Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor – modificări (H.G. nr. 299/2022)
Redacția ProLege - martie 5, 2022Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
H.G. nr. 301/2012 aprobarea Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor
(M. Of. nr. 335 din 17 mai 2012) |
H.G. nr. 299/2022 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, aprobate prin H.G. nr. 301/2012
(M. Of. nr. 224 din 7 martie 2022) |
– modifică: art. 11 alin. (2), art. 12, art. 13, art. 14, art. 15, art. 16, art. 64;
– introduce: art. 97 alin. (2). |
În M. Of. nr. 224 din 7 martie 2022 s-a publicat H.G. nr. 299/2022 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, aprobate prin H.G. nr. 301/2012.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, modificările și completările aduse respectivului act normativ.
Art. 11 alin. (2)
Vechea reglementare
„(2) Sistemele electronice de securitate ale obiectivelor păzite cu efective de jandarmi se conectează la dispeceratele de monitorizare ale Jandarmeriei Române”.
Noua reglementare
La articolul 11, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Sistemele electronice de securitate ale obiectivelor şi transporturilor păzite cu efective de jandarmi se conectează la dispeceratele de monitorizare ale Jandarmeriei Române”.
Art. 12
Vechea reglementare
„(1) Paza, protecția și intervenția cu efective de jandarmi se organizează și se efectuează potrivit planului de pază și protecție, întocmit de către conducătorii unităților beneficiare împreună cu unitatea de jandarmi care asigură efectivele pentru pază și protecție, după efectuarea analizei de risc de către o comisie numită de comandantul/șeful unității de jandarmi.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) este formată din ofițeri specialiști, cu atribuții în domeniu, din cadrul unității care are în administrare obiectivele, bunurile și valorile sau asigură efectivele destinate pazei și protecției, și comandanții/șefii structurilor de pază și protecție; la lucrările comisiei participă și reprezentanții beneficiarului, cu respectarea prevederilor legale pe linia protecției informațiilor clasificate”.
Noua reglementare
Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Paza, protecţia şi intervenţia cu efective de jandarmi se organizează şi se efectuează potrivit planului de pază, întocmit de către conducătorii unităţilor beneficiare împreună cu unitatea de jandarmi care asigură efectivele pentru pază şi protecţie, după efectuarea analizei de risc de către personalul specializat din cadrul Jandarmeriei Române, numit prin ordin al inspectorului general al Jandarmeriei Române.
(2) Personalul specializat prevăzut la alin. (1) este acela care a parcurs un program de pregătire în domeniul analizei de risc, organizat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne”.
Art. 13
Vechea reglementare
„(1) Formele, modalitățile și procedeele de pază și protecție se stabilesc de către comandantul/șeful unității, de comun acord cu conducătorul unității beneficiare, în funcție de executarea recunoașterii și a analizei de risc executate la obiectiv.
(2) Intervenția cu efective de jandarmi se execută la obiectivele din competență, conform planului de intervenție și cooperare întocmit de către unitatea de jandarmi competentă teritorial.
(3) Dispozitivele de protecție fizică la obiectivele cu activități nucleare se stabilesc în conformitate cu normele metodologice prevăzute de Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare.
(4) În cazul unităților în care paza, protecția și intervenția cu efective de jandarmi se asigură în comun cu societăți specializate de pază și protecție sau servicii publice specializate, întocmirea planului de pază și protecție se face de către conducătorii unităților beneficiare împreună cu unitatea de jandarmi și șefii acestor efective.
(5) În situația în care o instituție funcționează în mai multe imobile, paza și protecția cu efective de jandarmi se asigură la sediul social al acesteia, iar la celelalte sedii, numai dacă sunt nominalizate într-un act normativ similar celui care a determinat instituirea pazei”.
Noua reglementare
Articolul 13 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Formele, modalităţile şi procedeele specifice de acţiune se stabilesc de către comandantul/şeful unităţii, de comun acord cu conducătorul unităţii beneficiare, în funcţie de caracteristicile obiectivului/transportului, de concluziile recunoaşterii şi de analiza de risc efectuată.
(2) Procedeele specifice de acţiune sunt:
a) paza fizică;
b) monitorizarea, supravegherea şi intervenţia.
(3) Procedeele specifice de acţiune prevăzute la alin. (2) pot fi folosite individual sau combinat.
(4) Supravegherea şi intervenţia prevăzute la alin. (2) lit. b) se realizează cu efective special destinate acestor activităţi sau cu efective implicate în alte misiuni.
(5) Intervenţia la obiectivele şi transporturile a căror pază se asigură cu efective de jandarmi se execută conform planului de cooperare întocmit potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne.
(6) Dispozitivele de protecţie fizică la obiectivele cu activităţi nucleare se stabilesc în conformitate cu normele metodologice prevăzute de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, acestea fiind complementare dispozitivului de pază cu efective de jandarmi.
(7) În cazul obiectivelor/transporturilor la care paza, protecţia şi intervenţia cu efective de jandarmi se asigură în comun cu societăţi specializate de pază şi protecţie sau servicii publice specializate, întocmirea planului de pază şi protecţie se face de către conducătorii unităţilor beneficiare împreună cu unitatea de jandarmi şi şefii acestor efective.
(8) În situaţia în care o instituţie funcţionează în mai multe imobile, paza şi protecţia cu efective de jandarmi se asigură la sediul social al acesteia, iar la celelalte sedii, numai dacă sunt nominalizate într-un act normativ similar celui care a determinat instituirea pazei”.
Art. 14
Vechea reglementare
„(1) Controlul efectivelor care asigură paza, protecția și intervenția la obiectivele a căror pază este asigurată cu jandarmi revine Jandarmeriei Române.
(2) Controlul efectivelor care asigură paza și protecția obiectivelor cu activități nucleare, în sistem integrat de pază și protecție unic condus de forțele de jandarmi, se execută trimestrial de către Jandarmeria Română și personalul desemnat de beneficiar, conform unui plan comun de control”.
Noua reglementare
Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Controlul efectivelor care asigură paza, protecţia şi intervenţia la obiectivele/transporturile a căror pază este asigurată cu jandarmi revine Jandarmeriei Române.
(2) Controlul efectivelor care asigură paza şi protecţia obiectivelor şi a transporturilor cu activităţi nucleare, în sistem integrat de pază şi protecţie unic condus de forţele de jandarmi, se execută trimestrial de către Jandarmeria Română şi personalul desemnat de unitatea beneficiară, conform unui plan comun de control”.
Art. 15
Vechea reglementare
„La încheierea contractelor de prestări de servicii cu unitățile Jandarmeriei Române pentru paza și protecția obiectivelor, bunurilor și valorilor, precum și a transporturilor cu caracter special, beneficiarii serviciilor de pază și protecție prevăzuți la art. 6 alin. (1) din Lege au obligația de a prezenta documentele solicitate de către unitatea de jandarmi necesare instituirii pazei”.
Noua reglementare
Articolul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„La încheierea contractelor de prestări de servicii cu unităţile Jandarmeriei Române pentru paza şi protecţia obiectivelor, bunurilor şi valorilor, precum şi ale transporturilor de produse cu caracter special, bunuri sau valori, unităţile beneficiare ale serviciilor de pază şi protecţie prevăzute la art. 6 alin. (1) din Lege au obligaţia de a prezenta documentele necesare instituirii pazei, solicitate de către unitatea de jandarmi”.
Art. 16
Vechea reglementare
„(1) Personalul beneficiarului care însoțește transportul de bunuri și valori asigurat prin efective de jandarmi, inclusiv conducătorul auto, se include în compunerea echipajului și se subordonează șefului echipajului.
(2) Transporturile de materii explozive, radioactive sau nucleare pot staționa numai în afara localităților, în parcări ori în alte locuri special amenajate, cu înștiințarea prealabilă a unității de jandarmi și a unității competente teritorial a Inspectoratului General pentru Situații de Urgență”.
Noua reglementare
Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Personalul unităţii beneficiare care însoţeşte transporturile de produse cu caracter special, bunuri sau valori asigurate prin efective de jandarmi, inclusiv conducătorul auto, se include în compunerea echipajului, îndeplineşte atribuţiile specifice stabilite prin fişa cu atribuţii din planul de pază şi se subordonează şefului echipajului.
(2) Transporturile de materii explozive, radioactive sau nucleare pot staţiona numai în afara localităţilor, în parcări ori în alte locuri special amenajate, cu înştiinţarea prealabilă a unităţii de jandarmi şi a unităţii competente teritorial a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă.
(3) Efectivele din dispozitivul de pază a transporturilor au competenţă teritorială pe întreg itinerarul de deplasare a acestora, în condiţiile legii”.
Art. 64
Vechea reglementare
„În cazul transporturilor produselor cu caracter special efectuate cu 3 sau mai multe autovehicule de transport, precum și în cazul transporturilor de materii nucleare ori radioactive, unitățile de jandarmi pun la dispoziție, contra cost, autovehicule inscripționate și dotate cu mijloace de semnalizare acustică și luminoasă”.
Noua reglementare
Articolul 64 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„La cererea unităţii beneficiare, contra cost, pe baza tarifelor stabilite de Ministerul Afacerilor Interne, potrivit legii, şi în condiţiile prevăzute în contract, unităţile de jandarmi pot utiliza propriile autovehicule de însoţire inscripţionate şi dotate cu mijloace de semnalizare acustică şi luminoasă pentru paza transporturilor de produse cu caracter special, bunuri sau valori”.
Art. 97 alin. (2)
Noua reglementare
La articolul 97, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Intervenţia la obiectivele a căror pază se asigură cu efective de jandarmi se desfăşoară potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) şi ale art. 13”.
Art. II din H.G. nr. 299/2022
„(1) Până la asigurarea existenţei personalului specializat prevăzut la art. 12 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 301/2012, cu modificările şi completările ulterioare, analizele de risc pot fi efectuate, pentru o perioadă de maximum 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, de către o comisie numită de comandantul/şeful unităţii de jandarmi.
(2) Comisia prevăzută la alin. (1) este formată din ofiţeri specialişti, cu atribuţii în domeniu, din cadrul unităţii care are în administrare obiectivele, bunurile şi valorile sau asigură efectivele destinate pazei şi protecţiei, şi comandanţii/şefii structurilor de pază şi protecţie”.
Art. III din H.G. nr. 299/2022
„Hotărârea Guvernului nr. 301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 17 mai 2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare”.
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.