Sentința nr. 42/2021 a C. Ap. Suceava privind anularea unor acte administrative cu caracter normativ
Redacția ProLege - septembrie 6, 2021Sent. civ. a C. Ap. Suceava | Actul normativ | Articolul | Sumar |
Sentința nr. 42/2021 a C. Ap. Suceava
(M. Of. nr. 878 din 14 septembrie 2021) |
Hotărârii CNSU nr. 47 din 5 octombrie 2020 privind aprobarea listei ţărilor/zonelor de risc epidemiologic pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România din acestea şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice
|
Art. 2
|
Anularea art. 2 din Hotărârea nr. 47 din 5.10.2020 emisă de președintele CNSU. |
În M. Of. nr. 878 din 14 septembrie 2021 s-a publicat Sentința nr. 42/2021 a C. Ap. Suceava privind anularea unor acte administrative cu caracter normativ.
Obiectul acțiunii
Anularea parţială a Hotărârii nr. 47 din 5 octombrie 2020 privind aprobarea listei ţărilor/zonelor de risc epidemiologic pentru care se instituie măsura carantinei asupra persoanelor care sosesc în România din acestea şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice, respectiv anularea art. 2;
Acordarea de daune morale pentru prejudiciul creat de încălcarea libertăţii religioase;
Cheltuieli de judecată.
În finalul cererii de chemare în judecată, reclamantul a mai formulat următoarele solicitări:
Cu privire la Ludovic Orban, în calitate de emitent al Hotărârii nr. 47/2020, a solicitat să se constate, în temeiul art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 137/2000, că prin art. 2 al Hotărârii nr. 47/2020 i-a îngrădit în mod ilegal drepturile fundamentale ale omului prevăzute de art. 25 alin. (1) şi art. 29 alin. (1) şi (2) din Constituţie;
În temeiul art. 2 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000, să i se acorde despăgubiri în valoare de 70.000 lei tuturor actorilor implicaţi în restrângerea ilegală a drepturilor şi libertăţilor fundamentale garantate de Constituţie, precum şi expunerea unor prevederi discriminatorii.
Redăm, în continuare, dispozițiile relevante din sentință:
Considerentele Curții de Apel Suceava:
„Pe fondul cauzei, Curtea, analizând întregul material probator aflat la dosarul cauzei, apreciază că acţiunea de faţă este fondată în ceea ce priveşte anularea art. 2 din Hotărârea nr. 47 din 5 octombrie 2020 emisă de preşedintele Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, urmând a fi admisă pentru următoarele considerente:
Reclamantul a solicitat anularea art. 2 din Hotărârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă nr. 47/2020 din 5 octombrie 2020, arătând că i-a fost încălcat dreptul la libertate religioasă, prin imposibilitatea participării la procesiunile organizate în municipiul Iaşi, cu ocazia sărbătorii Sfintei Parascheva, acesta având domiciliul în altă localitate.
(…)
În analiza legalităţii actului contestat se observă că nu există nicio reglementare privitoare la durata în timp pe care se va aplica restricţia reglementată ori cu privire la stabilirea unor criterii pe baza cărora să se determine aria geografică în care să se aplice respectiva restricţie. Acest aspect contravine uneia dintre premisele care au stat la baza acestei hotărâri, respectiv «creşterea zilnică progresivă a numărului de persoane infectate, cu preponderenţă în anumite zone sau localităţi, care determină o presiune permanentă asupra capacităţii de gestionare a unităţilor administrativ-teritoriale şi a sistemului sanitar».
Fiind emise în baza şi pentru executarea legii, actele administrative cu caracter normativ trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza şi în executarea cărora au fost emise şi nu pot conţine soluţii normative care să înlocuiască legea. Prin urmare, pentru a respecta dispoziţiile art. 1 alin. (5) din Constituţie, normele legale criticate, ce reglementează dispunerea unor acţiuni şi luarea unor măsuri, trebuie să fie reglementate în mod previzibil şi în limitele unor repere concrete, care să elimine riscul ca prin ingerinţa autorităţilor administrative măsurile să capete caracter abuziv sau restrictiv al unor drepturi sau libertăţi.
Or, astfel cum s-a reţinut în considerentele expuse, art. 2 din Hotărârea nr. 47/2020 nu reglementează în mod previzibil şi în limitele unor repere concrete interdicţiile stabilite, deoarece se constată că nu există nicio limitare în timp a interdicţiei impuse sau cu privire la localităţile ori întinderea teritorială unde urmează să se desfăşoare sărbătorile religioase.
Aşadar, Curtea de Apel constată, pe baza acestor argumente, că dispoziţiile legale indicate în preambulul Hotărârii nr. 47/2020 nu cuprind în sine prevederi exprese şi limitative referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi şi libertăţi constituţionale, iar modalitatea de redactare a art. 2 din Hotărârea nr. 47/2020 creează premisele unei aplicări discreţionare şi de adoptare a unor măsuri de restrângere a exerciţiului drepturilor şi libertăţilor, aspect de natură să contravină atât principiului securităţii juridice, cât şi principiului legalităţii restrângerii exerciţiului unor drepturi şi libertăţi, în speţă a dreptului la libertatea religioasă sub forma participării active la slujbele religioase din orice localitate din ţară, cu excepţia celei de domiciliu.
Fiind un act infralegal, adică subsecvent legii, prin care se stabilesc în concret măsurile care urmează a fi luate în vederea gestionării situaţiei de urgenţă, acestea nu pot decât să transpună normele legale. Actul administrativ de aplicare a legii nu poate deroga, nu se poate substitui şi nici adăuga la lege. Prin urmare, cum instanţa de contencios constituţional a reţinut că acţiunile şi măsurile dispuse pe durata stării de alertă, în temeiul dispoziţiilor art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2004, nu pot viza drepturi sau libertăţi fundamentale, cu atât mai mult prin acte normative secundare, cum este hotărârea contestată, nu se poate dispune în această manieră. Aşa cum Curtea Constituţională a statuat în mod constant, din coroborarea normelor constituţionale cuprinse în art. 53 alin. (1) şi în art. 115 alin. (6) rezultă că afectarea/restrângerea drepturilor sau libertăţilor fundamentale nu se poate realiza decât prin lege, ca act formal al Parlamentului.
Prin urmare, Curtea constată că prin reglementarea de la art. 2 din Hotărârea nr. 47/2020 a fost încălcată Decizia Curţii Constituţionale a României nr. 157/2020 şi, totodată, nu au fost respectate actele supralegale la emiterea acesteia, astfel încât va dispune anularea acestei dispoziţii (…)”.
Sentința civilă nr. 42/2021 a C. Ap. Suceava
Prin sentința civilă nr. 42/2021, Curtea de Apel Suceava a respins excepţiile vizând lipsa calităţii procesuale pasive, a inadmisibilităţii acţiunii şi a lipsei de interes invocate de pârâtul Guvernul României – Comitetul Naţional pentru Situaţii Urgenţă, precum și capătul de cerere privind daunele morale.
Însă, a admis în parte acţiunea având ca obiect anulare acte administrative cu caracter normativ, formulată de reclamantul Căluş Florin, din comuna xxxxxxx, str. xxxxxxx nr. xxxxx, judeţul xxxxxx, având domiciliul ales la xxxxxxxx din municipiul xxxxx, xxxxxx nr. xxxxx, judeţul xxxxxx, în contradictoriu cu pârâtul Guvernul României – Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, cu sediul în sectorul 1 al municipiului Bucureşti, Palatul Victoria, Piaţa Victoriei nr. 1, în sensul că anulează art. 2 din Hotărârea nr. 47 din 5.10.2020, emisă de preşedintele Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
DOWNLOAD FULL ARTICLE
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.