Neconstituționalitate (M. Of. nr. 204/06.03.2018): unele dispoziții din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea CSM
Redacția ProLege - martie 8, 2018 As a result of the activity carried out by the Constitutional Court, in March 2018, several
decisions were published (pleas and objections of unconstitutionality granted) relating to art. 102
(“Exclusion of the evidence illegally obtained”) paragraph (3) of the NCCP, art. 233^1
(“Cooperation with the criminal prosecution bodies”) of the Code of tax procedure, and also
concerning certain provisions of the Law on the amendment and supplement to the Status of judges
and prosecutors, Law on the approval of the G.E.O. no. 96/2016 on the amendment and supplement
of certain legal acts in the fields of education, research, professional training and health, Law on the
amendment and supplement of Law no. 317/2004 on the organization and functioning of the
Superior Council of Magistracy, G.E.O. no. 155/2001 on the approval of a stray dogs management
program, as well as the provisions of Law on the amendment and supplement of Law no. 215/2001
on local public administration.
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. nr. 61/2018 (M. Of. nr. 204 din 6 martie 2018) |
Art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informaţii”], pct. 19, pct. 20 şi pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 | Dispoziţiile art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informaţii”], pct. 19, pct. 20 şi pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt neconstituționale. |
Art. I pct. 4, pct. 7, pct. 34, şi pct. 48 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 | Dispoziţiile art. I pct. 4, pct. 7, pct. 34, şi pct. 48 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt constituționale, precum și legea, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate. |
În M. Of. nr. 204 din 6 martie 2018, a fost publicată Decizia CCR nr. 61/2018 din 13 februarie 2018 referitoare la obiecţiile de neconstituționalitate privind la dispozițiile Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, formulate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie constituită în Secţii Unite şi, respectiv de un număr de 52 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Naţional Liberal.
Obiectul sesizării de neconstituționalitate
Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii:
Art. I pct. 5:
„La articolul 7, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins: «(5^1) Judecătorii şi procurorii detaşaţi la alte autorităţi decât instanţe sau parchete nu pot candida pentru funcţia de membru al CSM. Judecătorii şi procurorii delegaţi, precum şi cei detaşaţi la alte instanţe sau parchete nu pot candida decât pentru instanţa sau parchetul de la care au fost delegaţi sau detaşaţi»”.
Art. I pct. 15:
„La articolul 18, alineatele (2)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
«(2) Înainte de transmiterea listei (s.n. – cuprinzând magistraţii aleşi ca membri ai CSM în adunările generale ale judecătorilor şi ale procurorilor către Biroul permanent al Senatului:
a) Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii verifică şi comunică, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, dacă judecătorii şi procurorii aleşi au făcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 sau au colaborat cu acestea;
b) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării şi comisiile parlamentare de control al serviciilor de informaţii verifică şi comunică Consiliului Superior al Magistraturii rezultatul verificărilor privind calitatea de ofiţer acoperit, colaborator sau informator al serviciilor de informaţii a judecătorilor şi procurorilor aleşi, în termen de 15 zile de la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, în acest sens.
(3) Biroul permanent al Senatului înaintează lista prevăzută la alin.
(1) Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, pentru întocmirea unui raport.
(4) Senatul, în prezenţa majorităţii membrilor săi, pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, validează lista cuprinzând magistraţii aleşi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii»”.
Prevederile art. I pct. 19 şi pct. 20 modifică şi completează art. 24 din Legea nr. 317/2004, în sensul introducerii unei noi modalităţi de alegere a conducerii CSM. Astfel ele fac referire la art. 24 alin. (2) şi alin. (2^1)-(2^3) și reglementează procedura de alegere a preşedintelui Secţiei de judecători (care devine preşedinte de drept al Consiliului Superior al Magistraturii) şi al preşedintelui Secţiei de procurori (care devine vicepreşedinte de drept al Consiliului).
Prin Decizia nr. 61/2018, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi a admis obiecția de neconstituţionalitate formulată și a constatat că dispoziţiile art. I pct. 5, pct. 15 [cu referire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informaţii”], pct. 19, pct. 20 şi pct. 62 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii sunt neconstituționale.
De asemenea, cu unanimitate de voturi, a respins, ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispoziţiile art. I, pct. 4, pct. 7 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 privind organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii, precum și legea, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.
În plus, cu majoritate de voturi, a respins, ca inadmisibilă, obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispoziţiile art. I pct. 34 din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 317/2004 și ca neîntemeiată, obiecția de neconstituționalitate a dispoziţiile art. I pct. 48 din aceeași lege, constatând că acestea sunt și ele constituționale, în raport de criticile formulate.
În motivarea soluţiei de admitere pronunţate, Curtea a reţinut, în esență, următoarele:
– prevederile art. I pct. 5, cu referire la art. 7 alin. (5^1) din Legea nr. 317/2004, conțin paralelisme legislative, aceeași soluție juridică fiind reglementată și la art. I pct. 4, cu referire la art. 7 alin. (5) teza întâi din lege, ceea ce contravine dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție, cu privire la principiul legalității în componenta sa privind calitatea legii;
– prevederile art. I pct. 15, cu privire la sintagma „comisiile parlamentare de control al serviciilor de informaţii” cuprinsă la art. 18 alin. (2) lit. b) din lege, sunt neconstituționale – astfel cum a constatat Curtea prin Decizia nr. 45 din 30 ianuarie 2018 privind obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor – prin raportare la dispozițiile art. 1 alin. (4) din Constituție, referitoare la principiul separării și echilibrului puterilor în stat;
– prevederile art. I pct. 19 și 20, cu referire la art. 24 alin. (1) și (2), și, respectiv, la art. 24 alin. (2^1)-(2^3) din Legea nr. 317/2004, sunt contrare dispozițiilor art. 133 alin. (3) din Legea fundamentală, potrivit cărora președintele Consiliului Superior al Magistraturii este ales dintre magistrații judecători și procurori, membri aleși ai Consiliului;
– art. I pct. 62, cu referire la art. 55 alin. (10) și (11) din Legea nr. 317/2004 și care reglementează procedura revocării președintelui sau vicepreședintelui Consiliului Superior al Magistraturii, contravin, pentru identitate de rațiune, acelorași norme fundamentale anterior menționate, referitoare la alegerea conducerii Consiliului.
În ceea ce privește obiecția de neconstituționalitate referitoare la dispoziţiile art. I pct. 34 din legea examinată, aceasta a fost respinsă, în temeiul art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, ca inadmisibilă, obiecția fiind, sub acest aspect, nemotivată.
În fine, Curtea a apreciat ca neîntemeiate criticile de neconstituționalitate intrinsecă privind dispozițiile art. I pct. 4, pct. 7 și pct. 48 din legea supusă controlului de constituționalitate, precum și pe cele privind neconstituționalitatea extrinsecă a legii, în ansamblul său.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.