• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Succinte observații asupra modificării aliniatului 1 al art. 23 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice

Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - ianuarie 6, 2024

1. Introducere

Art. 23 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 (O.U.G. nr. 57/2007) privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice[1], cu modificările și completările ulterioare, a fost modificat prin Legea nr. 343/2023[2].

În prezent, conținutul art. 23 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007 este următorul: „În rezervațiile științifice sunt interzise orice activități umane, cu excepția activităților de cercetare, protejare, reabilitare, promovare, punere în valoare și asigurare a continuității existenței obiectivelor pentru care au fost constituite, cu limitările descrise în planurile de management, cu acordul Academiei Române și al administratorului ariei naturale protejate”[3].

2. Noțiunea de „rezervație științifică”

Rezervațiile științifice sunt definite la lit. a) din Anexa nr. 1 (Scopul și regimul de management al categoriilor de arii naturale protejate) a O.U.G. nr. 57/2007 ca fiind „acele arii naturale protejate ale căror scopuri sunt protecția și conservarea unor habitate naturale terestre și/sau acvatice, cuprinzând elemente reprezentative de interes științific sub aspect floristic, faunistic, geologic, speologic, paleontologic, pedologic sau de altă natură. Mărimea rezervațiilor științifice este determinată de arealul necesar pentru asigurarea integrității zonei protejate. Managementul rezervațiilor științifice asigură un regim strict de protecție prin care habitatele sunt păstrate într-o stare pe cât posibil neperturbată. În aceste zone se interzice desfășurarea oricăror activități umane, cu excepția activităților de cercetare, educație și de ecoturism cu limitările descrise în planurile de management, cu acordul forului științific competent și al administratorului rezervației științifice. Rezervațiile științifice corespund categoriei I IUCN (Uniunea Internațională pentru Conservarea Naturii) «Rezervație Naturală Strictă: arie protejată, administrată în principal în scopuri științifice»”.

Rezervațiile științifice se încadrează în categoria ariilor naturale protejate de interes național, declararea și instituirea regimului specific realizându-se prin hotărâre a Guvernului[4]. Rezervațiile științifice care nu necesită structuri de administrare special constituite se administrează de către Agenția Națională de Arii Naturale Protejate[5]. În cazul rezervațiilor științifice, situate (total ori parțial) în cuprinsul perimetrelor rezervațiilor biosferei, parcurilor naționale sau ale parcurilor naturale, administrarea se asigură de către structurile de administrare ale acestora[6], în vreme ce în ceea ce privește administrarea rezervațiilor științifice, care nu sunt cuprinse în perimetrele rezervațiilor biosferei, ale parcurilor naționale sau ale parcurilor naturale, se poate asigura prin oricare dintre modalitățile prevăzute la art. 18 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007[7].

Rezervațiile științifice sunt cuprinse, în parcurile naționale și naturale, în zonele de protecției strictă în care se interzice desfășurarea oricăror activități umane, cu excepția activităților de cercetare, educație ecologică, activități de ecoturism, cu limitările descrise în planurile de management[8], [9]. Suprafața rezervațiilor științifice poate varia de la câteva hectare la câteva zeci de mii de hectare[10]. Calitatea de arie naturală protejată a rezervațiilor științifice se notează, la cerere, în cartea funciară, în baza actului prin care a fost instituit regimul de arie naturală, precum și a documentației cadastrale, întocmită pentru imobilul care face obiectul cererii[11]. Suprafețele din rezervațiile științifice nu sunt eligibile la plată pentru intervențiile aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat[12].

3. Necesitatea modificări prevederilor art. 23 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007

„Expunerea de motive”[13] indică ca necesitate de modificare a prevederilor legale, o situație punctuală, respectiv dificultățile întâmpinate de proiectul „Restaurarea și punerea în valoare a sitului arheologic – Cetatea Histria”, în condițiile în care amplasamentul se situează integral în Rezervația Biosferei „Delta Dunării”, ROSCI0065 Delta Dunării și ROSPA0031 Delta Dunării și Complexul Razelm Sinoe și parțial în Rezervația Naturală Cetatea Histria cod 2.349. În speță, regimul de protecție specific anumitor categorii de arii naturale protejate interfera cu cel al unora dintre categoriile de protecție instituite prin legislația privind patrimoniul cultural și natural. Credem că necesitatea modificării legii-cadru a ariilor naturale protejate, conservării habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice depășea sfera unei situații punctuale, regăsindu-se într-o multitudine de spețe, ce-i drept poate nu la fel de vizibile. Apreciem că, în cazul în care problematica care a stat la baza necesității legii nu ar fi prezentat un caracter de consecvență – putând fi clasificată ca veritabilă eroare sistemică – dezlegarea ei ar fi putut fi dată printr-o lege specială, care să instituie o derogare de la prevederile dreptului comun în ceea ce privește restaurarea și punerea în valoare a sitului arheologic – Cetatea Histria.

4. Consecințele modificării legislative în materia răspunderii juridice reglementate de O.U.G. nr. 57/2007

 Potrivit prevederilor art. 53 alin. (3) lit. f) din O.U.G. nr. 57/2007, nerespectarea art. 23 alin. (1) din același act normativ este sancționată contravențional, cu amenda de la 7.500 lei la 15.000 lei, pentru contravenientul – persoană fizică, respectiv cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei, pentru contravenientul – persoană juridică.

Prin urmare, art. 23 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007 constituie normă de trimitere, consecința modificării acestui text având ca rezultat modificarea conținutului constitutiv al contravenției prevăzute și sancționate de art. 53 alin. (3) lit. f) din O.U.G. nr. 57/2007, în prezent, fiind posibilă, cu respectarea cerințelor legale, efectuarea mai multor activități pe teritoriul rezervațiilor științifice decât în trecut, circumscrise însă obiectivelor pentru care acestea au fost constituite.

5. Concluzii

Apreciem ca utilă modificarea textului art. 23 alin. (1) din O.U.G. nr. 57/2007, însă semnalăm faptul că, pentru considerente de ordin tehnic, se impune modificarea corelativă a conținutului art. 22 alin. (3) și a lit. a) din Anexa nr. 1 din O.U.G. nr. 57/2007.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] M. Of. nr. 442 din 29 iunie 2007.

[2] M. Of. nr. 1.030 din 13 noiembrie 2023.

[3] Textul inițial: „În rezervațiile științifice sunt interzise orice activități umane, cu excepția activităților de cercetare, cu limitările descrise în planurile de management, cu acordul Academiei Române și al administratorului ariei naturale protejate”.

[4] Art. 5 alin. (1) lit. a) și art. 8 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 57/2007.

Pe cale de excepție, rezervațiile științifice constituite până la intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 57/2007, prin legi sau prin alte acte cu caracter normativ emise de autoritățile administrației publice centrale sau locale, își păstrează regimul dobândit prin actele de înființare [art. 13 din O.U.G. nr. 57/2007].

[5] Art. 16 alin. (3) din O.U.G. nr. 57/2007.

[6] Art. 18 alin. (3) din O.U.G. nr. 57/2007.

[7] Respectiv prin: „structurile teritoriale din cadrul Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate, structuri de administrare special constituite, cu personalitate juridică, aflate în coordonarea/subordinea, după caz, a unor regii autonome, companii și societăți naționale, autorități ale administrației publice locale, servicii descentralizate ale administrației publice centrale, instituții științifice de cercetare și de învățământ din sectorul public și privat, asociații de dezvoltare intercomunitară, muzee, constituite potrivit legii și aflate în relație contractuală cu Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate sau prin Administrația Rezervației Biosferei «Delta Dunării», aflată în subordinea autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor, pentru Rezervația Biosferei «Delta Dunării»”.

[8] Art. 22 alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 57/2007.

[9] Potrivit art. 22 alin. (5) din O.U.G. nr. 57/2007, În zonele de protecție integrală sunt prohibite „orice forme de exploatare sau utilizare a resurselor naturale, precum și orice forme de folosire a terenurilor, incompatibile cu scopul de protecție și/sau de conservare”, precum și „activitățile de construcții-investiții, cu excepția celor destinate administrării ariei naturale protejate și/sau activităților de cercetare științifică ori a celor destinate asigurării siguranței naționale sau prevenirii unor calamități naturale”

― Art. 22 alin. (6) din O.U.G. nr. 57/2007: „Prin excepție de la prevederile alin. (5), în zonele de protecție integrală, în afara perimetrelor rezervațiilor științifice, se pot desfășura următoarele activități:

a) științifice și educative;

b) activități de ecoturism care nu necesită realizarea de construcții-investiții;

c) utilizarea rațională a pajiștilor pentru cosit și/sau pășunat numai cu animale domestice, proprietatea membrilor comunităților care dețin pășuni sau care dețin dreptul de utilizare a acestora în orice formă recunoscută prin legislația națională în vigoare, pe suprafețele, în perioadele și cu speciile și efectivele avizate de administrația parcului, astfel încât să nu fie afectate habitatele naturale și speciile de floră și faună prezente;

d) localizarea și stingerea operativă a incendiilor;

e) abrogat;

f) intervențiile în scopul reconstrucției ecologice a ecosistemelor naturale și al reabilitării unor ecosisteme necorespunzătoare sau degradate, cu avizul administrației ariei naturale protejate, în baza hotărârii consiliului științific, și aprobate de către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și pădurilor;

g) acțiunile de înlăturare a efectelor unor calamități, cu avizul administrației ariei naturale protejate, în baza hotărârii consiliului științific, cu aprobarea autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor. În cazul în care calamitățile afectează suprafețe de pădure, acțiunile de înlăturare a efectelor acestora se fac cu avizul administrației, în baza hotărârii consiliului științific, și cu aprobarea autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor;

h) acțiunile de prevenire a înmulțirii în masă a dăunătorilor forestieri, care nu necesită extrageri de arbori, și acțiunile de monitorizare a acestora;

i) acțiunile de combatere a înmulțirii în masă a dăunătorilor forestieri, care necesită evacuarea materialului lemnos din pădure, în cazul în care apar focare de înmulțire, cu avizul administrației, în baza hotărârii consiliului științific, cu aprobarea autorității publice centrale pentru protecția mediului și pădurilor”.

― „În arboretele cuprinse în (…) rezervații științifice, declarate monumente ale naturii, în cele din pădurile virgine și cvasivirgine, (…) lucrările de îngrijire şi conducere a arboretelor sunt interzise” [art. 7.7. din Ghidul de bune practici privind îngrijirea și conducerea arboretelor, din 28.09.2022 aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.534/2023 (M. Of. nr. 989 din 12 octombrie 2022)].

[10] Erika STANCIU, Florentina FLORESCU, Ariile naturale protejate: noțiuni introductive, Ed. Green Steps, Brașov, 2009, p. 26.

[11] Art. 200 alin. (1) din Regulamentul de recepție și înscriere în evidențele de cadastru și carte funciară, din 08.02.2023, aprobat prin Ordinul directorului general al Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară nr. 600/2023 (M. Of. nr. nr. 125 din 14 februarie 2023), cu modificările și completările ulterioare.

[12] Art. 13 alin. (5) lit. b) din Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale nr. 80/2023 privind criteriile de eligibilitate, documentele justificative, condițiile și modul de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-c) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor aferente sectoarelor vegetal și zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanțate din Fondul european de garantare agricolă și de la bugetul de stat.

[13] Material disponibil la https://www.cdep.ro/proiecte/2023/500/00/2/em583.pdf. Accesat la data de 17 noiembrie 2023.

― În pct. 4 al avizului nr. 560/26.05.2023, Consiliul Legislativ critică „Expunerea de motive” ca fiind sumară și redactată cu nerespectarea structurii instrumentului de prezentare și motivare prevăzută la art. 31 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată (M. Of. nr. 260 din 21 aprilie 2010), cu modificările și completările ulterioare [Material disponibil la https://www.cdep.ro/proiecte/2023/500/00/2/cl583.pdf. Accesat la data de17 noiembrie 2023].

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress