• Grup editorial Universul Juridic
    • Editura Universul Juridic
    • Editura Pro Universitaria
    • Editura Neverland
    • Libraria Ujmag.ro
  • Contact
  • Autentificare
  • Inregistrare
Skip to content
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Archives

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Categories

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021
Revista Universul JuridicRevistă lunară de doctrină și jurisprudență | ISSN 2393-3445
  • Acasă
  • Echipa editorială
  • Autori
  • Procesul de recenzare
  • Indexare BDI
  • Contact
  • PORTAL UNIVERSUL JURIDIC

Contribuții la studiul regimului juridic al arborilor din afara fondului forestier național

Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - iunie 11, 2023

1. Introducere. Protecția arborilor din afara fondului forestier național, inclusiv din intravilanul localităților, nu a constituit o prioritate pentru legiuitorul român. Pe cale de excepție, „arborii seculari sau izolați reprezentativi” declarați monumente ale naturii beneficiau de regimul juridic specific acestei categorii de arii naturale protejate, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice[1], aprobată prin Legea nr. 49/2011[2], cu modificările și completările ulterioare. Până la apariția Legii nr. 97/2023 privind protecția arborilor remarcabili[3], un minim de protecție era asigurat arborilor care nu îndeplineau criteriile pentru desemnarea lor ca monumente ale naturii sau care nu se găseau pe suprafața ariilor naturale protejate de către prevederile dreptului silvic, potrivit căruia recoltarea și valorificarea lemnului din vegetația forestieră de pe terenurile din afara fondului forestier național este la latitudinea proprietarilor terenurilor, sub condiția respectării normelor tehnice silvice privind evaluarea masei lemnoase și reglementărilor privind circulația materialului lemnos[4], respectiv de prevederile Legii nr. 24/2007 privind reglementarea și administrarea spațiilor verzi din intravilanul localităților[5], republicată, cu modificările și completările ulterioare.

2. Scopul Legii nr. 97/2023 îl constituie instituirea unui regim de protecție pentru arborii remarcabili[6], care sunt acei arbori situații în afara fondului forestier național[7], inclusiv în intravilanul localităților, care prezintă cel puțin una dintre următoarele caracteristici: „au o circumferință minimă a trunchiului măsurată la 130 cm de sol în amonte conform anexei care face parte integrantă din prezenta lege”; „au vârsta de minimum 160 de ani, stabilită în baza datelor înscrise în amenajamentele silvice sau a altor documente, precum și a determinărilor și măsurătorilor specifice, efectuate la data înregistrării arborelui”; respectiv „prezintă o valoare cultural-istorică pentru zonă și comunitate, fiind legați de un eveniment istoric sau de o personalitate, de o întâmplare istorică ori de o legendă”[8]. Tăierea arborilor remarcabili se poate efectua numai în condițiile legii[9].

3. Sfera de aplicare a actului normativ. Prevederile Legii nr. 97/2023 „sunt obligatorii pentru proprietarii și deținătorii cu orice titlu de teren cu vegetație forestieră din afara fondului forestier național, inclusiv din intravilanul localităților, cu excepția proprietăților private din intravilanul localităților”[10]. Apreciem că, în interesul superior al protecției mediului, se impune ca, la o viitoare modificare legislativă, să fie eliminată excepția prevăzută în teza finală a art. 2 din Legea nr. 97/2023, extinzând protecția arborilor remarcabili și la proprietățile private situate în intravilanul localității. În acest caz considerăm că limitarea exercițiului dreptului de proprietate este în deplin acord cu obligația constituțională ce incumbă persoanelor fizice și juridice de a proteja și ameliora mediul înconjurător[11]. S-a apreciat că art. 35 din Constituția României ilustrează două dintre abordările doctrinare cu privire la protecția mediului înconjurător, semnificativă în speță fiind calificarea acesteia ca obligație de rezultat în sarcina tuturor subiectelor de drept[12]. Acestei obligații îi corespunde „un drept la compensarea pierderilor suferite prin respectarea sarcinilor environmentale”[13], reglementat, după cum vom vedea în cele ce urmează, de prevederile art. 6 din Legea nr. 97/2023. De altfel, doctrina s-a exprimat în mod constant în sensul că „dacă dreptul de proprietate nu este reglementat constituțional în astfel de condiții încât prin lege să i se poată stabili anumite limite, inclusiv din punct de vedere al protecției mediului înconjurător, Atunci acest drept capătă regimul de «absolut» cu consecințe grave și pentru protecția mediului înconjurător”[14].

4. Inventarierea arborilor remarcabili. Obligația inventarierii arborilor remarcabili incumbă administratorilor silvici, pentru arborii remarcabili aflați în afara fondului forestier, respectiv unităților administrativ-teritoriale, prin structurile de administrare a spațiilor verzi, pentru cei aflați în intravilanul localităților[15].

Persoanele fizice au posibilitatea de a solicita administratorilor silvici inventarierea arborilor remarcabili neidentificați de către aceștia din urmă până la momentul sesizării, cu indicarea coordonatelor geografice ale arborelui sau arborilor ce fac obiectul cererii[16]. Apreciem că se impune modificarea prevederilor art. 7 alin. (3) din Legea nr. 97/2023 în sensul, pe de-o parte, a extinderii paletei persoanelor apte de a solicita inventarierea arborilor remarcabili, iar pe de altă parte, a extinderii ariei teritoriale cu privire la care acestea pot înainta sesizări și în ceea ce privește intravilanul localității. Propunem următorul text: „Persoanele fizice și juridice pot cere administratorilor silvici sau unităților administrativ-teritoriale, prin structurile de administrare a spațiilor verzi, după caz, să inventarieze unul sau mai mulți arbori remarcabili neidentificați până la acel moment de către acestea din urmă. Cererea trebuie să conțină coordonatele geografice ale arborelui sau arborilor remarcabili”.

Datele colectate se transmit structurilor teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de silvicultură într-un termen de maxim 30 de zile de la realizarea lor. În vederea inventarierii arborilor, structurile teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de silvicultură pot încheia acorduri de colaborare cu entități din mediul academic și din societatea civilă, la inițiativa acestora din urmă[17].

Serviciilor județene teritoriale ale Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (A.N.A.N.P.) le incumbă obligația ca, în termen de 60 de zile de la data adoptării Legii nr. 97/2023, să întocmească și ulterior să actualizeze permanent Catalogul arborilor remarcabili, care să fie pus la dispoziția publicului pe pagina web a instituției[18]. În mod obligatoriu, Catalogul arborilor remarcabili va conține următoarele informații: „județul, proprietarul, administratorul silvic sau unitatea administrativ-teritorială care a completat catalogul, unitatea de producție și unitatea amenajistică, specia, circumferința măsurată la 130 cm de sol, înălțimea, vârsta, descrierea principalelor caractere morfologice și cultural-istorice, dacă este cazul, precum și, dacă a fost emis un aviz de tăiere, elementele de identificare a acestuia și cauza eliberării acestui aviz”[19]. Considerăm că s-ar impune înscrierea în catalog a coordonatelor GPS ale arborilor, în condițiile în care localizarea acestora după unitatea de producție sau unitatea amenajistică este imposibilă, aceste tip de coordonate fiind specifice fondului forestier[20].

DOWNLOAD FULL ARTICLE

[1] M. Of. nr. 442 din 29 iunie 2007.

[2] M. Of. nr. 262 din 13 aprilie 2011.

[3] M. Of. nr. 320 din 18 aprilie 2023.

[4] Art. 6 alin. (1)-(3) din Codul silvic, aprobat prin Legea nr. 46/2008 (M. Of. nr. 238 din 27 martie 2008), cu modificările și completările ulterioare.

[5] M. Of. nr. 36 din 18 ianuarie 2007.

[6] Deși la nivelul continentului european se observă un interes ridicat pentru protecția arborilor pe care legislația românească îi cataloghează ca fiind „remarcabili”, până la acest moment nici denumirea obiectului protecției și nici caracteristicile acestor arbori nu au fost standardizate. E.g., legislația belgiană utilizează noțiunea de „arbore de interes biologic”, definită ca „stejar al cărui trunchi măsoară mai mult de două sute de centimetri în circumferință la un metru cincizeci de sol, arbore cu o cavitate sau, în lipsă, un arbore cu frunze din specii autohtone de o sută cincizeci de centimetri în circumferință la un metru cincizeci din sol, sau orice alt arbore desemnat de comun acord de proprietar sau manager și directorul competent al Departamentului Natură și Păduri sau delegatul acestuia” [art. 1 pct. 2 din 24 mars 2011 – Arrêté du Gouvernement wallon portant les mesures préventives générales applicables aux sites Natura 2000 ainsi qu’aux sites candidats au réseau Natura 2000 (Decretul Guvernului Valon din 24 martie 2011 privind măsurile preventive generale aplicabile siturilor Natura 2000 precum și siturilor candidate pentru rețeaua Natura 2000), Moniteur Belge din 3 mai 2011, cu modificările și completările ulterioare. [Document disponibil la http://environnement.wallonie.be/legis/consnat/cons045.htm. Accesat la data de 18 mai 2023], în vreme ce legislația italiană utilizează noțiunea de „arbori monumentali” pe care îi definește ca fiind: „a) arbori înalți izolați sau care fac parte din păduri naturale sau artificiale, arborele tipic secular, oriunde se află sau, care poate fi privit drept exemplu rar de măreție și longevitate, după vârstă sau mărime sau particularitate valoare naturalistică, pentru raritatea botanică și particularitatea specii, sau care poartă o referire precisă la evenimente sau amintiri relevante dintr-un document istoric, cultural sau tradiții locale; b) aliniamente de arbori și arbori cu valoare deosebită peisagistică, monumentală, istorică și culturală, inclusiv cele incluse în centre urbane; c) copaci înalţi inseraţi în detaliile complexelor arhitecturale de importanță istorică și culturală, cum ar fi de exemplu vile, mănăstiri, biserici, grădini botanice și reședințe private istorice” [art. 7 din Legea nr. 10 din 14 ianuarie 2013 – Norme per lo sviluppo degli spazi verdi urbani (Reguli pentru dezvoltarea spațiilor verzi urbane), Gazzetta Ufficiale de la Repubblica Italiana nr. 27 din 1 februarie 2013. Material disponibil la https://www.gazzettaufficiale.it/eli/gu/2013/02/01/27/sg/pdf. Accesat la data de 18 mai 2023].

[7] Potrivit art. 1 alin. (1) din Codul Silvic, constituie fondul forestier național „Totalitatea pădurilor, a terenurilor destinate împăduririi, a celor care servesc nevoilor de cultură, producție sau administrație silvică, a iazurilor, a albiilor pâraielor, a altor terenuri cu destinație forestieră, inclusiv cele neproductive, cuprinse în amenajamente silvice la data de 1 ianuarie 1990, inclusiv cu modificările de suprafață, conform operațiunilor de intrări-ieșiri efectuate în condițiile legii (…), indiferent de forma de proprietate (…)”.

În ceea ce privește înțelesul noțiunii de „păduri”, esențială pentru stabilirea sferei de cuprindere a fondului forestier național, potrivit art. 2 din Codul silvic, „Sunt considerate păduri, în sensul prezentului cod, și sunt incluse în fondul forestier național terenurile cu o suprafață de cel puțin 0,25 ha, acoperite cu arbori; arborii trebuie să atingă o înălțime minimă de 5 m la maturitate în condiții normale de vegetație.” [alin. (1)], respectiv „Termenul pădure include: a) terenurile cu folosință pădure cuprinse în amenajamentele silvice la data de 1 ianuarie 1990, inclusiv cu modificările de suprafață, conform operațiunilor de intrări-ieșiri efectuate în condițiile legii; b) perdelele forestiere de protecție; c) terenurile pe care sunt instalate jnepenișurile; d) terenurile acoperite cu pășuni împădurite cu consistența mai mare sau egală cu 0,4, calculată numai pentru suprafața ocupată efectiv de vegetația forestieră; e) plantațiile cu specii forestiere din zonele de protecție a lucrărilor hidrotehnice și de îmbunătățiri funciare realizate pe terenurile proprietate publică a statului, precum și plantațiile cu specii forestiere de pe terenurile administrate de Agenția Domeniilor Statului, care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1); intervențiile administratorilor lucrărilor hidrotehnice și de îmbunătățiri funciare pe terenurile cărora sunt amplasate aceste plantații se fac numai în baza aprobării administratorului fondului forestier proprietate publică a statului, fără alte avize/aprobări/autorizații; prevederile art. 33 și 35-42 nu sunt aplicabile în cazul acestor intervenții; trecerea acestor terenuri în administrarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva se face prin hotărâre a Guvernului” [alin. (2)].

[8] Art. 1 din Legea nr. 97/2023.

[9] Art. 3 din Legea nr. 97/2023.

[10] Art. 2 din Legea nr. 97/2023.

[11] Art. 35 alin. (3) din Constituția României.

[12] Constituția României: comentariu pe articole, coord. Ioan Muraru, Elena-Simina Tănăsescu, ed. a 2-, rev., Ed. C.H. Beck, București, 2019, p. 288-289.

[13] Mircea Duțu, Andrei Duțu, Dreptul de proprietate și exigențele protecției mediului, Ed. Universul Juridic, 2011, p. 35.

[14] Gheorghe Iancu, Drepturile fundamentale și protecția mediului, Regia Autonomă „Monitorul Oficial”, București, 1998, p. 152.

[15] Art. 7 alin. (1) și (2) din Legea nr. 97/2023.

[16] Art. 7 alin. (3) din Legea nr. 97/2023.

[17] Art. 7 alin. (6) din Legea nr. 97/2023.

[18] Art. 7 alin. (5) din Legea nr. 97/2023.

[19] Art. 7 alin. (7) din Legea nr. 97/2023.

[20] Anexa nr. 1 din Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic, pct. 55: „Unitate de producție/protecție – suprafața de fond forestier pentru care se elaborează un amenajament silvic. La constituirea unei unități de producție/protecție se au în vedere următoarele principii:

a) se pot constitui pe bazine sau pe bazinete hidrografice sau proprietăți;

b) delimitarea se realizează prin limite naturale, artificiale permanente, pe limitele unităților administrativ-teritoriale sau pe limita proprietății forestiere, după caz;

c) suprafața minimă a unității de producție/protecție pentru care se elaborează un amenajament silvic este de 100 ha;

d) se includ într-o unitate de producție și/sau protecție proprietăți întregi, nefragmentate; proprietățile se pot fragmenta numai dacă suprafața acestora este mai mare decât suprafața maximă stabilită de normele tehnice pentru o unitate de producție/protecție”.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

1 2

Arhive

  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • Supliment 2021
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • aprilie 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • noiembrie 2017
  • octombrie 2017
  • septembrie 2017
  • august 2017
  • iulie 2017
  • iunie 2017
  • mai 2017
  • aprilie 2017
  • martie 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • decembrie 2016
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016
  • decembrie 2015
  • noiembrie 2015
  • octombrie 2015
  • septembrie 2015
  • august 2015
  • iulie 2015
  • iunie 2015
  • mai 2015
  • aprilie 2015
  • martie 2015
  • februarie 2015
  • ianuarie 2015

Calendar

mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« apr.    

Categorii

  • Abstract
  • Actualitate legislativă
  • Alte categorii
  • Din jurisprudența CCR
  • Din jurisprudența ÎCCJ
  • Editorial
  • HP
  • Interviu
  • Prefata
  • Recenzie de carte juridică
  • RIL
  • Studii, articole, opinii
  • Studii, discuții, comentarii (R.  Moldova și Ucraina)
  • Supliment 2016
  • Supliment 2021

© 2023 Copyright Universul Juridic. Toate drepturile rezervate. | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress