• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Delegația dată unui consilier juridic – mandatul dat unui profesionist

Lucian Florescu - ianuarie 31, 2015
Abstract

The delegation given to a legal adviser – the warrant given to a professional

The author presents a series of particularities of the legal adviser profession, taking note of the fact that, in Romania, this profession is regulated in conditions identical to those of the lawyer’s guild.

This article contains relevant commentaries on procedural irregularities regarding warrants given to legal advisers for judicial defence, in light of Law no. 514/2013 on the organization and exercise of the legal adviser profession and of The Civil Procedure Code of Romania, with reference to past regulations.

In closing, the author raises the problem of usage by the law-maker of the phrase „on the basis of the law”, which leads to serious difficulties with regard to knowing and interpreting regulatory acts in this field.

Keywords: legal adviser, lawyer, warrant, legal defense, delegation, professional.


Acest subiect prezintă o serie de particularități în ceea ce privește consilierul juridic.

Pe de-o parte, sunt elemente care vin din istoria normativă recentă a organizării oficiilor juridice și implicit a persoanelor care își desfășurau activitatea în cadrul acestor forme de organizare departamentale ce erau supuse în mod excepțional unei legi de constituire și, pe de altă parte, a unui amestec de „împrumuturi” procedural judiciare proprii profesiei de avocat. La toate acestea se adaugă caracterul de profesie semi-reglementată din majoritatea statelor europene, caracteristică ce pare a prevala în uzanța procedurilor judiciare autohtone în pofida faptului că, în România, profesia de consilier juridic este reglementată și nu oricum, ci în condiții identice profesiei de avocat.

Avem, așadar, ca rezultat în ceea ce privește oficiul juridic, un amestec de standarde și percepții care modelează în practică tipuri de mandat diverse, iar părțile aflate în litigiu, precum și instanțele judecătorești, admit aproape orice formă scrisă care motivează sau dovedește, mai degrabă, prezența consilierului juridic în instanță, ignorând capacitatea.

În studenție, făceam un fel de mâncare pe care noi îl denumeam „mâncărică cu de toate”. Puneam aia și d-aia și un pic d-ailaltă, gătind, de regulă, un produs aflat în afara standardelor culinare. Nici o denumire anume nu puteai să-i atribui, acesta fiind de fiecare dată diferit, dar părea, în același timp, că dă satisfacție nevoii energetice de a ne hrăni, iar preparatorii erau desigur bucătari.

Aș aprecia că mandatele date consilierilor juridici pentru apărarea judiciară, cuprind și surprind aceeași procedură prin care, în mod obișnuit, studenții își organizează mesele în cămine.

Aceste neregularități procedurale au ca plecare, astăzi, dispoziții prevăzute în Decretul nr. 143/1955, privitor la organizarea și funcționarea oficiilor juridice, prevederi aplicabile până în 2003 la abrogare.

Art. 6 spune că „Ori de câte ori, unitatea nu se înfățișează în justiție prin conducerea ei, reprezentarea unității se face prin oficiul său juridic. În asemenea cazuri, delegația va fi semnată de șeful oficiului juridic, iar dacă unitatea nu are decât un singur jurisconsult, de conducerea acesteia”.

După cum se poate observa, capacitatea de a se „înfățișa” în fața instanței era a conducerii unității, iar reprezentarea de către jurisconsult era tratată prin lege ca fiind una excepțională.

Sigur că, de multe ori, excepția întărește regula, dar acest lucru nu poate răsturna consecința prevederii legale, așa încât putem afirma că „delegația” reprezenta în fapt delegarea unei capacități pe care consilierii juridici nu o aveau, ei fiind profesie semi-reglementată, dar apreciați azi a fi, din păcate, dar și cu consecințe juridice, profesie nereglementată.

Știrbiți de un asemenea atribut al reglementării funcționale complete, consilierii juridici nu erau și nu sunt nici astăzi considerați avocați. Ei sunt apreciați mai degrabă o „abatere îngăduită” de la exercițiul profesionist avocațial, fapt ce a și născut numeroase controverse în rândul celor două profesii.

Odată cu promulgarea Legii nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, această capacitate a trecut firesc, profesionistului (reglementat). Chiar din primul articol, această lege prevede:

„Consilierul juridic asigură apărarea drepturilor și intereselor legitime ale statului, ale autorităților publice centrale și locale, ale instituțiilor publice și de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum și ale persoanelor juridice de drept privat, în slujba cărora se afla și în conformitate cu Constituția și legile țării”.

Observăm dispariția obligației legale pro active a „conducerii unității” în ceea ce privește apărarea judiciară (înfățișarea în fața instanțelor), fapt ce ar fi trebuit să atragă și dispariția…„delegațiilor” ca instrumente procedurale în desăvârșirea actului de apărare judiciară.

Poate părea un sofism raționamentul prin care o instituție trebuie apărată judiciar, cu mijloace profesionale, de apărători dedicați uneori chiar împotriva voinței conducătorilor ei, iar ne-semnarea sau ne-emiterea delegației nu poate fi instrumentul pasivității colaborative a consilierilor juridici, aceștia fiind ținuți de un veritabil mandat profesional, dat prin lege, in personam prin art. 1.

Acest art. 1 din Legea nr. 514/2003 nu este greu digerabil doar din perspectiva înțelesului ideii de mandat general dat unei profesii, un cititor atent ar vedea acest lucru, ci mai degrabă din cauza turbulențelor induse de noțiunea de interes legitim.

Aici, în amalgamul de înțelesuri ale noțiunii de interes legitim, vedem fitilul răspunderii solidare mandant-mandatar sau delegatar-delegat, dacă vreți, iar instrumentul administrativ – delegație, cu denumirea pervertită în mandat sau nu, este focosul răspunderii în solidar a șefilor de instituții sau de companii, cu consilierii juridici. Tot aici, parchetele par surprinse de inconsistență profesională când este vorba despre disjungerea actului de dispoziție administrativă de actul de dispoziție profesională. Dacă în interiorul cauzei supuse cercetării mai apar și persoane de la serviciile economic sau achiziții, grupul organizat infracțional pare a fi logica firească a ceea ce legal se numesc primărie, consiliu județean, minister, de la caz la caz.

Ultima apreciere ar trebui să fie o metaforă a prezentului articol, numai că realitatea o subliniază, și nu o romanțează.

În expunerea obligației de a-și reorganiza serviciile juridice, așa cum dispune legea, majoritatea instituțiilor statului au schimbat instrumentul administrativ denumit delegație tot cu … DELEGAȚIE, iar în cazul celorlalte instituții, pentru că nu avea acoperire, parțial cel puțin, în codul de procedură civilă, efortul administrativ a fost dublat de un efort intelectual interesant, dar frivol, în sensul în care titlul acestui instrument a fost schimbat în…MANDAT.

Dacă este mandat, așa să-i rămână numele, dar să se respecte codul de procedură civilă care la art. 84 precizează că „persoanele juridice pot fi reprezentate convențional în fața instanțelor de judecată numai prin consilier juridic sau avocat, în condițiile legii”, iar alin. (3) al articolului următor, respectiv 85 spune că „împuternicirea de a reprezenta o persoană fizică sau persoană juridică dată unui avocat ori consilier juridic, se dovedește prin înscris, potrivit legilor de organizare și exercitare a profesiei”

Probabil că este o scrânteală de a mea, dar am început de ceva timp să am o aversiune fața de sintagma „în condițiile legii” pentru că am o senzație similară cu aceea de acces la internet, dar fără motoare de căutare. Când legiuitorul explodează normativ în peste 68.000 de acte, multe dintre ele aflate în conflict și legate între ele ca în supa primordială prin ușuraticul „în condițiile legii”, mi se amplifică senzația de „turn Babel” din legislația românească.

Cred că sunt subiectiv, așa că o să trec mai departe, revenind la chestiunile ce privesc mandatul, mandanții și mandatarii, că „în condițiile legii”, reprezentarea juridică are două condiționalități normative cu valoare de principiu, dar și de ordine publică: subiecții de exercitare și instrumentele profesionale.

Ca să putem vedea radiografia acestor proceduri, așa cum sunt ele tratate în România, ar trebui să ne imaginăm că Decretului nr. 143/1955 privind organizarea oficiilor juridice i s-a schimbat doar titlul în cel din Legea nr. 514/2003, corpul actului normativ rămânând neschimbat, iar Legii nr. 51/1995 privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat îi lipsesc art. 2, alin. (2), care definește principial subiecții de exercitare a avocatului și alin. (3) din art. 113 care subliniază exercițiul avocaturii în România de către profesia de consilier juridic.

Cu această ocazie imaginativă, deja celebrul „Să se revizuiască primesc! Dar să nu se schimbe nimic” pare a fi sloganul sub care direcțiile administrative statale și-au reorganizat serviciile juridice.

Această reorganizare, ca obligație legala indicată prin art. 24 alin. (2) ,,În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritățile publice, instituțiile și toate celelalte persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificările prevăzute de prezenta lege în încadrarea și stabilirea statutului, a drepturilor și obligațiilor consilierilor juridici pe care îi au numiți sau angajați în slujba lor” a fost înțeleasă ca fiind privatizarea operațiunilor de apărare judiciară, iar profesia semi-reglementată de jurisconsult a fost degradată la cea de funcționar nereglementat.

În încheierea acestei scurte introspecții, în ceea ce privește specificitatea împuternicirilor date consilierilor juridici, îmi pun obsedanta întrebare:

La ce s-o fi referit legiuitorul când a spus …. „în condițiile legii”?

 

DOWNLOAD FULL ARTICLE

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress