• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Mecanisme juridice de reabilitare și despăgubire a victimelor infracțiunilor

Andrei Nastas - noiembrie 20, 2023

Autori:

Andrei Nastas
Andrei Ungureanu

INTRODUCERE

Politica penală contemporană a majorității statelor lumii este orientată spre promovarea strategiilor de consolidare și garantare a drepturilor pe care le au victimele infracțiunilor, precum și spre instaurarea unei justiții cu caracter restaurativ[1]. În plus, problematica subiectului victimei infracțiunii și a compensării prejudiciilor cauzate acestora prin fapte penale este în continuă evoluție, în diverse jurisdicții.

Astfel, protecţia victimelor infracţiunilor, în special reabilitarea și compensarea prejudiciilor cauzate în urma actelor infracționale, constituie o preocupare a instituțiilor statale și non-guvernamentale, a organizațiilor de nivel mondial și comunitar, precum şi a membrilor de rând ai comunității. Din acest considerent, prevederile art. 23 din CPP al Republicii Moldova prevăd că dreptul procedural penal asigură drepturile victimelor ca urmare a săvârșirii infracțiunilor, a abuzurilor de serviciu, a persoanelor condamnate sau arestate nelegitim sau în caz de altă lezare a drepturilor. În acest context, prevederile art. 219 CPP a Republicii Moldova reglementează expres că persoanele fizice și juridice cărora le-a fost cauzat prejudiciu nemijlocit prin acțiunile interzise de legea penală pot intenta o acțiune civilă privitor la despăgubire prin: a) restituirea în natură a obiectelor sau a contravalorii bunurilor pierdute ori nimicite în urma săvârșirii faptei interzise de legea penală; b) compensarea cheltuielilor pentru procurarea bunurilor pierdute ori nimicite sau restabilirea calității, aspectului comercial, precum și repararea bunurilor deteriorate; c) compensarea venitului ratat în urma acțiunilor interzise de legea penală; d) repararea prejudiciului moral sau, după caz, a daunei aduse reputației profesionale.

În această ordine de idei, rezultă că pentru înlăturarea daunelor cauzate de săvârșirea infracţiunii nu este suficientă doar intervenţia organelor de drept și a justiţiei penale. Devine imperioasă instituirea unui sistem de măsuri de protecţie şi de respectare a drepturilor şi intereselor victimelor infracţiunilor[2]. Realizarea acestui sistem este posibilă, pentru început, prin adoptarea unui cadru normativ eficient care să instituie condiţiile minime de compensare a prejudiciilor cauzate victimelor infracţiunilor.

MATERIALE ȘI METODE

Dintre metodele științifico-socio-umane, cele care devin complementare, în lucrarea de față, se regăsesc: analiza actelor normative; metoda comparativă; observaţia, metoda examinării istorice. Au impact și metodele de cercetare precum sistematizarea și generalizarea.

REZULTATE OBŢINUTE ŞI DISCUŢII

Întru atingerea scopului studiului de faţă, ne propunem să evidențiem faptul că la nivel internațional, Declaraţia Naţiunilor Unite privind Principiile de bază în dreptul victimele crimelor şi ale abuzurilor de putere (1985), defineşte termenul de victimă ca fiind acele persoane, care în mod individual sau colectiv, au suferit orice daună, fizică sau psihică, trăiri emoţionale, pierderi economice sau vătămarea substanţială a drepturilor lor fundamentale, prin acţiune sau inacţiune care încalcă legislaţia penală în vigoare, în cadrul statelor membre, inclusiv acele legi care stipulează abuzul ilicit de putere. În raport cu Declarația Națiunilor Unite nominalizată anterior, Convenţia Consiliului Europei privind lupta împotriva traficului de fiinţe umane reglementează noțiunea de victimă sub aspectul infracțiunii traficului de ființe umane.

Ținem să evidențiem faptul că conceptul de „victimă” a infracțiunii este unul omniprezent în practica Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), având în vedere că Curții Europene a Drepturilor Omului i-a revenit sarcina să stabilească semnificația termenului în discuție. Acest lucru este determinat de faptul că termenul de „victimă” nu este definit de CEDO, însă este remarcat doar în două articole din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, mai exact, în art. 5 pct. 5, care reglementează dreptul la libertate și la siguranță[3], precum și în art. 34 cu privire la cererile individuale[4].

Cu referire la Cauza Vallianatos și alții c. Greciei[5], remarcăm faptul că noțiunea de „victimă” este interpretată de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului într-o manieră autonomă, în măsura în care calitatea de victimă atribuită persoanei în prerogativa dreptului intern al unui stat nu are și nu poate avea o pondere crucială pentru Curte. Mai mult, ea nu este ținută de calificarea atribuită unei persoane în dreptul intern. Astfel, rămâne la latitudinea Curții de a aprecia și de a decide dacă unei persoane îi poate fi atribuită calitatea de „victimă”.

Urmează a evidenția faptul că textul CEDO scoate în evidență mai multe categorii de victime. Potrivit jurisprudenței CEDO, noțiunea de victimă desemnează persoana sau persoanele afectate direct sau indirect de o pretinsă încălcare a unui drept garantat de Convenție. Așadar, Curtea Europeană a Drepturilor Omului face o distincție clară între victime directe[6] și victime indirecte[7]. Rezultă că victimele directe sunt persoanele cărora li s-au adus atingere în mod nemijlocit printr-o măsură/printr-un act/printr-o faptă. În raport cu victimele directe, victimele indirecte sunt persoanele care au o legătură cu victima directă (dispărută sau decedată) și, în virtutea acestei calități, au anumite drepturi și interese.

Cu toate acestea, în jurisprudența Curții Europene mai este întâlnit și conceptul de „victimă potențială”. În doctrina și jurisprudența unor state această categorie de victimă semnifică deja nu doar cel care suferă un prejudiciu, dar, de asemenea, și cel care suferă de o acțiune sau situație. În rezultat, calitatea de victimă este recunoscută unui număr tot mai mare de persoane[8]. În cazul de față, putem delecta la ipostaza căreia poate fi un străin care face obiectul unei decizii de expulzare care încă nu a fost executată, iar în ipoteza executării acestei decizii, persoana riscă să fie supusă în țara de destinație unor tratamente contrare art. 3[9] din Convenție ori să sufere o încălcare a drepturilor garantate de art. 8[10] din Convenție.

Sub aspectul drepturilor victimelor, în cazul „victimei potențiale”, specialiștii nu mai vorbesc despre „repararea prejudiciului sau pagubei victimei”, dar despre „repararea victimei”, care reflectă cu siguranță ideea că victima este o persoană afectată, în trup și în autonomie, care ar avea interes să fie reparată[11]. În cazul de față, preluăm poziția doctrinarului Xavier Pin care susține existența unui curent doctrinar, care se bazează pe principiul precauției, care militează pentru o eventuală responsabilitate detașată de orice prejudiciu determinat[12].

Pentru a conchide cele menționate anterior, rezultă că victima reprezintă subiectul pasiv al infracțiunii căruia i-a fost cauzat un prejudiciu fizic (vieţii, sănătăţii și libertăţii fizice), moral (umilirea cinstei și demnităţii) sau material în urma acţiunilor altor persoane, comportamentului său, evenimentelor ori altor întâmplări[13].

Cu referire la cele menționate anterior, susținem faptul că protecția victimelor infracțiunilor[14], în special protecția și reabilitarea victimelor infracțiunilor săvârșite cu violență, constituie o preocupare a organismelor europene, statelor europene, inclusiv a Republicii Moldova. Interesul față de subiectul dat pornește de la rațiuni de solidaritate socială, iar scopul care este urmărit în acest sens vizează înlăturarea sau, cel puțin, minimizarea consecințelor negative în viața persoanelor ce au avut neșansa de a deveni victime ale acestor fapte. Este general recunoscut faptul că intervenția doar a justiției penale nu este suficientă pentru a înlătura consecințele survenite în urma comiterii infracțiunii.

La nivel mondial, subiectul privind reabilitarea victimelor infracţiunilor s-a materializat într-o serie de acte internaţionale adoptate de-a lungul timpului, printre care: Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, adoptată de Adunarea Generală a ONU de la 10 decembrie 1948[15], Convenția ONU privind eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei (CEDAW)[16], Convenția ONU împotriva criminalității transfrontaliere organizate (UNTOC), cunoscută sub denumirea Convenția de la Palermo[17], Convenţia Internaţională cu privire la drepturile copilului de la New York, din 20 noiembrie 1989[18], Principiile directoare referitoare la prevenirea crimei şi la justiţia penală în contextul dezvoltării şi al unei noi ordini economice internaţionale, adoptate de Congresul al VII-lea al ONU pentru prevenirea crimei şi tratamentul delincvenţilor de la Milano, 26 august-6 septembrie 1985[19], Declaraţia Naţiunilor Unite privind principiile fundamentale ale justiţiei pentru victimele infracţiunilor şi abuzului de putere, adoptată de Adunarea Generală a ONU (29 noiembrie 1985)[20], Convenţia ONU împotriva torturii și altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante (Rezoluţia 39/46 din 10 decembrie 1984)[21], Ansamblul Regulilor Minime ale Națiunilor Unite cu privire la Administrarea Justiției Juvenile („Regulile de la Beijing”), Ghidul Națiunilor Unite pentru Justiție în probleme cu participarea Copiilor Victime și Martori ai Infracțiunilor[22].

La nivel european, subiectul privind reabilitarea victimelor infracţiunilor s-a materializat într-o serie de acte internaţionale adoptate de-a lungul timpului, printre care: Convenţia europeană privind despăgubirea victimelor infracţiunilor săvârşite prin violenţă (Strasbourg, 24 noiembrie 1983), Recomandarea R(85)11 a Comitetului de Miniștri privind poziţia victimei în cadrul dreptului penal şi al procedurii penale (28 iunie, 1985), Comunicarea Comisiei Europene „Victimele infracţiunilor în Uniunea Europeană – reflecţii privind standarde şi acţiune” (14 iulie 1999), Decizia-cadru a Consiliului European privind poziţia victimelor în procedura penală (15 martie 2001), Cartea verde „Compensarea victimelor infracţiunilor” a Comisiei Europene (28 septembrie 2001), Directiva Consiliului Europei nr.2004/80/EC privind despăgubirea victimelor infracţiunilor (20 aprilie 2004), Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind prevenirea și combaterea traficului de persoane și protejarea victimelor acestuia (5 aprilie 2011), Convenția Consiliului Europei privind prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice (11 mai 2011), Directiva 2011/99/UE a Parlamentului European și a Consiliului privind ordinul european de protecție (13 decembrie 2011), Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European și a Consiliului de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea și protecția victimelor criminalității (25 octombrie 2012).

La nivel național, subiectul privind reabilitarea victimelor infracţiunilor a fost impulsionat de contextul internațional și european[23].

Prin urmare, reabilitarea victimelor infracțiunilor s-a materializat într-o serie de acte normative printre care:

1) Legea privind modul de reparare a prejudiciului cauzat prin acțiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, ale procuraturii şi ale instanțelor judecătorești nr. 1545 din 25.02.1998 – garantează despăgubirile și modul de compensare a victimelor de către stat, pentru prejudiciile cauzate de acțiunile ilicite ale organelor de urmărire penală, procuraturii și instanțelor judecătorești.

2) Legea cu privire la protecția martorilor și altor participanți la procesul penal nr. 105 din 16 mai 2008 – prevede la art. 22 lit. (c) asigurarea unui venit decent până la găsirea unui loc de muncă pentru partea vătămată într-o cauză penală asociată unor infracțiuni grave, în special cele clasificate drept grave sau excepțional de grave.

3) Legea cu privire la reabilitarea victimelor infracțiunilor nr. 137 din 29 iulie 2016 a introdus pentru prima dată în legislația națională un mecanism concret pentru a acorda victimelor infracțiunilor o despăgubire materială din partea statului pentru prejudiciul suferit. Art. 1 alin. (3) definește victima infracțiunii ca fiind persoana vătămată, psihic sau fizic, care suferă suferință emoțională sau pagube materiale cauzate direct de infracțiune. Definiția include în continuare soțul, copiii și persoanele aflate în îngrijirea persoanei decedate.

4) Legea cu privire la mediere nr. 137 din 03.07.2015 – stabilește, la art. 21 alin. (1) și art. 22 alin. (1), că medierea poate fi iniţiată de către oricare dintre părţi, din proprie iniţiativă, precum şi la recomandarea autorităţilor publice, instanţelor judecătoreşti sau organului de urmărire penală, iar desfăşurarea medierii se întemeiază pe cooperarea părţilor şi utilizarea de către mediator a unor metode şi tehnici specifice, bazate pe comunicare şi negociere.

5) Legea cu privire la probațiune nr. 8 din 14.02.2008 are ca scop prevenirea recidivei de infracţiune, reglementează asistenţa şi consilierea în vederea reintegrării în comunitate a subiecţilor probaţiunii.

6) Legea cu privire la prevenirea şi combaterea violenţei în familie nr. 45 din 01.03.2007 – constituie un mijloc juridic adecvat pentru prevenirea şi combaterea violenţei în familie fac parte din politica naţională de ocrotire şi sprijinire a familiei şi reprezintă o importantă problemă de sănătate publică pentru: a) consolidarea, ocrotirea şi sprijinirea familiei, b) pentru asigurarea respectării principiilor fundamentale ale legislaţiei cu privire la familie, c) recunoașterea egalităţii de gen între femei şi bărbaţi drept elementul-cheie în prevenirea violenţei asupra femeilor.

7) Legea privind prevenirea și combaterea traficului de ființe umane nr. 241 din 20.10.2005 – vizează prevenirea şi combaterea traficului de fiinţe umane; asigurarea protecţiei şi asistenţei victimelor și a prezumatelor victime ale traficului de fiinţe umane; colaborarea autorităţilor administraţiei publice cu organizaţiile necomerciale şi cu alţi reprezentanţi ai societăţii civile în activitatea de prevenire şi combatere a traficului de fiinţe umane; cooperarea cu alte state şi cu organizaţii internaţionale şi regionale competente în domeniu.

8) Legea privind repararea cheltuielilor de tratament aplicat persoanei vătămate în acţiune criminală nr. 79-XIII din 28.04.1994 – reglementa că cheltuielile de tratament în staţionar aplicat persoanei vătămate în acţiune criminală intenţionată sunt reparate în beneficiul statului de persoana condamnată pentru săvârşirea acestei infracţiuni.

9) Legea privind reabilitarea victimelor represiunilor politice nr. 1225-XII din 30.12.1992 – determină categoriile de victime ale represiunilor politice, precum: 1) persoanele care au avut de suferit de pe urma represiunilor politice; 2) persoanele asupra cărora au fost adoptate decizii de represiune politică, dar care au reuşit să evite represiunile directe, inclusiv prin refugiu peste hotarele republicii; 3) membrii familiei persoanelor supuse represiunilor, inclusiv copiii care s-au născut în locurile de represiune sau în drum spre ele, persoanele care au fost impuse sau nevoite să-şi urmeze părinţii, rudele, tutorii în exil ori la locul de deţinere specială, sau rămase fără îngrijirea acestora, precum şi copiii persoanelor executate în urma represiunilor politice.

În urma celor menționate, rezultă că Republica Moldova a urmat tendințele mondiale și regionale, reflectate în diverse instrumente internaționale în ceea ce privește despăgubirile victimelor unor infracțiuni violente din partea Statului. Mai mult ca atât, în Republica Moldova, problema victimelor infracţiunilor constituie un subiect de interes naţional, reflectat în Strategia de reformare a sectorului justiţiei pentru anii 2011–2016, aprobată prin Legea nr. 231 din 25 noiembrie 2011, şi concretizat în Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei, aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr. 6 din 16 februarie 2012. Astfel, prin acţiunile de la pct. pct. 2.5.3 din planul de acţiuni – „Consolidarea mecanismului de asigurare a drepturilor victimelor infracţiunilor” şi subpct. 6.4.6.1 – „Elaborarea cadrului normativ necesar pentru reabilitarea victimelor torturii şi altor rele tratamente” au fost punctate exact acţiunile necesare a fi realizare în vederea creării unui mecanism iniţial pentru protecţia şi reabilitarea victimelor infracţiunilor.

În urma celor evocate supra, evidențiem faptul că cadrul legal este într-o continuă evoluție însă judecătorii, avocații, mediatorii, procurorii sau alte personaje care contribuie la actul de justiție au roluri diferite în acest domeniu. Mai mult ca atât, categoriile enunțate anterior au o mare influență asupra măsurii în care statul de drept este susținut în jurisdicția lor specifică. Din acest considerent, actele întocmite de personajele care contribuie la actul de justiție își au un aport semnificativ la identitatea generală a sistemului de justiție – indiferent dacă aceasta este percepută ca fiind imparțială, corectă și dreaptă. Acest lucru va reafirma importanța respectării și aplicării de jure și de facto a următoarelor principii: a) intervenții bazate pe drepturile omului; b) tragerea la răspundere a făptașilor conform prevederilor legale; c) abordarea coordonată și constructivă între mai multe instituții statale sau inter-statale etc.

CONCLUZII

Politica penală contemporană a majorității statelor lumii este orientată spre promovarea strategiilor de consolidare și garantare a drepturilor pe care le au victimele infracțiunilor, precum și spre instaurarea unei justiții cu caracter restaurativ. În plus, problematica subiectului victimei infracțiunii și a compensării prejudiciilor cauzate acestora prin fapte penale este în continuă evoluție în diverse jurisdicții.

Astfel, protecţia victimelor infracţiunilor, în special reabilitarea și compensarea prejudiciilor cauzate în urma actelor infracționale, constituie o preocupare a instituțiilor statale și non-guvernamentale, a organizațiilor de nivel mondial și comunitar, precum şi a membrilor de rând ai comunității.

Respectiv, înlăturarea daunelor cauzate de săvârșirea infracţiunii nu este suficientă doar intervenţia organelor de drept și a justiţiei penale. Din acest considerent, Republica Moldova a urmat tendințele mondiale și regionale, reflectate în diverse instrumente internaționale în ceea ce privește despăgubirile victimelor unor infracțiuni violente din partea Statului. Mai mult ca atât, în Republica Moldova problema victimelor infracţiunilor constituie un subiect de interes naţional, reflectat în mai multe acte normative. Conform prevederilor internaționale, europene și naționale în materie, pentru daunele materiale și morale suferite ca urmare a infracțiunilor, victimele infracțiunilor au dreptul la despăgubiri, care pot fi obținute fie prin inițierea unei acțiuni civile împotriva făptuitorului în cadrul sau concomitent cu procedura penală sau separat în procedură civilă, fie prin obținerea unei despăgubiri financiare acordate de stat. Astfel, se conturează universalitatea dreptului la despăgubiri și compensații a victimelor infracțiunii, ținându-se cont de categoria victimei și de tipurile de prejudicii cauzate acesteia în urma actului infracțional.

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] Articol științific, „Condamnarea infractorului – o măsură suficientă de satisfacție și compensare a prejudiciului moral cauzat victimei infracțiunii?”, Alina ȘAVGA, http://dspace.usm.md:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/6994/p-254-264_0.pdf?sequence=1&isAllowed=y, accesat la 01.08.2023.

[2] Nastas A., Cernomoreț S., Cazacu D., Statements by the Prism of the Criminal Law În: The Annals of „Dunărea de Jos” University of Galați. Legal Sciences. Fascicle XXVI Vol. 4, No 1, 2021, România.

[3] Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale, art. 5 pct. 5: „Orice persoană, victimă a unei arestări sau deţineri în condiţii contrare dispoziţiilor acestui articol, are dreptul la reparaţii”. A se vedea: https://www.echr.coe.int/documents/convention_ron.pdf, accesat la 25.06.2023.

[4] Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale, art. 34: Curtea poate fi sesizată, printr-o cerere, de orice persoană fizică, organizaţie neguvernamentală sau grup de particulari care se pretind victime ale unei încălcări de către una dintre Înaltele Părţi Contractante a drepturilor recunoscute în Convenţie sau în Protocoalele sale. Înaltă Parte Contractantă se angajează să nu împiedice prin nicio măsură exerciţiul eficace al acestui drept”. A se vedea: https://www.echr.coe.int/documents/convention_ron.pdf, accesat la 25.07.2023.

[5] A se vedea Case of Vallianatos and Others v. Greece [GC], Applications nos. 29381/09 and 32684/09, Judgment of 7 November 2013, § 47. Disponibil: https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-128294, accesat la 25.07.2023.

[6] A se vedea Cauza Mereuţa c. Republica Moldova, unde Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat că omiterea termenului de punere sub învinuire a bănuitului de către autoritățile statului a condus la încălcarea art. 3 din Convenție (care garantează interzicerea torturii, pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante) sub aspect procedural.

[7] A se vedea Cauza Magnitskiy și alții c. Rusiei, unde Curtea Europeană a Drepturilor Omului a admis că, dacă pretinsa victimă a unei încălcări a decedat în timpul procedurilor judiciare, atunci o rudă apropiată sau un moştenitor ar putea continua, în principiu, procedura, pentru că persoana are un interes suficient în cauză.

[8] Xavier Pin. Les victimes d’infractions: définitions et enjeux. Éditions Pédone: Archives de politique criminelle, 2006/1 n° 28, p. 51.

[9] Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale, art. 3 cu privire la interzicerea torturii: „Nimeni nu poate fi supus torturii, nici pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante”. A se vedea: https://www.echr.coe.int/documents/convention_ron.pdf, accesat la 25.07.2023.

[10] Convenţia pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale, art. 8 cu privire la respectarea vieții private și de familie: „Pct. 1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale. Pct. 2. Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care acesta este prevăzut de lege şi constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protecţia sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi a libertăţilor altora”. A se vedea: https://www.echr.coe.int/documents/convention_ron.pdf, accesat la 25.07.2023.

[11] Articol științific, Compensarea prejudiciilor victimelor infracțiunilor, Vladimir GROSU, p. 163, http://dspace.usm.md:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/6986/p-161-167_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y, accesat la 25.07.2023.

[12] Xavier Pin. Les victimes d’infractions: définitions et enjeux. Éditions Pédone: Archives de politique criminelle, 2006/1 n° 28, p. 51.

[13] Bujor V., Miron I., Violenţa: abordare socio-criminologică a problemei, Revista de criminologie, drept penal şi criminalistică, anul 2004, nr. 3-4.

[14] Ghid practic pentru profesioniști din domeniul justiției, drepturile victimelor infracțiunilor la reabilitare și compensare, 2022, https://www.osce.org/files/f/documents/4/c/525762.pdf, accesat la 01.08.2023.

[15] Adoptată și proclamată de Adunarea generală a O.N.U. prin Rezoluția 217 A (III) din 10 decembrie 1948, publicată la 30-12-1998 în M.O. al RM la rubrica Tratate Internationale Nr. 1 art. 12. A se vedea, https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=115540&lang=ro, accesat la 01.08.2022.

[16] Această Convenție a fost adoptată de ONU la 18.12. 1979, ratificată de Republica Moldova la 28.04.1994, și prevede eliminarea discriminării față de femei în viața politică şi publică a țării și în special, pentru a le asigura drepturi, în condiții de egalitate cu bărbații.

[17] Această Convenție a fost adoptată de ONU la 15.11.2000, ratificată de Republica Moldova la 17.02.2005, și prevede următoarele drepturi pentru victimele infracțiunii: – asistență și protecție, îndeosebi în caz de amenințare cu represalii sau de intimidare. – proceduri corespunzătoare pentru a permite victimelor unor infracțiuni să obțină reparații. – de a face în așa fel încât opiniile și preocupările victimelor să fie prezentate şi să fie luate în considerare în stadiile corespunzătoare ale procedurii penale începute împotriva autorilor unor infracțiuni, într-un mod care să nu aducă prejudicii drepturilor apărării.

[18] Adoptată de Adoptarea generală a Națiunilor Unite la 20 noiembrie 1989. Intrat în vigoare la 20 septembrie 1990, publicat la 30-12-1998 în M.O. al RM, la rubrica Tratate Internationale, nr. 1, art. 52 și prevede prevede dreptul la recuperare fizică și psihologică și reintegrarea socială a copiilor, victime ale unei forme de neglijență, exploatare sau abuz, de tortură sau pedeapsă ori tratamente crude, inumane sau degradante ori victime ale unui conflict armat.

[19] A se vedea http://probatiune.gov.md/files/getfile/156, accesat la 01.08.2023.

[20] A se vedea https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2018-0229_RO.html, accesat la 01.08.2023.

[21] Aprobată de Adunarea Generală a Națiunilor Unite la 10 decembrie 1984 (Rezoluția 39/46). A se vedea https://stoptorture.humanrightsembassy.org/attachments/article/57/Conventia%20impotriva%20torturii.pdf, accesat la 01.08.2023.

[22] A fost adoptată de Consiliul Economic și Social al O.N.U. prin Rezoluția 2005/20 din 22 iulie 2005 și prezintă liniile directorii – cadru normativ ce urmează a fi utilizat pentru a ameliora protecția copiilor victime și martori ai infracțiunilor.

[23] Cernomoreț S., Nastas A., Individualizarea pedepsei și interesele victimei. În: Conferința științifico-practică națională „Reabilitarea victimelor infracțiunii”, dedicată aniversării a 75 de ani de la fondarea Universității de Stat din Moldova, 2022.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress