Stabilirea Procedurii de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor (OMF nr. 1528/2022)
Redacția ProLege - iulie 4, 2022Actul publicat în Monitorul Oficial |
Preambul | Sumar |
Ordinul ministrului Finanțelor (OMF) nr. 1.528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor (M. Of. 661 din data de 1 iulie 2022) |
În temeiul: – art. 60 pct. 5 lit. d) Cod fiscal, – art. 10 alin. (4) din H.G. nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor.
|
Se aprobă Procedura de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor. |
În M. Of. nr. 661 din data de 1 iulie 2022 s-a publicat Ordinul ministrului Finanțelor (OMF) nr. 1.528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor.
Vă prezentăm, în continuare, principalele prevederi ale Ordinului.
Art. 1
Se aprobă Procedura de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
Art. 3
Direcţiile de specialitate şi structurile subordonate din cadrul Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Vă prezentăm, în continuare, principalele prevederi ale Procedurii.
Procedura de acordare a facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor
Art. 1
(1) Persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul fiscal, în sectorul construcţii, beneficiază de scutirea de impozit dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilităţile fiscale pentru domeniul construcţiilor prevăzute la art. 60 pct. 5, art. 1381, art. 154 alin. (1) lit. r) şi art. 2203 alin. (2) din Codul fiscal constau în:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contribuţie de asigurări sociale, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contribuţiei asiguratorii pentru muncă la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea şi utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanţelor salariale, cu modificările ulterioare;
e) scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori, în cazul condiţiilor deosebite de muncă sau speciale de muncă.
(3) Persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor la angajatori care desfăşoară activităţi în domeniul construcţiilor care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Opţiunea se depune în scris, la angajator, acesta reţinând contribuţia aferentă potrivit prevederilor legale începând cu veniturile lunii următoare celei în care s-a înregistrat opţiunea.
Art. 2
(1) Facilităţile fiscale se acordă pentru activitatea desfăşurată în România, inclusiv persoanelor fizice detaşate pe teritoriul României, dacă plătitorul de venituri la care sunt detaşate desfăşoară activităţi în domeniul construcţiilor şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilităţile fiscale nu se acordă persoanelor fizice care sunt detaşate în afara României.
Art. 7
Cifra de afaceri se calculează, în luna de raportare, în condiţiile în care angajatorii care desfăşoară una sau mai multe activităţi clasificate la codurile CAEN prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal realizează efectiv activităţi aferente codurilor CAEN prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
Art. 8
În vederea aplicării facilităţilor fiscale în domeniul construcţiilor, angajatorii care desfăşoară activităţile aferente cel puţin unuia din codurile CAEN prevăzute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal procedează după cum urmează:
1. În cazul angajatorilor existenţi la data de 1 ianuarie a fiecărui an:
a) se calculează raportul între „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” şi „Cifra de afaceri totală” determinate conform art. 4, pentru anul anterior;
b) în situaţia în care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de cel puţin 80% din „Cifra de afaceri totală” determinată conform art. 4 pct. 1 din prezenta procedură, facilităţile fiscale se acordă pe durata anului în curs cu respectarea condiţiei prevăzute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal pe toată perioada aplicării facilităţilor fiscale;
c) în situaţia în care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de până la 80% din „Cifra de afaceri totală” determinată conform art. 4 pct. 1, se procedează la determinarea indicatorilor „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” şi „Cifra de afaceri totală”, pentru anul în curs, conform principiului angajatorilor nou-înfiinţaţi prevăzut la art. 3 alin. (3);
d) pentru a beneficia de facilităţile fiscale, în cazul prezentat la lit. c), raportul între „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” şi „Cifra de afaceri totală” trebuie să fie în procent de cel puţin 80%.
2. În cazul angajatorilor nou-înfiinţaţi:
a) indicatorii „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” şi „Cifra de afaceri totală” determinaţi conform art. 4 se calculează cumulat de la începutul anului sau începând cu luna înfiinţării, după caz, până la luna în care se aplică scutirea inclusiv;
b) pentru a beneficia de facilităţile fiscale, raportul între „Cifra de afaceri realizată efectiv din activitatea de construcţii” şi „Cifra de afaceri totală” determinate conform lit. a) trebuie să fie în procent de cel puţin 80%.
Art. 10
(1) Condiţia prevăzută la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de încadrare, se consideră îndeplinită după cum urmează:
a) în cazul contractelor individuale de muncă cu normă întreagă, încheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar. Salariul minim brut pe ţară de 3.000 de lei lunar este stabilit proporţional cu câştigul salarial brut de bază pentru un program de lucru în medie de 167,333 de ore pe lună. Pentru salariaţii care au încheiate contracte de muncă cu timp parţial, încheiate potrivit legii, facilităţile fiscale se acordă numai dacă câştigul salarial brut de bază este stabilit proporţional cu câştigul brut de bază pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;
b) în cazul raporturilor juridice generatoare de venituri din salarii şi asimilate salariilor, altele decât contractele individuale de muncă, respectiv contract de administrare, de mandat şi altele, încheiate potrivit legii, pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar, facilităţile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiţia ca venitul brut lunar realizat să fie cel puţin egal cu 3.000 de lei;
c) în cazul contractelor de internship, încheiate potrivit Legii nr. 176/2018 privind internshipul, cu completările ulterioare, facilităţile fiscale se acordă numai dacă indemnizaţia pentru internship este stabilită proporţional la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
d) în cazul contractelor de ucenicie, încheiate potrivit legii, facilităţile fiscale se acordă numai dacă salariul de bază lunar, prevăzut în contractul de ucenicie, este stabilit proporţional la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
e) în situaţia în care o persoană fizică realizează venituri, în baza mai multor raporturi juridice generatoare de venituri din salarii şi asimilate salariilor, cum ar fi contract individual de muncă, contract de mandat, contract de administrare şi altele asemenea, încheiate potrivit legii, în aceeaşi lună, la acelaşi angajator, în vederea acordării facilităţilor fiscale se verifică mai întâi dacă fiecare raport juridic respectă condiţia prevăzută la art. 60 pct. 5 lit. c) prima teză din Codul fiscal, respectiv dacă venitul brut este calculat la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 de lei lunar, în cazul contractului individual de muncă, sau dacă venitul brut lunar realizat este cel puţin egal cu 3.000 de lei, în cazul celorlalte tipuri de contracte. Pentru acordarea facilităţilor fiscale, veniturile aferente raporturilor juridice care respectă condiţia de raportare la 3.000 de lei se cumulează. În acest caz, facilităţile fiscale se acordă pentru veniturile din salarii şi asimilate salariilor care cumulate nu depăşesc plafonul prevăzut la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depăşeşte acest plafon nu se acordă facilităţile fiscale.
(2) Pentru veniturile lunare din salarii şi asimilate salariului, realizate în baza unui contract individual de muncă, mai mici de 3.000 de lei/lună, facilităţile fiscale se acordă numai dacă este îndeplinită condiţia ca salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit în bani, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri, să fie de minimum 3.000 de lei lunar, pentru un program de lucru în medie de 167,333 de ore pe lună.
DOWNLOAD FULL ARTICLE
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.