Organizarea, desfăşurarea şi calendarul admiterii în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024 (OME nr. 5439/2022)
Redacția ProLege - octombrie 7, 2022
Actul public în Monitorul Oficial |
Preambul | Sumar |
Ordinul ministrului educației (OME) nr. 5439/2022 privind organizarea, desfăşurarea şi calendarul admiterii în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024
(M. Of. nr. 968 din 5 octombrie 2022) |
Având în vedere:
– prevederile art. 25 alin. (6), art. 63 alin. (1) lit. e), alin. (3^2) şi (3^3), art. 76 şi ale art. 94 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, – prevederile art. II din O.U.G. nr. 69/2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi prorogarea unor termene, – prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), – prevederile Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, În temeiul: – prevederilor art. 13 alin. (3) din H.G. nr. 369/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei.
|
Se aprobă Calendarul admiterii în învăţământul profesional pentru anul şcolar 2023-2024 și Calendarul admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor pentru anul şcolar 2023-2024. |
În M. Of. nr. 968 din 5 octombrie 2022 s-a publicat Ordinul ministrului educației (OME) nr. 5439/2022 privind organizarea, desfăşurarea şi calendarul admiterii în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din prezentul ordin.
Art. 2
„(1) Admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul profesional pentru anul şcolar 2023-2024 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul profesional de stat, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.068/2016, cu completările ulterioare, cu respectarea Calendarului admiterii în învăţământul profesional pentru anul şcolar 2023-2024, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi pentru admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul profesional din unităţile de învăţământ particular, autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze şi să desfăşoare procesul de admitere conform prevederilor prezentului ordin.”
Art. 4
„(1) Admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3 pentru anul şcolar 2023-2024 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.556/2017, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea Calendarului admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, pentru anul şcolar 2023-2024, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică şi pentru admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul dual din unităţile de învăţământ particular, autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, care optează să organizeze şi să desfăşoare procesul de admitere conform prevederilor prezentului ordin.”
Art. 6
„(1) Admiterea în unităţile de învăţământ liceal particular, autorizate să funcţioneze provizoriu sau acreditate, care nu au optat pentru organizarea şi desfăşurarea procesului de admitere conform prevederilor prezentului ordin, se face în conformitate cu metodologia şi calendarul stabilite de către fiecare unitate de învăţământ, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) La încheierea tuturor etapelor de admitere prevăzute în prezentul ordin, unităţile de învăţământ liceal particular menţionate la alin. (1) au obligaţia de a introduce în Sistemul informatic integrat al învăţământului din România toţi elevii înmatriculaţi în unitatea de învăţământ, în clasa a IX-a.”
Art. 7
„(1) Absolvenţii clasei a VIII-a din serii anterioare care au participat la procesul de admitere în anii precedenţi şi au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ, liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile, au fost declaraţi repetenţi sau doresc să se transfere între învăţământul liceal şi învăţământul profesional sau, în cadrul aceluiaşi tip de învăţământ, de la o filieră/un domeniu de pregătire/specializare/calificare profesională la alta/altul, nu participă la procesul de admitere în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024. Pentru continuarea studiilor, acestor absolvenţi li se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
(2) Absolvenţii clasei a VIII-a din serii anterioare, care nu au împlinit 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2023-2024 şi nu au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ, pot participa la procesul de admitere în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024.”
Art. 8
„(1) Pentru admiterea în învăţământul profesional şi învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti alocă, pentru integrarea individuală a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale, denumite în continuare CES, proveniţi din învăţământul de masă şi din învăţământul special, precum şi pentru elevii romi, locuri distincte în unităţile de învăţământ de masă, peste numărul de locuri repartizat respectivelor unităţi de învăţământ, în limita a 1-2 locuri suplimentare la clasă, cu respectarea prevederilor legale privind constituirea formaţiunilor de elevi. Informaţiile specifice, precum: locurile distinct alocate în unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES şi pentru candidaţii romi, condiţiile de înscriere, data-limită de înscriere, unităţile de învăţământ la care sunt alocate locurile respective, sunt cuprinse în broşura de admitere.
(2) Recomandările scrise vizând apartenenţa la etnia romă, respectiv copiile certificatelor de orientare şcolară şi profesională emise de centrul judeţean/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională se depun, de către candidaţii/părinţii candidaţilor care optează pentru admiterea pe locurile speciale pentru romi, respectiv pe locurile distinct alocate în unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES, la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, în termenul precizat în Calendarul admiterii în învăţământul profesional de stat şi în Calendarul admiterii în învăţământul dual de stat, prevăzute în anexele nr. 1 şi 2. Recomandările scrise vizând apartenenţa la etnia romă se pot elibera doar de către organizaţiile care au încheiat un protocol de colaborare cu inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti sau care au prevăzută în statut posibilitatea de a elibera recomandări privind apartenenţa la etnia romă.
(3) Nu se alocă locuri speciale pentru candidaţii cu CES şi pentru candidaţii romi la calificările la care se organizează preselecţie şi nici la calificările din oferta pentru învăţământul dual la care sunt prevăzute probe eliminatorii sau probe de admitere, independent de numărul candidaţilor înscrişi pe numărul de locuri disponibile.
(4)Locuri distincte la calificări din învăţământul dual în unităţile de învăţământ de masă destinate candidaţilor cu CES şi candidaţilor de etnie romă se pot aloca numai cu acordul scris al operatorilor economici parteneri ai unităţilor de învăţământ.”
Art. 9
„(1) Elevii care au obţinut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa naţională a olimpiadelor şcolare organizate şi finanţate de Ministerul Educaţiei sau au obţinut premiile I, II sau III la competiţii internaţionale recunoscute de Ministerul Educaţiei, pot fi înscrişi în clasa a IX-a, în anul şcolar 2023-2024, peste numărul maxim de elevi în formaţiunile/clasele de elevi.
(2) Cetăţenii ucraineni cu statut de elevi pot fi înscrişi în clasa a IX-a, în anul şcolar 2023-2024, peste numărul maxim de elevi în formaţiunile/clasele de elevi.
(3) Procedura de înscriere în clasa a IX -a a candidaţilor menţionaţi la alin. (1) şi (2), precum şi lista privind corespondenţa specificului olimpiadei naţionale/competiţiei internaţionale cu filiera/profilul/specializarea la care se face înscrierea elevilor menţionaţi la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, până la data de 17 februarie 2023.”
Art. 10
„În procesul de admitere în învăţământul profesional şi în învăţământul dual pentru anul şcolar 2023-2024, şedinţele/acţiunile de instruire cu părinţii şi elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere şi a planului de şcolarizare, precum şi cele pentru completarea opţiunilor în fişele de înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a şi de către părinţii acestora se realizează în unitatea de învăţământ în format fizic sau prin mijloace electronice de comunicare, telefon, e-mail, videoconferinţă online. Diriginţii claselor a VIII-a au obligaţia de a informa şi a oferi consultanţă absolvenţilor clasei a VIII-a şi părinţilor/reprezentanţilor legali ai acestora pe parcursul derulării acestor acţiuni.”
Art. 11
„(1) În perioadele de rezolvare a cazurilor speciale, comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti rezolvă situaţiile speciale constând în: situaţii medicale speciale, schimburi de elevi, redistribuirea candidaţilor gemeni, distribuire sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu.
(2) Nu se va depăşi numărul maxim de 30 de elevi la clasă şi se va respecta, în toate cazurile, ca media de admitere a candidaţilor aflaţi în cazuri speciale să fie mai mare sau cel puţin egală cu media de admitere a ultimului admis.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), în perioadele de rezolvare a cazurilor speciale, candidaţii gemeni se pot redistribui de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti în clasa celui cu media mai mare sau invers, fără raportarea la media ultimului admis, la specializarea la care se solicită redistribuirea, la cererea părintelui/tutorelui/reprezentantului legal al elevului. În situaţia în care, prin redistribuirea candidaţilor gemeni, se depăşeşte numărul maxim de 30 de elevi la clasă, se aplică prevederile art. 63 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”
Art. 12
„(1) La depunerea dosarului de înscriere, cartea de identitate, dacă este cazul, şi certificatul de naştere se depun în copie, fiind certificate conform cu originalul, pe baza documentelor originale prezentate de candidat, de către membrul/membrii comisiei de admitere de la nivelul unităţii de învăţământ.
(2) Dacă după derularea celor trei etape de admitere prevăzute în calendar se mai înregistrează solicitări de înscriere în clasa a IX-a de învăţământ profesional şi de învăţământ dual din partea unor candidaţi din seria curentă, precum şi din partea unor candidaţi din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2023-2024, inspectoratul şcolar, prin comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, repartizează aceşti candidaţi, în intervalul 21 august 2023 – până la data începerii cursurilor anului şcolar 2023-2024, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, calculate conform art. 10-12 din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice nr. 5.068/2016, respectiv art. 10-12 din Metodologia-cadru de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul dual pentru calificări profesionale de nivel 3, conform Cadrului naţional al calificărilor, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 3.556/2017.”
Art. 13
„(1) În etapele procesului de admitere în învăţământul profesional şi dual pentru anul şcolar 2023-2024, care presupun comunicarea/afişarea rezultatelor, datele personale ale candidaţilor: numele, iniţiala/iniţialele tatălui şi prenumele vor fi publicate în formă anonimizată, respectiv coduri individuale.
(2) Informaţiile ce conţin datele de identificare a elevilor şi rezultatele obţinute de aceştia în cadrul admiterii în învăţământul profesional şi dual sunt: codul individual alocat candidatului, judeţul de provenienţă, şcoala de provenienţă, limba maternă, media de admitere, rezultatele aferente evaluărilor elevului, media de absolvire, unitatea de învăţământ în care a fost repartizat, calificarea la care a fost repartizat. Aceste informaţii se afişează în format letric sau în format electronic la nivelul unităţilor de învăţământ şi al inspectoratelor şcolare, dar şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei.
(3) Ştergerea, pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a unităţilor de învăţământ/inspectoratelor şcolare, a informaţiilor menţionate la alin. (1) se realizează după împlinirea termenului de 2 ani de la data afişării. Informaţiile în format letric de la avizierul unităţilor de învăţământ/inspectoratelor şcolare se păstrează pe o perioadă de o lună de la data afişării.
(4) Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) se aplică în mod corespunzător.”
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.