• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

O tradiție uitată: convențiile încheiate de România pentru evitarea dublei impuneri în materia succesiunilor

Silviu-Dorin Şchiopu - aprilie 1, 2017
Abstract

Abstract:
Some might consider that although Romania has concluded several double taxation avoidance
conventions, their content does not refer to the tax on successions. Such an assertion is not true
because Romania concluded at least two conventions for the avoidance of double taxation on estate
and inheritance tax during the interwar period and one after the Second World War. These
conventions are less known since the last one was signed almost seventy years ago and historical
circumstances made them obsolete. However, these conventions are still in force in Romania’s
relations with the Czech Republic, Slovakia and Hungary. That’s why this article aims to present the
provisions of the interwar conventions in order to bring back to the attention of the academic
community a forgotten tradition: the conventions concluded by Romania for the avoidance of double
taxation on estate and inheritance tax. This study is not without interest considering that at some
point our legislator may want to reintroduce an inheritance tax.
Keywords: double taxation, estate, inheritance taxes, death duties, draft tax convention,
League of Nations.

 

 

Încă din anul 2009 am semnalat existența a două convenții privind evitarea dublei impuneri în materia succesiunilor aflate încă în vigoare[1], astfel că ne-a surprins o opinie exprimată în doctrina recentă potrivit căreia: „deși România a încheiat mai multe convenții privind evitarea dublei impuneri, conținutul acestora nu face referire la impozitul pe succesiuni”[2].

De aceea în cadrul acestui scurt studiu ne-am propus a readuce în atenția comunității academice convențiile încheiate de România în perioada interbelică, respectiv Convenţiunea pentru înlăturarea dublei impuneri în domeniul drepturilor de succesiune între Regatul României şi Ungaria (Convention pour éviter la double imposition dans la domaine des droits de succession entre le Royaume de Roumanie et le Hongrie), semnată la Bucureşti în 16 iunie 1932, și Convenţiunea între Regatul României şi Republica Cehoslovacă cu privire la dubla impunere în domeniul taxelor de succesiune (Convention entre le Royaume de Roumanie et la République Tchécoslovaque relative à la double imposition dans la domaine des droits de succession), semnată la Bucureşti în 20 iunie 1934.

România a încheiat cu Ungaria și o convenție mai recentă, respectiv Convenția pentru evitarea dublei impuneri în ce privește impozitele directe și taxele de succesiune, semnată la Budapesta la 28 august 1948, însă aceasta din urmă, spre deosebire de celelalte două, nu a fost publicată în Monitorul Oficial[3], fiind menţionată în Convenţia din 16 septembrie 1993 între România şi Republica Ungară pentru evitarea dublei impuneri şi prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit şi pe capital[4]. La art. 30 alin. (4) aceasta precizează că prevederile sale, în ce priveşte impozitele directe, vor înlocui prevederile corespunzătoare ale Convenției pentru evitarea dublei impuneri în ce privește impozitele directe şi taxele de succesiune. Prin urmare, din ultimele date disponibile rezultă faptul că existenta convenţie din 1948 dintre România şi Ungaria pentru evitarea dublei impuneri continuă să-şi producă efectele în ce privește taxele de succesiune.

Ca urmare a divizării Republicii Federative Cehe şi Slovace şi înfiinţării Republicii Cehe ca stat suveran şi independent, ţinând seama de declaraţia prin care Republica Cehă se consideră, începând cu data de 1 ianuarie 1993, succesor de drept al tratatelor internaţionale bilaterale la care a fost parte Republica Federativă Cehă şi Slovacă, s-a menţinut în vigoare în relaţiile dintre România şi Republica Cehă Convenţia între Regatul României şi Republica Cehoslovacia privitoare la dubla impunere în domeniul drepturilor de succesiune (Bucureşti, 20 iunie 1934)[5]. La fel, această convenţie a rămas în vigoare şi în relaţiile dintre România şi Republica Slovacă, având în vedere că aceasta din urmă a devenit stat independent şi suveran, fiind de asemenea unul dintre cele două state succesoare ale Republicii Federative Cehe şi Slovace[6].

Cele două convenții încheiate de România în perioada interbelică sunt tributare Proiectului de convenție bilaterală pentru evitarea dublei impuneri în domeniul special al taxelor (drepturilor) de succesiune (Projet de convention bilatérale tendant à éviter la double imposition dans le domaine spécial des droits de succession) elaborat în anul 1927 de Comitetul de experți tehnici al Ligii (Societăţii) Naţiunilor[7]. Comitetul a mai elaborat încă trei proiecte de convenții: pentru evitarea dublei impuneri în materie de impozite directe, pentru asistența administrativă în materie de impozite și pentru asistența judiciară la perceperea în materie de impozite.

În aceeași perioadă România a mai încheiat o serie de convenții în materie fiscală din care amintim: Convențiunea între Regatul României și Regatul Iugoslaviei privitoare la suprimarea dublei impuneri și reglementarea asistenței administrative în materie de impozite directe (semnată la Belgrad în 30 ianuarie 1933), Convenţiunea între Regatul României şi Republica Cehoslovacă relativă la asistența în materie de recuperare de impozite și Convențiunea între Regatul României şi Republica Cehoslovacă relativă la asistența administrativă și pentru protecția juridică în materie de impozite (ambele semnate la București în 20 iunie 1934), Convențiunea între Regatul României și Reich-ul German tinzând să se înlăture dublele impuneri în materie de impozite directe și Convențiunea între Regatul României și Reich-ul German privitoare la asistența administrativă și la perceperea în materie de impozite (ambele semnate la Berlin în 8 februarie 1937), Convențiunea între Regatul României și Regatul Ungariei, tinzând să se înlăture dublele impuneri în materie de impozite directe, și Convențiunea între Regatul României și Regatul Ungariei privitoare la asistența administrativă și la perceperea în materie de impozite (ambele semnate la București în 28 octombrie 1937).

Atât Convenţiunea pentru înlăturarea dublei impuneri în domeniul drepturilor de succesiune între Regatul României şi Ungaria[8], cât și Convenţiunea între Regatul României şi Republica Cehoslovacă cu privire la dubla impunere în domeniul taxelor de succesiune[9] au fost încheiate în dublu exemplar, originalul convenţiei fiind redactat în limba franceză, textul în limba română fiind traducerea publicată în Monitorul Oficial împreună cu copia convenţiei. Cum cele două convenții nu diferă substanțial decât în mică măsură, vom prezenta în continuare prevederile convenției aflate încă în vigoare, urmând a puncta la locul potrivit diferențele dintre acestea.

În perioada interbelică, aplicarea impozitului pe moşteniri stabilit de statul român, atunci când era vorba de impunerea succesiunilor cuvenite unui străin sau de bunuri aparținând unor cetăţeni români dar care se găseau în străinătate, era reglementată în cadrul Legii timbrului şi a impozitului pe acte şi fapte juridice din 29 aprilie 1927[10]. Potrivit art. 21, averea imobiliară aflată în ţară era supusă impozitului succesoral, indiferent dacă succesiunea se deschisese în ţară sau străinătate, iar averea mobiliară aflată în ţară era supusă impozitului, chiar dacă succesiunea nu se deschisese în ţară şi oricare ar fi fost domiciliul sau naţionalitatea defunctului. De asemenea, era supusă impozitului succesoral şi averea de orice fel aflată în străinătate, rămasă în succesiunea unui cetăţean român, dacă nu era supusă la acest impozit în acea ţară; dacă era impusă la un impozit mai mic, se plătea numai diferenţa. Astfel, legiuitorul român interbelic a consacrat regula lex rei sitae, supunând la plata impozitului toate bunurile mobile sau imobile aflate pe teritoriul statului român. În plus, se remarcă grija de a impune şi averea cetăţenilor români aflată în străinătate, luând însă toate precauţiile necesare pentru evitarea dublei impuneri în caz că s-a mai plătit odată impozitul în alt stat[11].

Textul Convenţiunii între Regatul României şi Republica Cehoslovacă cu privire la dubla impunere în domeniul taxelor de succesiune începe astfel: „Maiestatea Sa Regele României şi Preşedintele Republicei Cehoslovace, animaţi de dorinţa de a evita neajunsurile, decurgând din dubla impunere în domeniul taxelor de succesiune, au hotărât să încheie o Convenţiune în acest scop […]” iar preambulul Convenţiunii pentru înlăturarea dublei impuneri în domeniul drepturilor de succesiune între Regatul României şi Ungaria are o formulare cvasi-identică: „Maiestatea Sa Regele României şi Alteţa Sa Serenisimă Regentul Ungariei, doritori de a înlătura nedreptăţile decurgând din dubla impunere în materia drepturilor succesorale, au hotărât de a încheia în acest scop o Convenţiune […]”.

Articolul 1 precizează scopul convenţiilor, acestea tinzând a evita contribuabililor statelor contractante dubla impunere în materie de taxe de succesiune. În continuare sunt indicate impozitele ce trebuie considerate, în sensul convenţiilor, ca taxe de succesiune în fiecare din statele contractante. Astfel, sunt considerate taxe de succesiune impozitele care, conform dispoziţiilor legale sau prescripţiilor care le înlocuiesc ori care ar veni să le înlocuiască, sunt percepute pentru transferul bunurilor în urma decesului. La momentul încheierii Convenţiunii între Regatul României şi Republica Cehoslovacă cu privire la dubla impunere în domeniul taxelor de succesiune, potrivit art. 17 § 1 din Legea timbrului şi a impozitului pe acte şi fapte juridice din 29 aprilie 1927, impozitul asupra succesiunilor era unul progresiv[12], calculul impozitului făcându-se pe baza unor cote progresive pe tranşe, nivelul acestora fiind diferenţiat atât în funcţie de valoarea masei succesorale, cât şi în funcţie de gradul de rudenie dintre de cuius şi moştenitorii acestuia. La aceeaşi valoare a masei succesorale, impozitul era cu atât mai mare, cu cât succesorul era o rudă mai îndepărtată, cota maximă a impozitului ajungând la 49%, pentru fracțiunea (tranşa) de la 400.000.000 lei în sus, în cazul străinilor și rudelor de la al IV-lea grad în sus care dobândiseră prin testament.

Articolul 2 expune principiul în virtutea căruia statul de domiciliu al lui de cuius este cel care poate stabili un impozit asupra întregii moşteniri (lex domicilii), oricare ar fi locul situării bunurilor, sub rezerva dispoziţiilor articolului următor. Astfel, impozitele asupra succesiunilor sunt stabilite de către statul în care a domiciliat defunctul, asupra integralităţii bunurilor lăsate de către defunct, cuprinzând şi pe cele situate în străinătate – şi ele vor fi percepute de către statul domiciliului, afară de excepţiile prevăzute de art. 3. Statul domiciliului defunctului este acela unde defunctul avea fixată reşedinţa, în momentul morţii sale, cu intenţia manifestă de a-l menţine. Dacă de cuius are un domiciliu în fiecare din cele două state, sau în lipsă de domiciliu în unul din cele două state, statul al cărui cetăţean era defunctul este considerat ca stat al domiciliului. Dacă defunctul era în momentul morţii sale, cetăţean al celor două state şi dacă nu se putea stabili domiciliul său, administraţiile competente urmau a se pune de acord.

Articolul 3 exclude din domeniul de aplicare al articolului precedent bunurile imobile, oriunde s-ar afla domiciliul defunctului. Astfel, bunurile imobiliare, împreună cu accesoriile, făcând parte din succesiunea unui cetăţean al unuia din cele două state contractante, vor fi supuse la taxe de succesiune numai în statul unde sunt situate aceste bunuri (lex rei sitae). Drepturile cărora li se aplică prescripţiile relative la imobile, drepturile de folosinţă a bunurilor imobile, precum şi drepturile garantate de către bunurile imobile sau grevând aceste bunuri, sunt asimilate bunurilor imobile. Chestiunea de a şti dacă un obiect trebuie să fie considerat ca imobil va fi hotărâtă potrivit legislaţiei statului în care bunul respectiv este situat[13]. La fel, pentru a determina ceea ce trebuie să se înţeleagă prin accesorii, trebuie să se recurgă la dreptul statului în care se găseşte bunul imobil.

Articolul 4 tratează chestiunea datoriilor. Astfel, datoriile care grevează bunurile imobile sau care sunt garantate prin astfel de bunuri sunt puse în sarcina acestor bunuri. Toate celelalte datorii se vor imputa asupra bunurilor vizate de art. 2, proporţional cu valoarea masei succesorale aflată pe teritoriul fiecăruia din cele două state, doar fracţiunea care ar putea încă rămâne neacoperită urmând a fi scăzută în acelaşi fel din bunurile imobile.

Articolul 5 priveşte legatele care nu se raportează la un obiect determinat sau la drepturile privind un obiect determinat. Legatele care nu poartă asupra unui bun determinat sau asupra unor drepturi privind un bun determinat vor fi puse, în primul rând, în sarcina bunurilor vizate la art. 2 şi, numai în cazul când aceste bunuri n-ar ajunge, vor fi puse în sarcina bunurilor imobile. Dacă bunurile aparţinând unei succesiuni sunt situate în cele două state, legatele vor fi prelevate asupra acestor bunuri, în proporţie cu valoarea părţilor masei succesorale care se găseşte pe teritoriul fiecăruia din cele două state.

DOWNLOAD FULL ARTICLE


[1] A se vedea R. Ciobanu, S.-D. Şchiopu, Poziţia României la Convenţia Model OECD referitoare la impozitul pe venit şi impozitul pe capital, în Revista Finanţe Publice şi Contabilitate – Ministerul Finanţelor Publice, Serie nouă – anul XX, nr. 2/2009, p. 43.
[2] D. A. Popescu, Domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 650/2012. Regulile de competenţă internaţională, în Revista română de drept privat, nr. 5/2014, p. 144; a se vedea și D. A. Popescu, Ghid de drept internațional privat în materia succesiunilor, Ed. Magic Print, Onești, 2014, p. 10; D. A. Popescu, Guide de droit international privé des successions, Editions Magic Print, Onești, 2014, p. 10; D. A. Popescu, Guide on international private law in successions matters, „Magic Print” Publishing House, Onești, 2014, p. 10.
[3] În Buletinul Oficial a fost publicat numai decretul de ratificare, însă în anul 2009 putea fi consultată la Sala de studiu de la Arhiva Istorică a MAE din Palatul Victoria.
[4] Ratificată prin Legea nr. 91 din 26 octombrie 1994 privind ratificarea Convenției dintre România și Republica Ungară pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 306 din data de 31 octombrie 1994.
[5] A se vedea art. 1 şi anexa 1 pct. 1 din Protocolul din 26 mai 1995 între Guvernul României şi Guvernul Republicii Cehe privind acordurile încheiate între România şi Cehoslovacia, aflate în vigoare la data de 31 decembrie 1992, încheiat la București la 26 mai 1995 şi aprobat prin H.G. nr. 1285 din 22 noiembrie 1996, publicată în M. Of. nr. 339 din data de 11 decembrie 1996.
[6] A se vedea art. 1 şi anexa 1 pct. 1 din Protocol din 16 aprilie 1999 între Guvernul României şi Guvernul Republicii Slovace privind valabilitatea ratatelor, acordurilor, convenţiilor şi a altor înţelegeri încheiate de România cu Cehoslovacia, semnat la Bratislava la 16 aprilie 1999 şi ratificat prin Legea nr. 30 din 3 aprilie 2000, publicată în M. Of. cu numărul 143 din data de 6 aprilie 2000.
[7] A se vedea Société des Nations, Double imposition et évasion fiscale. Rapport présentée par le Comité des Experts techniques sur la double imposition et l’évasion fiscale, Publications de la Société des Nations, Genève, avril 1927, p. 19-20.
[8] Ratificată prin Decretul-lege nr. 1984 din 19 mai 1938, publicat în Monitorul Oficial al Regatului României, Partea I-a, nr. 125 din 3 iunie 1938.
[9] Ratificată prin Legea nr. 1472 din 28 mai 1935, publicată în Monitorul Oficial al Regatului României, Partea I-a, nr. 124 din 1 iunie 1935.
[10] Legea timbrului şi a impozitului pe acte şi fapte juridice din 29 aprilie 1927, cu toate modificările ce i s’au adus ulterior: aprobată ca ediţie oficială, Ed. Monitorul Oficial, Imprimeria Centrală, Bucureşti, 1939.
[11] A se vedea I. A. Badea, Impozitul pe succesiuni (teză de doctorat: secţiunea ştiinţelor politico-economice), Lugoj: Tipografia «Corvin», 1938, p. 149.
[12] Impozitul progresiv pe succesiuni a fost introdus prin Legea Titulescu din 28 iulie 1921. Pentru unele detalii de ordin istoric a se vedea R. Ciobanu, Aspects of financial history in Romania. Reform and Reformers. The financial tax reform accomplished by Nicolae Titulescu, în Bulletin of the Transilvania University of Braşov, Series V: Economic Sciences, vol. 5 (54), nr. 1/2012, p. 211-214.
[13] Convenţiunea pentru înlăturarea dublei impuneri în domeniul drepturilor de succesiune între Regatul României şi Ungaria precizează că este vorba de prescripțiile „de drept civil”.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress