Statutul funcţionarilor publici – modificări (Legea nr. 24/2019)
Redacția ProLege - ianuarie 2, 2019Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (rep. M. Of. nr. 365 din 29 mai 2007; cu modif. ult.)
|
Legea nr. 24/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, precum şi pentru stabilirea unor măsuri privind evaluarea funcţionarilor publici pentru anul 2018
(M. Of. nr. 36 din 14 ianuarie 2019) |
– modifică: art. 2 alin. (4), Cap. VI titlul secț a 4-a „ SECŢIUNEA 4: Promovarea funcţionarilor publici”, anexa nr. 1, sintagma „Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice”, art. 5 alin. (1) lit. f) și alin. (3) – denumirea „ Ministerul Afacerilor Interne”, denumirea „ ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice” – art. 5 alin. (1) lit. f) și alin. (3);
– introduce: art. 20 alin. (5), art. 20^1-20^10, art. 60 alin. (3), art. 60^1-60^4, Secț a 3^1-a „Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici” – art. 62^1-62^13, art. 117^1, anexa nr. 2; – abrogă: art. 69.
|
În M. Of. nr. 36 din 14 ianuarie 2019, s-a publicat Legea nr. 24/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (rep. M. Of. nr. 365 din 29 mai 2007; cu modif. ult.).
Una dintre cele mai importante completări aduse Statutul funcţionarilor publici, este reprezentată de introducerea secț. a 3^1-a „Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici”. Astfel, evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici reprezintă aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public pe parcursul unui an calendaristic şi urmăreşte: corelarea obiectivă dintre activitatea funcţionarului public şi cerinţele funcţiei publice, prin raportare la nivelul funcţiei publice deţinute; asigurarea unui sistem motivaţional, astfel încât să fie determinată creşterea performanţelor profesionale individuale; identificarea necesităţilor de instruire a funcţionarilor publici, pentru îmbunătăţirea rezultatelor activităţii desfăşurate în scopul îndeplinirii obiectivelor stabilite.
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.
Art. 2 alin. (4) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (modificat Legea nr. 22/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 2, alin. (4) prevedea:
„(4) Funcțiile publice sunt prevăzute în anexa la prezenta lege”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:
„(4) Funcţiile publice sunt prevăzute în anexa nr. 1”.
Art. 20 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (introdus Legea nr. 22/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20, după alin. (4), se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul conținut:
„(5) Comisia de evaluare, prevăzută la alin. (4), este formată din 5 membri, numiţi pentru un mandat de 3 ani. Îndeplinirea atribuţiilor comisiei de evaluare se realizează cu respectarea principiilor independenţei, integrităţii, obiectivităţii şi imparţialităţii în luarea deciziilor”.
Art. 20^1-20^10 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (introdus Legea nr. 22/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 20, se introduc zece noi articole, art. 20^1-20^10, cu următorul conținut:
„Art. 20^1
(1) Evaluarea prevăzută la art. 20 alin. (1) se realizează în scopul aprecierii performanţelor obţinute, prin raportarea rezultatelor obţinute în mod efectiv la obiectivele operaţionale stabilite, pentru înalţii funcţionari publici care au desfăşurat efectiv activitate minimum 6 luni în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea. Perioada evaluată este 1 ianuarie – 31 decembrie a fiecărui an, iar perioada de evaluare este 1 ianuarie – 31 martie a anului următor perioadei evaluate.
(2) Evaluarea generală prevăzută la art. 20 alin. (2) se realizează prin raportarea rezultatelor obţinute în ultimii 2 ani şi a criteriilor de performanţă la obiectivele strategice stabilite. Perioada evaluată este de 2 ani, începând cu data de 1 ianuarie a primului an de activitate şi până la data de 31 decembrie a anului următor, iar perioada de evaluare este 1 ianuarie – 31 martie din anul următor perioadei evaluate.
(3) În anul în care se face evaluarea generală, evaluarea performanţelor profesionale individuale face parte din aceasta.
(4) Evaluarea anuală prevăzută la art. 20 alin. (1) şi evaluarea generală prevăzută la art. 20 alin. (2) se realizează şi pentru funcţionarii publici care exercită cu caracter temporar o funcţie publică corespunzătoare categoriei înalţilor funcţionari publici.
Art. 20^2
(1) Evaluarea performanţelor profesionale individuale şi evaluarea generală prevăzute la art. 20 alin. (1) şi (2) se realizează pe baza următoarelor documente:
a) raportul de activitate întocmit de înaltul funcţionar public;
b) referatul de evaluare întocmit de prim-ministru pentru înalţii funcţionari publici care ocupă funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. a), de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică pentru înalţii funcţionari publici care ocupă funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. b) şi d), de către ministrul afacerilor interne pentru înalţii funcţionari publici care ocupă funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. c) şi e), respectiv de către secretarul general al Guvernului pentru înalţii funcţionari publici care ocupă funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. f);
c) fişa postului înaltului funcţionar public evaluat;
d) documentele prin care se stabilesc obiectivele pentru perioada pentru care se face evaluarea şi indicatorii de performanţă.
(2) Competenţa de întocmire a referatului de evaluare prevăzut la alin. (1) lit. b) poate fi delegată prin act administrativ către secretarul de stat care coordonează activitatea înaltului funcţionar public, cu precizarea condiţiilor şi limitelor delegării.
Art. 20^3
(1) Obiectivele pentru perioada pentru care se face evaluarea sunt obiective strategice şi obiective operaţionale.
(2) Obiectivele prevăzute la alin. (1) se stabilesc la începutul perioadei pentru care se face evaluarea de către:
a) prim-ministru, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. a);
b) conducătorul autorităţii sau instituţiei publice în al cărei stat de funcţii se află funcţia publică, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. b) şi d);
c) ministrul afacerilor interne, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. c) şi e);
d) secretarul general al Guvernului, pentru funcţiile publice prevăzute la art. 12 lit. f).
(3) Competenţa de stabilire a obiectivelor pentru perioada pentru care se face evaluarea poate fi delegată prin act administrativ către secretarul de stat care coordonează activitatea înaltului funcţionar public, cu precizarea condiţiilor şi limitelor delegării.
(4) Obiectivele se consemnează într-un document datat şi semnat de persoana care are competenţa de a stabili obiectivele potrivit alin. (2), respectiv alin. (3) şi de înaltul funcţionar public.
(5) Obiectivele operaţionale, împreună cu termenele de realizare şi indicatorii de performanţă corespunzători, se stabilesc pentru perioada 1 ianuarie – 31 decembrie a anului pentru care se face evaluarea.
(6) Obiectivele strategice, împreună cu termenele de realizare şi indicatorii de performanţă corespunzători, se stabilesc pentru o perioadă de 2 ani, respectiv de la data de 1 ianuarie a primului an şi până la data de 31 decembrie a anului următor.
(7) Obiectivele operaţionale şi obiectivele strategice, precum şi termenele de realizare şi indicatorii de performanţă corespunzători pot fi revizuiţi trimestrial sau ori de câte ori intervin modificări în activitatea sau structura organizatorică a autorităţii ori instituţiei publice. În acest caz, prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(8) Indicatorii de performanţă prevăzuţi la alin. (5) şi (6) se stabilesc pentru fiecare obiectiv în conformitate cu nivelul atribuţiilor, prin raportare la cerinţele privind cantitatea şi calitatea muncii prestate.
Art. 20^4
(1) Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici, prevăzută la art. 20 alin. (1), se face cu parcurgerea următoarelor etape:
a) analizarea documentelor prevăzute la art. 20^2 alin. (1) de către fiecare membru al Comisiei de evaluare;
b) aprecierea îndeplinirii fiecărui obiectiv operaţional de către fiecare membru al Comisiei de evaluare cu note de la 1 la 5, nota exprimând gradul de îndeplinire a obiectivului respectiv, în raport cu termenele de realizare şi cu indicatorii de performanţă.
(2) În cadrul etapei de analizare a documentelor, prevăzută la alin. (1) lit. a), Comisia de evaluare poate solicita completarea raportului de activitate sau/şi a referatului de evaluare, în măsura în care consideră că sunt incomplete sau conţin date eronate, stabilind şi un termen pentru transmiterea raportului de activitate sau/şi a referatului de evaluare modificat(e).
(3) Nota acordată pentru îndeplinirea obiectivelor operaţionale reprezintă media aritmetică a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv, inclusiv a obiectivelor operaţionale revizuite, dacă s-a impus revizuirea acestora pe parcursul perioadei evaluate.
(4) Nota finală a evaluării performanţelor profesionale individuale este media aritmetică a notelor acordate pentru obiectivele operaţionale potrivit alin. (1) lit. b).
(5) Semnificaţia notelor prevăzute la alin. (1) lit. b) este următoarea: nota 1 – nivel minim şi nota 5 – nivel maxim.
Art. 20^5
(1) Evaluarea generală a înalţilor funcţionari publici, prevăzută la art. 20 alin. (2), are următoarele componente:
a) evaluarea performanţelor profesionale individuale pentru ultimul an din perioada evaluată, realizată potrivit dispoziţiilor art. 20^4;
b) evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor strategice pentru ultimii 2 ani din perioada evaluată.
(2) Evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor strategice se realizează astfel:
a) îndeplinirea fiecărui obiectiv strategic se apreciază de către fiecare membru al Comisiei de evaluare cu note de la 1 la 5, nota exprimând gradul de îndeplinire a obiectivului strategic respectiv, în raport cu termenele de realizare şi indicatorii de performanţă;
b) îndeplinirea fiecărui criteriu de performanţă se notează de către fiecare membru al Comisiei de evaluare de la 1 la 5, nota exprimând aprecierea îndeplinirii criteriului de performanţă în realizarea obiectivelor strategice stabilite.
(3) Criteriile de performanţă pentru evaluarea îndeplinirii obiectivelor strategice ale înalţilor funcţionari publici sunt prevăzute la pct. I din anexa nr. 2.
(4) Pentru a obţine nota acordată pentru îndeplinirea obiectivelor se face media aritmetică a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui obiectiv strategic.
(5) Pentru a obţine nota acordată pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă se face media aritmetică a notelor acordate pentru îndeplinirea fiecărui criteriu.
(6) Nota finală a evaluării obiectivelor strategice este media aritmetică a notelor obţinute prin aplicarea prevederilor alin. (4) şi (5).
(7) Nota finală a evaluării generale este media aritmetică a notelor obţinute prin aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a) şi alin. (6).
(8) Semnificaţia notelor prevăzute la alin. (2) este următoarea: nota 1 – nivel minim şi nota 5 – nivel maxim.
Art. 20^6
(1) În mod excepţional, evaluarea prevăzută la art. 20 alin. (1) şi (2) se poate face şi în cursul perioadei evaluate, caz în care reprezintă evaluare parţială, cu aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 20^2-20^5, în următoarele cazuri:
a) atunci când pe parcursul perioadei evaluate, raportul de serviciu al înaltului funcţionar public evaluat încetează, se suspendă sau se modifică, în condiţiile legii. În aceste situaţii, înaltul funcţionar public va fi evaluat pentru perioada de până la încetarea, suspendarea sau modificarea raporturilor de serviciu, după caz;
b) la expirarea perioadei pentru care un funcţionar public a exercitat cu caracter temporar o funcţie publică din categoria înalţilor funcţionari publici;
c) atunci când pe parcursul perioadei evaluate, raportul juridic în baza căruia este exercitată funcţia de către persoanele care au competenţa de întocmire a referatului de evaluare potrivit art. 20^2 alin. (1) lit. b) încetează, se suspendă sau se modifică, în condiţiile legii. În aceste situaţii, referatul de evaluare se întocmeşte în termen de 10 zile lucrătoare de la data încetării, suspendării sau modificării, după caz.
(2) Pe baza documentelor transmise, Comisia de evaluare realizează evaluarea parţială a performanţelor profesionale ale înaltului funcţionar public. Nota finală a evaluării parţiale, respectiv nota finală a evaluării obiectivelor strategice este media aritmetică a notelor finale acordate pentru evaluarea parţială. Calificativul acordat la evaluarea parţială se va lua în considerare la evaluarea anuală a performanţelor profesionale individuale, respectiv la evaluarea generală, prevăzute la art. 20 alin. (1), respectiv alin. (2).
Art. 20^7
Calificativul final al evaluării se stabileşte pe baza notei finale, după cum urmează:
a) între 1,00 şi 2,00 – nesatisfăcător;
b) între 2,01 şi 3,50 – satisfăcător;
c) între 3,51 şi 4,50 – bine;
d) între 4,51 şi 5,00 – foarte bine.
Art. 20^8
(1) În situaţia în care există diferenţe între informaţiile cuprinse în raportul de activitate al înaltului funcţionar public şi referatul de evaluare, este obligatorie organizarea unui interviu cu înaltul funcţionar public, care are rolul de a furniza informaţiile necesare finalizării evaluării.
(2) Interviul prevăzut la alin. (1) se desfăşoară anterior completării raportului de evaluare de către Comisia de evaluare.
(3) Înaltul funcţionar public este convocat în faţa Comisiei de evaluare prin adresă transmisă de preşedintele Comisiei de evaluare, prin intermediul secretariatului acesteia, la sediul autorităţii sau instituţiei publice unde îşi desfăşoară activitatea, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru interviu. La adresa de convocare se anexează o copie a documentelor prevăzute la art. 20^2 alin. (1).
(4) Interviul poate fi reprogramat, la cererea motivată a înaltului funcţionar public, cu aprobarea preşedintelui Comisiei de evaluare. Convocarea în faţa Comisiei de evaluare la o dată ulterioară stabilită de către aceasta se face cu respectarea prevederilor alin. (3).
(5) În situaţia neprezentării la interviu a înaltului funcţionar public, convocat în condiţiile alin. (3) şi, după caz, ale alin. (4), la evaluare sunt luate în considerare consemnările din referatul de evaluare.
(6) Întrebările şi răspunsurile la interviu se consemnează de către secretariatul Comisiei de evaluare într-o anexă la procesul-verbal de şedinţă, semnată de înaltul funcţionar public intervievat, de membrii Comisiei de evaluare şi de secretariatul acesteia.
Art. 20^9
Fiecare evaluare realizată de Comisia de evaluare se consemnează în raportul de evaluare a înaltului funcţionar public, încheiat în două exemplare originale. În termen de 15 zile de la finalizare, un exemplar se arhivează la secretariatul Comisiei de evaluare şi un exemplar se comunică autorităţii sau instituţiei publice unde este încadrat înaltul funcţionar public, pentru a fi depus la dosarul profesional, iar o copie a raportului de evaluare certificată pentru conformitate cu originalul de către secretariatul Comisiei de evaluare se transmite persoanei care are competenţa numirii în funcţia publică a acestuia, spre informare şi pentru a asigura, atunci când este cazul, aplicarea prevederilor art. 99 alin. (1) lit. d). În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la primire, autoritatea sau instituţia publică unde este încadrat înaltul funcţionar public îi transmite acestuia o copie a raportului de evaluare, certificată pentru conformitate cu originalul de către persoana cu atribuţii privind evidenţa personalului din cadrul compartimentului de resurse umane.
Art. 20^10
(1) Înaltul funcţionar public nemulţumit de rezultatele obţinute la evaluarea performanţelor profesionale individuale, respectiv la evaluarea generală, prevăzute la art. 20 alin. (1) şi (2), se poate adresa Comisiei de evaluare, care va răspunde contestaţiei în termen de 15 zile de la depunerea acesteia.
(2) Înaltul funcţionar public nemulţumit de rezultatele obţinute în urma deciziei Comisiei de evaluare, potrivit alin. (1), se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, în condiţiile legii”.
Art. 60 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici (introdus Legea nr. 22/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 60, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul conținut:
„(3) Pe parcursul perioadei de stagiu, funcţionarul public debutant are un îndrumător, funcţionar public definitiv desemnat de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, de regulă, din cadrul compartimentului în cadrul căruia urmează să îşi desfăşoare activitatea, cu atribuţii în stabilirea programului de desfăşurare a perioadei de stagiu şi în coordonarea activităţii funcţionarului public debutant pe parcursul acestei perioade”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.