Decizia ÎCCJ (Complet DCD/CAF) nr. 12/2015: Prevederi din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 și Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
Redacția ProLege - octombrie 1, 2015Jurisprudenţa instanţelor naţionale
Jurisprudenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
Prin Decizia nr. IV din 23 iunie 2003, Curtea Supremă de Justiţie (SU) a admis recursul în interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie şi, în aplicarea dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. b), cu referire la art. 27 alin. (1), art. 46 şi la art. 71 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, a stabilit că primarul nu are calitatea de a ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, hotărârile adoptate de consiliul local.
Jurisprudența Curților de apel
În cauză, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a solicitat curţilor de apel să comunice jurisprudenţa identificată la nivelul circumscripţiei lor teritoriale cu privire la chestiunea de drept ce formează obiectul sesizării.
1. Într-o orientare jurisprudenţială, instanţele au reţinut că primarul, ca autoritate executivă a unităţii administrativ-teritoriale, are calitate procesuală activă de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ hotărârile adoptate de consiliul local, ca autoritate deliberativă. în susţinerea acestei opinii au fost invocate prevederile art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a) şi art. 8 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 şi ale art. 21 alin. (1), (2) şi (21), art. 46, art. 48 şi art. 55 alin. (2) din Legea nr. 215/2001, faptul că legea nu restrânge acest drept al unităţii administrativ-teritoriale, prin primar, precum şi interesul public în promovarea acţiunii.
2. Într-o altă orientare jurisprudenţială, instanţele au reţinut că primarul, ca autoritate executivă a unităţii administrativ-teritoriale, nu are calitate procesuală activă de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ hotărârile adoptate de consiliul local, ca autoritate deliberativă. în susţinerea acestei opinii a fost invocată şi Decizia nr. IV din 23 iunie 2003 a Curţii Supreme de Justiţie – Secţii Unite.
Răspunsul Ministerului Public – PÎCCJ
Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a comunicat faptul că nu s-a verificat şi nu se verifică, în prezent, practica judiciară în vederea promovării unui eventual recurs în interesul legii cu referire la chestiunea de drept ce formează obiectul sesizării.
Jurisprudenţa Curţii Constituţionale
Prin Decizia nr. 356 din 10 decembrie 2002, Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 215/2001, forma în vigoare la momentul respectiv, reţinând următoarele:
[… ] posibilitatea primarului de a se adresa justiţiei depinde de calitatea în care acesta acţionează în instanţă. Astfel, potrivit art. 120 din Constituţie şi art. 21 alin. (1) din Legea nr. 215/2001, primarul reprezintă autoritatea executivă a administraţiei publice locale; în acelaşi timp însă, conform art. 67 din acelaşi act normativ, primarul este reprezentantul în justiţie al colectivităţii locale, ca persoană juridică de drept public.
[… ] în calitate de autoritate executivă a administraţiei publice locale, primarul exercită doar acele atribuţii care îi sunt conferite de lege. în acest sens art. 5 alin. (1) din Legea nr. 215/2001 prevede: «Competenţele şi atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale se stabilesc numai prin lege. Aceste competenţe sunt depline şi exclusive, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege».
Raportul asupra chestiunii de drept supuse judecăţii
Judecătorul-raportor a întocmit şi a motivat proiectul soluţiei ce se propune a fi dată, în sensul că, „în condiţiile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea sa executivă, respectiv primarul, are dreptul de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ hotărârile adoptate de autoritatea sa deliberativă, respectiv consiliul local sau, după caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti”.
În esenţă, judecătorul-raportor a argumentat în sensul celor arătate în continuare:
Ca urmare a modificărilor şi completărilor aduse Legii nr. 215/2001, formularea dispoziţiilor art. 68 alin. (1) lit. b) şi art. 27 alin. (1) din această lege, reţinută în considerentele Deciziei Curţii Supreme de Justiţie – Secţiile Unite nr. IV din 23 iunie 2003, nu se mai regăseşte în conţinutul noilor norme juridice, astfel cum erau în vigoare la data soluţionării recursului în interesul legii, fiind incidente prevederile art. 518 din Codul de procedură civilă.
Chestiunea de drept ce formează obiectul prezentei sesizări este diferită, întrucât, deşi priveşte în principal tot primarul, întrebarea se referă la calitatea sa de reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale, potrivit art. 62 din Legea nr. 215/2001, partea vătămată fiind oraşul/municipiul/comuna, iar nu primarul în nume propriu.
Este de observat caracterul inovator al noii legi a contenciosului care consfinţeşte cadrul general pentru exerciţiul contenciosului administrativ obiectiv, prin legiferarea generală a dreptului la acţiune al persoanelor de drept public împotriva actelor care vatămă starea de legalitate obiectivă.
Sunt relevante prevederile art. 1 alin. (1), (2) şi (8), art. 2 alin. (1) lit. a), b) şi r) din Legea nr. 554/2004 şi ale art. 19 din Legea nr. 215/2001, considerentele Deciziei Curţii Constituţionale nr. 356 din 10 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 3 martie 2003, precum şi prevederile art. 11 din Cartea europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată de România prin Legea nr. 199/1997.
Se poate concluziona în sensul că unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea sa executivă, respectiv primarul, are dreptul de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ hotărârile adoptate de autoritatea sa deliberativă, respectiv consiliul local sau, după caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, având în vedere calitatea sa de subiect de drept public, conform art. 1 alin. (8) din Legea nr. 554/2004, atunci când se invocă vătămarea unui interes legitim public, conform art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1) lit. a) şi r) din Legea nr. 554/2004 cu raportare la competenţele autonome ale colectivităţii teritoriale, conform art. 3 alin. (1) din Legea nr. 215/2001.
Prin Decizia nr. 12/2015, ÎCCJ (Complet DCD/CAF) a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, prin încheierea din 24 noiembrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 30.461/3/2013.
ÎCCJ a stabilit faptul că în condiţiile Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea sa executivă, respectiv primarul, nu are dreptul de a ataca în faţa instanţei de contencios administrativ hotărârile adoptate de autoritatea sa deliberativă, respectiv consiliul local sau, după caz, Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.