | Suprafaţa – ha – |
Valoarea unitară calculată conform metodologiei – lei/an/ha/forme de relief**) – |
Număr zile asigurare servicii silvice | Valoare totală – lei – |
|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8**) | 9 | 10 = 7 x 8 x 9/nr. zile an | |
TOTAL OCOL | X | X | X | X | X | X | |||||
Din care: | Câmpie | ||||||||||
Deal | |||||||||||
Munte |
*) Identificarea terenului se face prin: proces-verbal de punere în posesie/titlu de proprietate/act administrativ, în original, emis de unitatea administrativ- teritorială prin care se face dovada înregistrării terenului forestier, în care este înscrisă şi suprafaţa.
**) La prima decontare, coloana 8 se calculează de la data din coloana 3 până la sfârşitul perioadei pentru care se întocmeşte decontul.
3. Ocolul silvic care realizează serviciile silvice:
Denumirea . . . . . . . . . .
Sediul: comuna/oraşul . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . ., nr. . . . . . . . . . .
Numărul de înmatriculare în registrul comerţului/Numărul de înregistrare în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor . . . . . . . . . .
Codul unic de înregistrare . . . . . . . . . .
Contul ocolului silvic în care se transmit sumele . . . . . . . . . .
Inspector-şef,
. . . . . . . . . .
(numele şi prenumele, semnătura)
L.S./S.
Şeful serviciului financiar-contabil,
. . . . . . . . . .
(numele şi prenumele, semnătura)”.
Alte prevederi ale Legii nr. 230/2018
Legea nr. 230/2018 modifică indirect Codul silvic, prin abrogarea art. II alin. (24) din Legea nr. 133/2015 care face referire la art. 105 alin. (1) din Codul silvic.
Redăm mai jos respectiva modificare.
Art. II alin. (24) din Legea nr. 133/2015 (modificat prin Legea nr. 230/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. II alin. (24) prevedea:
„(24) Multiplicarea de două ori a valorii prejudiciilor, prevăzute la art. 105 alin. (1) din Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin prezenta lege, în pădurile încadrate prin amenajamente silvice în grupa I funcţională, se va aplica, după intrarea în vigoare a prezentei legi, numai dacă prejudiciul a rezultat ca urmare a unor fapte care constituie infracţiuni sau contravenţii”.
[Conform art. 105 alin. (1) din Codul silvic, prejudiciul adus fondului forestier naţional, denumit în continuare prejudiciu, indiferent de natura juridică a proprietăţii, se evaluează de către personalul silvic, în condiţiile legii.]
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la data intrării în vigoare a Legii nr. 230/2018, alin. (24) al art. II se abrogă.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.