Neconstituționalitate (M. Of. nr. 922/23.11.2017): Art. unic pct. 2 și pct. 3 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfășurarea referendumului
Redacția ProLege - noiembrie 6, 2017 As a result of the activity conducted by the Constitutional Court in November, the following
decisions were published (pleas of unconstitutionality granted): Decision no. 458/2017 of 22 June
2017 regarding the objection of unconstitutionality of the provisions of art. 15 of Law no. 78/2000 on
preventing, discovering and sanctioning the acts of corruption provided for under art. 13^2 of the
same legal act, with reference to the offence of abuse of office and Decision no. 612/2017 of 3
October 2017 regarding the objection of unconstitutionality of the unique art. point 2 and point 3 of
the Law for the amendment and supplement of Law no. 3/2000 on the organization and conduct of
the referendum.
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 612/2017 | Art. unic pct. 2 și pct. 3 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului |
Dispoziţiile articolului unic pct. 2 [cu referire: la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art. 6 alin. (3) din Legea nr. 3/2000, la art. 6 alin. (5) fraza a doua, precum și la art. 6 alin. (7) din Legea nr. 3/2000] și cele ale articolului unic pct. 3 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituționale. |
În M. Of. nr. 922 din 23 noiembrie 2017, a fost publicată Decizia nr. 612/2017 din 3 octombrie 2017 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a art. unic pct. 2 și pct. 3 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfășurarea referendumului.
Obiectul excepției de neconstituționalitateLegea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului
„Articol unic. – Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 24 februarie 2000, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La art. 6, alin. (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) Iniţiativa şi procedura revizuirii Constituţiei sunt supuse dispoziţiilor prevăzute la art. 150 şi 151 din Constituţia României, republicată, şi prezentei legi.
2. La art. 6, după alin. (2) se introduc cinci noi alineate, alin. (3)–(7), cu următorul cuprins:
(3) Proiectul legii constituţionale, adoptat de către fiecare Cameră a Parlamentului sau de către Camerele reunite în caz de divergenţă conform art. 151 alin. (2) din Constituţia României, republicată, se trimite în termen de două zile Curţii Constituţionale, care procedează potrivit legii. Dacă se constată că iniţiativa legislativă de revizuire depăşeşte limitele revizuirii, aceasta se consideră nefinalizată şi se transmite Parlamentului, procedura urmând a fi reluată.
(4) Dacă Curtea Constituţională constată că iniţiativa legislativă de revizuire nu depăşeşte limitele revizuirii, proiectul de lege se publică în aceeaşi zi cu apariţia deciziei Curţii Constituţionale în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Cetăţenii României sunt chemaţi să-şi exprime voinţa prin vot în cadrul referendumului naţional cu privire la revizuirea Constituţiei, organizat în cel mult 30 de zile de la data adoptării proiectului sau a propunerii de revizuire, în
conformitate cu prevederile art. 151 alin. (3) din Constituţia României, republicată.
Guvernul stabileşte, prin hotărâre, data referendumului, şi aduce la cunoştinţă publică, de îndată, prin mijloace de comunicare în masă, această dată.
(6) Persoanele care au dreptul să participe la referendumul naţional privind revizuirea Constituţiei, modul de desfăşurare a campaniei pentru referendum, organizarea şi desfăşurarea acestuia, organizarea şi atribuţiile birourilor electorale, faptele care constituie contravenţii, precum şi modul de constatare şi sancţionare a acestora sunt cele stabilite la art. 4, art. 7 alin. (1), precum şi în capitolele IV – VI.
Rezultatul referendumului naţional se stabileşte în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) şi (3) şi ale art. 7 alin. (2).
(7) Cheltuielile pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional privind revizuirea Constituţiei se suportă din bugetul de stat.
3. La art. 15 alin. (1), lit. a ) se abrogă”.
Prin Decizia nr. 437/2017, Curtea Constituțională a admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată de către un număr de 38 de senatori aparținând grupurilor parlamentare Partidul Național Liberal şi Uniunii Salvați România și a constatat că dispoziţiile articolului unic pct. 2 [cu referire: la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art. 6 alin. (3) din Legea nr. 3/2000, la art. 6 alin. (5) fraza a doua, precum și la art. 6 alin. (7) din Legea nr. 3/2000] și cele ale articolului unic pct. 3 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului sunt neconstituționale.
Totodată, Curtea a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor articolului unic pct. 2 [cu referire la art. 6 alin. (1) și (4) din Legea nr. 3/2000] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000, precum și a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 3/2000, în ansamblul său, în raport cu celelalte critici formulate.
Pentru pronunțarea soluției de admitere, Curtea a constatat, în ceea ce privește dispozițiile articolului unic pct. 2 [cu referire la sintagma „în termen de două zile” cuprinsă în art. 6 alin. (3) din Legea nr. 3/2000], că stabilirea unui termen de două zile în care Parlamentul să trimită Curții Constituționale proiectul legii de revizuire în vederea exercitării din oficiu a controlului de constituționalitate, termen care se deduce din termenul de cinci zile de la data adoptării proiectului de lege de revizuire a Constituției, nu își găsește nicio justificare în procedura urgentă ce caracterizează acest tip de control. În economia controlului de constituționalitate exercitat în acest caz din oficiu de instanța constituțională, prezintă importanță utilizarea eficientă a întregului interval de cinci zile pe care Legea nr. 47/1992 îl oferă Curții Constituționale în acest scop, instituirea termenului de două zile fiind contrară prevederilor art.1 alin. (5) şi art. 146 lit. a) teza a doua din Constituție.
De asemenea, Curtea a apreciat că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin art. 6 alin. (5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr. 3/2000, data organizării referendumului pentru revizuirea Constituţiei ar urma să fie stabilită de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competenţele constituţionale conferite Parlamentului, prin art. 151, în ceea ce privește dreptul de a declanşa un referendum naţional. Pentru aceleași rațiuni este neconstituțională și abrogarea, făcută în scop corelativ, prin pct. 3 din legea criticată, a art. 15 alin. (1) din Legea nr. 3/2000, care stipulează expres că obiectul și data referendumului se stabilesc prin lege.
Curtea a mai constatat că prevederea din articolul unic pct. 2 din legea criticată [cu referire la art. 6 alin. (7) din Legea nr. 3/2000], care reglementează suportarea din bugetul de stat a cheltuielilor pentru organizarea și desfășurarea referendumului național privind revizuirea Constituției, se regăsește deja în același act normativ, fiind inclusă, de fapt, în art. 61 din Legea nr. 3/2000, potrivit căruia cheltuielile pentru organizarea și desfășurarea referendumului se suportă din bugetul de stat, pentru referendumul național, astfel că este redundantă referirea expresă la referendumul pentru revizuirea Constituției, care este, de asemenea, un referendum național. Or, în jurisprudența Curții Constituționale (a se vedea Decizia nr. 61 din 7 februarie 2017), s-a statuat că existența unor paralelisme legislative conduce la încălcarea art. 1 alin. (5) din Constituția României în componenta sa privind calitatea legii.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.