Sursele dreptului internațional privat
Lacrima Bianca Luntraru - februarie 2, 2021b) Emergența dreptului internațional privat european
Se conturează treptat, dar sigur conceptul de „drept internațional privat european” pentru calificarea normele de sursă europeană utilizate în cadrul conflictului de legi. Acestea sunt reguli de drept internațional privat în sensul tradițional al termenului, cu mențiunea că sunt unificate la nivelul Uniunii Europene. Ordinea juridică de referință a cărei jurisdicție sau lege va fi desemnată, rămâne ordinea juridică a statului, iar, prin urmare, acest drept rămâne un drept internațional privat, chiar dacă este de sursă europeană.
Inițial, dreptul comunitar era, de esență, compus din reguli de fond destinate să stabilească și să ocrotească libertățile specifice, fără a se pune problema unor norme de conflict. Treptat, însă s-a remarcat o dezvoltare sistematică a normelor de conflict. Într-o primă etapă, o serie de texte de drept derivat au fost completate cu reguli conflictuale. Amintim cu titlu de exemplu: a doua Directivă 88/357/CEE din 22 iunie 1988[45] de coordonare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative privind asigurarea generală directă, de stabilire a dispozițiilor destinate să faciliteze exercitarea efectivă a libertății de a presta servicii și de modificare a Directivei 73/239/CEE; a doua Directivă 90/619/CEE din 8 noiembrie 1990[46] privind coordonarea dispozițiilor legislative, reglementărilor și a actelor administrative referitoare la asigurările directe de viață, de stabilire a dispozițiilor destinate să faciliteze exercitarea efectivă a libertății de a presta servicii și de modificare a Directivei 79/287/CEE; Directiva 93/83/CEE a Consiliului din 27 septembrie 1993[47] privind coordonarea anumitor norme referitoare la dreptul de autor și drepturile conexe aplicabile difuzării de programe prin satelit și retransmisiei prin cablu.
Ulterior, au apărut o serie de dispoziții comunitare imperative, cu valoare de legi de poliție, cu implicație directă asupra dreptului internațional privat, în sensul că acestea exclud aplicarea oricăror alte prevederi ale unui stat terț sau a unui stat membru, care ar fi contrară[48].
Acestea sunt:
– Directiva 94/47/CE din 26 octombrie 1994[49] privind protecția dobânditorilor în ceea ce privește anumite aspecte ale contractelor privind dobândirea dreptului de folosință pe durată limitată a bunurilor imobile (art. 9[50]) – înlocuită prin Directiva 2008/122/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 14 ianuarie 2009[51] privind protecția consumatorilor în ceea ce privește anumite aspecte referitoare la contractele privind dreptul de folosință a bunurilor pe durată limitată, la contractele privind produsele de vacanță cu drept de folosință pe termen lung, precum și la contractele de revânzare și de schimb;
– Directiva 93/13/CEE din 5 aprilie 1993[52] privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii – la art. 6 alin. (2) se prevede că: „Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că consumatorul nu își pierde protecția acordată prin această directivă datorită alegerii legislației unui stat nemembru ca legislație aplicabilă contractului, în cazul în care acesta din urmă are o strânsă legătură cu teritoriul statelor membre”;
– Directiva 2002/65/CE din 23 septembrie 2002[53] privind comercializarea la distanță a serviciilor financiare de consum și de modificare a Directivei 90/619/CEE a Consiliului și a Directivelor 97/7/CE și 98/27/CE, în versiunea consolidată 13.01.2018 – la art. 12 alin. (2) se prevede că: „Statele membre adoptă măsurile necesare pentru a asigura că un consumator nu își pierde protecția acordată de prezenta directivă din cauza alegerii legislației unei țări terțe ca legislație aplicabilă contractului, în cazul în care acest contract are o legătură strânsă cu teritoriul unuia sau mai multor state membre”;
– Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 octombrie 2011[54] privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului și a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului și a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European și a Consiliului Text cu relevanță pentru SEE – art. 4 statornicește în sensul că: „Dacă nu se prevede altfel în prezenta directivă, statele membre nu pot menține sau introduce în legislația lor internă dispoziții diferite de cele stabilite în prezenta directivă, inclusiv dispoziții mai mult sau mai puțin stricte, pentru a asigura un nivel diferit de protecție a consumatorilor”;
– Directiva 1999/44/CE din 25 mai 1999[55] privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe – la art. 7 alin. (2) se prevede că: „Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că consumatorii nu sunt privați de protecția acordată de prezenta directivă, ca o consecință a alegerii legislației unui stat nemembru ca legislație aplicabilă contractului, în cazul în care contractul are o legătură strânsă cu teritoriul statelor membre”;
– Directiva 96/71/CE din 16 decembrie 1996[56] privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii în versiunea consolidată – art. 3 alin. (1) statornicește în sensul că: „Statele membre asigură că, indiferent de legea aplicabilă raporturilor de muncă, întreprinderile menționate la articolul 1 alineatul (1) garantează lucrătorilor detașați pe teritoriul lor condiții de muncă și de încadrare în muncă cu privire la următoarele aspecte stabilite în statul membru pe teritoriul căruia sunt executate lucrările:
– prin acte cu putere de lege și acte administrative și/sau
– prin convenții colective sau sentințe arbitrale de generală aplicare în sensul alineatului (8), în măsura în care acestea se referă la activitățile menționate în anexă:
(a) perioadele maxime de lucru și perioadele minime de odihnă;
(b) durata minimă a concediilor anuale plătite;
(c) salariul minim, inclusiv plata orelor suplimentare; prezenta literă nu se aplică sistemelor complementare de pensii;
(d) condițiile de punere la dispoziție a lucrătorilor, în special de către întreprinderile cu încadrare în muncă temporară;
(e) securitatea, sănătatea și igiena la locul de muncă;
(f) măsurile de protecție aplicabile condițiilor de muncă și de încadrare în muncă a femeilor însărcinate sau care au născut de curând, a copiilor și a tinerilor;
(g) egalitatea de tratament între bărbați și femei, precum și alte dispoziții în materie de nediscriminare.
În sensul prezentei directive, noțiunea de salariu minim, menționată la alineatul (1) litera (c), este definită de legislația și practica națională a statului membru pe teritoriul căruia este detașat lucrătorul”.
Odată cu semnarea Tratatului de la Amsterdam recunoașterea și implementarea dreptului internațional privat european a cunoscut o expansiune fără precedent[57]. A fost introdus un nou titlu în Tratatul CE care se ocupă, printre altele, de cooperarea judiciară în materie civilă – Titlul IV – art. 65 – articol care transferă esențialul competențelor organismelor comunitare. Astfel, i s-a oferit Consiliului competența de a adopta măsuri în materia dreptului internațional privat în vederea respectării dezideratului de cooperare judiciară în domeniul civil. Această nouă politică a implicat coordonarea și consolidarea recunoașterii reciproce a deciziilor judiciare, îmbunătățirea sistemului de notificare și de obținere a probelor în statele membre, promovarea compatibilității normelor privind conflictul de jurisdicții și de legi, eliminarea obstacolelor existente în calea unei bune funcționări a procedurilor civile. În acest sens au fost adoptate următoarele regulamente:
– Regulamentul (CE) 1346/2000 din 29 mai 2000 privind procedurile de insolvență[58], abrogat prin Regulamentul 848/2015 din 20 mai 2015 privind procedurile de insolvență[59], în versiunea consolidată din data de 26.07.2018;
– Regulamentul (CE) 44/2001 privind competența judiciară, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie civilă și comercială[60], înlocuit cu Regulamentul 1215/2012 din 12 decembrie 2012 privind competența judiciară, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie civilă și comercială (reformare)[61], în versiunea consolidată din data de 26.02.2015;
– Regulamentul (CE) 1206/2001din 28 mai 2001 privind cooperarea între instanțele statelor membre în domeniul obținerii de probe în materie civilă sau comercială[62], în forma consolidată din data de 4.12.2008;
– Regulamentul (CE) 2201/2003 din 27 noiembrie 2003 privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000[63], în versiunea consolidată din 01.03.2005;
– Regulamentul (CE) 805/2004 din 21 aprilie 2004 privind crearea unui Titlu Executoriu European pentru creanțele necontestate[64], în forma consolidată din 4.12.2008;
– Regulamentul (CE) 1896/2006 din 12 decembrie 2006 de instituire a unei proceduri europene de somație de plată[65], în versiunea consolidată din 14.07.2017
– Regulamentul (CE) 861/2007 din 11 iulie 2007 de stabilire a unei proceduri europene cu privire la cererile cu valoare redusă[66], în forma consolidată din 14.07.2017;
– Regulamentul (CE) 1393/2007 din 13 noiembrie 2007 privind notificarea sau comunicarea în statele membre a actelor judiciare și extrajudiciare în materie civilă sau comercială (notificarea sau comunicarea actelor) și abrogarea Regulamentului (CE) nr. 1348/2000 al Consiliului[67], în versiunea consolidată din 01.07.2013;
– Regulamentul (CE) 1259/2010 din 20 decembrie 2010 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în domeniul legii aplicabile divorțului și separării de corp[68];
– Regulamentul (CE) 650/2012 din 4 iulie 2012 privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești și acceptarea și executarea actelor autentice în materie de succesiuni și privind crearea unui certificat european de moștenitor[69], în versiunea consolidată din 5.07.2012.
În paralel cu aceste dispoziții legale s-a remarcat incidența tot mai pregnantă a principiilor generale dezvoltate de dreptul comunitar în jocul regulilor de conflict. Amintim cu titlu de exemplu: principiul interesului superior al copilului în dreptul internațional privat – interpretat într-o manieră neexhaustivă, lăsând spațiu semnificativ de manevră legislațiilor naționale; principiul egalității, care stă la baza dezvoltării regulilor bilaterale de conflict și conduce la punerea în discuție a atașamentelor date de naționalitate în cadrul intra-comunitar[70], principiul non discriminării, care ar putea conduce la aplicarea regulilor de conflict determinate de naționalitatea persoanei în cauză, principiul liberei circulații care guvernează domeniile nearmonizate, principiul recunoașterii reciproce a deciziilor instanțelor – reprezintă o componentă esențială pentru construirea comunității.
c) Domeniul de aplicare al dreptului internațional privat european
Problematica stabilirii domeniului de aplicare al dreptului internațional privat european a fost îndelung dezbătură în sensul că: ar trebui să fie limitată la relațiile europene sau să i se confere o vocație universală. În alegerea conexiunilor nu rezultă în mod evident că poate fi justificată o specificitate europeană, întrucât alegerea nu se face întotdeauna în favoarea legii țării de origine, iar, în absența specificității, stabilirea domeniul de aplicare este dificilă, dezbaterea rămânând deschisă.
5. Scurte concluzii
Sursa esențială a dreptului internațional privat este, încă, de origine internă, chiar dacă materia vizează situații internaționale. Dreptul internațional privat al fiecărui stat rămâne astfel, în mare parte, produsul culturii sale legislative naționale.
Din punct de vedere al dreptului comparat, se poate remarca faptul că delimitarea câmpului materiei variază de la o țară la alta. În vedere unificării soluțiilor de conflict de legi sau jurisdicții s-au conturat norme juridice internaționale și principii specifice dreptului internațional privat.
Provocarea lansată de extinderea surselor materiei o reprezintă necesitatea de a armoniza metodele structurale ale dreptului internațional privat și a normelor de origine europeană. Unificarea normelor de conflict va conduce la instaurarea unui climat de previziune și siguranță[71], contribuind semnificativ la crearea unei fluidități a circuitului privat internațional.
În orice caz, dreptul internațional privat participă la identificare unui pluralism ordonat, care organizează interacțiunile prin coordonare, dar implică și armonizarea, sub forma reconcilierea drepturilor[72].
[46] Publ. în J.O. U.E. L 172/1, 06/Volumul 01, 31988L0357, p. 197, transpusă în dreptul intern prin Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, publ. în M. Of. 976/25.10.2004, p. 1-6; Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor pentru punerea în aplicare a Normelor privind metodologia de calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigurări generale, al marjei de solvabilitatea minime și al fondului de siguranță, publ. în M. Of. nr. 615/15.07.2015, p. 8-14; Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor pentru punerea în aplicare a Normelor privind rezervele tehnice pentru asigurările generale, activele admise să le acopere, precum și dispersia activelor admise să acopere rezervele tehnice brute, publ. în M. Of. nr. 615/15.07.2005, p. 2-4; Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor pentru punerea în aplicare a Normelor privind supravegherea suplimentară a societăților de asigurare care fac parte dintr-un grup de asigurare, publ. în M. Of. nr. 615/15.07.2005, p. 21-22; Ordonanța de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea Legii nr. 32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, pub. în M. Of. nr. 1191/29.12.2005, p. 1-15; 2005-12-29; Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.201/2005 pentru modificarea și completarea Legii nr.32/2000 privind societățile de asigurare și supravegherea asigurărilor, publ. în M. Of. nr. 421/16.05.2006, p. 2-8; Ordinul pentru punerea în aplicarea Normelor privind coasigurarea comunitară, publ. în M. Of. nr. 560/28.06.2006, p. 7-8; Ordinul pentru punerea în aplicare a Normelor privind activele admise sa acopere rezervele tehnice brute pentru asiguratorul care practica activitatea de asigurări generale, dispersia activelor admise sa acopere rezervele tehnice brute, precum si coeficientul de lichiditate, publ. în M. Of. nr. 960/29.11.2006, p. 24-27; Ordinul pentru punerea în aplicare a Normelor privind legea aplicabilă contractelor de asigurare care reglementează riscuri situate în statele membre ale Uniunii Europene sau în cele aparținând Spațiului Economic European, publ. în M. Of. nr. 200/23.03.2007, p. 25-27; Ordinul pentru punerea în aplicare a Normelor privind metodologia de calcul al marjei de solvabilitate de care dispune asigurătorul care practică asigurări generale, al marjei de solvabilitate minime și al fondului de siguranță, publ. în M. Of. nr. 344/21.05.2007, p. 24-32.
[47] Publ. în J.O.U.E. L 330, 29.11.1990, p. 50-61, netranspusă în dreptul român.
[48] Publ. în J.O.U.E. L 248/15, 31993L0083, 17/Volumul 01, p. 134, transpusă în dreptul nostru prin: Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe, publ. în M. Of. nr. 60 din 26.03.1996, p. 2-21; Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, publ. în M. Of. nr. 587 din 30.06.2004, p. 1-24; Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, publ. în M. Of. nr. 843 din 19.09.2005, p. 1-16; Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 123/2005 pentru modificarea și completarea Legii nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, publ. în M. Of. nr. 657 din 31.07.2006, p. 2-12.
[49] Pe lângă acestea, se mai conturează și alte reguli imperative implicite, în special prin intermediul jurisprudenței Curții de Justiție a Uniunii Europene. Amintim în acest sens hotărârea Ingmar din 9 noiembrie 2000 (C-381/98) ce vizează Directiva 86/653/CEE din 18 decembrie 1986 privind agenții comerciali, în cadrul căruia s-a statuat în sensul că dreptul la despăgubire trebuie aplicat chiar dacă legea care guvernează litigiul, în speță, cea a unui stat terț, nu prevede această dispoziție.
[50] Publ. în J.O.U.E. L280/83, 31994L0047, 13/Volumul 14, p. 204.
[51] Articolul 9 prevedea că: „Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că, oricare ar fi legislația aplicabilă, dobânditorul nu este privat de protecția acordată prin prezenta directivă, în cazul în care bunul imobiliar în cauză este situat pe teritoriul unui stat membru.”
[52] Publ. în J.O.U.E. L33/10 3.2.2009, transpusă în dreptul nostru prin Ordonanța de urgență a Guvernului pentru protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor privind dobândirea dreptului de folosință pe o perioadă determinată a unuia sau a mai multor spații de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea unor beneficii pentru produsele de vacanță, a contractelor de revânzare, precum și a contractelor de schimb, pub. în M. Of. nr. 134 din 22.02.2011, p. 4-15; Legea nr.25/2015 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2011 pentru protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor privind dobândirea dreptului de folosință pe o perioadă determinată a unuia sau a mai multor spații de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea unor beneficii pentru produsele de vacanță, a contractelor de revânzare, precum și a contractelor de schimb, publ. în M. Of. nr. 166 din 10.03.2015, p. 2-3.
[53] Publ. în J.O.U.E. L095/29, 31993L0013 15/Volumul 02, p. 273, transpusă în dreptul nostru prin: Legea privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori, publ. în M. Of. nr. 560/10.11.2000, p. 5-7; Ordinul Președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei pentru Clauze Abuzive, publ. în M. Of. nr. 4/ 7.01.2002, p. 9-11; Legea pentru modificarea Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori, publ. în M. Of. nr. 52 din 25.01.2002, p. 4; Hotărârea privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 480 din 18.07.2007, p. 11-14; Legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 899 din 28.12.2007, p. 2-12; Legea nr. 193/2000, republicată, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, publ. în M. Of. nr. 543 din 03.08.2012, p. 14-16.
[54] Publ. în J.O.U.E. L 271/16 32002L0065, 06/ Volumul 4, p. 183, transpusă în dreptul nostru prin Legea privind piața de capital, publ. în M. Of. nr. 571/29.06.2004, p. 1-64; Ordonanța privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, publ. în M. Of. nr. 796/27.08.2004, p. 3-7; Ordinul președintelui Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare pentru aprobarea Regulamentului nr.32/2006 privind serviciile de investiții financiare, publ. în M. Of. nr. 103bis, p. 3-116; Legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 899/28.12.2007, p. 2-12; Ordonanța de urgență pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, publ. în M. Of. nr. 412/17.06.2009, p. 7-8; Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 65/2009 pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, publ. în M. Of. nr. 778/13.11.2009, p. 3; Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 85/2004 privind protecția consumatorilor la încheierea și executarea contractelor la distanță privind serviciile financiare, publ. în M. Of. nr. 723/29.10.2010, p. 2; Legea nr. 209 din 8 noiembrie 2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative, publ. în M. Of. nr. 913/13.11.2019, p. 2-37.
[55] Publ. în J.O.U.E. L304/64, 22.11.2011, transpusă în dreptul nostru prin: Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, republicată, publ. în M. Of. nr. 347/6.05.2008, p. 14-16; O.U.G. nr. 174/2008 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind protecția consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 795/ 27.11.2008, p. 10-16; Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori, republicată, publ. în M. Of. nr. 543/3.08.2012, p. 14-16; Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorului în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publ. în Monitorul Oficial al României, nr. 427/11.06.2014, p. 4-19; Lege nr. 157/2015 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publ. în M. Of. nr. 449 /23.06.2015, p. 4.
[56] Publ. în J.O.U.E. L171/12, 31999L0044, 15/Volumul 05, p. 89, transpusă în dreptul român prin: Legea privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, publ. în M. Of. nr. 812/18.11.2003, p. 5-7; Hotărârea pentru abrogarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 10/5.01.2006, p. 1-2; Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor – republicată la 28 martie 2007, publ. în M. Of. nr. 208/28.03.2007, p. 8-15; Ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor și al vicepreședintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind adoptarea măsurilor prin care se asigură punerea pe piață numai a brichetelor care prezintă caracteristici de siguranță pentru copii si interzicerea punerii pe piață a brichetelor fantezie, publ. în M. Of. nr. 364/29.05.2007, p. 13-15; Hotărârea privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 480/18.07.2007, p. 11-14; Legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 899/28.12.2007, p. 2-12, Legea privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora – republicată, publ. în M. Of. nr. 347/6.05.2008, p. 14-16; Hotărârea pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.553/2004 privind unele modalități de încetare a practicilor ilicite în domeniul protecției intereselor colective ale consumatorilor, publ. în M. Of. nr. 629/29.08.2008, p. 31-32; Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative privind protecția consumatorilor, publ. în M. Of. 795/27.11.2008, p. 10-16; O.G. nr. 9/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, publ. în M. Of. nr. 66/29.01.2016, p. 9-10.
[57] Publ. în J.O.U.E L 018/1, 31996L0071, 05/Volumul 04, p. 29, transpusă în dreptul nostru prin: Legea privind liberul acces la informațiile de interes public, publ. în M. Of. nr. 663/23.10.2001, p. 5-7; Legea privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, publ. în M. Of. nr. 636/24.07.2006, p. 2-3; Ordonanța de urgență nr. 28/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 344/2006 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, publ. în M. Of. nr. 476/30.06.2015, p. 6-8; Legea nr. 16/2017 privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale, publ. în M. Of. nr. 196/21.03.2017, p. 2-12.
[58] C. Kessedjian, Le droit international privé et l’intégration juridique européenne în Intercontinental Cooperation Through Private International Law. Essays in Memory of Peter E. Nygh, edited by Talia Einhorn and Kurt Siehr, T.M.C. Asser Press, The Hague, 2004, p. 187 și urm.
[59] Publ. în J.O.U.E. L160/1, 19/Volumul 01, p. 143.
[60] Publ. în J.O.U.E. L141/19, 5.6.2015, p. 19-72.
[61] Publ. în J.O.U.E. L 012, 16.1.2001, p. 1-23.
[62] Publ. în J.O.U.E. L 351/1, 20.12.2012, p. 1-32.
[63] Publ. în J.O.U.E. L 174,27.6.2001, pt. România: Cap. 19, Vol. 003, p. 138-161.
[64] Publ. în J.O.U.E. L 338,23.12.2003, pt. România: Cap. 19, Vol. 006, p. 183-211.
[65] Publ. în J.O.U.E. L 143, 30.4.2004, pt. România: Cap. 19, Vol.007, p. 3-27.
[66] Publ. în J.O.U.E. L 399, 30.12.2006, pt. România: Cap. 19, Vol. 009, p. 108-139.
[67] Publ. în J.O.U.E. L 199, 31.7.2007, p. 1-22.
[68] Publ. în J.O.U.E. L 324,10.12.2007, p. 79-120.
[69] Publ. în J.O.U.E. L 343,29.12.2010, p. 10-16.
[70] Publ. în J.O.U.E. L 201,27.7.2012, p. 107-134.
[71] În acest sens, Ph. Kinsch, Principe d’égalité et conflit de lois, Travaux du Comité français de droit international privé, Ed. Pedone, 2005, p. 117.
[72] D.A. Popescu, Itinerarii și evoluții în dreptul internațional privat. Spre un drept privat european, în Revista Română de Drept privat nr. 1/2007.
[73] M. Delmas Marty, Le pluralisme ordonné et les interactions entre ensembles juridiques, Dalloz, Chr., p. 951.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.