Actele cu caracter fiscal în reglementarea noului Cod de procedură fiscală
Cristina Oneț - decembrie 1, 2015Importanţa practică a calificării titlului de creanţă bugetară ca act declarativ este evidenţiată în ipoteza în care contribuabilul nu-şi respectă obligaţia de a întocmi şi depune la organele fiscale, la termenul stabilit, declaraţia de impunere.[24] Ulterior se constată, prin intermediul unui control întreprins de organele abilitate sau prin declaraţia făcută cu întârziere, că acesta realizează un venit impozabil sau deţine un bun impozabil sau taxabil şi în consecinţă, se va emite titlul de creanţă fiscală[25].
În astfel de împrejurări, dacă titlul de creanţă bugetară ar fi calificat ca un act juridic constitutiv de drepturi şi obligaţii, sumele datorate de contribuabil bugetului de stat ar urma să fie calculate din momentul întocmirii acestui titlu de creanţă, deoarece din acest moment a luat naştere obligaţia sa de plată faţă de oricare dintre bugetele publice.
Pe de altă parte, dacă titlul de creanţă ar avea caracter constitutiv de drepturi, pentru perioada în care, în mod culpabil, nu a întocmit declaraţia de impunere, contribuabilul nu ar putea fi obligat la plata impozitelor sau taxelor, deoarece nu are nici o obligaţie de ordin fiscal.
Calificând însă titlul de creanţă fiscală ca un act juridic declarativ de drepturi, efectele sale vor avea caracter retroactiv, sumele reprezentând impozite sau taxe urmând a fi calculate şi pe perioada anterioară emiterii titlului de creanţă bugetară din momentul în care contribuabilul a obţinut venitul sau a dobândit bunul în legătură cu care există obligaţiile fiscale.
- O altă particularitate a titlului de creanţă fiscală și bugetară o reprezintă caracterul său executoriu.[26]
Cauzele care determină caracterul executoriu al titlului de creanţă sunt emiterea actului în realizarea puterii de stat şi prezumţia de legalitate de care el beneficiază şi care are ca efect producerea imediată a consecinţelor juridice ale titlului de creanţă, fără a mai fi necesară cercetarea legalităţii acestuia, fiind posibilă executarea directă.
Titlul de creanţă fiscală este executoriu de drept, fără a mai fi necesară obţinerea altui titlu executoriu, prevederile sale putând fi aduse la îndeplinire fără nici o investire specială. Raţiunea acestei particularităţi a creanţei fiscale constă în necesitatea realizării veniturilor bugetare la termenele şi în cuantumul prevăzute de lege. Având în vedere destinaţia taxelor şi impozitelor şi faptul că beneficiară a acestora este întreaga societate, fiind vorba, prin urmare, de un interes public, legiuitorul a recunoscut caracterul executoriu de drept al creanţei fiscale.[27]
Caracterul executoriu nu se confundă cu caracterul obligatoriu al actelor. Astfel, toate actele juridice sunt obligatorii, iar în caz de nevoie, executarea se realizează prin forţa de constrângere a statului. Caracterul executoriu subliniază doar că executarea prin această forţă a titlului de creanţă se realizează în mod direct.
Titlul de creanţă fiscală și bugetară devine titlu executoriu la data la care creanţa bugetară este scadentă prin expirarea termenului de plată prevăzut de lege sau stabilit de organul competent, ori în alt mod, prevăzut de lege.[28]
În măsura în care contribuabilii nu-şi execută la termenele stabilite obligaţia de a plăti sumele cuvenite bugetului de stat, organele fiscale au dreptul de a trece direct la executarea silită a acestor sume. Procedura executării silite urmează a fi declanşată din oficiu de către organele financiare competente, nefiind necesară intervenţia altor organe ale statului care să avizeze executarea silită. Organele fiscale au obligaţia ca în momentul în care constată neplata la scadenţă a sumelor cuvenite bugetului de stat să procedeze la realizarea acestora pe calea executării silite, obligaţie imperativă care, în cazul nerespectării sale, poate antrena răspunderea persoanelor din cadrul acestor organe.
- O altă trăsătură a titlului de creanţă fiscală și bugetară, care este în măsură să ajute la identificarea corectă a naturii sale juridice, este faptul că el poate fi atacat sau contestat pe cale administrativă şi judecătorească, controlul legalităţii titlurilor de acest fel fiind rezervat organelor financiare şi efectuându-se conform normelor de procedură fiscală. Acest caracter va forma obiectul unei dezbateri detaliate într-un capitol viitor.
13. Potrivit legiuitorului român, stabilirea creanțelor fiscale este activitatea de determinare a materiei impozabile, de calculare a bazei de impozitare și a creanțelor fiscale. Din cele arătate mai sus rezultă că există cel puțin două mari categorii de titluri de creanţe fiscale, și anume: decizia de impunere, declaraţia fiscală.
Noul Cod de procedură fiscală se referă la cele două categorii de titluri de creanță fiscală ca și când ar fi singurele. Ele sunt expres reglementate și, într-adevăr sunt întocmite în scopul de a se determină obligațiile fiscale ale contribuabilului, dar acest lucru nu trebuie interpretat în sensul că sunt singurele categorii de creanțe fiscale. Alături de acestea mai sunt titluri de creanță fiscală și decizia referitoare la obligațiile de plată a creanțelor accesorii, declaraţia vamală, decizia prin care se stabilesc şi se individualizează datoria vamală, impozitele, taxele și alte sume care se datorează în vamă, potrivit legii, inclusiv accesoriile acestora, procesul verbal de constatare şi sancţionare contravenţională, întocmit de către organul competent (agentul constatator al contravenţiei), pentru obligaţiile privind plata amenzilor contravenţionale, decizia de atragere a răspunderii solidare, ordonanţa procurorului, încheierea sau dispozitivul hotărârii instanţei judecătoreşti, pentru amenzile, cheltuielile judiciare sau alte obligaţii fiscale ce se pot stabili de către procuror sau instanţa judecătorească în cadrul realizării actului de justiţie, ori un extras certificat întocmit în baza acestor acte, în cazul creanțelor stabilite de procuror sau de instanța judecătorească, decizia emisă de Comitetul de Supraveghere al Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc privind taxa aferentă acordării licențelor și autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc.
După cum se poate observa, unele dintre categoriile de titluri de creanţe fiscale au un caracter explicit, fiind întocmite exclusiv în acest scop, dar există și categorii de acte care sunt întocmite în alte scopuri, însă, în subsidiar sunt și titluri de creanțe fiscale sau bugetare, în măsura în care ele incorporează și creanțe cu destinație bugetară publică.
14. În privinţa naturii juridice a titlurilor de creanță fiscală și/sau bugetară, în literatura juridică de specialitate s-au conturat, în timp, două mari opinii.
Într-o primă opinie, aparţinând doctrinei de drept financiar public, se susţine că titlul de creanţă fiscală, ca act de impunere, are natura juridică a unui act unilateral de drept financiar public, fiind întocmit, în temeiul reglementărilor financiar-fiscale, pentru stabilirea şi încasarea unui impozit, unei taxe sau altui venit public, datorat de către diverşi contribuabili, persoane juridice sau fizice.[29]
Într-o a doua opinie, aparţinând cu precădere doctrinei administrative a dreptului, s-a susţinut că titlul de creanţă este un act administrativ, arătându-se că în determinarea naturii juridice a titlului de creanţă fiscală nu se poate neglija legătura strânsă dintre dreptul financiar public şi dreptul administrativ, iar pe de altă parte, natura juridică trebuie stabilită ţinând cont de toate trăsăturile titlului de creanţă şi nu doar de subiectul de la care emană.
În acest sens, s-a arătat ca dreptul financiar public cuprinde ansamblul normelor care reglementează formarea, repartizarea şi întrebuinţarea fondurilor băneşti destinate trebuinţelor publice. Cum organele financiare sunt o categorie a administraţiei publice, rezultă că organizarea, funcţionarea şi atribuţiile lor sunt reglementate de dreptul administrativ, deşi conţinutul activităţii lor executive vizează, în principal, un domeniu strict delimitat, cel al finanţelor publice.[30]
[24] Simona Iliescu, Dan Drosu Şaguna, Dan Coman Şova, Procedura fiscală, Ed. Oscar Print, București, 1997, p. 90.
[25] În paralel, va fi angajată şi răspunderea contravenţională sau chiar penală a contribuabilului pentru nedeclararea în termen a veniturilor realizate sau a bunurilor deţinute, fapta sa reprezentând o formă de evaziune fiscală.
[26] Sub aspectul regimului juridic ce le guvernează realizarea, actele juridice se împart în acte pentru a căror executare, atunci când ea nu se realizează de bună voie, cel în drept se adresează unui organ de stat (instanţa judecătorească) pentru a obţine un titlu executoriu, susceptibil de realizare prin forţa de constrângere a statului, şi acte juridice a căror executare, atunci când cel obligat să o facă, refuză, se realizează direct prin forţa de constrângere a statului, fără o formalitate deosebită ele constituind titlul executoriu. (Ioan Santai, Drept administrativ şi ştiinţa administraţiei, vol. II, Sibiu, 1996, p. 44)
[27] Dan Drosu Saguna 1997, op. cit., p. 145
[28] Savelly Zilberstein, Viorel Ciobanu, Ioan Băcanu, Drept procesual civil. Executarea silită, Ed. Lumina Lex, Bucureşti 1998, vol. II, p. 274
[29] Autorul argumentează arătând faptul că titlul de creanţă fiscală nu poate diferi în raport de organele sau persoanele care îl întocmesc, şi ca atare este de părere că ne aflăm în prezenţa unui act juridic de drept fiscal şi nu a unui act administrativ, tot astfel cum, mutatis mutandis, decizia de imputare este considerată ca fiind un act de drept al muncii şi nu de drept administrativ. (Ioan Condor, Drept fiscal şi financiar, Ed. Tribuna Economică, Bucureşti 1996, p. 450)
[30] Ioan Santai, Drept administrativ şi ştiinţa administraţiei, vol. I, Sibiu, 1995, p. 8
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.