Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 36/2017 (M. Of. nr. 567/17.07.2017): Art. 114 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
Redacția ProLege - iulie 3, 201751. În a doua teză se referă la persoane care realizează venituri de natură profesională din contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil.
52. Această categorie distinctă de venituri a suferit modificări în raport cu succesiunea în timp a dispoziţiilor legale ce alcătuiesc domeniul de reglementare al convenţiilor civile. În acest sens, la data adoptării sale, art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010 se referea la veniturile de natură profesională obţinute din convenţiile reglementate de vechiul Cod civil, pentru ca art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) să vizeze venituri din activităţi profesionale obţinute din alte tipuri de convenţii, cum erau contractele reglementate de Codul comercial, contracte de prestări servicii, contracte de colaborare (de exemplu: contractul de prestări servicii reglementat de art. 21 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, cu modificările şi completările ulterioare, contractul de agenţie reglementat de Legea nr. 509/2002 privind agenţii comerciali permanenţi, contractul de consignaţie reglementat de Legea nr. 178/1934 privind reglementarea contractului de consignaţie, ultimele două legi fiind abrogate prin Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, cu modificările şi completările ulterioare etc.), precum şi alte tipuri de activităţi ce nu se încadrau în lit. a) – d) ale pct. IV.
53. De la data intrării în vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, toate contractele civile, numite sau nenumite, sunt supuse, în lipsa unor reglementări speciale derogatorii, dispoziţiilor acestei legi, astfel că ar presupune că s-ar încadra în dispoziţiile art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010, iar dispoziţiile art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) nu ar mai avea o sferă proprie de aplicare. Cum legiuitorul a menţinut de lege lata această ultimă categorie de persoane asigurate obligatoriu prin efectul legii, pentru a identifica criterii în baza cărora să poată opera distincţia dintre cele două categorii de venituri, jurisprudenţa s-a raportat la noţiuni reglementate în alte domenii ale dreptului, respectiv la Legea nr. 200/2004, pentru a defini profesia, la art. 3 din Codul civil, care defineşte noţiunea de profesionist, sau la legislaţia fiscală, care cuprinde reglementarea exhaustivă a tipurilor de venituri fiscalizate.
54. Activitatea profesională, prestată sau nu în baza unei convenţii, nu presupune neapărat o pregătire certificată printr-un atestat profesional, ci este suficientă existenţa unor cunoştinţe, competenţe sau aptitudini corespunzătoare desfăşurării activităţii respective, afirmate de prestatorul acelei activităţi.
55. Noţiunea de profesie, astfel cum a fost definită de Legea nr. 200/2004, la care unele hotărâri judecătoreşti au făcut trimitere, are o cu totul altă sferă de reglementare, respectiv defineşte activitatea profesională sau profesia prin raportare la un titlu emis de o instituţie autorizată a statului român sau a unui stat al Uniunii Europene, în principal în scopul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, pentru a facilita libertatea forţei de muncă în spaţiul Uniunii Europene.
56. Or, venituri de natură profesională obţinute în baza unei convenţii civile, numite sau nenumite, pot obţine şi cei care desfăşoară muncă necalificată, şi cei care desfăşoară muncă în alt domeniu decât cel atestat de titlul de calificare profesională deţinut. Ceea ce se cere a fi identificată şi calificată ca fiind profesională este ocupaţia, activitatea sau prestaţia cu caracter permanent, excluzând elementul ocazional şi care implică faptul personal al celui care desfăşoară activitatea, desfăşurată în baza unei calificări sau a unor competenţe proprii.
57. O definiţie pe cale pretoriană a acestei noţiuni, în lipsa unei definiţii legale, se află în Decizia nr. 16 din 18 februarie 2008, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţiile Unite, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 837 din 12 decembrie 2008, care, plecând de la semnificaţia comună a cuvântului, atunci când a constatat că indemnizaţia de şedinţă a consilierilor locali nu reprezintă un venit din activitatea profesională, a definit această activitate ca prestarea unei munci cu regim continuu într-o anumită profesie sau meserie, din care se obţine un venit constant şi permanent şi care nu reprezintă o activitate ocazională. Aceeaşi definiţie este reluată în Decizia Curţii Constituţionale nr. 93 din 28 februarie 2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 8 aprilie 2013, prin care se respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 114 alin. (1) şi art. 118 din Legea nr. 263/2010.
58. Nu se poate stabili o corelaţie nici cu definiţia dată profesioniştilor de art. 3 din Codul civil, întrucât persoanele vizate de art. 6 din Legea nr. 263/2010 se constituie într-o sferă mai largă decât cea a „foştilor comercianţi”.
59. Singurul criteriu prin aplicarea căruia se poate opera o distincţie între cele două categorii de venituri este cel furnizat de Codul fiscal, care utilizează noţiunile de activitate dependentă, respectiv activitate independentă, în perioada de activitate a Legii nr. 263/2010 fiind în vigoare, succesiv, Legea nr. 571/2003 şi Legea nr. 227/2015.
60. Potrivit art. 137 din Legea nr. 227/2015, în vigoare de la data de 1 ianuarie 2016, intitulat „Categorii de venituri supuse contribuţiilor de asigurări sociale”, „(1) Contribuabilii/Plătitorii de venit la sistemul public de pensii, prevăzuţi la art. 136, datorează, după caz, contribuţii de asigurări sociale pentru următoarele categorii de venituri:
a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art. 76 (…)” [dispoziţii asemănătoare se regăseau în art. 55 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 571/2003];
„b) venituri din activităţi independente, definite conform art. 67 (…)”.
61. Conform art. 7 pct. 1 din Legea nr. 227/2015: „activitate dependentă” este „orice activitate desfăşurată de o persoană fizică într-o relaţie de angajare generatoare de venituri”, supusă deci unui raport de subordonare şi pentru care se încasează venituri asimilate, prin regimul lor fiscal, unora de natură salarială.
62. Potrivit art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015, „activitate independentă” este „orice activitate desfăşurată de către o persoană fizică în scopul obţinerii de venituri, care îndeplineşte cel puţin 4 dintre următoarele criterii:
3.1. persoana fizică dispune de libertatea de alegere a locului şi a modului de desfăşurare a activităţii, precum şi a programului de lucru;
3.2. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea pentru mai mulţi clienţi;
3.3. riscurile inerente activităţii sunt asumate de către persoana fizică ce desfăşoară activitatea;
3.4. activitatea se realizează prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfăşoară;
3.5. activitatea se realizează de persoana fizică prin utilizarea capacităţii intelectuale şi/sau a prestaţiei fizice a acesteia, în funcţie de specificul activităţii;
3.6. persoana fizică face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare şi supraveghere a profesiei desfăşurate, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizică dispune de libertatea de a desfăşura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terţe persoane în condiţiile legii”.
63. Anterior intrării în vigoare a noii legislaţii fiscale erau aplicabile prevederile corespunzătoare cuprinse în art. 7 alin. (1) pct. 2 şi pct. 4 din Legea nr. 571/2003.
64. În contextul normativ actual, activitatea independentă este marcată, prin opoziţie cu activitatea dependentă, prin definirea unor criterii de încadrare.
65. În raport cu această distincţie trebuie analizat obiectul de reglementare al tezei a II-a din art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010, respectiv contractele încheiate potrivit Codului civil, ca vizând toate tipurile de convenţii în care o persoană fizică se obligă să presteze o activitate cu caracter profesional, pentru care este plătită de beneficiarul prestaţiei în favoarea şi sub coordonarea căruia îşi desfăşoară această activitate, situaţie în care veniturile încasate de persoana respectivă sunt supuse unui regim fiscal ce impune în sarcina ambelor părţi contractante obligaţii specifice cu privire la declararea şi plata contribuţiilor, impozitelor şi a altor obligaţii fiscale.
66. În ceea ce priveşte teza prevăzută în art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din Legea nr. 263/2010, alte persoane care realizează venituri din activităţi profesionale, aceasta se referă la toate persoanele ce realizează, în mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel puţin de 4 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi care nu se află în una dintre situaţiile reglementate anterior în art. 6 alin. (1) pct. I – III sau la pct. IV lit. a) – d). Este de remarcat astfel că textul de la art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din Legea nr. 263/2010 reprezintă norma cu aplicabilitate generală în orice situaţie în care veniturile obţinute de o persoană din exercitarea unei activităţi profesionale nu pot fi încadrate în situaţiile particulare descrise prin tezele legale anterioare ale art. 6 alin. (1).
67. În această situaţie dispare condiţia cerută de art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010, a existenţei unui contract civil, fiind important a se stabili natura profesională a activităţii desfăşurate şi existenţa unei dependenţe de tip fiscal menţionate anterior. Prin urmare, chiar şi în condiţiile existenţei unui contract, încheiat sub imperiul vechiului sau noului Cod civil sau a vreunei legi speciale, dacă prestaţia persoanei fizice nu întruneşte caracteristicile de dependenţă menţionate anterior, ci, dimpotrivă, se dovedesc a fi îndeplinite criteriile de încadrare în tipul de activitate independentă, atunci persoanele care obţin aceste venituri fac parte din categoria reglementată de art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din Legea nr. 263/2010.
68. Aceste persoane sunt supuse, la rândul lor, unui regim fiscal distinct, în sarcina lor exclusivă fiind impuse obligaţii în ceea ce priveşte declararea şi plata contribuţiilor financiare către stat.
69. În concluzie, sintagma „venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, (…) din contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil” prevăzută de art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010 urmează a fi interpretată ca având în vedere venituri obţinute din activităţi profesionale exercitate în mod dependent în baza unor contracte sau convenţii întemeiate pe dispoziţiile Codului civil, dar ţinând cont de evoluţia în timp a reglementărilor ce guvernează regimul juridic al acestor contracte, iar sintagma „venituri din activităţi profesionale” prevăzută de art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din acelaşi act normativ are în vedere veniturile obţinute din activităţi profesionale exercitate independent, conform criteriilor prevăzute în art. 7 alin. (1) pct. 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada 1 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2015, şi art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu 1 ianuarie 2016.
Prin Decizia nr. 36/2017, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Suceava – Secţia I civilă în dosarele nr. 11/40/2016 şi nr. 81/40/2016, privind pronunţarea unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea dispoziţiilor art. 114 alin. (1) lit. b) raportat la dispoziţiile art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) şi art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, sintagma „venituri de natură profesională, altele decât cele salariale, (…) din contracte/convenţii încheiate potrivit Codului civil” prevăzută de art. 6 alin. (1) pct. I lit. d) din Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, are în vedere venituri obţinute din activităţi profesionale exercitate în mod dependent în baza unor contracte sau convenţii întemeiate pe dispoziţiile Codului civil, cu respectarea principiilor ce guvernează aplicarea în timp a legii civile, iar sintagma „venituri din activităţi profesionale” prevăzută de art. 6 alin. (1) pct. IV lit. e) din acelaşi act normativ are în vedere veniturile obţinute din activităţi profesionale exercitate independent, conform criteriilor prevăzute în art. 7 alin. (1) pct. 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada 1 ianuarie 2011 – 31 decembrie 2015, şi art. 7 pct. 3 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu 1 ianuarie 2016.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.