• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Dreptul la ștergerea datelor și dreptul la aducerea ultimului omagiu: a fi uitat sau a fi ținut minte?

Silviu-Dorin Şchiopu - februarie 5, 2017
Abstract

The concept of a right to be forgotten was introduced in 2014 by a ruling of The Court of Justice of the European Union (Judgment in Case C-131/12), while the right to receive the last tribute was enshrined in the Romanian Law no 102/2014 on cemeteries, human crematoriums and funeral services. One right tends to create the prerequisites for the mechanism of forgetting, the other’s purpose is preserving the memory of the deceased. In this article we will retrace the origins of both rights and we will show that while apparently they have opposite effects, in the end the purpose of exercising these two rights is to be remembered not necessarily for the real reason that should be taken into account, as for a social acceptable reason.

Deşi în privinţa celor care nu mai sunt printre noi ar trebui să aplicăm maxima de mortuis nil nisi verum (despre morţi doar adevărul), s-a perpetuat o tradiţie ce impune ca despre cei trecuţi în nefiinţă să vorbim doar de bine (de mortuis nihil nisi bonum[1]), selectând astfel doar faptele trecutului ce pun defunctul într-o lumină favorabilă. Excluderea unor fapte din trecut poate fi lăsată la bunăvoinţa posterităţii ori poate fi realizată încă din timpul vieţii de însăşi persoana în chestiune.

Cea din urmă ultimă posibilitate a fost introdusă ca urmare a consacrării pe cale jurisprudenţială a unui drept la uitare[2], însă al cărui domeniu de aplicare este limitat la mediul on-line. Sub aspect terminologic preferăm traducerea din franceză a denumirii: dreptul la uitare (droit a l’oubli), faţă de traducerea din limba engleză: dreptul de a fi uitat (right to be forgotten), deosebirea fiind doar de ordin stilistic, ambele fiind un drept la ştergerea datelor cu caracter personal (droit à l’effacement, right to erasure).

Dreptul la uitare izvorăște pe cale interpretativă din dreptul persoanei la respectarea vieții private, care la rândul lui îşi găsește consacrarea în convenții internaționale (art. 8 alin. 1 CEDO), Carta drepturilor fundamentale UE (art. 17), constituţii (ex. art. 26 alin. 1 din Constituţia României), etc. La nivel Uniunii Europene, dreptul la uitare este o creație pretoriana a Curţii de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care și-a regăsit ulterior consacrarea într-un act de legislație secundară UE cu aplicație directa: Regulamentul general privind protecția datelor[3] ce se va aplica de la 25 mai 2018.

În cauza C-131/12, Google Spain şi Google, CJUE a decis că Directiva 95/46/CE[4] trebuie interpretată în sensul în care „operatorul unui motor de căutare este obligat să elimine de pe lista de rezultate, afișată în urma unei căutări efectuate plecând de la numele unei persoane, linkurile către paginile web publicate de terți și care conțin informații referitoare la această persoană și în ipoteza în care acest nume sau aceste informații nu sunt șterse în prealabil sau simultan de pe paginile web respective, iar aceasta, dacă este cazul, chiar dacă publicarea lor în sine pe paginile menționate este licită”. De asemenea CJUE a mai precizat că „[…] Întrucât persoana vizată poate, având în vedere drepturile sale fundamentale prevăzute la articolele 7 și 8 din cartă [respectarea vieţii private şi de familie şi protecţia datelor cu caracter personal – n.n.], să solicite ca informația în cauză să nu mai fie pusă la dispoziția marelui public prin intermediul includerii sale într‑o asemenea listă de rezultate, aceste drepturi prevalează în principiu nu numai asupra interesului economic al operatorului motorului de căutare, ci și asupra interesului acestui public de a avea acces la informația respectivă cu ocazia unei căutări referitoare la numele acestei persoane. Nu aceasta ar fi însă situația dacă ar reieși că, din motive speciale, precum rolul jucat de persoana respectivă în viața publică, ingerința în drepturile sale fundamentale este justificată de interesul preponderent al publicului menționat de a avea acces, prin intermediul acestei includeri, la informația în cauză[5]”.

În esenţă, CJUE a consacrat pe cale jurisprudenţială nu uitarea în sine, ci un drept a cărui exercitare creează premisele uitării naturale, fenomen inerent fiinţei umane. Astfel, aşternerea uitării peste fapte din trecut intervine după ce persoana vizată a solicitat şi a obţinut din partea motoarelor de căutare eliminarea din lista de rezultate, afișată în urma unei căutări efectuate plecând de la numele ei, acele rezultate care îi încalcă dreptul la viaţă privată. Prin urmare, cel puţin în ceea ce priveşte mediul on-line, orice persoană în principiu se poate pune într-o lumină favorabilă aptă a insufla ulterior celor rămaşi în urmă dorinţa de a-i aduce un ultim omagiu.

Legea nr. 102/2014[6] reglementează expres în art. 2 alin. 1 teza a II-a dreptul la aducerea ultimului omagiu la locul de veci al decedatului. În timp ce dreptul la o înmormântare decentă este prevăzut în beneficiul decedatului, aducerea ultimului omagiu este privită ca un drept de care se bucură orice persoană ce dorește să se reculeagă la mormântul defunctului. Trebuie să subliniem că noțiunea de „ultim omagiu” nu trebuie înţeleasă ca ţinând exclusiv de momentul funeraliilor, ci exercitarea dreptului la aducerea ultimului omagiu poate avea loc oricând, atâta timp cât locul de înmormântare al decedatului mai poate fi identificat.

În principiu, potrivit tradiției, aducerea ultimului omagiu are loc în fața unui monument funerar ce marchează locul de veci al decedatului, mormântul fiind locul ce conține corpul sau osemintele decedatului. Monumentul este un edificiu ridicat pentru a transmite posterității memoria defunctului (monumentum est, quod memoriae servandae gratia extat[7]) iar omagiul este adus memoriei persoanei trecute în nefiinţă. Dacă defunctul nu este depus în acel loc, este vorba de un cenotaf[8], adică un monument funerar ridicat în amintirea unei persoane decedate ale cărei rămășițe pământești nu se găsesc în acel loc ori au dispărut. Astfel, permanența monumentului asigură transmiterea memoriei defunctului și implicit permite exercitarea dreptului la aducerea ultimului omagiu.

Monumentele sunt incluse în lucrările funerare supraterane iar, potrivit art. 7 alin. 3 din Legea. nr. 102/2014, pentru executarea însemnelor, a bordurilor sau a împrejmuirilor locurilor de înhumare, pentru realizarea de obeliscuri sau a altor lucrări de artă plastică din cimitir, nu este necesară obţinerea autorizaţiei de construire potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991[9]. Realizarea unui monument funerar nu asigură implicit și perenitatea acestuia, aceasta depinzând în mare măsură de continuitatea dreptului de concesiune asupra locului de înmormântare. În cazul încetării dreptului de concesiune, regulamentele de organizare şi funcţionare a cimitirelor nu oferă o soluție unitară în ceea ce privește soarta monumentelor funerare.

Regulamentul pentru înmormântări din 1860[10], în cazul locurilor de înmormântare date pe perpetuitate tace în privința monumentelor funerare întrucât în sec. al XIX-lea locul de veci era înțeles în sens literal, chiar și în lipsa unui titular în viață al dreptului de concesiune[11], astfel că perenitatea monumentelor funerare nu era pusă în pericol de modul în care era reglementat regimului juridic al construcțiilor funerare, defuncții bucurându-se în perpetuitate de posibilitatea aducerii ultimului omagiu. Situația era diferită în cazul locurilor date pe 30 de ani sau pe un termen de cel mult 10 ani. Astfel, potrivit art. 34 și 36 din Regulamentul din 1860, monumentele funerare, după expirarea termenului, erau ridicate de administrația cimitirelor și deveneau proprietatea sa, dacă nu erau reclamate de rudele familiei înainte de expirarea termenului ori rămâneau neridicate o săptămână, cel mult o lună după aceasta. Prin urmare monumentul funerar putea fi separat de locul de înhumare, ceea ce ducea la încetarea funcției de a transmite posterității memoria defunctului, îngreunându-se identificarea locului de veci al decedatului în vederea aducerii ultimului omagiu. Este interesant de menţionat că, lucrările funerare fiind considerate bunuri sacre[12], nu puteau fi întrebuințate de către cimitir decât la lucrări analoge, „nici o dată însă la lucrări vulgare, şi mai cu seamă necurate”.

Regulamentul privind organizarea şi administrarea cimitirelor militare[13] prevede că monumentele funerare executate pe locurile de înhumare, în cazul încetării dreptului de folosinţă sau concesiune, dacă persoanele înhumate nu au moştenitori legali sau testamentari, trec în proprietatea statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale astfel că pot fi desfiinţate din oficiu iar apoi valorificate de către administraţia cimitirului militar. Acest regulament nu precizează modul de valorificare al monumentelor funerare, astfel că nu putem exclude posibilitatea de a fi întrebuinţate la lucrări vulgare, însă indiferent de modul de valorificare, odată cu desfiinţarea monumentelor funerare încetează rolul acestora de a mai transmite posterității memoria defunctului.

Regulamentele de organizare şi funcţionare a cimitirelor municipale impun fie eliberarea terenului la încetarea dreptului de folosinţă a locurilor de înmormântare[14], fie desființarea și ridicarea monumentelor funerare în termen de 90 de zile de la primirea înștiințării privind încetarea dreptului de folosință a locurilor de înhumare, în caz contrar monumentele putând fi desființate de administrația cimitirului iar materialele rezultate urmând a fi valorificare, însă, spre deosebire de cimitirele militare, cu aceeași destinație[15], fie ca foştii titulari să desfiinţeze, să ridice sau să înstrăineze aceste lucrări în termen de 90 zile de la primirea înştiinţării ori, în acelaşi termen, să-şi exprime acordul ca lucrările să fie înstrăinate de administraţia cimitirelor noului titular (sumele rezultate în urma înstrăinării de administraţia cimitirului urmând a fi predate fostului titular sau moştenitorilor acestuia, mai puţin cheltuielile efectuate cu înstrăinarea), în caz contrar, monumentele funerare fiind desfiinţate de administraţia cimitirului iar materialele rezultate valorificate de acesta[16]. Astfel, nici regulamentele municipale nu garantează permanența monumentelor funerare menite a transmite posterității memoria defunctului.

Regulamentele de organizare şi funcţionare ale cimitirelor confesionale sunt mult mai generoase în privinţa menţinerii monumentelor funerare, şi implicit a facilitării exerciţiului dreptului de a aduce un ultim omagiu la locul de veci al decedatului. Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor parohiale şi mănăstirești din cuprinsul eparhiilor Bisericii ortodoxe române[17], în privinţa monumentelor funerare, stipulează în art. 32 că persoana al cărei drept de folosinţă a locului de înmormântare a încetat, are dreptul să ridice de pe locul respectiv toate construcţiile iar, dacă în termen de 90 de zile de la încetarea dreptului de folosinţă nu au fost ridicate, acestea trec în proprietatea parohiei sau a mânăstirii. Nici acest regulament nu precizează modul de valorificare ulterioară, însă conţine o prevedere ce asigură anumitor defuncţi menţinerea monumentelor funerare, uşurându-se aducerea omagiului cuvenit, chiar şi în ipoteza încetării dreptului de concesiune asupra locurilor de înmormântare. Astfel, parohiile şi mănăstirile sunt obligate să îngrijească mormintele personalităţilor reprezentative şi ale ostaşilor căzuţi pentru patrie, precum şi mormintele decedaţilor care nu au urmaşi, însă numai atunci când acestea au lucrări importante de artă sau sunt executate cu materiale de mare valoare. În cea din urmă ipoteză, morminte nici nu pot fi înstrăinate, spre deosebire de mormintele personalităţilor reprezentative şi ale ostaşilor căzuţi pentru patrie.

DOWNLOAD FULL ARTICLE


[1] Locuţiune latină de origine greacă atribuită filosofului grec Chilon din Sparta, a se vedea F. R. Shapiro (ed.), The Yale Book of Quotations, New Haven: Yale University Press, 2006, p. 620.

[2] CJUE, Hotărârea din 13 mai 2014, cauza C-131/12 – Google Spain și Google, ECLI:EU:C:2014:317, publicată în Repertoriul electronic (Repertoriul general). A se vedea şi S. Şandru, Protecţia datelor personale şi viaţa privată, Ed. Hamangiu, Bucureşti, 2016, p. 90.

[3] Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, L 119 din 4 mai 2016.

[4] Directiva 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 281/31, Ediţie specială, cap. 13/vol. 17. Directiva a fost transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicată în M. Of. nr. 790 din data de 12 decembrie 2001.

[5] Pentru alte detalii, a se vedea D.-M. Şandru, Regimul juridic al protecţiei datelor cu caracter personal este în proces de regândire, în Revista română de drept al afacerilor nr. 3/2015, p. 42-43.

[6] Legea nr. 102 din 8 iulie 2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, publicată în M. Of. nr. 520 din data de 11 iulie 2014.

[7] D.11.7.2.6 (Ulpianus lib. 25 ad Edictum); Corpus Iuris Civilis, ed. Albert Kriegel și Moritz Kriegel, pars prior, impressio septima, Lipsiae: sumtibus Baumgaertneri, 1865.

[8] Din latinescul cenotaphium care provine din limba greacă: kenotaphion (kenos, gol, și taphos, mormânt), Petit Larousse, 1995.

[9] Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în M. Of. nr. 933 din data de 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare.

[10] Sancţionat prin Decretul nr. 918/1860, reprodus în I. Brezoianu, Reformele românilor séu collecţiune de toate legile şi regulamentele intrudusse în administraţiunea României dela 1859 ianuariu, până la 1864 octomvriu, Tipografia Ştefan Radisescu, Bucurescǐ, 1864, p. 158-171.

[11] Reminiscenţă a dreptului roman care, grație unei excepții unice de la regula potrivit căreia orice bun mobil sau imobil nu poate aparține decât unei persoane în viață, admitea că mormintele puteau fi posedate de către defuncții ce-și dormeau somnul de veci într-însele, a se vedea R. Audibert, Funérailles et sépultures de la Rome païenne. Des sépultures et de la liberté des funérailles en droit civil (thèse pour le doctorat), Arthur Rousseau Éditeur, Paris, 1885, p. 51, disponibilă pe http://gallica.bnf.fr/.

[12] Noţiunea de bun sacru încă se menţine şi în legislaţia actuală, astfel că art. 625 C. civ., în privința limitelor legale aduse dreptului de proprietate privată, prevede că acestea „se completează cu dispoziţiile legilor speciale privind regimul juridic al anumitor bunuri, cum ar fi terenurile şi construcţiile de orice fel, pădurile, bunurile din patrimoniul naţional-cultural, bunurile sacre ale cultelor religioase, precum şi altele asemenea”.

[13] Aprobat prin Ordinul nr. M.117 din 4 octombrie 2016, publicat în M. Of. nr. 854 din data de 27 octombrie 2016.

[14] Art. 19 alin. 2 teza a II-a din Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor şi a crematoriilor umane aflate sub autoritatea Consiliului local al Municipiului Bucureşti, aprobat prin H.C.G.M.B. nr. 303/07.11.2003 disponibil la adresa http://accu.ro/formulare/regulament%20functionare.pdf [consultat la data de 19.01.2017].

[15] Art. 42 Regulamentul de organizare şi funcţionare a Cimitirului Municipal Sibiu, aprobat prin H.C.L nr. 437/2005, disponibil la adresa http://www.sibiu.ro/ro2/cimitir/regulament.doc [consultat la data de 19.01.2017].

[16] Art. 13 din Regulamentul privind administrarea cimitirelor de pe raza municipiului Braşov, aprobat prin H.C.L. nr. 97/2002 [nepublicat]. Monumentele funerare care fac parte ori ar putea face parte din patrimoniul cultural naţional nu pot fi desfiinţate fără avizele organelor competente.

[17] Publicat în Revista „Biserica Ortodoxă Română”, anul C (1982), nr. 1-2, disponibil la adresa http://protoieriaoltenita.ro/wp-content/uploads/2013/12/Regulamentul-cimitirelor.pdf [consultat la data de 19.01.2017].

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress