Normele privind procedurile simplificate de vămuire – modificări (OPANAF nr. 2092/2015)
Redacția ProLege - august 1, 2015Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Normele privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate prin OPANAF nr. 163/2015 (M. Of. nr. 74 din 28 ianuarie 2015; cu modif. ult.) |
OPANAF nr. 2092/2015 (M. Of. nr. 643 din 25 august 2015) |
– modifică: art. 7, art. 36 alin. (1) lit. b), art. 80 alin. (4), art. 88 – introduce: art. 36 alin. (1) lit. c) – abrogă: art. 80 alin. (3) |
În M. Of. nr. 643 din 25 august 2015, s-a publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2092/2015 pentru modificarea şi completarea Normelor privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate prin OPANAF nr. 163/2015 (M. Of. nr. 74 din 28 ianuarie 2015; cu modif. ult.).
Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Normelor prin OPANAF nr. 2092/2015:
Art. 7 Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 7 prevedea faptul că procedurile simplificate de vămuire nu se aplică:
a) mărfurilor care fac obiectul unor măsuri restrictive/sancţionatorii din domeniul supravegherii şi controlului vamal nefiscal (alerte, sancţiuni, monitorizări, profile risc etc.) instituite la nivel naţional, comunitar, internaţional pe perioade determinate sau nelimitate (de exemplu: droguri, produse cu regim special, arme, deşeuri etc., precum şi alte bunuri care pot aduce atingere siguranţei, sănătăţii, valorilor culturale şi mediului înconjurător);
b) mărfurilor în cazul cărora verificarea îndeplinirii altor condiţii stabilite prin reglementări speciale impune prelevarea de către autoritatea vamală de eşantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operaţiune;
c) mărfurilor care intră sub incidenţa măsurilor din cadrul politicii agricole comune care, în baza unor reglementări, stabilesc acordarea unor preferinţe tarifare, condiţionate de controlul destinaţiei finale sau acordarea unor restituiri la export;
d) mărfurilor care intră sub incidenţa prevederilor H.G. nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, precum şi a unor măsuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor ce revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, cu modificările şi completările ulterioare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 prevede: „(1) Procedurile simplificate de vămuire se aplică tuturor categoriilor de mărfuri, cu excepţia:
a) mărfurilor în cazul cărora verificarea îndeplinirii altor condiţii stabilite prin reglementări speciale impune prelevarea de către autoritatea vamală de eşantioane în vederea analizelor tehnice sau de laborator pentru fiecare operaţiune;
b) mărfurilor care intră sub incidenţa măsurilor din cadrul politicii agricole comune care, în baza unor reglementări, stabilesc acordarea unor preferinţe tarifare, condiţionate de controlul destinaţiei finale sau acordarea unor restituiri la export;
c) mărfurilor care se încadrează în categoria materialelor lemnoase, în cazul exportului.
(2) În cazul în care o operaţiune vamală care se derulează în baza unei autorizaţii de utilizare a unei proceduri simplificate de vămuire intră sub incidenţa unor măsuri restrictive sau sancţionatorii, biroul vamal, în timpul programului de lucru, poate dispune trecerea respectivei operaţiuni în procedura normală de vămuire în vederea implementării cerinţelor prevăzute de respectivele măsuri”.
Art. 36 alin. (1) lit. b) Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 36 alin. (1) lit. b) stabilea faptul că în situaţiile prevăzute la art. 266 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, scutirea de notificare poate fi acordată dacă sunt îndeplinite şi următoarele condiţii:
(…)
b) operaţiunile derulate de titularul autorizaţiei, pentru care se solicită scutirea de notificare au caracter repetitiv, astfel cum acesta este definit la art. 15 alin. (2).
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 36 alin. (1) lit. b) stabilește: „În situaţiile prevăzute la art. 266 alin. (2) lit. b) [Cu condiţia ca verificarea regularităţii operaţiunilor să nu fie afectată, autorităţile vamale pot: în anumite situaţii speciale justificate de natura mărfurilor în cauză şi de ritmul accelerat al operaţiunilor, scuti pe titularul autorizaţiei de obligaţia de a notifica biroului vamal competent fiecare sosire a mărfurilor cu condiţia ca acesta să furnizeze biroului respectiv toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru a-şi putea exercita, după caz, dreptul de a verifica mărfurile. În acest caz, înregistrarea mărfurilor în evidenţele persoanei interesate este echivalentă cu acordarea liberului de vamă] din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, scutirea de notificare poate fi acordată dacă sunt îndeplinite şi următoarele condiţii:
(…)
b) titularul autorizaţiei sau persoana reprezentată de titularul autorizaţiei desfăşoară activitate de producţie, montaj şi/sau distribuţie”.
Art. 36 alin. (1) lit. c) Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Noua reglementare
La art. 36 alin. (1), după lit. b) se introduce o nouă literă, lit. c).
Potrivit noii reglementări, art. 36 alin. (1) lit. c) prevede: „În situaţiile prevăzute la art. 266 alin. (2) lit. b) [Cu condiţia ca verificarea regularităţii operaţiunilor să nu fie afectată, autorităţile vamale pot: în anumite situaţii speciale justificate de natura mărfurilor în cauză şi de ritmul accelerat al operaţiunilor, scuti pe titularul autorizaţiei de obligaţia de a notifica biroului vamal competent fiecare sosire a mărfurilor cu condiţia ca acesta să furnizeze biroului respectiv toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru a-şi putea exercita, după caz, dreptul de a verifica mărfurile. În acest caz, înregistrarea mărfurilor în evidenţele persoanei interesate este echivalentă cu acordarea liberului de vamă] din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93, scutirea de notificare poate fi acordată dacă sunt îndeplinite şi următoarele condiţii:
(…)
c) operaţiunile derulate de titularul autorizaţiei, pentru care se solicită scutirea de notificare, nu se referă la mărfuri restricţionate, astfel cum acestea sunt definite la art. 269 alin. (2) [Sunt considerate ca restricţionate mărfurile a căror introducere pe sau scoatere de pe teritoriul vamal al României este supusă unor condiţii sau îndeplinirii unor formalităţi speciale] din Legea nr. 86/2006 (M. Of. nr. 350 din 19 aprilie 2006; cu modif. şi compl. ult.)”.
Art. 80 alin. (3) Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 80 alin. (3) prevedea faptul că în situaţia în care în urma analizei de risc automate declaraţia vamală primeşte liberul de vamă mărfurile pot fi încărcate după expirarea timpului stabilit de către biroul vamal.
Noua reglementare
Art. 80 alin. (3) – Abrogat.
Art. 80 alin. (4) Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 80 alin. (4) prevedea faptul că în situaţia în care pentru o declaraţie vamală de export, în urma analizei de risc realizate automat de sistemul informatic a fost luată decizia de control, liberul de vamă nu se acordă, încărcarea mărfurilor este oprită, iar lucrătorul vamal desemnat se prezintă la locaţia autorizată, în dimineaţa zilei următoare pentru efectuarea controlului vamal.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 80 alin. (4) prevede: „În situaţia în care pentru o declaraţie vamală de export, în urma analizei de risc, a fost luată decizia de control, liberul de vamă nu se acordă, operaţiunea de export se întrerupe, iar lucrătorul vamal desemnat se prezintă la locaţia autorizată în dimineaţa zilei următoare pentru efectuarea controlului vamal”.
Art. 88 Norme (modificate prin OPANAF nr. 2092/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 88 dispunea faptul că operaţiunile vamale derulate potrivit prezentelor norme sunt supuse controlului ulterior în conformitate cu procedura de reverificare a activităţilor desfăşurate de operatorii economici posesori ai Certificatului de operator economic autorizat şi vor fi incluse în programele de activitate trimestriale regionale, în conformitate cu art. 15 din Ordinul vicepreşedintelui ANAF nr. 7.521/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 88 dispune: „Operaţiunile vamale derulate potrivit prezentelor norme sunt supuse controlului ulterior în conformitate cu Normele metodologice privind realizarea supravegherii şi controlului vamal ulterior, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 7.521/2006 (M. Of. nr. 638 din 25 iulie 2006), iar monitorizarea îndeplinirii condiţiilor de autorizare a utilizării procedurilor simplificate de vămuire se derulează în conformitate cu procedura privind monitorizarea activităţii operatorilor economici titulari ai certificatului de operator economic autorizat”.
ISTORIC
Act modificat | Acte modificatoare |
Normele privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate prin OPANAF nr. 163/2015 (M. Of. nr. 74 din 28 ianuarie 2015; cu modif. ult.) | OPANAF nr. 1065/2015 (M. Of. nr. 321 din 12 mai 2015) |
OPANAF nr. 2092/2015 (M. Of. nr. 643 din 25 august 2015) |
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.